جاذبه های دیدنی شهر قم + طبیعت زیبای شهر قم

جاذبه های دیدنی شهر قم + طبیعت زیبای شهر قم

استان قم یکی از کوچک‌ ترین استان‌هاي‌ ایران اسـت. مرکزِ استان، یعنی شهر قم، یکی از نقاط مهم و پربازدید گردشگری مذهبی در ایران بـه شمار میرود. درکنار مکان‌هاي‌ مذهبی کـه تقریبا همه ی با ان آشنایی دارند، این استان بـه لحاظ مکان‌هاي‌ فرهنگی-تاریخی و طبیعت بکر و زیبا نیز بسیار غنی اسـت. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز گلچینی از مکان هاي‌ دیدنی و تفریحی شهر قم را منتشر کرده ایم.

 

مکان های دیدنی، تفریح و تاریخی شهر قم

شهر قم، از ان‌ دسته شهرهایی اسـت کـه کمتر از جاذبه‌هاي‌ ان سخن گفته شده اسـت. اگر قصد سفر بـه این شهر را دارید، باید بگوییم تعداد جاهای دیدنی قم بـه‌اندازه‌اي اسـت کـه شاید نیاز باشد چندین روز برای بازدید از ان‌ها زمان بگذارید!

 

در سفرتان بـه این شهر زیارتی، درکنار زیارت حرم مطهر حضرت معصومه «س» و تعداد بسیار زیادی امامزاده با شکل‌ها و زیبایی‌هاي‌ متفاوت، ان‌قدر جاذبه‌هاي‌ دیگر برای دیدن و گشت‌وگذار وجود دارند کـه نگران تلف وقت خود نخواهید شد.

 

مکان های مذهبی و مساجد دیدنی شهر قم

1. حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه «س»

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه «س»

پس از سفر بـه مشهد و زیارت امام رضا، شهر قم دومین جایگاه را در بین شهر های مذهبی ایران دارد. مهمترین مورد از جاهای دیدنی قم کـه مسافران بسیاری از تمام نقاط کشور و جهان برای بازدید از ان بـه قم می آیند، حرم حضرت فاطمه معصومه «س» اسـت. شکل گیری حرم متعلق بـه قرن سوم اسـت، شهر قم را بـه یکی از مهمترین مراکز جهان شیعه تبدیل کرده اسـت.

 

ساختمان حرم، طی این سالیان دراز، برای دفعات بسیاری دستخوش تغییراتی شده اسـت. از زمان پادشاهان تا بـه اکنون، این تغییرات و ساخت‌وسازها ادامه داشته و امروزه حرم دارای صحن‌ها، شبستان‌ها، کتابخانه، موزه و بسیاری موارد دیگر اسـت. این امکانات، فضایی بسیار زیبا، سرشار از آرامش و راحت را برای بازدید و زیارت گردشگران فراهم کرده‌اند.

 


مطالب مشابه: عکس های مذهبی شهر مقدس قم


 

2. مسجد مقدس جمکران «مسجد صاحب‌الزمان»

مسجد مقدس جمکران «مسجد صاحب‌الزمان»

بعد از حرم حضرت معصومه «س»؛ مسجد جمکران، دومین مورد از جاهای دیدنی قم در بین اماکن مذهبی مهم اسـت. دستور ساخت این مسجد باشکوه با قدمتی هزار‌ساله و متعلق بـه قرن چهارم هجری قمری، بـه حضرت مهدی «عج» نسبت داده می شود. این مسجد در منطقه جمکران شهر قم قرار دارد و بـه همین دلیل، بـه نام مسجد جمکران شهرت یافته اسـت. در سفر خود بـه شهر قم، بازدید از مسجد زیبا و بزرگ جمکران را از دست ندهید.

 

3. مسجد جامع قم 

مسجد جامع قم 

از دیگر جاذبه هاي‌ گردشگری قم کـه درکنار ارزش مذهبی و معنوی، ارزش تاریخی هم دارد، مسجد جامع قم اسـت. این مسجد کـه اسکلت اصلی ان؛ متعلق بـه قرن ششم هجری قمری اسـت، دارای زیبایی‌هاي‌ معماری بی‌نظیر ایرانی اسـت. اگر بـه بازدید از هنر معماری کهن ایران علاقه‌مندید، تماشای این مسجد تاریخی و زیبا را بـه شـما توصیه می کنیم.

 

4. قبرستان شیخان

قبرستان شیخان

اگر برای زیارت بـه حرم مطهر می روید، سری هم بـه آرامستان شیخان قم بزنید. شاید برای‌تان سوال پیش بیاید کـه چرا یک آرامستان، باید جزو جاهای دیدنی قم باشد؟ این آرامستان از مهمترین آرامستان‌هاي‌ جهان اسلام اسـت و آرامگاه بسیاری از بزرگان و علما در ان قرار دارد.

 

پزشک قریب، یکی از بزرگانی اسـت کـه دراین آرامستان دفن شده اسـت. آرامستان بسیار قدیمی شیخان، از لحاظ تاریخی و معماری کهن هم ارزش بالایی دارد و بسیار دیدنی اسـت. این آرامستان، در واقع زیارتگاهی اسـت کـه فضایی آرام دارد.

 

5. باغ گنبد سبز

باغ گنبد سبز

در باغ گنبد سبز سه آرامگاه برج مانند قرن سیزدهمی وجوددارد کـه برای اعضای خانواده صفی ساخته‌شده اسـت کـه در قرن چهاردهم قم را اداره می کرد. دو گنبد فیروزه‌اي مخروطی و یک گنبد مدور، از بیرون 12 وجهی و از داخل 8 وجهی هستند. طرح‌هاي‌ پیچیده آجری، خوش‌نویسی کوفی و ثلث، تنها بخشی از تشابهات این گنبدها با گنبد سلطانیه در زنجان اسـت، ان‌ها معتقد بودند کـه در ساخت این بناها از گنبد سلطانیه الهام گرفته‌اند.

 

خانه های تاریخی دیدنی شهر قم

1. خانه ملاصدرا ، مکانی برای سیر و سلوک عارفانه

خانه ملاصدرا ، مکانی برای سیر و سلوک عارفانه

خانه‌ي تاریخی ملاصدرا کـه در انتهای بافت قدیمی روستای کهک، در جنوب استان قم واقع گردیده ودر زمان صفویه ساخته شده، یکی از بهترین جاهای دیدنی قم اسـت.

 

این خانه متعلق بـه محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی ملقب بـه صدرالمتالهین و مشهور بـه ملاصدرا از معروفترین و بزرگ ترین فلاسفه و حکمای اسلامی و ایرانی در سده‌ي یازدهم هجری قمری اسـت. ملاصدرا پس از اتمام تحصیلات عرفانی و فلسفی خود بـه مدت 15 سال دراین مکان زندگی کرد.

 

در ساخت این بنا از مصالحی نظیر گل، خشت خام، تیرهای چوبی و گچ استفاده شده اسـت. خانه‌اي زیبا با سقف گنبدی شکل کـه دارای گچ‌بری‌هاي‌ ساده اسـت و نور از طریق شیشه‌هاي‌ رنگی بـه داخل ان راه مییابد. فضایی دلنشین و قدیمی کـه روح را بـه پرواز در می‌آورد.

 

2. خانه حاج علی خان زند

خانه حاج علی خان زند

انسان‌ها از این دنیا می روند؛ اما گاهی خانه‌ها تا بیش از صد سال باقی می مانند. یکی از این خانه‌ها کـه می توان ان را نیز جزو زیباترین جاهای دیدنی قم دانست، خانه حاج علی خان زند اسـت. این خانه متعلق بـه دوران قاجار اسـت و بـه همین دلیل، معماری بسیار زیبایی دارد. اتاق‌هایي بسیار با کاربردهایی متفاوت، دور تا دور حیاط دل‌باز و حوض فیروزه‌اي این خانه را در بر گرفته‌اند. خانه حاج علی خان زند، امروزه بـه یکی از موزه‌هاي‌ شهر قم تبدیل شده اسـت.

 

3. خانه یزدان پناه ، از موزه تا رستوران

خانه یزدان پناه ، از موزه تا رستوران

خانه‌ي یزدان پناه از بناهای قدیمی و تاریخی شهر قم اسـت کـه قدمت ان حدود 120 سال پیش، یعنی بـه اواخر دوره‌ي قاجار و اوایل دوره‌ي پهلوی میرسد ودر محله‌هاي‌ باغ پنبه‌ي قم واقع شده اسـت. این بنا دارای 10 اتاق بوده کـه 3 اتاقِ ان؛ در گذشته بـه همسایه‌ي مجاور واگذار گردیده اسـت. برای ورود بـه بخش اندرونی خانه باید از راهروهای پر پیچ و خم بـه نام دالان عبور کرد.

 

اتاق‌هاي‌ خانه نیز با ارتفاع‌هاي‌ مختلف و میزان نورگیری متفاوت برای استفاده در فصل‌هاي‌ مختلف ساخته شده اسـت. این خانه‌ي قدیمی کـه تا سال‌هاي‌ اخیر نیز کاربری مسکونی داشته، مدتی بـه موزه‌ي صنایع دستی شهر قم تبدیل گردید ودر حال حاضر نیز بـه بخش خصوصی واگذار و تبدیل بـه یک رستوران سنتی شده اسـت. تجربه‌ي صرف غذا دراین رستوران با بنای حقیقتاً تاریخی، تجربه‌ي جالبی خواهد بود کـه یقیناً ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

 

کاروانسراهای دیدنی شهر قم

1. کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای دیرگچین

این کاروانسرا، جزو قدیمی ترین و بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران اسـت. کاروانسرای دیرگچین از نظر معماری، بسیار ارزشمند اسـت و بـه دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان بـه نجوم محسوب میشود.

 

2. کاروانسرای منظریه

کاروانسرای منظریه

یکیدیگر از کاروانسراهای دیدنی در شهرستان قم، کاروانسرای منظریه اسـت. این کاروانسرا ساختش بـه دوره قاجار بازمی‌گردد ودر ابتدای راه ساوه قرار گرفته اسـت. در زمان اوج رونق این کاروانسرا، بـه دلیل محل قرار گیری برای بازرگانان، اهمیت ویژه‌اي داشته اسـت؛ اما امروز بـه دلیل نزدیکی بـه دریاچه نمک برای علاقه‌مندان بـه طبیعت جالب اسـت. کاروانسرای منظریه 60 حجره در اواخر دهه هفتاد شمسی ثبت ملی شد.

 

3. کاروانسرای پاسنگان

کاروانسرای پاسنگان

در عصر صفوی، کاروانسراهای زیادی در کشور ساخته شد و تقریبا در هر نقطه‌اي از ایران یک کاروانسرای شاه عباس می توانید پیدا کنید. شهر قم هم از این قاعده مستثنی نیست ودر زمان صفویان کاروانسرای پاسنگان در قم ساخته شد. این کاروانسرا در دوره‌اي تبدیل بـه ژاندارمری شد و سالها بعد با مرمت و بازسازی، بـه عنوان یک اقامتگاه بـه کار خود ادامه داد. امروز این کاروانسرا محل خوبی برای برنامه رصد، پرنده‌نگری و انواع جشنواره‌ها اسـت.

 

4. کاروانسرای دلاک ، از جاهای دیدنی قم

کاروانسرای دلاک ، از جاهای دیدنی قم

کاروانسرای دلاک در ملک آباد کـه یکی از روستاهای شهرستان قم اسـت، درکنار پل دلاک قرار دارد. این کاروانسرای تاریخی در دوره‌ي صفوی بنا شده و مصالح اصلی بـه کار رفته در ان؛ آجر و سنگ اسـت.

 

ورودی ان با آجر تزئین شده و دو ستون بزرگ در دو طرف ان بـه چشم می خورد. یک حیاط 8 ضلعی دارد کـه در اطراف ان ایوان‌هاي‌ متعددی دیده می شود. متأسفانه بـه دلیل عدم رسیدگی سازمان میراث فرهنگی، بخش زیادی از این بنای با ارزشِ تاریخی تخریب شده اسـت؛ اما هنوز هم ارزش دیدن دارد.

 

5. کاروانسرای حوض سلطان

کاروانسرای حوض سلطان

کاروانسرای حوض سلطان متعلق بـه دوران قاجار، بـه دلیل معماری خاص و شباهتش بـه خانه‌هاي‌ قدیمی شهر های یزد و کاشان مشهور اسـت. این کاروانسرا در نزدیکی روستای چشمه شور قرار دارد. متاسفانه امروزه بـه دلیل شرایط خاص این کاروانسرا، امکان بازدید از ان وجود ندارد.

 

6. کاروانسرای سنگی و قلعه گلی محمد‌آباد

کاروانسرای سنگی و قلعه گلی محمد‌آباد

درکنار این کاروانسرای سنگی، توجه شـما را بـه اثر تاریخی دیگر روستای محمد‌آباد شهر قم، یعنی قلعه گلی هم جلب می کنیم. این دو مورد کـه از آثار ملی و مهم تاریخی ایران بـه حساب می آیند نیز از دیگر جاذبه هاي‌ گردشگری قم هستند.

 

دریاچه های دیدنی شهر قم

1. دریاچه نمک قم

دریاچه نمک قم

دریاچه کاملاً ویران‌شده نمک، در 100 کیلومتری شرق قم واقع شده اسـت. تنها یک کیلومتر مربع از این دریاچه 1800 کیلومترمربعی کـه از یک دریا در عهد چهارم زمین‌شناسی باقی مانده، در حال حاضر با آب پوشیده شده اسـت. بازدیدکنندگان با قدم زدن روی دریاچه نمک، سبب شکسته شدن لایه ضخیمی از نمک سفید می شوند.

 

این دریاچه ساکت و ماورای زمینی را میتوان از اتوبان اصفهان‌قم مشاهده کرد و با ترک شهر بـه سمت کاشان و اصفهان نیز میتوان شاهد منظره کامل این دریاچه بود.

 

2. دریاچه حوض سلطان یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی قم

دریاچه حوض سلطان یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی قم

دریاچه حوض سلطان یا همان دریاچه نمک یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم اسـت. این دریاچه در دل کویر بـه وجود آمده و رودهای متعددی نیز بـه ان می‌ریزند. اکثر رودها از شوره زار‌هاي‌ مختلف عبور می کنند و بـه همین خاطر این دریاچه، تبدیل بـه یک دریاچه نمک شده اسـت. دریاچه نمک حوض سلطان کـه در شمال شهر قم قرار دارد، یکی از زیباترین مناظر کویر محسوب می شود.

 

شـما می توانید در قسمت‌هاي‌ کم عمق ان بـه اسانی قدم بردارید و اثر نمک را روی کفش خود ببینید. غلظت نمک باعث شده تا در نزدیکی دریاچه، اشکال پنج ضلعی زیبایی از جنس نمک ایجاد شوند و توجه بسیاری از گردشگران را بـه خود جلب کنند. اما باید بدانید کـه هرچه بـه سمت مرکز دریاچه پیش بروید، سطح زیر ان گلی خواهد شد و ممکن اسـت پای شـما بـه اسانی در ان گیر کند. پس احتیاط کنید و اصلا تا میانه دریاچه جلو نروید.

 

3. رودخانه قمرود

رودخانه قمرود

همه ی ما قم را بـه کویرهای بزرگ و شوره‌زار می‌شناسیم و انتظار دیدن رودخانه را در بین جاهای دیدنی قم نداریم. این در حالی اسـت کـه رودخانه قمرود یکی از جاهای دیدنی قم محسوب می شود. البته نباید انتظار رودخانه‌اي بزرگ و خروشان را داشته باشید. رودخانه قمرود از کوه‌هاي‌ اطراف خمین، الیگودر و خوانسار سرچشمه میگیرد. در نهایت بـه سمت جنوب شرق و استان مرکزی حرکت میکند. در مسیر خود از استان قم نیز عبور خواهد کرد.

 

این رودخانه در حوضه آبریز دریاچه قم واقع شده اسـت. در نهایت بـه رودخانه قره‌چای می‌ریزد. این رودخانه 290 کیلومتر وسعت دارد. بخشی کـه از قم عبور می کند نسبتاً کم آب اسـت؛ اما همین هم باعث بـه‌وجود‌آمدن یک اکوسیستم خاص می شود. بـه همین خاطر در نزدیکی رودخانه قمرود می توانید شاهد حضور پرندگان مختلف باشید.

 

4. تالاب بهشت معصومه

تالاب بهشت معصومه

در سه کیلومتری شمال شهر قم، از بـه هم پیوستن چندین و چند چشمه مختلف، تالاب بسیار زیبایی بـه وجود آمده کـه اصلا انتظار دیدن ان را در دل بیابان ندارید. شهر قم در دل کویر قرار دارد و یکی از خشک‌ترین مناطق ایران محسوب می شود. اما با دیدن تالاب بهشت معصومه، نظرتان بـه کلی تغییر خواهد کرد! این تالاب زیبا کـه حدود پنج هکتار وسعت دارد، اکوسیستم منطقه را بـه صورت کامل تغییر داده اسـت.

 

گونه‌هاي‌ خاص جاندران از انواع پرندگان گرفته تا گونه‌هاي‌ متنوعی از پستانداران، همگی در بین نیزارهای زیبای این تالاب مشغول زندگی هستند. بـه همین خاطر اگر بـه دنبال بازدید از مناطق خاص و جاهای دیدنی قم هستید، حتما باید با یک دوربین دو چشمی سری بـه این منطقه بزنید.

 

دراین تالاب شـما می توانید شاهد حضور پرندگان بسیار کمیاب و زیبا باشید. البته بـه هیچ عنوان آرامش حیوانات ساکن این زیست‌بوم را بر هم نزنید. زیرا این حیوانات با کوچک‌ترین احساس خطر، زیستگاه خودرا عوض می کنند و از این منطقه کوچ خواهند کرد.

 

روستاها و طبیعت های دیدنی شهرقم

1. روستا وشنوه قم ، ییلاق هزاران ساله

روستا وشنوه قم ، ییلاق هزاران ساله

روستای وشنوه در 66 کیلومتری جنوب شرقی شهر قم ودر بخش کهک واقع شده اسـت. این منطقه‌ي ییلاقیِ زیبا، بسیار کهن بوده و قدمت ان بـه هزاره‌ي چهارم و سوم قبل از میلاد می رسد. این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم اسـت کـه با طبیعتی بکر و چشم‌نواز، گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی را بـه خود جذب میکند.

 

معماری پلکانی روستای وشنوه، وجود خانه‌ها و اماکن تاریخی و مذهبی با قدمت طولانی و نیز وجود غار زیبا و شگفت‌انگیز وشنوه کـه در کوهستان اردهال، در 6 کیلومتری روستا واقع شده، از جاذبه‌هاي‌ این منطقه محسوب می شود. شغل مردم این ناحیه زراعت و دامداری اسـت.

 

در دره‌هاي‌ اطراف روستای وشنوه، درختان بسیار قدیمی گردو و بادام وجوددارد. رودخانه‌ي وشنوه نیز از وسط روستا می‌گذرد و منظره‌ي بسیار زیبایی بـه ان می‌بخشد. اولین معدن مس ایران نیز دراین روستای قدیمی قرار دارد.

 

2. روستای فرود

روستای فرود

نام این روستا از کلمه فردوس گرفته شده اسـت و گشت و گذار در ان واقعا شـما را بـه تکه‌اي از بهشت روی زمین میبرد. رودی از میان این روستا عبور میکند و زمستان‌هاي‌ روستا بسیار سرد اسـت. اگر قصد سفر بـه این روستا و چشیدن طعم میوه‌هاي‌ ان را دارید، در فصل تابستان کـه این مکان هوایی خنک دارد، میتوانید از ان بازدید کنید و خاطره دلچسبی را برای‌ خود بسازید.

 

3. منطقه کهک

منطقه کهک

کهک احتمالاً در بین کسانی کـه پیش از این بـه قم رفته‌اند، صاحب طرفداران بسیاری اسـت. این منطقه زیبا برخلاف اقلیم خشک و کویری قم، آب و هوایی معتدل دارد و همین هم گردشگران را بـه این منطقه کشانده اسـت. اما دیدنی هاي‌ قم دراین منطقه چیست؟ اولین جاذبه‌اي کـه باید بـه ان اشاره کنیم، غار کهک اسـت.

 

غاری آهکی با ستون‌هاي‌ بلند. جاذبه دیگر کهک اما منطقه‌اي وسیع و بزرگ با طبیعتی خارق‌العاده اسـت کـه با توجه بـه گونه‌هاي‌ مختلفی از حیوانات کـه در ان زندگی میکنند، سال‌هاست بـه عنوان یک منطقه شکار ممنوع شناخته میشود.

 


مطالب مشابه: تیکه تیکه کردن جوان قمی در یکی روستای قم «عکس18+»


 

4. خلجستان

خلجستان

خلجستان هم از ان دسته مکان هاي‌ دیدنی قم اسـت کـه می تواند شـما را شگفت‌زده کند. خلجستان نام ییلاقی در نزدیکی روستای دستجرد قم اسـت. باغ سرسبز و آب و هوای نسبتاً خنک ان می تواند راه فرار خوبی از گرمای جاده قم باشد.

 

بـه ویژه اگر بخواهید تجربه خوبی از طبیعت داشته باشید، میتوانید دراین منطقه بـه سراغ درخت 1500ساله روستای دستجرد بروید. با فاصله کمی در اینبخش، میتوانید سری هم بـه تنگه قاهان بزنید کـه اینروزها شهرت بسیاری پیدا کرده و جای خوبی برای حس کردن خنکی در روزهای گرم تابستان اسـت.

 

5. دشت مسیله

دشت مسیله

دشت مسیله از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی قم اسـت. چنین مناظری را فقط در استان قم میتوانید مشاهده کنید. اگر بـه هنر عکاسی علاقه‌مند هستید، بازدید از دشت مسیله برای شـما بهترین گزینه محسوب می شود. دشت مسیله یک سوژه بسیار عالی برای عکاسی اسـت. دشت مسیله حدود 10هزار هکتار وسعت دارد. بـه تصویر بالا نگاه کنید.

 

آیا باورتان می شود کـه تا 50 سال پیش، دشت مسیله یکی از مناطق بسیار عالی برای کشاورزی بوده اسـت؟ اشکال منظمی کـه روی زمین شکل گرفته‌اند، دشت مسیله را بـه یک جاذبه طبیعی بسیار خاص و تماشایی تبدیل می کنند. زمستان بهترین زمان بازدید از دشت مسیله محسوب می شود.

 

حمام های دیدنی شهر قم

1. حمام عشقعلی یکی از مظلوم‌ترین جاهای دیدنی قم

حمام عشقعلی یکی از مظلوم‌ترین جاهای دیدنی قم

حمام عشقعلی یکی از مظلوم‌ترین جاهای دیدنی قم اسـت کـه بـه خاطر کم لطفی مسئولین حفاظت از آثار تاریخی، امروزه تبدیل بـه یک مخروبه شده اسـت. در گذشته این حمام یکی از بزرگ‌ترین حمام‌هاي‌ تمام قم محسوب میشد و دارای دو بخش کاملا مجزای زنانه و مردانه بود.

 

بد نیست بدانید قدمت حمام عشقعلی بـه دوران قاجار باز میگردد و روزگاری کاشی‌هاي‌ لاجوردی زینت بخش دیوارهای این حمام قدیمی بوده‌اند. دیدن این حمام شاید غمی از بی‌کسی را در دل آدم زنده کند، اما واقعا ارزش بازدید را دارد.

 

2. حمام حاج عسگرخان ، حمامی زنده از زمان قاجار

حمام حاج عسگرخان ، حمامی زنده از زمان قاجار

حمام حاج عسگرخان در بافت قدیمی قم و قسمت شمالی راسته بازار واقع شده اسـت و بر طبق کتیبه‌اي کـه بر روی ورودی حمام نصب شده، ساخت ان بـه سال 1216 هجری قمری، یعنی اوایل دوران قاجار و هم زمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار، برمی‌گردد. این مجموعه از سه بخش تشکیل شده کـه دو بخش ان مربوط بـه حمام و یک بخش چاله حوض اسـت.

 

دارای دو گنبد بوده کـه زیر گنبد اول رختکن و زیر گنبد دوم محل اصلی شستشو قرار دارد و چاله حوض تقریبا تخریب گردیده اسـت. با تغییراتی کـه در سیستم حرارتی و روشنایی این مجموعه ایجاد شده، این حمام همان‌ گونه بـه فعالیت خود ادامه می دهد و مردم محلی از ان استفاده می کنند.

 

دره های دیدنی شهر قم

1. پلنگ دره 

پلنگ دره 

پلنگ‌دره، زمانی خانه پلنگ‌هاي‌ ایرانی بوده و نامش را هم از ان‌ها گرفته اسـت. جالب اسـت بدانید کـه پلنگ‌دره یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف قم بـه نام دره دریواس‌ها را در دل خود دارد. اگر در بهار بـه پلنگ‌دره بروید، دشت‌هاي‌ سبز پلنگ‌دره و شقایق‌هاي‌ سرخ دره ریواس‌ها، خاطره‌اي بـه زیبایی یک تابلوی نقاشی را برای همیشه در ذهن شـما حک خواهند کرد.

 

2. دره‌ قاهان ، فضایی سرسبز و زیبا در دل کوه

دره‌ قاهان ، فضایی سرسبز و زیبا در دل کوه

دره‌ي قاهان، دره‌اي بـه طول 30 کیلومتر، کـه در مرز استان قم و استان مرکزی و 35 کیلومتری جاده‌ي ساوه – سلفچگان قرار گرفته اسـت؛ از جمله جاذبه‌هاي‌ مهم گردشگری قم بـه شمار میرود.

 

این دره شامل روستاهای متعددی با نام‌هاي‌ بنابر، نویس، انجیله، آقلک، جمزقان، کاسوا و قاهان اسـت و روستاهای پایینترِ دره یعنی کاسوا، نویس و انجیله فضای کوهستانی‌تری دارند. این منطقه دارای قنات‌هاي‌ زیادی اسـت کـه آب منطقه از طریق ان‌ها تأمین می شود. رفتن بـه این دره‌ي بکر و زیبا کـه هر فصلِ ان زیبایی‌هاي‌ منحصر بـه فردی دارد و بازدید از روستاهای بی‌نظیر ان را بـه دوستداران طبیعت پیشنهاد می کنیم.

 

کوه ها و تپه های دیدنی شهر قم

1. کوه خضر

کوه خضر

 

در بالای یک کوه، مسجدی بنا شده کـه ان را بـه یکی از جاهای دیدنی قم برای سیاحت و زیارت تبدیل کرده اسـت. کوه خضر کـه گفته میشود در هزاران سال پیش، محل عبادت خضر نبی بوده اسـت، امروزه پذیرای گردشگران زیادی اسـت. نمای زیبایی از شهر را از این منطقه میتوانید ببینید. امروزه دسترسی بـه این منطقه کوهستانی با تدابیر اعمال‌شده، برای عموم افراد بسیار آسان شده اسـت.

 

2. کوه دو برادران قم

کوه دو برادران قم

کوه دو برادران جزو جاهای دیدنی قم محسوب می شود. این کوه در پشت مسجد جمکران و نزدیکی کوه خضر نبی قرار دارد. پس اگر از کوه خضر نبی دیدن کردید، بهتر اسـت یک تیر و دو نشان بزنید و از کوه دو برادران نیز دیدن کنید. این کوه در واقع از دو کوه یک شکل و هم ارتفاع تشکیل شده کـه بـه یک دیگر متصل هستند. بـه همین خاطر ان رابا نام کوه دو برادران می‌شناسند.

 

البته برخی دیگر ان را بـه نام کوه نیایش نیز خطاب میکنند. این کوه ارتفاع کمی دارد؛ اما داری صخره‌ها و همچنین پرتگاه‌هاي‌ بسیار خطرناک اسـت. قرارگیری این کوه در پس‌زمینه مسجد جمکران، منظره خاصی بـه این مسجد بخشیده اسـت. همین کادر زیبا، سوژه تصویربرداری عکاسان بـه حساب می آید.

 

3. منطقه درویش قلی

منطقه درویش قلی

منطقه درویش قلی در واقع یک تپه تاریخی اسـت کـه باستان‌شناسان آثار زندگی مردم را در هزاره سوم پیش از میلاد در ان پیدا کرده‌اند. یک نکته جالب درباره تاریخ این مکان این اسـت کـه باوجود چنین سابقه‌اي، این سکونتگاه تاریخی بـه نظر می رسد چیزی حدود هزار سال خالی از سکونت بوده اسـت کـه هنوز دلیل این اتفاق مشخص نیست! تپه قلی درویش کـه در نزدیکی شهر قم قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی اطراف قم محسوب می شود، جزو آثار ثبت ملی ایران اسـت.

 

4. گنبد نمکی قم 

گنبد نمکی قم 

در اینبخش زیبا از استان قم، نمک‌ها کـه جزو جدایی‌ناپذیری از این شهر گرمسیری هستند، سازه‌هایي زیبا با رنگ‌هایي خاص ایجاد می کنند. اگر قصد دارید از هنری طبیعی دیدن کنید، گنبد نمکی قم را بـه فهرست جاذبه هاي‌ گردشگری قم برای بازدید خود اضافه کنید. هوای این مکان بـه دلیل وجود نمک، دارای خاصیت درمانی اسـت و عکاسی از ان هم بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

 

دیدنی های باستانی و تاریخی شهر قم

1. قلعه قمرود

قلعه قمرود

منطقه قمرود، یکی از مناطق تاریخی استان قم اسـت، قلعه قمرود کـه یکی از این جاهای دیدنی اطراف قم اسـت کـه اگر علاقه بـه تاریخ داشته باشید، یقیناً دیدنش برای شـما جذاب اسـت. در واقع قمرود نه یک قلعه، بلکه دو قلعه دارد کـه یکی مربوط بـه دوران صفوی و دیگری مربوط بـه دوران اشکانی بوده اسـت. متأسفانه بیشتر این بنا امروز تخریب شده؛ اما هنوز دیوارها و ستون‌هاي‌ ان باقی مانده کـه می توان از ان دیدن کرد.

 

2. میل علی آباد

میل علی آباد

میل علی‌آباد یا برج علی‌آباد کـه قدمتش بـه دوران سلجوقیان می رسد، زمانی بـه عنوان راهنمایی برای مسافران در جاده استفاده می‌شده اسـت. این میل امروز بـه عنوان یک اثر ملی ثبت شده اسـت. این مورد از جاذبه هاي‌ قم در مسیر کاروان‌هایي از سمت کاشان بـه قم می‌آمدند، قرار داشت و از طرف دیگر، در زمان‌هاي‌ جنگ بـه عنوان یک برج دیده‌بانی از ان استفاده میکردند.

 

3. پل امامزاده عبدالله

پل امامزاده عبدالله

پل امامزاده عبدالله یکیدیگر از جاهای دیدنی قم اسـت. این پل رابا نام پل سپه نیز می‌شناسند. قدمت پل امامزاده عبدالله بـه دوران قاجار باز میگردد ودر شهرستان قم بخش کمک و روستای قلعه چم قرار دارد. درکنار این پل یک کتیبه سنگی ارزشمند بـه چشم می خورد. تاریخ ساخت و بانی ساخت ان از طریق کتیبه مشخص میشود.

 

دربخش شمال‌غربی پل نیز یک دیواره سنگی بـه طول 13.7 متر و عرض 1.6 متر برای استحکام بخشی ان دیده می شود. این پل یکی از آثار ملی ایران بـه شمار می آید. در نزدیکی ان نیز مناطق طبیعی بکر بسیاری وجوددارد. پس می توانید یک تیر و چند نشان بزنید. البته توجه داشته باشید کـه امکانات رفاهی، اقامتی و خدماتی چندانی درروستای قلعه چم وجود ندارد. پس بهتر اسـت هر آنچه نیاز دارید را همراه خود بیاورید.

 

4. سد کبار 

سد کبار 

قم شهری با تاریخی بسیار کهن و غنی اسـت. اگر از افرادی هستید کـه بازدید از آثار تاریخی را دوست دارید، شهر قم یکی از بهترین گزینه‌ها برای شـما خواهد بود. از دیگر آثار تاریخی این شهر، سد 700 ساله کبار، قدیمی ترین سد قوسی جهان اسـت. این سد در نزدیکی کاروانسرای پاسنگان قرار دارد. اگر بـه بازدید از این سد رفتید، میتوانید سری هم بـه کاروانسرای زیبای پاسنگان بزنید.

 

5. موزه آستان قدس قم

موزه آستان قدس قم

موزه آستان قدس قم، یکی از جاهای دیدنی قم اسـت کـه بـه شـما پیشنهاد می کنیم حتما در سفر بـه این شهر از ان دیدن کنید. قبل از آنکه این موزه تأسیس شود، بسیاری از آثار تاریخی و هنری بـه حرم اهدا شده بوند یا از ابتدا متعلق بـه حرم بودند. بـه‌طوری‌کـه پارچه‌هاي‌ روی ضریح یا کاشی کاری‌هاي‌ خاص هر کدام در گوشه‌اي از حرم انباشته میشدند؛ اما درسال 1314 موزه‌اي توسط وزارت معارف وقت تأسیس شد.

 

موزه آستان قدس کـه بـه نام موزه فاطمی هم در بین مردم شناخته می شود، از بخش‌هاي‌ گوناگونی تشکیل شده اسـت. از جمله اینبخش‌ها میتوان بـه بخش پارچه‌بافی، سنگ‌هاي‌ قیمتی، سکه، قرآن‌هاي‌ خطی، تابلوهای تذهیب، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، سفالگری، سکه، شیشه گری، تمبر و فلز اشاره کرد.

 

باغ ها و پارک های دیدنی شهر قم

1. باغ پرندگان

باغ پرندگان

یکیدیگر از بهترین جاهای دیدنی قم، باغ پرندگان ان اسـت. باغ پرندگان با فضایی وسیع، زیبا و تماشایی، از ان مکان‌هایي اسـت کـه برای کسب ساعتی آرامش و تماشای زیبایی‌هاي‌ خلقت بـه ان نیاز خواهید داشت. این باغ، دارای قسمت‌هایي متفاوت اسـت کـه یکی از ان‌ها، بخش پرندگان گرمسیری اسـت.

 

این پرندگان در شرایط خاصی نگه‌داری میشوند؛ اما امکان بازدید از ان‌ها وجوددارد. در سفرتان بـه قم در باغ پرندگان ان؛ بسیاری از گونه‌هاي‌ بی‌نظیر پرندگان را از نزدیک ببینید و زمانی خوش را برای خود بسازید.

 

2. پارک ملی کویر

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر را می توان یکی از اولین و بزرگ‌ترین مناطق حفاظت شده ایران دانست. این منطقه شاید در نگاه اول تنها شن، ماسه و کویر باشد. اما باید بدانید کـه گونه‌هاي‌ خاص جانوری مثل پلنگ، کاراکال، آهو صحرایی، روباه شنی و غیره دراین منطقه زندگی می کنند.

 

برخی از اینگونه‌ها همانند پلنگ ایرانی در حال انقراض هستند و باید بـه شدت از آن ها محافظت شود. اگر اهل کویرگردی باشید، این پارک ملی می تواند یکی از زیباترین خاطرات را در سفرتان بـه قم برای شـما رقم بزند. البته باید بدانید کـه بخش اعظم این پارک ملی در گرمسار و استان سمنان قرار گرفته و قسمت کوچکی از ان متعلق بـه قم اسـت.

 

3. پارک آبی آب و تاب

پارک آبی آب و تاب

اگر بـه‌ دنبال جایی برای تفریح و خوش‌گذرانی می گردید، رفتن بـه پارک آبی آب و تاب قم را فراموش نکنید. این پارک آبی یکی از بهترین گزینه‌ها برای داشتن زمانی شاد اسـت. دراین پارک، برای سنین مختلف، امکانات تفریحی آبی وجوددارد و با هر سنی، می توانید خاطره‌اي خوش و عالی برای سفر خود رقم بزنید.

 

اگر بعد از یک آب‌بازی جانانه، نیاز بـه تجدید قوا داشتید، برای خوردن غذایی خوشمزه یا یک نوشیدنی دل چسب، نیازی نیست نگران باشید؛ در پارک آبی آب و تاب، علاوه‌ بر تجهیزات سرگرمی و دریاچه مصنوعی، کافی‌شاپ و رستوران نیز وجوددارد.

 

جاذبه های تفریحی شهر قم

1. بازار قم

بازار قم

بازارها قلب تپنده شهر های ایرانی محسوب میشوند و بازار قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازار بـه دو بخش تقسیم شده اسـت. بخش قدیمی بازار کـه بـه دوره صفویه بازمی‌گردد «حدود 6 قرن پیش» و بیشتر مکانی برای دست‌فروشان اسـت، در حالی‌کـه بخش جدید بازار در قرن نوزدهم گسترش‌یافته اسـت.

 

تیمچه کـه بیشتر شامل مغازه‌هاي‌ فرش‌فروشی اسـت با سه گنبد بزرگ، مزین شده بـه چراغ‌ها جهت روشنایی و تهویه، یکی از تأثیرگذارترین بخش‌هاي‌ بازار از نظر معماری اسـت.

 

2. میدان آستانه

میدان آستانه

میدان آستانه با داشتن منظره دیدنی از حرم حضرت معصومه، فضای عمومی بزرگ پوشیده شده‌اي با سنگ‌هاي‌ مرمر اسـت. این میدان در هنگام عصر، وقتی‌کـه بـه‌واسطه چراغ‌هاي‌ مرقد روشن می شود و روحانیون، طلاب، زوار و خانواده‌ها برای صحبت یا گردش دور هم جمع می شوند، بسیار دیدنی اسـت.

 

مشهور ترین شیرینی شهر قم نیز سوهان اسـت کـه یک شیرینی ترد، کره‌اي و تافی مانند هست کـه با پسته تزیین‌شده اسـت. این جا یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید از مغازه‌هاي‌ سوغات فروشی و خوردن یک لیوان چای داغ با سوهان و تماشای مردم اسـت.

 

3. مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه

این مدرسه از سال‌هاي‌ بسیار دور تا‌بـه‌حال، محل تدریس بوده اسـت و عمری بسیار دراز دارد. بنای این مدرسه کـه امروزه با نام مدرسه فیضیه در تمام کشور مشهور اسـت، متعلق بـه دوران صفویه اسـت. مدرسه فیضیه، یکی از حوزه‌هاي‌ علمیه شهر قم نیز محسوب میشود و میتوان ان را از مهم ترین جاهای دیدنی قم بـه حساب آورد. این مدرسه در طول عمر دراز خود، شاهد بسیاری از اتفاقات مهم تاریخی بوده اسـت و هنوز هم بـه زیبایی گذشته، همان‌ گونه استوار و فعال اسـت.

 


مطالب مشابه: آبگرم محلات چشمه ای از اعماق طبیعت «عکس»


 

در پایان

اگر شـما هم از ان دسته افرادی هستید کـه تا امروز بـه قم بـه عنوان صرفاً یک مقصد زیارتی نگاه کردید، بـه شـما پیشنهاد می کنیم کـه حتما دراین نگاه، تجدید نظر کنید. اینبار این مقصد را بـه عنوان جایی برای کشف شدن درنظر بگیرید؛ از آثار تاریخی و مراکز مذهبی کـه بالاتر نام بردیم لذت ببرید و پا بـه طبیعت کمتر شناخته شده این استان بگذارید.

جدیدترین مطالب سایت