سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

گوشه ای از مکان های دیدنی و طبیعت زیبای چهارمحال و بختیاری را در مجله تالاب مشاهده نمایید.

 

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

شهر لردگان مرکز شهرستان لردگان با 1700 متر ارتفاع از سطح دریا در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. مردم لردگان به زبان لری گویش بختیاری سخن می گویند.به گزارش تالاب قالی بختیاری، گلیم، لباس های محلی، چنته، نمکدان، مفرش کشک و قارا-بنه یا پسته وحشی انواع سوغات این شهرستان هستند. شهر لردگان از دیرباز مرکزی برای مبادلات عشاری بوده است.در متون تاریخی از لردگان به نام لردجان نام برده شده است.

اکنون بار سفر می بندیم و راهی این شهرستان زیبا می شویم تا گوشه هایی از جاذبه های فوق العاده دیدنی این شهرستان را با هم نظاره گر باشیم.

آبشار آتشگاه
آبشار آتشگاه لردگان طولانی ترین آبشار ایران است. این آبشار 3کیلومتری که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است، یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود که در 190 کیلومتری شهرکرد و در40 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد و به دره ای می ریزد که با پستی و بلندی های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می کند. برای رسیدن به این آبشار باید به 40 کیلومتری شهر لردگان، پس از روستاهای میلاس و سردشت شوش در روستای آتشگاه سفر کنید. روستای آتشگاه که خاطرات سرداران عیلامی را به یاد می آورد، دره ای تنگ و زیبا با خصوصیات بکر و طبیعی است که در میان آن، نهر خروشانی جاری است و سنگ های آهی و گچی و درختان کهنسال گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشک پیرامون آن را فرا گرفته اند.در فاصله 200 متری دره هم دو آبشار نسبتا بزرگ خواهید دید که در کنار عناصر زیبای طبیعی مانند دره ، سبزه زار و اقلیم مناسب ، فضای بسیار فرحبخشی را جهت گذران اوقات فراغت فراهم آورده اند.

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

آبشار آتشگاه لردگان طولانی ترین آبشار ایران است

 
چشمه برم لردگان
جوشش چشمه های مصفای برم در مرکز شهر لردگان ، گردشگاهی با همین نام را به وجود آورده است . این چشمه علاوه بر تامین آب کشاورزی ، یکی از سر شاخه های کارون به حساب می آید و چشم انداز زیبایی را برای شهر لردگان به وجود آورده است . 

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

چشمه برم لردگان، چشم انداز زیبایی را برای شهر لردگان به وجود آورده است

 
پارک جنگلی پَروَز
پارک جنگلی پَروَز در 50 کیلومتری شهرستان لردگان و 155 کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) قرار دارد.گردشگاه زیبای پروز با طبیعت بهشت گونه خود و قرارگیری در امتداد دره ای سرسبز، سالانه میزبان هزاران گردشگر از داخل و خارج استان می باشد. محیط دنج و خلوت، سایه درختان بلند و قد برافراشته، چشمه های زلال، شالیزارهای سرسبز و درختان جنگلی پیرامون آن، از ویژگی های جالب توجه این گردشگاه به شمار می روند. جاده آسفالته، فضای سبز، سکوی نشیمن، سرویس بهداشتی، پارکینگ و دسترسی به واحدهای اقامتی لردگان، مهم ترین زیرساخت های این منطقه زیبا و دلنشین است. 

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

پارک جنگلی پَروَز در 50 کیلومتری شهرستان لردگان و 155 کیلومتری شهرکرد قرار دارد

 

 منطقه حفاظت شده سبز کوه
در منطقه حفاظت شده سبزکوه که در فاصله 150 کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) و 30 کیلومتری شهر لردگان واقع شده است، تعدادی آبشار پرآب و دیدنی به نام های تنگ زندان و معدن وجود دارند. منطقه حفاظت شده سبزکوه با مساحت 56308 هکتار در شهرستان های بروجن، لردگان و کیار واقع شده و دارای چشم اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی و کوهستانی می باشد.  

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

منطقه حفاظت شده سبزکوه در شهرستان های بروجن، لردگان و کیار واقع شده است

 
آبشار تنگ زندان
این آبشار در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبز کوه روبری قله کلار قرار دارد.کرودی کن در زبان محلی مرکب از کلمه های کر به معنای مه و دی به معنای دود است نامی زیبا برای این آبشار که به خاطر ریزش آب از ارتفاع بالا و باد که باعث معلق شدن ذرات ریز آب در آسمان می شود به آن داده شده است. این آبشار در 55 کیلومتری شمال لردگان در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این آبشار در بین دیواره های سنگی بلندی از دو طرف در میان دره ای عمیق واقع شده است.

 

به دلیل سختی دسترسی به این مسیر نام این دره تنگ زندان گذاشته شده كه مجموعه ای زیبا از كوهستان ، آبشار ، جریان آب ،گیاهان خودرو و حیات وحش است ، چند صباحی بیش نیست كه آبشار به شكل اتفاقی طی یك گشت هوایی نقاب از رخ زیبای بی مثال خود باز كرد و الان تنها گردشگران و كوهنوردانی كه خستگی سفری چند روزه از میان صخره ها و ناهمواریهای كوهستان را به جان می خرند ، می توانند حظ بصرازاین قطعه گمشده بهشت زمینی را در ضمیر خاطره یا چشم تنگ دوربینهای تصویربردار خود جاودانه كنند. مسیر این آبشار از طریق کره بست و پل خدا آفرین است. ارتفاع آن بسیار بلند و منظر آن بسیار دیدنی و جالب است. طول كلی آبشار 120 متر است و طی دو مرحله 50 و 70 متری سرازیر می شود. حجم آب فروریخته از بالای آبشار باعث پخش شدن قطرات و ذرات بسیار ریزی در فضا می شود که همچون مه یا دود سفید رنگی تمام فضای اطراف آن را می پوشاند و باعث عدم دسترسی نزدیك به آبشار می شود. بطوریكه از فاصله حدود 100 متری آبشار باید به آن نگریست یا عكسبرداری نمود. و برای كمی نزدیك شدن باید پوشش كامل ضد آب، پانچو یا بارانی بر تن داشت.  

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

آبشار تنگ زندان در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبز کوه روبری قله کلار قرار دارد

 

آبشار معدن
 آبشار معدن نیز یکی دیگر از آبشارهای پرآب این منطقه است که در نزدیکی روستای معدن و در میان صخره های کوهستانی منطقه واقع شده است. ایلامی ها در استخراج فلزات تبحر داشته اند . یکی از معادن مس آنها در روستای معدن در لردگان و معدن کبالت یکی از معادن استراتژیک دنیاست . این روستا در فاصله پنجاه کیلومتری شمال لردگان واقع است. منطقه طبیعت گردی ارمند با عبور از روستای دوپلان در این مسیر آغاز و مسیر انتهای این مسیر با روستای معدن در این استان خاتمه می یابد. روستای دو پلان از جمله روستاهایی است که در این مسیر با وجود عبور رودخانه کارون ، کمپینگ رفتینگ، فعالیتهای ورزشی بانجی جامپینگ (سقوط آزاد ) از دره عمیق که در روستای دوپلان وجود دارد صورت می گیرد.بعد از این روستا مسیر تاریخی دز پارت که این راه قدیمی ترین ایل راه منطقه است مشاهده می شود و قدمت این ایل راه به دوره اتابکان می رسد که محل عبور قسمتی از عشایر بختیاری است.    

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

 آبشار معدن در نزدیکی روستای معدن و در میان صخره های کوهستانی منطقه واقع شده است

 
منطقه جنگلی بازفت
این منطقه در غرب شهر لردگان و 180 کیلومتری شهرکرد واقع شده است و 53000هکتار وسعت دارد. از شمال به مرز لرستان، از جنوب به اردل ، از شرق به شهرکرد و از غرب به مرز خوزستان محدود است.    

سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

منطقه جنگلی بازفت در غرب شهر لردگان و 180 کیلومتری شهرکرد واقع شده است

 
منطقه بارز و شوارز
این منطقه در قسمت جنوب غربی استان چهارمحال وبختیاری واقع شده ودرست مابین سه استان خوزستان،کهکیلویه و بویراحمد،و چهار محال و بختیاری قرار دارد. بارز در حقیقت مجموعه ای از چند روستاست و بیشتر مردم بارز و شوارز را باهم می شناسند .منطقه بارز و شوارز در فاصله 250 کیلومتری جنوب غرب شهرکرد قرار دارد و منطقه ای زیبا ، تاریخی و سرشار از نعمات خداوندی است.این منطقه در حاشیه روستای خرسان و کوه قارون واقع شده و سالیان پیش محل عبور تجار وایلات وعشایر بوده است .در این منطقه آثار تاریخی قلعه ای به چشم می خورد که مردم منطقه معتقدند متعلق به زمان ساسانیان است. سه راهی ارمند ،تنگ حفاظت شده ذحیم آباد توسط منابع طبیعی و در حاشیه جاده خوزستان ، پل ارمند و حاشیه رودخانه ارمند، چشمه میلاس، قدمگاه شاه عبدالعظیم خانمیرزا ،چشمه سندگان فلارد، چشمه میشان فلارد،چشمه برم مالخلیفه، تنگ سماء منج، حاشیه جاده خوزستان از منج تا سد كارون ۴پارک جنگلی چارطاق و آبشار گاهکده اشاره کرد.  

 سفر به یادماندنی به سرزمین زیبای بختیاری

 منطقه بارز و شوارز در قسمت جنوب غربی استان چهارمحال وبختیاری واقع شده است

منابع:

سیری در ایران

تبیان

جدیدترین مطالب سایت