بروزرسانی : 28 دی 1394

تصاویر و خصوصیات کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

تصاویر و خصوصیات کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

خصوصیات کلیسای سیه نا

ایتالیا از باستانی ترین شهرهای اروپا میباشد کلیسا و مکان های تاریخ بسیار در ایتیالیا وجود دارد.

کلیسای جامع سیه نا، یک کلیسای قرون وسطی در شهر سیه نای ایتالیا است که در حال حاضر، به سانتا ماریا آسونتا (Santa Maria Asunta) اختصاص داده شده است. کلیسای جامع سیه نا، در اصل بین سال‌های 1215  و 1263 طراحی شده و بر روی سایت ساختمان قبلی ساخته و تکمیل شد.

این کلیسا با داشتن دو جناح، گنبد و برج ناقوسی خود، به شکل یک صلیب طراحی شده است. گنبد آن بر یک پایه شش ضلعی که دارای ستون است قرار گرفته است.  فانوس بالای گنبد، بعدها توسط  جیان لورنزو برنینی اضافه شد. سالن کلیسا، توسط دو گنبد نیم دایره، از دو راهروی آن جدا شده است.

قسمت داخلی و خارجی، با سنگ مرمر سفید و سبز-سیاهی که در ردیف‌های پی در پی استفاده شده‌اند کار شده است.  سیاه و سفید، رنگ‌های نمادین سیه نا هستند و طبق باور عمومی، از رنگ اسب‌های سیاه و سفید بنیان‌گذار افسانه‌ای شهر، سنیوس و آسچیوس، الهام گرفته شده‌اند. کلیسای جامع سیه نا، که در مقیاس بزرگ بوده و با تزئینات دقیقی در داخل و خارج زینت داده شده است، یکی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک ایتالیایی است.

نحوه طراحی و معماری کلیسا

طراحی برج کلیسا که به صورت منحصر به فردی با خطوط راه‌راه سیاه و سفید طراحی شده است، از سال 1313 شروع شده و نشان‌دهنده سبک تمدن رومی است. برج ناقوس بلند و مربع شکل این کلیسا، در هر طبقه طاق‌های بیشتری از طبقات زیرین داشته و زیبایی آن با  سقفی هرمی شکل به اوج می‌رسد.

بازویی جنوبی کلیسا، در ورودی ای دارد که با نام درب عفو و بخشش (Porto del Perdono) شناخته می‌شود و یک مدالیون نیم‌تنه مجسمه باکره و نوزاد که توسط دوناتلو ساخته شده است، در بالای آن قرار گرفته است.

نمای غرب، در سال 1285 ، با همراهی جیووانی پیسانو به عنوان معمار ارشد آغاز شد. او سطح پایین تر را تا سال 1297 تکمیل کرد و در آن سال، او به طور ناگهانی، به خاطر تفاوت‌های خلاقیتی با Opera del Duomo، کار بر روی کلیسا را ترک کرد.

کامینو دی کرسنتینو جای وی را گرفته و از سال 1299 تا 1317 به کار بر روی کلیسا ادامه داد. در سال 1317، Opera دستور داد که تمام تمرکز کار به انتهای شرقی کلیسا قرار گیرد. در نهایت، در سال 1376، با الهامی که از طراحی کلیسای جامع ارویتو (Orvieto) گرفته شد، توجه ساخت مجدداً به نمای خارجی کلیسای جامع سیه نا معطوف شد.

نمای داخلی کلیسای سیه نا، به دلیل ستون‌های راه‌راه سیاه و سفید و دکوراسیون پر آب و تاب در هر سطح آن، نسبتاً گیج کننده است. در سراسر این کلیسا، شاهکارهای هنری و چیزهای  بسیار دیگری برای دیدن وجود دارد.

قرنیزی که در طول شبستان کار شده است با نیم‌تنه‌های پاپ‌ها، که ساخت آن‌ها از سال 1495 در کارگاه جیووانی دی استفانو آغاز شد، تزئین شده است.  تنها چهار یا پنج قالب برای ساخت مجسمه‌های پاپ‌ها استفاده شده و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها یکسان هستند.در زیر آن‌ها 36 مجسمه از امپراتوران روم و بیزانس قرار دارند که از کنستانتین شروع شده و به تئودوسیوس ختم می‌شوند.

چه کسانی در ساخت کلیسا دخالت داشتند؟

چندین هنرمند مهم  سیانایی به ساخت این پروژه  کمک کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به دومنیکو دی بارتولو، ماتئو دی جیووانی، پینتوریچیو  و به خصوص بکافومی که بین سال‌های 1517 تا 1547، 35 صحنه از کتاب مقدس را طراحی کرد، می‌توان نام برد. کتابخانه در حدود 1492 و با الهام از افتتاح کتابخانه واتیکان، تحت دستور پاپ سیکستوس چهارم (Sixtus IV) در سال 1475 ساخته شد.

مطالب مشابه مهم !

جستجو در تالاب
جدیدترین مطالب سایت