معرفی مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش اول)

معرفی مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش اول)

دیدن آسمان در شب در نقاط مختلف جهان

در هرجای جهان آسمان در شب به راحتی دیده نمی شود بنابراین باید در مکان هایي اتفاق بیوفتد که یا کویر باشد یا وسیع .

 

به گزارش تالاب امروزه به علت گسترش شهرها و آلودگی‌هاي هوا و همین‌طور آلودگی‌هاي نوری، تماشای ستارگان در آسمان شب ممکن نیست. اما مکان‌هایي در جهان وجود دارند که آسمانی صاف با کمترین آلودگی نوری دارند.

 

در این مناطق، پس از غروب آفتاب، میلیاردها ستاره‌ در آسمان می‌درخشند. بدون هیچ وسیله‌اي میتوانید از تماشای این مناظر شگفت‌انگیز و کهکشان باشکوه، لذت ببرید.

 

جزیره‌ی ایستر «Easter Island»، شیلی

معرفی مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش اول)

 

جزیره‌ي ایستر جزیره‌اي در اقیانوس آرام جنوبی و متعلق به کشور شیلی هست. این جزیره اکثر به خاطر تندیس‌هاي باستانی ۴۰۰ ساله، مشهور هست. به این تندیس‌ها که در امتداد ساحل دریا به خط ایستاده‌اند موآی میگویند. تعداد این تندیس‌ها ۸۸۷ عدد هست. بزرگ‌ترین موآی جزیره، پارو «Paro» نام دارد که وزن آن ۸۲ تن و ارتفاع آن ۹/۸ متر هست.

 

این جزیره در سال ۱۹۹۵، بعنوان میراث جهانی یونسکو گزینه شد. نخستین اروپایی که به این جزیره پا گذاشت، کاشف هلندی، Jacob Roggeveen بود که در پنج آوریل سال ۱۷۲۲ وارد جزیره شد. چون این روز مصادف با یکشنبه‌ي عید پارک یا ایستر بود، جزیره را ایستر نام‌گذاری کرد.

 

این جزیره ۱۶۳/۶ کیلومترمربع، وسعت دارد. بلندترین نقطه‌ي جزیره، قله‌ي آتشفشانی ترواکا «Terevaka» با ۵۰۷ متر ارتفاع هست. در این جزیره‌ي شگفت‌انگیز و دیدنی پس از غروب آفتاب، میلیونها ستاره تا طلوع دوباره‌ي آفتاب در آسمان شب می‌درخشند.

 

تریسیل «Trysil»، نروژ

معرفی مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش اول)

 

هر شخصی که به آسمان شب و رصد ستارگان علاقه‌مند باشد، مطمئنا دوست دارد که شفق‌هاي قطبی، این پدیده‌ي شگفت‌انگیز را تماشا کند. بنابراین، نروژ در صدر لیست مقاصد مورد علاقه‌ي این افراد برای سفر قرار دارد. تریسیل، یکی از مکان‌هایي هست که در آسمانش می توانید طیف‌هاي رنگارنگ و زیبای شفق قطبی را تماشا کنید. تورهای متعددی برای رصد ستارگان در تریسیل برگزار میشود.

 

این منطقه اضافه بر اینکه برترین مکان برای رصد و تماشای آسمان شب هست، برترین مکان برای فعالیت‌هاي تفریحی در طبیعت نیز هست. ماهیگیری در رودخانه، سورتمه‌سواری، سافاری و اسکی از تفریحات پرهیجانی میباشند که در تریسیل انتظار گردشگران را میکشند.

 

مائونا کیا «Mauna Kea»، هاوایی

معرفی مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش اول)

بهترین مکان های جهان برای دیدن شب

 

مائونا کیا به زبان محلی به معنای کوه سفید، آتشفشانی خاموش در جزایر هاوایی هست که ارتفاع آن از سطح دریا ۴۲۰۷ متر و از کف اقیانوس ۱۰۱۰۰ متر هست. از آخرین فوران آتشفشانی آن، ۴۶۰۰ سال می‌گذرد. از آنجایی که اکثر این کوه در زیر آب قرار دارد، ارتفاع آن را از سطح اقیانوس می‌سنجند.

 

با دقت به شرایط آب و هوایی اثبات و ارتفاع قله، این مکان، محل مناسبی برای ستاره‌شناسان و اهل نجوم شناخته شده هست و از سال ۱۹۶۴ که جاده‌ي مناسبی برای قله ساخته شده، تلسکوپ‌هاي متعددی برای رصد ستارگان احداث شده هست. رصدخانه‌ي مونوکی یکی از مراکز علمی دانشگاه هاوایی هست و تلسکوپ‌هایي قوی برای مطالعات رصدخانه‌اي دارد.

 

تورهای متعدد رصد ستارگان برای این منطقه وجود دارد. بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ گردشگر در سال، به قله‌ي این کوه سفر می کنند.

 

منطقه حفاظت‌شده‌ی نامیب رند «NamibRand»، نامیبیا

 

رصد ستارگان، مهمترین فعالیتی هست که در این منطقه‌ي دورافتاده به گردشگران ارائه می شود. این منطقه که ۲۰۲۰ کیلومترمربع وسعت دارد، در بیابان نامیب واقع شده هست. نامیب یک بیابان ساحلی در جنوب آفریقا هست. اسم نامیب از ریشه‌ي «ناما» به معنی پهناور گرفته شده هست.

 

گردشگران معمولا به دو علت به این منطقه سفر می کنند: یکی تماشای حیات وحش شگفت‌انگیز آفریقا و دیگری رصد ستارگان و آسمان شب؛ ترکیبی که قطعا همۀ‌ي علاقه‌مندان به طبیعت و نجوم را راضی میکند.

 

پیک دو میدی «Pic du Midi»، فرانسه

معرفی مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش اول)

معرفی بهترین مکان های جهان برای دیدن شب

 

پیک دو میدی، کوهی در رشته‌کوه پیرنه فرانسه هست که به خاطر رصدخانه‌ي بزرگش شهرت دارد. تولید این رصدخانه از سال ۱۸۷۸ آغاز شد. کسانی که در فصل تابستان به این منطقه سفر میکنند، معمولا تا قله کوه‌نوردی میکنند اما افرادی که زمستان را برای سفر به پیک دو میدی گزینش میکنند با تله‌کابین خود را به قله می رسانند. در این منطقه با کمک تلسکوپ‌هاي متعدد و تورهای همراه با راهنما میتوانید به تماشای کهکشان‌ها و دهانه‌هاي ماه بنشینید.

 

پارک ملی دث ولی «Death Valley»، کالیفرنیا

معرفی مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش اول)

 

زمانی که خورشید در دث ولی غروب می کند، کهکشان راه شیری، زیباتر از همۀ وقت در آسمان تاریک خودنمایی میکند. این منطقه فقط دو ساعت با لاس وگاس فاصله دارد؛ جایی که نور نئون‌هاي تبلیغاتی، اجازه‌ي تماشای آسمان سحرانگیز شب را نمی دهد.

 

پارک ملی دث ولی، یک پارکی ملی در ایالات متحده هست که در شرق سیرا نوادا واقع شده ‌هست. این پارک، گرم‌ترین و خشک‌ترین پارک ملی در ایالات متحده و دومین نقطه‌ي کم‌ارتفاع در نیمکره‌ي غربی هست که پستی آن ۸۶ متر زیر سطح دریا هست. سالانه بیش از ۷۷۰٬۰۰۰ نفر از پارک ملی دث ولی بازدید میکنند تا ویژگی‌هاي متنوع زمین‌شناسی، حیات وحش بیابانی، مکان‌هاي تاریخی، چشم‌اندازها و آسمان صاف شبش را دیدن کنند.

 

پارک چری اسپرینگز «Cherry Springs»، پنسیلوانیا

 

این منطقه یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین مناطق جهان برای منجمان و علاقه‌مندان به رصد ستارگان هست. این پارک بعنوان نخستین منطقه‌ي حفاظت‌شده‌ي آسمان شب در پنسلوانیا شناخته میشود. منطقه‌ي حفاظت‌شده‌ي آسمان شب محدوده‌اي اطراف یک پارک یا رصدخانه هست که از ایجاد آلودگی نوری مصنوعی در آن جلوگیري میشود. به طور مرتب، برنامه‌هاي آموزشی و نجومی متعددی در این پارک برای مردم و گردشگران برگزار می شود.

 

اضافه بر رصد ستارگان، این منطقه امکانات دیگری هم برای گردشگران دارد. دوچرخه‌سواری کوهستان، کوهنوردی، کمپینگ و اقامت در طبیعت و اسنومبیل سواری از دیگر فعالیت‌هاي تفریحی هست که گردشگران در سفر به این منطقه، انجام میدهند. پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد و غنی اطراف این منطقه هم بسیار دیدنی دقت هست.

 

بیابان آتاکاما «Atacama»، شیلی

معرفی مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش اول)

آشنایی با بهترین مکان های جهان برای دیدن شب

 

این بیابان یکی دیگر از مناطق محبوب برای علاقه‌مندان به رصد ستارگان هست. اضافه بر تورهای گوناگون نجومی، هتل‌هاي منطقه هم برنامه‌هاي ویژه‌اي برای تماشای آسمان شب برای گردشگران در نظر می گیرند.

 

منبع :kojaro.com

جدیدترین مطالب سایت