نمایی از پیاده رو های شهرهای بزرگ جهان

نمایی از پیاده رو های شهرهای بزرگ جهان

پیاده رو های شهرهای بزرگ جهان

این نما هاي از پیاده رو هاي جهان کخ دارای زیبایی هاي میباشند و باعث جذب توریست میشوند خسته و کمی آشفته از دفتر روزنامه بیرون می‌آیم تا بعد از یک روز کاری سخت خود را به خانه رسانده، چای بنوشم و به سوژه جدید مجله فکر کنم. به محض خارج شدن از ساختمان، لختی به رو به رو خیره می‌شوم و زمزمه میکنم پیاده رو.

 

به گزارش تالاب:چه مدت قبل و من به نیت پیاده روی که به قول نویسنده اي، دموکراتیک ترین شیوه گشت و گذار هست، قدم بر این سنگ فرش ها نگذاشته ام؟ به خاطر ندارم، اما مفید یادم هست که زمانی پیاده رو جزئی از زندگی و گوشه اي از خاطرات من بود، فضایی که روزی مامن دکه هاي روزنامه فروشی می‌شود و گاه مکانی برای کتاب فروش هاي انقلاب میز و صندلی هایي که بیرون از کافه ها و در پیاده رو چیده می شدند و بوی قهوه، کیک شکلاتی و گلدان هایي مملو از گل که کافی هست چند ثانیه به انها خیره شوی و روزمرگی را فراری دهید.

 

ملبورن

دو پروژه برای بهترین پیاده روها

ملبورن به شهر فرهنگ و هنر، مد، تفریح و ورزش مشهور هست. این شهر خوشگل آن قدر پارک و فضای سبز دارد که در استرالیا به آن «شهر باغ ها» می‌گویند. این شهر تمیز و دلباز، مهد سینما و موسیقی استرالیا هم هست و آلبوم این امتیازات باعث شده تا در سال هاي جدید بعنوان باکیفیت ترین شهر جهان برای زندگی معرفی شود. حالا مدیران شهرداری ملبورن می‌خواهند به امتیازات شهرشان یک نمره دیگر اضافه کنند و برای این جهش، پیاده روها را هدف خود قرار دادند.

 

نمایی از پیاده رو های شهرهای بزرگ جهان

 

از ابتدای سال 2016 شهرداری ملبورن دو پروژه در اساس توسعه پیاده راه ها را شروع کرده هست. پروژه اول طراحی پیاده روها براساس امکان سنجی و نیاز شهروندان هر منطقه هست. به عبارت دیگر طراحان شهری ملبورن براساس پارامترهای جمعیتی، کاربری و کالبدی هر منطقه، پیاده روها را بازسازی و بازپیرایی میکنند. مثلا اگر در منطقه اي از شهر مهدکودک و مدرسه بیشتری وجود داشته باشد، پیاده روها برای بهرهگیری افراد کم سن و سال طراحی می‌شوند یا اگر منطقه اي کانون مراکز خرید و فروشگاه ها باشد، پیاده روها مسطح و با ظرفیت جمعیت بیشتر بازطراحی میشوند.

 

شهرداری ملبورن به این نتیجه رسیده هست که شهر باید برای پیاده ها مناسب سازی شود و برای این که این ایده را عملی کند به تقاضای شهروند او طبقه بندی کالبدی شهر اهمیت داده هست. مهندسان شهرساز ملبورن ماه هاي زیادی را برای مطالعه این طرح وقت گذاشته اند و کار را به گونه اي پیش برده اند که بازطراحی پیاده راه ها برای شهروندان ایجاد سر و صدا نکند یا مانع عبور و مرور نشود. بنابراین این پروژه با سرعت زیادی به مرحله بهره برداری نزدیک شده هست.

ملبورن

پروژه دیگر شهرداری ملبورن پاسخ به درخواست صاحبان خانه ها و ساختمان ها برای ایجاد پیاده راه هاي اختصاصی مشرف به املاک آنهاست. شهرداری ملبورن این فرصت را فراهم کرده که شهروندان ابتدا یک درخواست رسمی و حقوقی برای طراحی و تولید پیاده راه به این نهاد ارائه کنند و پس از آنکه این درخواست بررسی شد، با نگاه به ظرفیت هاي محلی و شهری این پیاده راه ساخته خواهدشد. دیدنی اینجاست که طراحی و تولید این پیاده روها برای شهروندان و صاحبان املاک و خانه ها هیچ هزینه اي در بر ندارد و شهرداری خود نسبت به فراهم سازی هزینه این پروژه اقدام میکند.

 

این ها اقدامات جدید شهرداری ملبورن هست؛ از قبل هم پیاده روهای این شهر امکانات خوبی داشتند.

یکی دیگر از جاذبه هاي این شهر در پیاده روها، کافه هاي روباز و فصلی پیاده راه ها هست. شهرداری به متقاضیان این امکان را داده که در پیاده روهای شهر و مناطقی که مشخص شده اقدام به تاسیس و راه اندازی کافه کنند. اینکار باید براساس قوانین شهری ملبورن باشد و کافه داران ابتدا باید از طریق یک درخواست رسمی به شهرداری کار خود را کلید بزنند؛ درخواستی که هیچ هزینه اي برای کافه داران نخواهدداشت.

 

استکهلم

سرد اما بدون برف و یخ

پایتخت سوئد با نمادهایی همچون جزیره هاي شهری، آب راه هاي فراوان، بانک ها، دانشگاه استکهلم و کمپانی اریکسون شناخته میشود. اما این جا «پایتخت سبز» اروپاست و تنها شهری در جهان هست که دور سوخت فسیلی را خط قرمز کشیده تا هوای پاک را برای شهروندانش تضمین کند. آلاینده هاي زیست محیطی در پایتخت سوئد در پایین ترین سطح ممکن قرار دارند و بزرگترین شبکه حمل و نقل پاک اروپا در این شهر خودنمایی میکند. شهرداری و دولت دائما مردم شهر را به بهرهگیری از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی پاک دعوت می‌کنند و مردم شهر هم ترجیح می‌دهند این دعوت را پاسخ دهند.

 

 

در چنین شهری باید پیاده رو از اهمیت ویژه برخوردار باشد و عبور و مرور در پیاده راه ها رونق بگیرد؛ همینطور هم هست اما یک مشکل وجود دارد. سوئد کشور سردسیری هست و در بیشتر اوقات سال سرمای هوا باعث یخ زدگی معابر، خیابان ها و حتی مجسمه هاي شهری میشود. در چنین شرایطی شاید اولین راه حل هر شهر این باشد که در مورد خیابان ها و بزرگراه ها چاره اي اندیشیده شود؛ چرا که رفت و آمد خودروها باید روان و بدون خطر باشد تا آسیبی به سرنشینان وارد نشود.

 

نمایی از پیاده رو های شهرهای بزرگ جهان

 

گرچه شهرداری استکهلم در این باره یکی از پیشگامان شهرسازی هست و اغلب خیابان ها و بزرگراه هاي شهر بدون مشکل یخ زدگی و انباشته شدن برف در اختیار شهروندان میباشند؛ اما آن چه این شهر را به همراه چند شهر دیگر منطقه اسکاندیناوی متمایز میکند سیستم پیاده روهای گرم آن هست. کافی ست صبح یک روز سرد زمستانی از خانه یا هتلی در استکهلم خارج شوید تا مشاهده نمایید که برف و یخ دیشب هیچ تاثیری در پیاده روها نداشته و شما بدون هیچ مشکلی میتوانید روی پیاده راه هاي شهر قدم بزنید.

استکهلم

واقعیت این هست که شهرداری استکهلم بیشتر قریب به اتفاق پیاده روهای شهر را مجهز به سیستم گرمایش از کف کرده و این سیستم باعث می‌شود تا شهروندان و عابران پیاده حتی در سردترین روزها و شب هاي سال هم بدون دغدغه در پیاده روها قدم بزنند و از امکانات شهری تعبیه شده در کناره هاي پیاده رو مثل کافه ها، فروشگاه ها و سینماها بهرهگیری کنند.

 

این سیستم هاي گرمایشی با بهرهگیری از انرژی هاي پاک کار می‌کنند و آسیبی برای محیط زیست به همراه ندارند. پیاده راه هاي گرم و خشک استکهلم همینطور مجهز به میله هاي پارک دوچرخه میباشند و مسیرهای ویژه اي برای دوچرخه سواری دارند. وقتی در یک روز سرد در شهر قدم میزنید، نگاهی هم به مجسمه ها بیاندازید؛ آنها هم بدون برف و یخ خودنمایی میکنند چون هر روز با سیستم آب گرم غیرشرب شست و شو داده می‌شوند.

 

توکیو

سایبانی از پر سیاووشان

ژاپن سردمدار تکنولوژی و فناوری در جهان با 13 میلون جمعیت که به منضبط بودن و وقت شناسی شهره اند، در راستای تشویق جامعه به پویایی بیشتر و بهرهگیری کمتر از وسایل نقلیه با الهام از علم و معماری امکانات رفاهی بسیاری را در پیاده روها قرار داده هست. فرقی ندارد در خیابان هاي بزرگ و پهن توکیو قدم بزنید یا در معابر کوچک، هیچ وسیله نقلیه اي مانع شما نمی‌شود؛ چرا که اساسا هیچ وسیله نقلیه اي در هیچ نقطه شهری حق پارک کردن در هیچ خیابانی را ندارد، اصلا به همین علت هست که شما در توکیو یا شهرهای دیگری مثل کانازاوا، تابلو هشدار پارک ممنوع را نخواهید دید. همین امر باعث شده تا هنگام راه رفتن در پیاده روهای توکیو، عابران سکوت و آرامش را تجربه کنند.

 

نمایی از پیاده رو های شهرهای بزرگ جهان

 

از جمله اقداماتی که مسئولان حوزه شهری در ژاپن به کمک پلیس راهنمایی و رانندگی انجام داده اند، انتقال هشدارها و تابلوهای راهنمایی به کف خیابان و پیاده روهاست. به تصویرکشیدن این اطلاعات با اشکال مختلف و رنگ بندی هاي جذاب روی سنگ فرش پیاده رو ها عابران و دوچرخه سوارها را ملزم به رعایت نکات ایمنی و رفتارهای ترافیکی میکند. گاهی با مشاهده یک فرد نابینا یا ناتوان اولین مسئله اي که به ذهن مان خطور می‌کند، این هست که این فرد چگونه باید از خیابان عبور کند؟

توکیو

دولت توکیو برای این مسئله هم راهکار خاص خودش را دارد؛ فناوری که می‌شود نام آن را چراغ راهنمای موزیکال گذاشت. این چراغ راهنمایی مجهز به یک زنگ یا ملودی روح نواز هست که با سبز شدن چراغ عابر، این ملودی ملایم اکران می‌شود تا نابینایان بدانند که اجازه حرکت دارند. وقتی صحبت از پیاده روی و امکانات شهری مناسب می‌شود، باید از خیابان ایچو در توکیو هم نامی برد، خیابانی مملو از درختان پرسیاووشان که خودشان آن را ایچو و انگلیسی ها آن را جینگو بیلوبا میخوانند.

 

این درختان به علت توانایی خاص برای تحمل آلودگی، رشد و بالندگی شان در فضای محدود و به طور کلی مقاومت شان در برابر مریضی و حشرات، انتخاب مناسبی برای فضاهای شهری میباشند تا جایی که ژاپنی ها خود عنوان می‌کنند این درخت از معدود موجودات زنده اي هست که توانسته در هیروشیما از بمب اتم جان سالم به در برد.

 

جینگو یا پرسیاووشان در معابر و پیاده روهای ژاپن گاه نقش سایبانی برای فرار از گرما را هم ایفا میکند و گاه در پاییز سقفی هست برای همسران عاشق و آلاچیقی برای رستوران ها. اما آن چه که مسلم هست، درخت جینگو حالا دیگر نماد پیاده روهای توکیو هست.

 

ایروان

باغچه هایی در تاریکی

پیاده روهای تاریک اما پر از گل اولین چیزی هست که در نگاه اول به پیاده روها در ایروان جلب دقت میکند. اما چرا تاریک، از آن جا که کمبود انرژی یکی از معضلات اساسی کشور ارمنستان هست، در شهر ایروان کمتر چراغی ویژه روشن کردن خیابان ها یا پیاده روها دیده می‌شود و اغلب خیابان هاي اصلی ایروان هنگام غروب آفتاب، ظلمات کامل هست و تنها مغازه ها و دستفروش ها به آن اندک روشنایی می بخشد.

 

شرایط پیاده روهای ایروان در زمستان به گونه اي دیگر هست. با آغاز این فصل مردم ایروان باید تمامی هنر خود را به کار گیرند تا بتوانند تعادل شان روی یخ ها را حفظ کنند، به ویژه در ساعات نخست روز و در آخر شب. در این فصل دیگر نه خبری از بوته هاي گل هست و نه پنجره اي باز و آن زمان که احساس میکنی بر بلوک بزرگی از یخ ایستاده اي تنها تاریکی هست و سرما.

 

شاید همین دلایل هست که باعث میشود بعضی آمارها از افسردگی مردم ارمنستان خبر دهند، پیاده روهای تاریک و یخ زده در زمستان و تاریکی مطلق در تابستان، کشتار ارامنه توسط سران عثمانی که منجر به کشته شدن یک و نیم میلیون نفر از ارامنه و مهاجرت اجباری میلیون‌ها نفر دیگر شد نیز دلیلی دیگر بر روحیه افسرده این ملت هست. درصد بالایی از مردم زیر خط فقر زندگی میکنند و این در روحیه و نظم ارتباطی انها با یکدیگر و گردشگران تاثیر گذاشته هست.

 

نمایی از پیاده رو های شهرهای بزرگ جهان

ایروان

 

در مرزهای ورودی ممکن هست ماموران گمرک یا پلیس برخوردهای غیرمودبانه اي داشته باشند. با این حال ایروان ارمنستان زیبایی هاي بسیاری دارد. در این شهر خانه ها به زیبایی شهر، خاصه پیاده رو ها کمک شایانی کرده اند؛ خانه هایي سنگی در کنار خیابان هاي سنگفرش، پیاده روهای پر از گل از جمله مواردی هست که هر توریستی را به خود جذب می‌کند.

 

تصور کنیم صندلی هاي چوبی که غروب ها اهالی خانه، نشستن روی انها را به نشستن روی مبل خانه هاي شان ترجیح میدهند. تقریبا هر کسی که یکبار به ارمنستان سفر کرده باشد، دریچه هایي را روایت می‌کند که باد با پرده ها در هوای خیابان بازی میکند.

 

جدیدترین مطالب سایت