دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

مجموعه : دعاها
دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعای قبل از خواب شب

دعای شب و دعای قبل از خوابیدن در شب

تأثیر دعا در شب

 ما در روایات و معارفمان، هم نسبت به شب و هم نسبت به روز مطالبي داريم كه يك زمان خاص را براي دعا مشخص مي‌كنند. یعنی در شب بر یک ساعت خاص و یک ظرف خاص ودر روز هم بر يك زمان خاص، براي دعا كردن تأكيد شده است.

 

در باب شب چند دسته روايت وجوددارد كه یک دسته از اين روایات بطور کلّی شب را بعنوان «زمان مناسب براي دعا كردن» مطرح میکند که در آن ظرف زماني، دعا مطلوب است و «خودِ شب» بر دعا اثر دارد. من چند روایت را میخوانم و همین طور گام به گام پیش میروم.

 

قبل از خواب این دعا را بخوانید:

دعا براى خواب رفتن و دعا برای خوابیدن و دعای مخصوص قبل از خواب در شب را بخوانید که فواید زیادی دارد. در یکی از از احادیث صحيح از حضرت امام محمد باقر «ع» منقول است كه هرگاه كسى دست را در زير سر گذاشته بخوابد بگويد :

 

بِسْمِ اللّهِ اَلّلهُمَّ اِنّى اَسْلَمْتُ نَفْسى اِلیْكَ وَ وَجَّهْتُ وَجْهى اِلَیْك وَفَوَّضْتُ اَمْرى اِلَیْكَ وَاَلْجَاْتُ ظَهْرى اِلَیْكَ وَ تَوَكَّلْتُ عَلَیْكَ رَهْبَةً مِنْكَ وَرَغْبَةً اَِلیْكَ لامَلْجَاءَ وَلا مَنْجا مِنْكَ اِلَیْكَ امَنْتُ بِكِتابِكَ الَّذى اَنْرَلْتَ وَبِرَ سُولكَ الَّذى اَرْسَلْتَ

 

و بعد ازآن تسبيح حضرت فاطمه «ع» بخوانید.

 

در حديث صحيح ديگر فرمود كه ترك نكند در وقت خواب اين دعا را :

اُعيذُ نَفْسى وَ دُرّیَتى وَ اَهْل بَیْتى وَمالى بِكَلِماتِ اللّهِ التّاماتِ مِنْ كُلِّ  شَیْطانٍ وَهامَةٍ وَمِنْ كُلِّ عَیْنِ لامَةٍ

 

كه باين دعا تعويذ ميفرمود حضرت رسول

صلّى اللّه عيله وآله وسلّم امام حسن و امام حسين صلوات اللّه عليهما را.

 

خواندن این سوره قبل از خواب رفتن :

در حديث صحيح از حضرت صادق «ع» منقول است كه سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ وسوره قُلْ يا اَیُّهَا الْكافِروُنَ را پيش از خواب بخوان كه

قُلْ يا اَیُّهَا الْكافِروُنَ بيزارى از شرك وَقُلْ هُوَّاللّهُ اَحَدٌ نسبت پروردگار است .

 

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعای آخر شب

 

دعای بعد از خوابیدن در رختخواب :

در حديث صحيح ديگر فرمود كه هر كه بعد از خوابيدن در رخت خواب سه مرتبه بگويد:

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى عَلافَقَهَرَ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى بَطَنَ فَخَبَرَ وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذى مَلَكَ فَقَدَرَ وَالْحَمْدُللّهِ الَّذى یُحْیِى الْمَوْتى وَیُميتُ اْلاَحْياء وَهُوَ عَلى كُلِّ شىِءِ قَدير

از گناهان بيرون ميآيد، مانند روزى كه از مادر متولدشده بود.

 

خواندن آية الكرسى قبل از خواب

از حضرت امام رضا «ع» منقول است كه آية الكرسى در وقت خواب بخواند، از فالج ايمن گردد.

 

خواندن سوره یس قبل از خواب رفتن

از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه هر كه سوره يس پيش از خواب بخواند، حق تعالى هزار ملك باو موكل گرداند كه وی را از شر شياطين و هر بلائى حفظ كند.

 

از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است كه هر كه سوره اِذا وَقَعَتِ الْواقِعَهْ هر شب پيش از خواب بخواند، در قيامت روى او مانند ماه شب چهارده باشد.

 

در حديث ديگر فرمود كه هر كه سوره هائى كه در اَوّلشان سَبَّحَ لِلّهِ وَیُسَّبِحُ لِلّهِ است ؛ پيش ازخواب بخواند، نميرد تا بخدمت حضرت صاحب الامر عجل اللّه فرجه برسد و اگر بميرد، در همسايگى حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم جا دهند اورا.

 

دعا برای دفع بلا در شب

در حديث ديگر فرموده كه هر كه هر شب اين دعا را بخواند، تا صبح وی را عقرب و هيچ گزنده نگزد:

اَعُوذُ بِكَلِماتِ اللّهِ التّاماتِ الَّتى لايُجاوَزْ هُنَّ بَرٌ وَلا فاجِرٌ مِنْ شَرِّ ماذَرَاءَ وَمِنْ شَرِّ مابَرَاءَ وَمِنْ شَرِّ كُلِّ دابَّةٍ هُوَ اخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّ رَبّى عَلى صِرطٍ مُسْتَقيمٍ.

 

از جناب امام رضا عليه السلام منقول است كه هر كه در وقت خواب اين آيه را بخواند خانه برسرش خراب نشود:

اِنَّ اللّهَ یُمْسِكُ السَّمواتِ وَاْلاَرْضَ اَنْ تَزُوِ لاوَلَئِنْ زاَلتا اِنْ اَمْسَكَهُما مِنْ اَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ اِنَّهُ كانَ حَليما غَفُورا.

 

از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه چون كسى برختخواب رود، بگويد:

اَلّلهُمَّ اِنّى اَحْتَبْسَتُ نَفْسى فَاحتَبِسْها فى مَحَلِّ رِضْوانِكَ وَمَغْفِرَتِكَ وَاِنْ رَدَدْتَها فَارْدُدْها مُؤ مِنةً عارِفَةً بِحَقِّ اَوْلِيائِكَ حَتّى تَتَوَفّاها عَلى ذلِكَ.

 

در حديث ديگرفرمود كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم دراين وقت آية الكرسى ميخواندند و بعد ازآن مى گفتند:

بِسْمِ اللّهِ آمَنْتُ بِاللّهِ وَكَفَرْتُ بِالطّاغُوتِ اَلّلهُمَّ احْفَظْنى فى مَنامى وَفى یَقِظَتى و بهتر اينست كه آية الكرسى را تا هُمْ فيها خالِدوُنَ بخواند.

 

در حديث ديگر فرمود كه چون برختخواب رفتى تسبيح حضرت فاطمه صلوات اللّه عليها بخوان و آية الكرسى و:

قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ وَقُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق و ده آيه از اول سوره والصافات و ده آيه از آخر سوره والصافات بخواند.

 

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعای شب برای دوستان

 

دعاهای شفارش شده حضرت محمد «ص» قبل از خواب

در حديث صحيح ديگر منقول است كه آن حضرت فرمودند كه اين دعا را در وقت خواب بخوان :

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اِللّهُ وَاَنَّ مُحَمَدّا صَلَى اللّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ اَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللّهِ وَاَعوُذُ بِعِزَّةِ اللّهِ وَاَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللّهِ وَاَعوُذُ بِجَلالَ اللّهِ وَاَعوُذُ بِسُلْطانِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَیْئى قَديرٌوَاَعُوذُ  بِعَفْو اللّهِ وَاَعوُذُ بِغُفْرانِ اللّهِ وَاَعوُذُ بِرَحْمَةِ اللّهِ مِنْ شَرِّ السَّاءْمَةِ وَالْهامَةِ وَمِنْ شَرِّ كُلّ دابَةٍ صَغيرَة اَوْ كَبيرَةٍ بِلَیْلٍ اَوْ نَهارٍ وَمِنْ شَرِّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَاْلاِنْسِ وَمِنْ شَرِّ فَسَقَةِ اِلْعَرَبِ وَالْعَجَمِ وَمِنْ شَرِّ الصّوعِقَ وَالْبَرْدِ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَآلِهِ الطّاهِرينَ.

 

از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه هر كه سوره اَلْهيكُمُ التَّكاثُرْ را در وقت خواب بخواند، گناهانش ‍ آمرزيده شود، او

 

و همسايگانش از بلاها محفوظ مانند و اگرصدبار بخواند گناه پنجاه ساله از آينده عمرش آمرزيده شود.

 

در حديث معتبر ديگر فرمود كه هر كه در وقت خواب بگويد:

 

اَلّلهُمَّ اِنّى اُشْهِدُكَ اَنَّكَ افْتَرَضْتَ عَلَىٍَّّ طاعَةِ عَلِىّ بْنِ اَبى طالِبٍ وَالْحَسَن وَالْحُسَیْنِ وَعَلِىّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىّ وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَعَلِىِّ بْنِ مُوسى وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَعَلِىّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ وَالْحُجَّةِ الْقائِمِ صَلَواتُ اللّهَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَجْمَعينَ ودر آنشب بميرد داخل بهشت شود.

 

خواندن سوره سوره انا انزلناه قبل از خواب

*در روايت معبتر ديگر فرمود كه هر كه در وقت خواب يازده مرتبه سوره انا انزلناه بخواند، حق تعالى يازده ملك بر او موكل گرداند، كه وی را شر

 

شيطان حفظ كنند تا صبح .

 

سفارش امام علی «ع» برای قبل از خواب شب

در حديث معتبر از حضرت اميرالمؤ منين «ع» منقول است كه هر كه در وقت خواب اين آيات را بخواند از دزد ايمن گردد:

قُلْ ادْعُو اللّهُ اَوْادْعُو الرَّحْمنَ اَیّاما تَدْعُوا فَلَهُ اْلاَسْماءُ الْحُسْنى وَلا تَجْهَرْ بِصَلَواتِكَ وَلا تُخافِتْ بِها وَابْتَغِ بَیْنَ ذلِكَ سَبيلاً وَقُلْ الْحَمْدُلِلّهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدا وَلَمْ یَكُنْ لَهُ شَريكٌ فى الْمُلْكِ وَلَمْ یَكُنْ لَهُ وَلّىٌ مِنَ الذُّلِّ وَكِبّرْهُ تكبيرا.

 

در حديث معتبر از حضرت على بن الحسين عليه السلام منقول است هر كه در وقت خواب اين دعا رابخواند فقر و پريشانى از او برطرف شود و هيچ گزنده باو ضرر نرساند:

 

اَلّلهُمَّ اَنْتَ اْلاَوَّلُ فَلا شَیْئىَ قَبْلَكَ وَاَنْتَ الظّاهِرُ فَلا شَیْئىَ فَوْقَكَ وَاَنْتَ الْباطِنُ فَلا شَیْئىَ دُونَكَ وَاَنْتَ اْلاخَرُ فَلا شَیْئَى بَعْدَكَ اَلّلهُمَّ رَبُّ السَّمواتِ الْسَبْعِ وَرَبُّ اْلاَرَضينَ السَّبْعِ وَرَبُّ التَّوْريةِ وَاْلاِنْجيلِ وَالزَّبُورِ وَالْقُرآنِ الْحَكيمِ اَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دابَةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّكَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ.

 

ازحضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه هر كه در وقت رفتن برختخواب سوره تَبارَكَ الَّذى بِیَدِهِ الْمُلْكُ بخواند، پس چهار مرتبه اَلّلهُمَّ رَبَّ الْحِلِّ وَالْحَرامِ بَلِّغْ روُحَ مُحَمَّدٍ عَنّى تَحِیَّةً وَسَلاما بگويد، حقتعالى دو ملك را موكل گرداند، كه بنزد حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم روند بگويند كه فلان شخصى ترا درود ميرساند پس حضرت فرمايد بر او باد درود و رحمت و بركات الهى .

 

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعا در دل شب

 

اجابت دعا در دل شب

سحرگاه

یک دسته از روایات را هم داریم که این ها تعبیر به سَحَر می کند که الآن نمی رسم آن‌ها را مطرح کنم و بعداٌ به این روایات هم می رسیم. امّا مجموع این روایات را اگر ما جمع‌ بندی کنیم، همین چیزی به دست می آید که ما در باب مسائل فقهی و بحث‌هاي‌ فقهی که میکنیم هم مطرح میکنیم و می گوییم «ثلث آخر شب»؛ که حتی در باب نماز شب هم از نظر فضیلت میرویم سراغ آن زمان و میگوییم نماز شب در ثلث آخر شب فضیلت بالاتری دارد.

 

هر چه به صبح نزديكتر باشد

پس من اوّل رفتم سراغ «شب»؛ چون در میان شبانه‌روز دیدیم که از نظر دعا کردن روی شب تأکید شده است. یعنی این زمان در باب اجابت مؤثر است. بعد هم شب را خُرد کردیم تا به این جا رسیدیم.

 

هیچ مانعی هم ندارد که ما این حرف را بزنیم که از نیمه شب به آن طرف، هرچه به طلوع فجر نزدیک‌تر شود، اثرش هم بیشتر می شود. اینها تصویرهای طلبگی است که مطرح میکنم. یعنی این روایاتی که خُرد کردم، هیچ‌کدام باهم منافات ندارد. چون هرچه به طلوع فجر نزدیک شود، اثرش بیشتر است.

 

چگونگي تأثير زمان بر دعا

مطلبی که این جا هست این است که آیا تأثیر زمان بر روی «دعا» است یا نه، از باب تأثیر زمان بر روی «داعی» است؟ انچه که من میگویم این است که هیچ مانعی ندارد که هردو باشد. این‌طور نیست که اینها مانعةالجمع باشد. نخیر، هیچ مانعی ندارد که این زمان هم بر روی دعا و هم بر روی داعی اثر داشته باشد.

 

تأثير زمان بر دعا

اما این جا یک مطلب هست و آن این است که کیفیت اثر زمان بر روی دعا چگونه است؟ این بحث از محدوده فکر من و تو خارج است که بخواهیم این جا از پیش خودمان حرف بزنیم ودر کیفیت اثرگذاری زمان بر روی دعا از نظر اجابت وارد شویم. این دیگر در محدوده فکر ما نیست؛ پس این بحث را بگذاریم کنار.

 

تأثير زمان بر داعي

انچه برای ما قابل لمس و ادراک است و چه‌بسا در معارفمان هم هست، این است که این زمان بر روی داعی، یعنی آن کسیکه دارد دعا میکند اثر دارد. حالا من یک اشاره میکنم که این تأثیر به چه نحو است.

 

انسان در شب بطور غالب این‌طور است که کارهای روزمرّه‌اش که به پایان رسید، استراحت می کند؛ وقتی که استراحت کرد، خصوصاً از نصف شب به آن طرف، یعنی زمانی که همه ی طبق معمولً خوابیده‌اند، آن سنخ افکار و اشتغالات ذهنی همه ی از بین می رود؛ وقتی این ها پاک شد، روایات ما می گوید حالا بلند شو و این ذهنی راکه از این اشتغالات و تعلقات تا حدی تخلیه شده است، این را متوجه معبود خود کن و از او در خواست کن.

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعاي نيمه شب

 

 دلِ شب

دریک روایت اينطور آمده است که پیغمبر اکرم «ص» فرمودند:

«لَمَّا عُرِجَ بِی إِلَى السَّمَاءِ نُودِيتُ یَا مُحَمَّدُ!»

شبی که من رابه معراج بردند، ندائی به من رسيد كه یک بخش ازآن ندا این بود:

«وَ مَنْ كَآنَتْ لَهُ حَاجَةٌ سِرّاً بَالِغَةً مَا بَلَغَتْ»

یعنی هر شخصی كه حاجتی مخفی دارد ـ‌هر چه میـــخواهد باشد‌ «إِلَیَّ أَوْ إِلَى غَیْرِی»؛ از من يا از دیگری، «فَلْیَدْعُنِی فِی جَوْفِ اللَّیْلِ خَالِياً»؛ پس محرمانه ودر دل شب، از من تقاضا کند.

 

«وَ لْیَقُلْ وَ هُوَ عَلَى طُهْرٍ یَا اللَّه». 

یعنی در حالیکه با طهارت است، بگويد ياالله…! 

 

در روایت دیگری از پیغمبر اکرم «ص» آمده است :

«إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا تَخَلَّى بِسَیِّدِهِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ وَ نَاجَاهُ أَثْبَتَ اللَّهُ النُّورَ فِی قَلْبِهِ»

اگر بنده با مولایش در دلِ شبِ تاریک خلوت كند و با او راز و نیاز کند، خداوند نور را در دلش استوار میکند.

 

«فَإِذَا قَالَ یَا رَبِّ! یَا رَبِّ! نَادَاهُ الْجَلِيلُ جَلَّ جَلَالُهُ لَبَّیْكَ عَبْدِی سَلْنِی، أُعْطِكَ وَ تَوَكَّلْ عَلَیَّ؛ أَكْفِكَ». 

وقتی بگوید پروردگار من! پروردگار من! خداوند هم جوابش را میدهد و ندا میکند لبّیک بنده من! بخواه تا به تو بدهم! به من توکل کن تا برایت کارسازی کنم!

 

اتمام دعای شب

دعای شب و دعای شب قدر در پایین موجود است.

جدیدترین مطالب سایت