معرفی پر طرفداترین آلات موسیقی در ایران و جهان

مجموعه : هنر و هنرمند
معرفی پر طرفداترین آلات موسیقی در ایران و جهان

بهترین سازهای موسیقی کدام است ؟

گیتار ، سنتور ، پیانو ، دف ، کیبورد و فلوت و.. نمونه هایی از سازهای سنتی و پاپ هست که هر کدام به نحوی جذاب تر از بقیه برای هر فرد ایرانی هست ، اما می‌ خواهیم بررسی کنیم کدام پر طرفدار بوده هست .

 

حدود ۱۰ سال پیش، عجیب نبود که در خیابان ها دست خیلی ها گیتار ببینیم. آن سال ها، سال های باب شدن کلاس های آموزش موسیقی بود. تبی که آن روزها با گیتار شروع شد، این روزها دامن بقیه سازها را هم گرفته است.

 

شاید هنر به خودی خود و به صورت بالقوه در نهاد تمام انسان ها وجود داشته باشد، اما گاهی وقت ها پدیده شدن بعضی چیزها باعث می شود این موارد بالقوه به فعل دربیایند.

 

یکی از پدیده هایی که از حدود یک دهه پیش باعث شروع موج جدیدی برای بالفعل کردن هنر درونی خیلی ها شد، همین کلاس های موسیقی است که تبلیغات فراوان شان را این طرف و آن طرف می بینیم.

 

پدیده این هفته سری می زند به پرطرفدارترین سازها در ایران؛ آدم هایی که مشغول یادگیری هستند، آرزوها و هدف هایشان، کلاس های آموزشی این موسسات و حال و هوایشان.

 


 

کارل ارف

شاید هیچ چیزی پدر و مادرها را به اندازه دیدن پیشرفت فرزندان شان شاد نکند. آن ها مرتباً در تکاپوی فراهم کردن بهترین شرایط برای رشد فرزندشان هستند.

بماند که تعریف بهترین شرایط از جامعه ای به جامعه دیگر فرق میکند و گاهی بر اثر رقابت و باب شدن مسائل متفاوت، کودکی بچه ها قربانی این به اصطلاح «بهترین شرایط» می شود.

 

این روزها پدر و مادرهای جوان با فرزندان خردسال، گزینه های متفاوتی برای فراهم کردن شرایط رشد کودک شان پیش رو دارند. یکی از این گزینه ها انتخاب مهد کودک هایی است که عبارت آموزش ارف را جزء خدمات ارائه شونده شان اعلام میکنند.

در حقیقت عبارت ارف از نام موسیقیدان برجسته، کارل ارف گرفته شده است. ارف نزدیک به یک قرن پیش زندگی می کرده و نخستین کسی است که آموزش نوین موسیقی را وارد دنیای کودکان کرد.

او با استفاده از خواندن و آلات ضربی ساده به آموزش موسیقی با شیوه ای ساده به کودکان پرداخت.

در این روش بچه ها با موسیقی به صورت سماعی آشنا میشوند و در آینده در صورت پیگیری قابلیت های بالایی به دست خواهند آورد.

 

البته خوب است بدانید که بعضی موسسات یا مهد کودک ها به هر نوع آموزش موسیقی به کودکان نام ارف را می دهند. بهتر است برای مطمئن شدن از این که روش شخص ارف به کار گرفته می شود، از چند جا سوال کنید.

در تعریف موسیقی گفته اند نوایی است که شنیدنی و خوشایند باشد یا باعث تحولی در انسان یا جانداران شود. کودکان نیز از تحت تاثیر قرار گرفتن این نواهای خوشایند مستثنی نیستند.

یاد گرفتن موسیقی در کودکان می تواند باعث آرامش و خلاقیت اکثر آن ها حتی در طول دوران بزرگسالی شان شود.

 


 

گیتاریست ها

یاسمن ۲۳ سال دارد و از ۱۵ سالگی گیتار زدن را آموخته است. او می گوید آن موقع ها اکثر افراد هم نسل من شروع به یاد گرفتن یک ساز کرده بودند. ساز مورد علاقه من گیتار بود. هم ارزان بود و هم یاد گرفتنش آسان.

 

به جرات می شود گفت گیتار یکی از محبوب ترین سازهای این چند سال جدید است. برای خیلی ها این ساز، ساز دل است؛ سازی که به راحتی می توانند هر جا که دل شان می خواهد با خود ببرند، خیلی سریع یاد بگیرند و هر جور که دوستش دارند، بنوازند.

به همین خاطر هم احتمالاً این ساز حالاحالاها جایش را به عنوان محبوب ترین ساز نسل جوان حفظ خواهد کرد.

برای آموزش خیلی از سازها، به خصوص گیتار انواع سی دی ها و کتاب های آموزش در بازار منتشر شده است. ممکن است دوست داشته باشید به صورت خودآموز تمرین کنید و ساز مورد نظرتان را یاد بگیرید. اما بهتر این است که بعد از گذراندن حداقل یک دوره این کتاب ها یا سی دی ها را تهیه کنید و به عنوان موارد کمک آموزشی از انها کمک بگیرید.

 

حداقلش این است که شما در کلاس امکان درست کردن خطاهایتان در نواختن را دارید و استاد موارد لازم را گوشزد میکند، اما در خودآموزی اثری از این گزینه مهم نیست.

قیمت ساز گیتار (کلاسیک آن) از حدود ۶۰ هزار تومان شروع می شود و با دقت به کیفیت آن و مرغوبیتش قیمت های بالاتری هم خواهد داشت.

 


 

قیمت ساز، نکته کلیدی

زهرا ۲۴ ساله است و حدود هفت سال است که پیانو می نوازد.

 

او می گوید من عاشق پیانو بودم و مدت ها به خانواده ام اصرار کردم تا برایم این ساز را تهیه کنند. پیانو یکی از گران ترین آلات موسیقی است و تهیه کردنش برای هر کسی آسان نیست.

در حال حاضر کمترین قیمت برای پیانو حدود چهار میلیون تومان است. پیانوهای برقی هم به بازار آمده اند و ممکن است کمی ارزان تر باشند. اما آن موقع خبری از این نوع ساز نبود.

 

بنابراین باید مدت ها پول جمع می کردیم تا بتوانیم تازه ارزان ترین نوعش را بخریم.

دست آخر هم بعد از مدت ها صرفه جویی بالاخره توانستم یکی از ارزان ترین پیانوها را تهیه کنم. شاید کیفیتش مانند خیلی از پیانوها نباشد، اما بالاخره پیانو است و من با همین پیانو پیشرفت زیادی کرده ام.

 

ارزان بودن ساز، یکی از عوامل جذب افراد به سمت خودش است. بعضی از افراد ممکن است علاقه خود به یک ساز را قربانی گران بودنش بکنند و در عین حال مصر باشند که به اصطلاح از بقیه عقب نمانند و حتماً بتوانند سازی بنوازند.

خوبی آموختن موسیقی این است که هر سازی زیبایی خودش را دارد و می تواند آینه روح هر کسی باشد.

ممکن بود اگر فردی علاقه اش را در رشته ای دیگر قربانی گران بودن یا سایر عوامل تاثیرگذار می کرد، نمی توانست پیشرفت کند اما در موسیقی این اتفاق به ندرت می افتد و ممکن است آموختن این ساز سرآغازی برای آمادگی بهتر برای سایر سازها باشد.

 


 

رنگ و بوی ایرانی

سازهایی که رنگ و بوی موسیقی سنتی دارند به خصوص در سال های جدید جایگاه ویژه ای به دست آورده اند.

افراد، به خصوص جوان ترهایی با روحیه های آرام تر، به سراغ یاد گرفتن سازهایی مانند سنتور و تار آمده اند. در حقیقت این دو ساز جزء پرطرفدارترین سازهای سنتی در موسسات و آموزشگاه های موسیقی هستند.

جالب اینجاست بسیاری از موسساتی که تمرکزشان روی سازهای سنتی و ایرانی است نام هایی برگرفته از تاریخ ایران باستان دارند. به جز ارزان بودن نسبی این سازها قیمت ساعات آموزشی شان نیز مناسب است.

 

معمولاً کلاس های آموزشی برای هنرجویان یک ساعته برگزار می شود و گاهی هم کمتر حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد. هزینه آموزش سنتور برای هر ساعت از حدود چهار هزار تومان شروع می شود یعنی برای چهار جلسه در ماه هنرجو حدود ۲۸ هزار تومان باید بپردازد.

بعضی ها برای یادگیری یک ساز زمان تعیین میکنند اما واقعیت این است که علاقه و تمرین چندان به همراه آموزش درست و پایه ای می تواند زمان یادگیری را کمتر کند. بنابراین اگر در حال یاد گرفتن ساز مورد علاقه تان هستید حتماً زمانی را در هفته به تمرین بپردازید.

بهترین زمان برای این کار تا حدود یک روز بعد از آموزش تان است که هنوز نکات گوشزد شده در ذهن تان پررنگ و تازه هستند.

اگر دو عامل علاقه و تمرین تان مناسب است اما نتیجه دلخواهتان را نمی گیرید. بد نیست در انتخاب موسسه تان تجدید نظر کنید.

 


 

خانواده پرابهت ویولن

ویولن یا همان ویالون در زبان عامی تر، به سخت بودن مشهور است. در خانواده ویولن دو ساز ویولن و ویولنسل به خصوص در ایران محبوبیت خاصی دارند.

 

ویولن کوچک ترین ساز زهی آرشه ای است و عمری بسیار طولانی دارد. بعضی ها این ساز را متعلق به قرن نهم میلادی می دانند. ویولنسل هم بزرگ ترین عضو خانواده سه نفره ویولن است و به خصوص در ارکستر سمفونی ها استفاده می شود.

در قبل گفته می شد آموزش ویولن به خاطر سخت بودن یادگیری اش در سنین کودکی امکان پذیر است و در بزرگسالی افراد نمی توانند به خوبی این ساز را فرا بگیرند.

 

اما امروزه خوشبختانه وضعیت با قبل فرق کرده است؛ طوری که اگر فرد مستعدی در سال های جوانی به دنبال یادگیری این ساز به عنوان ساز مورد علاقه اش برود، احتمالاً دو سال بعد قادر است قطعات زیبایی را بنوازد.

قیمت اکثر سازها با دقت به نوع چوب، جنس آرشه و سایر موارد تشکیل دهنده اش فرق می‌ کند. کشور سازنده ساز نیز در قیمتش تاثیرگذار است.

یک ویولن خیلی معمولی را با قیمتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می توان تهیه کرد و وجود موارد اضافی مانند آرشه اضافه می تواند کمی قیمت را جا به جا کند. البته قیمت های بسیار بالاتر هم برای ویولن وجود دارد.

 


 

نکات کاربردی

اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که دوست دارید ساز مورد علاقه تان را داشته باشید و نواختن آن را یاد بگیرید، بد نیست چند نکته ساده را مد نظر داشته باشید.

 

برای انتخاب آموزشگاه تان بسیار دقت کنید. حتی اگر فاصله یک آموزشگاه خوب تا محل زندگی شما چندان است رنج راه را به جان بخرید اما به جایی بروید که نخستین گام ها را برایتان به بهترین شکل برمی دارد.

 

آموزش نامناسب نه تنها می تواند علاقه شما را از بین ببرد بلکه می تواند برای یک عمر شما را از یاد گرفتن سرخورده کند.

 

با استاد یا دوستان تان مشورت کنید. از آنها راهنمایی های لازم را بگیرید. گاهی رهنمودهای ساده ای باعث می شود مسیر پیش رویتان شفاف شود و بتوانید علاقه تان را در جاده درست قرار دهید.

 

برای خرید ساز حتماً تحقیق کنید. ساز شما ممکن است همدم سالیان سال تان باشد. پس بهترین همدم را انتخاب کنید. از کسانی که ساز مورد نظرتان را می نوازند بپرسید ویژگی های ساز خوب چیست. از کجا و با چه میزان هزینه ای می توان تهیه اش کرد.

 

بعد از خرید ساز باید از آن مراقبت کنید. سازها اکثراً از چوب تهیه میشوند و چوب ها هم در شرایط مختلف آب و هوایی منبسط یا منقبض می‌ شوند.

 

اگر شرایط آب و هوایی محل زندگی تان خشک است، از اسپری مرطوب کننده دقیق استفاده کنید. در عین حال مراقب باشید که چوب نباید چندان مرطوب شود. کیف سازتان را با دقت انتخاب کنید.

 

از فروشنده بخواهید کیفی را به شما بدهد که جنس داخل آن از ابریشم باشد. وجود الیاف مصنوعی کار را برای سازتان سخت می کند.

 

برعکس ابریشم طبیعی ساز را از انبساط و انقباض سریع محافظت می کند. یادتان باشد فقط در صورت لزوم ساز را بیرون از فضای منزل ببرید و حتی الامکان با وسیله نقلیه، به خصوص اگر هوا خوب نبود.

 

نکته آخر

به گزارش تالاب این که بعد از ورود به فضای جدید بگذارید حداقل پنج دقیقه ساز در کیفش باقی بماند تا با دمای محیط منطبق شود. این طوری کلی در هزینه تعمیراتش صرفه جویی می کنید.

جدیدترین مطالب سایت