زندگی شخصی علیرضا قربانی از ازدواج تا مرگ همسرش

زندگی شخصی علیرضا قربانی از ازدواج تا مرگ همسرش

علیرضا قربانی خواننده مشهور و محبوب وسیقی سنتی ایران اسـت ، وی متولد سال 1351 می‌باشد و دارای دو فرزند بـه نام حافظ و آرزو می‌باشد. علیرضا قربانی بـه تازگی همسرش خانم مژگان غیاثی را از پس از گذراندن بیماری سخت از دست داده اسـت. او از جمله خوانندگانی اسـت کـه آثار درخشان و بـه یاد ماندنی از خود بـه جای گذاشته اسـت از همین رو محبوبیت زیادی در بین مردم کشومان چه در داخل و چه در خارج دارد. او همچنین علاوه بر برگذاری کنسرت هاي‌ متععد در داخل کنسرت هاي‌ زیادی را هم در خارج از ایران برگذار کرده اسـت کـه با استقبال بی نظیر هموطنانمان در اقصی نقاط جهان روبه رو بوده اسـت.اکنون دراین مجله قصد داریم بـه جزئیات زندگی و حرفه علیرضا قربانی بپردازیم.

 

زندگینامه علیرضا قربانی

علیرضا قربانی خواننده آواز سنتی در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ در تهران چشم بـه جهان گشود.وی دارای مدرک لیسانس در رشته بیولوژی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد . او علاوه بر خوانندگی مشغول بـه نوازندگی سه تار هم اسـت و از استاد بنان بـه عنوان الگوی خود در عرصه هنر یاد می‌کند.

او از سال ۱۳٧٨ بـه عنوان خوانندهٔ ارکستر ملی ایران بـه رهبری احمد خسروی برنامه‌هاي‌ بسیاری را چه در ایران و چه در خارج از ایران بـه نمایش درآورده اسـت.علیرضا قربانی و همسرش مژگان غیاثی دارای دو فرزند دوقلو، یک پسر و یک دختر بـه نام‌هاي‌ حافظ و آواز، هستند.اما متاسفانه او همسرش را مدتی قبل از دست داد.

 

زندگینامه علیرضا قربانی

 


مطالب مشابه:بهترین خواننده های ایرانی کیست ؟ «داخلی»


 

شروع فعالیتش در زمینه قرائت قرآن

در سن شش‌ سالگی آموزش قرائت و لحن قرآن را آغاز كرده و تا دوازده‌ سالگی دراین حوزه فعالیت زیادی داشته اسـت.او آموزش قرائت قرآن را نزد اساتید مختلفی فرا گرفت.وی در دوران دانشجویی بـه مقام دوم مسابقات دانشجویی کشور در رشته قرائت دست یافت.

 

شروع فعالیتش در زمینه قرائت قرآن

 

آموختن حرفه موسیقی و حضورش در ارکستر ملی

درسال ۱۳۶۳ وقتی ۱۲ سال داشت به طور جدی آموختن موسیقی ایرانی را آغاز کرد و بـه‌طور جدی بهیادگیری ردیف آوازی، تلفیق شعر و موسیقی، بینش و زیبایی‌شناسی در آواز ایران مشغول شد.وی دراین راه از استادانی چون آقایان خسرو سلطانی، بهروز عابدینی، استاد مهدی فلاح، مرحوم استاد دكتر حسین عمومی، استاد احمد ابراهیمی و مرحوم استاد علی تجویدی و نورالدین رضوی سروستانی بهره‌مند شد.قربانی از سال ۱۳۷۸ بـه عنوان خواننده ارکستر ملی ایران بـه رهبری فرهاد فخرالدینی بـه اجرای برنامه‌هاي‌ متعددی در داخل و خارج از کشور پرداخته‌اسـت.

 

علیرضا قربانی از اواسط دهه ۱۳۷۰ کارش را در سمت خواننده موسیقی سنتی ایران بـه صورت جدی آغاز کرد ودر سال ۱۳۷۸ تنها با گذشت یک‌سال از شروع فعالیتش بـه طور رسمی در ارکستر موسیقی ملی ایران بـه رهبری فرهاد فخرالدینی و پس از کناره‌گیری محمدرضا شجریان از ارکستر ملی، همکاری خودرا بـه عنوان خواننده ثابت ارکستر ملی ایران آغاز کرد. او با معرفی حسین عمومی و علی تجویدی بـه این سمت دست یافت.

 

آموختن حرفه موسیقی و حضورش در ارکستر ملی

 

همکاری مشترک در آلبوم ها

او دو همکاری مشترک با گروه شمس بـه نام‌هاي‌ برسماع تنبور و قطره‌هاي‌ باران را منتشر کرده‌اسـت. دو همکاری او با مهیار علیزاده، بـه نام‌هاي‌ حریق خزان و دخت پری‌وار مورد استقبال قرار گرفتند. اثر دیگر او بـه نام هم‌آواز پرستوهای آه با موزیک‌سازی سیاوش ولی‌پور و بر اساس اشعاری از مهدی اخوان ثالث، از دیگر آثار علیرضا قربانی با موزیک‌سازان موسیقی ایرانی اسـت.

 

دو آلبوم دیگر بـه بازخوانی آثار موزیک‌سازان مشهور و قدیمی ایرانی ارتباط دارند. اولی بر اساس ساخته‌هاي‌ همایون خرم بـه‌نام رسوای زمانه کـه سال ۱۳۸۸ و دومی بر اساس ساخته‌هاي‌ علی تجویدی بـه‌نام رفتم و بار سفر بستم کـه درسال ۱۳۹۳ منتشر شد.

 

آلبوم مشترک او و فردین خلعتبری، من عاشق چشمت شدم نام دارد کـه مجموعه‌اي از همکاری‌هاي‌ این دو هنرمند در زمینه موسیقی فیلم و تیتراژهای مجموعه‌هاي‌ تلویزیونی اسـت.آلبوم فروغ نیز بـه موزیک‌سازی سامان صمیمی از طرف مؤسسه فرهنگی هنری موزیک اشتیاق وابسته بـه خود او منتشر شده‌اسـت.

 

همکاری مشترک در آلبوم ها

 

فعالیتش در ارکستر ملی

از سال ۱۳۷۵ بـه صورت حرفه اي وارد عرصه خوانندگی شد تا این کـه سال ۱۳۷۸ یک ‌سال پس از شروع فعالیت رسمی ارکستر موسیقی ملی ایران بـه عنوان خواننده ثالت همکاری خودرا آغاز کرد.او پس از کناره گیری محمدرضا شجریان از ارکستر ملی حسین عمومی و علی تجویدی بـه فرهاد فخرالدینی «رهبر ارکستر» معرفی شد.

 

فعالیتش در ارکستر ملی

 

درخشش با خوانندگی تیراژ

درسال ۱۳۷۸ تیتراژ سریال «کیف انگلیسی» رابا همکاری آهنگساز فرهاد فخرالدینی روانه بازار کرد تا این کـه یک سال بعد نخستین آلبوم رسمی اش با نام «اشتیاق»روانه بازار شد.تیتراژ بـه یاد ماندنی و فوق العاده سریال شب دهم درسال ۱۳۸۱ صدایش را بـه گوش همگان رساند،و با تیتراژ مجموعه «روشن تر از خاموشی» سال ۱۳۸۲ و «سایه آفتاب» ۱۳۸۳ توانایی اش را در زمینه موسیقی بـه رخ کشید.
اوج شهرت و معروفیتش رابا خواندن تیتراژ سریال پربیننده و جذاب مدار صفر درجه درسال ۱۳۸۶ کسب کرد.

 

درخشش با خوانندگی تیراژ

 

خداحافظی از ارکستر دولتی

قربانی تا سال ۱۳۸۸ و تا پیش از تعطیل شدن ارکستر ملی بـه صورت ثابت در ان فعالیت داشت . او پس از بازگشایی مجدد ارکستر درسال ۱۳۹۰ بـه رهبری بردیا کیارس تنها در چند اجرا حضور داشت و پس از ان ارکسترهای دولتی را برای همیشه ترک کرد.

 

خداحافظی از ارکستر دولتی

 

با من بخوان پروژه ای با همکاری حسام ناصری

با من بخوان یک پروژه موسیقی الکتروآکوستیک اسـت کـه علیرضا قربانی و حسام ناصری از اواخر سال ۱۳۹۷ با انتشار قطعه‌اي بـه نام نیست شو ان را شروع کردند. قطعه روزگار غریب با شعری از احمد شاملو و حمید خلف‌بیگی روانه بازار شد کـه شامل محتوایی عاشقانه-اجتماعی بود.

تور کنسرت‌هاي‌ این پروژه از اردیبهشت ۱۳۹۸ در تالار وحدت کلید خورد ودر تابستان و کاخ سعدآباد ادامه پیدا کرد. مجموعاً نزدیک بـه ۴۳ شب پروژه با من بخوان در تهران بـه اجرا رسید و جمعیتی بیش از ۲۵ هزار نفر از ان دیدن کردند. این پروژه در قالب یک تور کنسرت در بعضی از شهرستان‌هاي‌ ایران نیز بـه بـه نمایش درآمد. آلبوم با من بخوان در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ توسط مؤسسه موزیک اشتیاق منتشر شد.

علیرضا قربانی کنسرت با من بخوان در دی ۱۳۹۸ در تالار وزارت کشور را پس سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین با شلیک موشک سپاه پاسداران لغو کرد. در بخشی از بیانه رسمی لغو کنسرت آمده‌اسـت:
«پس از وقایع هولناک و غیر قابل باور روزهای اخیر احساس کردیم اجرای این مجموعه حق مطلب اینروزها را ادا نمی کند و قطعات، باید کامل‌تر شده تا هم حزن خانواده‌هاي‌ این عزیزان را بهبود باشد هم در حافظه جمعی تاریخی کشور این فاجعه غیر قابل باور بـه زبان موسیقی ثبت شود.

پس علی‌رغم اشتیاق، تمهیدات جدی و اقدامات حرفه‌اي برای برگزاری کنسرت‌هاي‌ تهران در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی‌ماه، با آلام روحی بسیار، مصمم بـه تعهد حرفه‌اي و اجتماعی خود برای لغو کنسرت‌ها اقدام کردیم.»

 

با من بخوان پروژه ای با همکاری حسام ناصری

 

پروژه آلبوم های بین المللی صداها و پل‌ها

پروژه بین المللی آلبوم صداها و پل‌ها «The Voices And Bridges» کـه توسط علیرضا قربانی با همراهی احسان مطوری آهنگساز و نوازندگی سنتور بـه انتشار رسید .

هدف و غایت این پروژه تلفیق موسیقی ایرانی و موسیقی‌هاي‌ دیگر جهان اسـت کـه با حضور علیرضا قربانی از ایران و یک خواننده مهمان از کشور های دیگر بـه واقعیت تبدیل شده اسـت. تابه‌حال دو قطعه از این پروژه بـه انتشار رسیده اسـت. قطعه اول بـه نام ال‌سوینیو بـه زبان فارسی و اسپانیایی و هم خوانی سولانژ مردینیان خواننده آرژانتینی – ارمنستانی ساکن آمریکا و قطعه دوم بـه نام نازنی‌نِي بـه زبان فارسی و کشمیری با همکاری قیصر نیظامی خواننده کشمیری منتشر شده‌اند.

این آلبوم توانست بـه رتبه ۱۳ چارت Classical Crossover Albums وبگاه بیلبورد[۱۳][۱۴] و رتبه ۴ چارت World Music Charts Europe راه پیدا کند. همچنین قطعه El Sueño از این آلبوم نیز برنده دو جایزه آکادمیا 2019 «Akademia Music Awards» و مدال برنز جایزه موسیقی جهانی 2019 «Global Music Awards» شد.

 

پروژه آلبوم های بین المللی صداها و پل‌ها

 

گذراندن سربازی در سپاه پاسداران مانع ورودش به آمریکا شد

در فروردین ۱۴۰۱ کنسرت وی در لس آنجلس لغو شد، علیرضا قربانی باوجود داشتن اقامت کانادا و همچنین، با گرفتن ویزای آمریکا و سوار شدن در هواپیما جهت پرواز بـه آمریکا، وی را از هواپیما پیاده کردند و پس از ساعت ها بازجویی درباره گذراندن دوره ي سربازی در سپاه پاسداران و بـه دلیل فرمان اجرایی ۱۳۷۸۰ ویزای وی را باطل کردند.بـه گفته علیرضا قربانی بـه هنگام تقاضای ویزای آمریکا در کنسول‌گری آمریکا در تورنتو، او کارت پایان خدمت خودرا ارائه کرده بودو با اطلاع از این کـه او در سپاه مشغول بـه دوره ي سربازی بود برای او ویزا صادر کرده بودند.

 

گذراندن سربازی در سپاه پاسداران مانع ورودش به آمریکا شد

 


مطالب مشابه:نام اصلی خوانندگان مشهور ایرانی چیست ؟ «نام واقعی + نام هنری»


 

مرحوم بنان الگویی موثر برای علیرضا قربانی

بـه گفته خودش:بیشترین تأثیر را مرحوم بنان در زندگی حرفه ایش داشته اسـت،او میگوید: از ابتدا تا بـه امروز، آثار مرحوم بنان را از قوی‌ ترین كارهای موسیقایی می‌ دانم، مرحوم بنان برای من جایگاه ویژه‌ اي دارند.

او جزو معدود اساتیدی بودند كه آثار ایشان جامعیت داشته اسـت، این جامعیت شامل تصنیف‌ خوانی، كار كردن با اركسترهای بزرگ مانند اركستر گلها و همچنین اركسترهای كوچک بوده اسـت.من بعد از استاد بنان بـه صدا و نوع خواندن استاد ایرج خواجه امیری بسیار علاقه داشتم ایشان در تکنیک و خوانش بسیار حرفه‌ اي بودند و هستند.

مرحوم بنان الگویی موثر برای علیرضا قربانی

 

ازدواج علیرضا قربانی و ثمره زندگی شان

مدت هاست از از ازدواج علیرضا قربانی با خانم «منیر سادات غیاثی» «با نام دیگر: مژگان» می گذرد. ثمره این زندگی پر از عشق و محبت دو فرزند کـه یک پسر بـه نام حافظ و یک دختر بـه نام آوازاست، می باشد.خودش میگوید بى شک با حضور و قدم نهادن اين دو بركتِ پروردگار بـه اين جهان، زندگى براى من و همسرم رنگى بسيار دلپذيرتر و پُرمعناترى پيدا كرد.

 

ازدواج علیرضا قربانی و ثمره زندگی شان

 

از دست دادن اندوهگین همسرش

متاسفانه با اندوهی فراوان در روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ بـه نقل از آقای قربانی همسرشان پس از گذراندن یک دوره سخت بیماری دار فانی را وداع گفت و بـه سوی آسمان ها پر کشید.

از دست دادن اندوهگین همسرش

 

فعالیتش در حوزه هایی غیر از خوانندگی

تمام زمان، توان و انرژی من در جهت خوانندگی و موسیقی صرف می‌ شود، اگر وقتی باشد ورزش می‌ كنم و كتاب میخوانم.یک روز در هفته هم تدریس می‌ كنم و چون كارهایم خیلی فشرده اسـت، كلاس‌ هاي‌ آزاد دانشگاه هنر را تعطیل كرده‌ ام و بیشتر مشغول مطالعه و موسیقی هستم.

 

فعالیتش در حوزه هایی غیر از خوانندگی

 

محبوبیت و شهرت علیرضا قربانی در سطح جهانی

بـه موجب اجراهای متعدد در فستیوال هاي‌ مهم موسیقی در اقصی نقاط جهان کـه ماحصل ان در لوح هاي‌ فشرده اي در اروپا بـه انتشار رسیده و همچنین برگزاری کنسرت هاي‌ پرمخاطب و گوشنواز و صد البته پربیننده در داخل و خارج از کشور و کسب جوایز بسیار، نام ایشان را در ردیف یکی از بهترین خوانندگان آواز اصیل ایرانی جای داده اسـت تا جایی از او به عنوان شجریان دوم یاد می‌شود.

 

محبوبیت و شهرت علیرضا قربانی در سطح جهانی

 

حضور در بین مردم خواسته قلبی علیرضا قربانی

او دراین باره اینچنین می‌گوید: من بـه عنوان یک آدم بسیار بسیار معمولی با همین مردم زندگی می‌کنم و هیچوقت دلم نخواست توی شو باشم و خیلی شوآف عجیب غریبی داشته باشم.خیلی راحتر از آنچه کـه شـما ممکن اسـت متصور باشید دلم می‌خواهد بین مردم باشم، چون از همین نگاه مردم احساس میگیرم و خودم را پر می‌کنم تا بتوانم موسیقی اجرا کنم.

این کـه اختلاف طبقانی وجوددارد و ممکن اسـت برخی از آرتیست ها با مردم فاصله داشته باشند، یک واقعیتی اسـت و پرهیزی ازش نیست

 

حضور در بین مردم خواسته قلبی علیرضا قربانی

 

گرفتگی صدا در کنسرت و همراهی بی نظیر مردم

علیرضا قربانی در۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ پس از اجرای شش سانس خاطره انگیز و دل نواز در شهر رشت در اجرای یکی از قطعات دچار گرفتگی صدا شد و نتوانست موزیک را بـه پایان برساند.در همین حین بـه شکلی زیبا و گروهی مردم شروع بـه خواندن این قطعه بسیار زیبا کردند ودر نهایت اجرایی دیدنی و تماشایی شکل گرفت تا جایی کـه گروه تصمیم گرفت با ادامه نوازندگی و با صدای مردم این قطعه را بـه انتها برساند.

 

گرفتگی صدا در کنسرت و همراهی بی نظیر مردم

 

تیتراژ سریال ها به خوانندگی علیرضا قربانی

کیف انگلیسی – ۱۳۷۸
شب دهم – ۱۳۸۱
روشن‌ تر از خاموشی – ۱۳۸۲
سایه آفتاب – ۱۳۸۳
مدار صفر درجه – ۱۳۸۶
وضعیت سفید – ۱۳۹۰
راستش را بگو – ۱۳۹۱
سال‌ هاي‌ ابری – ۱۳۹۳
پرده‌ نشین – ۱۳۹۳
کیمیا – ۱۳۹۴
تنهایی لیلا – ۱۳۹۴
شهرزاد – ۱۳۹۴
عقیق – ۱۳۹۶
پدر – ۱۳۹۷
هم‌ گناه – ۱۳۹۹
بی‌ گناه – ۱۴۰۱
فیلم سینمایی
ساکن طبقه وسط – ۱۳۹۳
چهار راه استانبول – ۱۳۹۶
سرکوب – ۱۳۹۷
زعفرانیه ۱۴ تیر – ۱۳۹۷
درخت گردو – ۱۳۹۸

مستند
مجموعه مستند ایران – ۱۳۸۹
آخرین روزهای زمستان – ۱۳۹۱

 

آلبوم هاي‌ منتشر شده علیرضا قربانی

1379 آلبوم اشتیاق بـه آ هنگ سازی فرهاد فخرالدینی بـه عنوان نخستین اثر ارکستر موسیقی ملی ایران
1383 آلبوم فصل باران بـه موزیک سازی مجید درخشانی
1384 آلبوم از خشت و خاک بـه موزیک سازی صادق چراغی و بر روی اشعار فردوسی
1385 آلبوم سوگواران خموش بـه موزیک سازی پژمان طاهری
1385 آلبوم روی در آفتاب بـه موزیک سازی صادق چراغی
1387 آلبوم سرو روان بـه موزیک سازی علی قمصری
1387 آلبوم سمفونی مولانا بـه موزیک سازی هوشنگ کامکار
1388 آلبوم رسوای زمانه بـه موزیک سازی همایون خرم
1388 آلبوم قاف عشق از گروه موسیقی اشتیاق
1390 آلبوم بر سماع تنبور بـه موزیک سازی کیخسرو، تهمورس و سهراب پورناظری
1390 آلبوم جلوه­ ي گل بـه موزیک سازی داریوش طلایی «اجرای کنسرت 1382 در کشور فرانسه» پخش توسط شرکت آوای باربد
1391 آلبوم حریق خزان بـه موزیک سازی مهیار علیزاده
1391 آلبوم هم­ آواز پرستوهای آه بـه موزیک سازی سیاوش ولی پور
1393 آلبوم رفتم و بار سفر بستم بـه تنظیم کامبیز روشن روان
1393 آلبوم قطره هاي‌ باران بـه موزیک سازی کیخسرو، تهمورس و سهراب پورناظری
1393 آلبوم سودایی بـه آهنگسازی سامان صمیمی، منتشر شده در فرانسه
1394 آلبوم دختِ پری وار بـه آهنگسازی مهبار علیزاده

 

آثار تلویزیونی علیرضا قربانی

مجموعه تلویزیونی پرده نشین
مجموعه تلویزیونی کیف انگلیسی
مجموعه تلویزیونی شب دهم
مجموعه تلویزیونی سایه آفتاب
مجموعه تلویزیونی روشنتر از خاموشی «ملاصدرا»
مجموعه تلویزیونی مدار صفر درجه
مجموعه تلویزیونی وضعیت سفید
مجموعه مستند ایران
مجموعه مستند آخرین روزهای زمستان
مجموعه تلویزیونی راستش را بگو
فیلم سینمایی ساکن طبقه وسط
مجموعه تلویزیونی تنهایی لیلا
مجموعه تلویزیونی کیمیا «مجموعه تلوزیونی»
شهرزاد «مجموعه تلویزیونی»


مطالب مشابه:معرفی 19 مورد از پر طرفدارترین خواننده های ایرانی


در پایان

همانگونه کـه مشاهده کردید علیرضا قربانی از خوانندگان محبوب آواز سنتی ایران اسـت و محبوبیت خاصی میان مردم دارد.او با صدای آرامشبخش و دلنشینش کارنامه درخشان و چشم گیری را در حرفه موسیقی و هنر از خود بـه جای گذاشته اسـت.عشق و علاقه اش بـه مردم و خواسته قلبی اش جهت حضور در بین مردم بارها در گفت‌وگو هایش بـه ان اشاره کرده اسـت از همین رو محبوبیتش در بین مردم همواره در حال افزایش اسـت.

جدیدترین مطالب سایت