زیباترین سینماهای سراسر دنیا (50 سینما)

زیباترین سینماهای سراسر دنیا (50 سینما)

زیباترین سینماهای سراسر دنیا : آیا حاضرید برای تماشای یک فیلم در یکی از این سینما های خیره کننده هزینه بیشتری بپردازید؟ من هستم! با داشتن ویژگی هاي‌ خیره کننده، ارزش فرهنگی و معماری و همچنین اهمیت تاریخی، شک دارم کـه بخواهید حتی پس از پایان فیلم آنرا ترک کنید. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما لیستی از بهترین سینما های دنیا را منتشر کرده ایم.

 

50 تا از زیباترین سینماهای جهان

در زمان‌هاي‌ اخیر صحبت‌هاي‌ زیادی درباره «نجات سینماها» شده اسـت، یک مأموریت مقدس برای سینمادوستان و فیلمسازان. ازآن فلاپیت‌هاي‌ قدیمی با کف چسبناک کـه کلاسیک‌هاي‌ فرقه‌اي را نشان میدهند تا فیلم‌دوستان متعصب، هندی‌هایي کـه شیک بـه جمعیت‌هاي‌ ملایم روی مبل‌هاي‌ آسان ارائه میدهند، تا مالتی پلکس‌هاي‌ خارج از شهر با میلیونها صفحه نمایش و ناچو برای مایل‌ها، تا خانه‌هاي‌ تصویری روستایی عجیب‌وغریب مانند یک دوست قدیمی بـه جوامع فشرده خدمت کنید، هرگز انتخاب بیشتری برای سینماروها وجود ندارد و همه ی انها ارزش پس انداز را دارند.

 

اما چند سینما وجود دارند کـه واقعاً از هم جدا هستند: معابد سینمایی آن قدر تاریخی، زیبا و غیرعادی کـه تماشای یک فیلم را تقریبا شبیه یک عمل زیارتی می کنند. ما سراسر جهان را جستجو کرده‌ایم، از پاریس تا کپنهاگ و نیویورک تا سیدنی، تا 50 سینمای بهشتی را گرد هم بیاوریم و انها را در تمام تنوع‌هاي‌ چشم‌گیر معماری، اینستا پسند، فقط یک قطره مرده و زیبا جشن بگیریم. یک صندلی اسانی مخملی قرمز را بردارید، پاهای خودرا روی صندلی پا فرو کنید و بـه زیباترین سینما های جهان سفر کنید.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با معروف ترین سکانس های تاریخ جهان سینما

 

49. تئاتر دریاچه بزرگ، اوکلند

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

تئاتر گرند لیک کـه بـه‌خاطر پیام‌هاي‌ متفکرانه‌اي کـه مرتباً بـه خیمه شب بازی‌اش می آیند «مالک آن، آلن میچان بسیار پر سر و صدا اسـت»؛ شهرت دارد، بازمانده‌اي از عصر مجلل‌تر سینمارویی اسـت کـه بـه‌طور قابل‌توجهی حفظ شده اسـت.

 

بسته بـه این کـه چه فیلمی را می بینید، در سالن بزرگ اصلی «خانه ارگ توانا وورلیتزر کـه قبل از نمایش‌هاي‌ منتخب پخش میشود»؛ یک سالن نمایش مصری با مضمون صحرا یا تئاتر کاشی‌کاری‌شده بـه سبک موری‌ها می نشینید. بـه همان اندازه کـه دکور زیبا اسـت، قیمت ها همان چیزی اسـت کـه مردم را از در میگذارند.

 

48. سینما سائو خورخه، لیسبون

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

تعداد زیادی از سینما های قدیمی پرتغال در طول پنج دهه گذشته بـه آپارتمان، مراکز خرید و هتل تبدیل شده اند. یکی از جذابیت‌هایي کـه ماندگار اسـت، این مکان افسانه‌اي در خیابان بزرگ لیسبون، آونیدا دا لیبرداد اسـت. این میراث انگلیسی زبان امپراتوری سینمای سازمان رنک در دهه 40 اسـت، زمانی کـه شرکت فیلمسازی بریتانیایی فیلم‌هایش – از جمله جیمز باند – را بـه پرتغالی‌هایشان در این جا می‌داد.

 

اینروزها، متعلق بـه شورای شهر لیسبون اسـت و میزبان جشنواره‌هاي‌ فیلم و لیسبوتای‌هاي‌ فیلم‌دوست اسـت کـه برای صرف قهوه و گپ زدن در تراس آن و یک فیلم در یکی از سه پرده آن می‌گذرند. بزرگ‌ترین آن، یک 845 صندلی، تراس صفحه‌اي را اشغال می کند کـه زمانی یک صفحه نمایش بزرگ بود. در طبقه پایین دو بیژو در سطح ارکستر وجوددارد. ترکیبی از مدرنیسم و آرت دکو، قدیمی و جدید، نقطه عطفی با سبک و روح اسـت. 

 

47. پروژکتور، سنگاپور

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این مکان در طبقه پنجم برج گلدن مایل وحشیانه واقع شده اسـت، این تنها مکانی نیست کـه باید در سنگاپور معاشرت کرد تا در حین تماشای یک کلاسیک کالت با یک کیسه لوبیا آسان شوید – این تنها مکان اسـت. پروژکتور درسال 2014 افتتاح شد، اما محل برگزاری خود دارای تاریخچه فیلمی غنی اسـت: قبلاً سالن قدیمی تئاتر طلایی را در خود جای داده بود کـه زمانی بزرگ ترین سینمای سنگاپور و مالزی بود.

 

گذشته رنگارنگ آن همچنین شامل نمایش فیلم هاي‌ تبلیغاتی کره شمالی، فیلم هاي‌ پورنو و نمایش هاي‌ دیدنی بالیوود اسـت. در حالی کـه هنوز جذابیت نسخه قبلی خودرا حفظ کرده اسـت، اثاثیه مدرن‌تر، مصنوعات جالب و برنامه‌هاي‌ ویژه از جمله عناوین مستقل و فیلم‌هاي‌ هنری را بـه ترکیب اضافه کرده اسـت.

 

46. کرزن بلومزبری، لندن

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

سینما های کرزن بریتانیا همگی از نوع خود هستند: شیک، غرق در فرهنگ فیلم «اتاق هاي‌ استراحت پوشیده از پوستر فیلم در کرزون سوهو» و بـه طور قابل اعتمادی با بهترین فیلم هاي‌ هنری و فیلم هاي‌ خارجی زبان برنامه ریزی شده اند. ویژگی برجسته معماری این زنجیره، این مینیمالیستی سه پرده اسـت کـه اخیراً توسط معماری لندن تاکرو شیمازاکی دوباره طراحی شده اسـت.

 

این درکنار گوشه اي از بلومزبری و مرکز برانزویک قرار دارد، یک تخته بتنی دوست داشتنی اما مه آلود کـه همراه با سینما درسال 1972 افتتاح شد. دیدن فیلمی در آنجا اکنون بـه طور هم زمان بـه نظر می‌رسد – صفحه نمایشها باهم چیده شده اند. پروژکتورهای 4K و صدای Dolby Atmos – و کمی شبیه قدم گذاشتن دریک کپسول زمانی دهه 70 اسـت. چه راهی بهتر برای ایجاد حال و هوای تارکوفسکی؟ 

 

45. سینما تیوولی، حمام

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

حمام در کشور غربی انگلستان بـه چیزهای زیادی مشهور اسـت: حمام‌هاي‌ رومی «obvs»؛ معماری گرجستان، و ارائه پس‌زمینه‌اي زیبا برای تمام آن نگاه‌هاي‌ تند و تیز در بریجرتون. این مکان غیر قابل قبول شیک از زمانی کـه درسال 2018 افتتاح شد در لیست دلایلی برای بازدید قرار گرفته اسـت. این یکی ازآن سینما های بوتیکی اسـت کـه بدون هیچ هزینه‌اي در حال اختراع فیلم‌برداری در بریتانیا برای هر شخصی اسـت کـه جیب‌هاي‌ عمیقی دارد، با چهار 50 صندلی.

 

صفحه‌هاي‌ نمایش با جدید ترین فناوری‌ها و صندلی‌هایي کـه باید بـه شـما جایزه بدهند، در زمان پخش اعتبار. اما اگر چه ارزان نیست، اما یقیناً حال و هوای ویژه‌اي دارد: مارتینی ستاره فیلم و چند بشقاب کوچک «یا یک هات داگ گراز وحشی، اگر می خواهید در تمام جشن بابت شرکت کنید» را قبل از غرق شدن در یکی از مبل‌هاي‌ بسیار عریض امتحان کنید.

 

44. تئاتر پاریس، نیویورک

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

پس از بسته شدن تئاتر زیگفلد در نزدیکی آن درسال 2016؛ این سینمای عظیم با 571 صندلی بـه تنها سینمای تک صفحه اي باقیمانده در نیویورک تبدیل شد. مهم ترین نکته در این جا الزاماًً جزئیات معماری یا نقوش طراحی خاص نیست. این اسـت کـه دیدن یک فیلم در این جا هنوز مانند یک رویداد بـه نظر می‌رسد، پدیده اي کـه یافتن آن در منهتن بـه طرز شگفت آوری سخت می شود.

 

از سال 2019؛ زمانی کـه این فضای بزرگ و تاریخی توسط نتفلیکس برای نمایش داستان ازدواج نوح بامباخ بازگشایی شد، تحت مالکیت غول استریمینگ باقیمانده اسـت. درست اسـت، وقتی همه ی چیز را فرا می‌گیرد، یک روز رویای یک شب را دریک سینمای غول پیکر بـه تماشای یک فیلم نتفلیکس بگذرانید، بـه جای این کـه یک شب را در آپارتمان نه چندان غول پیکر خود بـه تماشای فیلم نتفلیکس سپری کنید. 

 

43. The Sun Theatre، ملبورن

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

سالن تئاتر Sun یکی از دلایلی بود کـه یاراویل درسال 2020 بـه عنوان پنجمین محله جالب جهان شناخته شد. این سالن سینمای تک صفحه اي با 1050 صندلی درسال 1938 افتتاح شد و پس از تاریخچه اي تاریخی بسته شد «یکبار تعطیل شد. توسط دپارتمان بهداشت برای فرش هاي‌ غیربهداشتی»؛ تغییر دست و توسعه، ساختمان زیبای دکو در اواخر دهه 90 بازسازی شد و اکنون دارای هشت سینمای مجزا اسـت کـه نام هر کدام از سینما های تعطیل شده از تاریخ ملبورن گرفته شده اسـت.

 

تعداد زیادی از فیلم‌هاي‌ خانه هنری و خارجی در برنامه وجوددارد، و چوک تاپ‌هاي‌ خانگی «یک میان وعده مورد علاقه سینمای استرالیا از بستنی آغشته بـه شکلات» در رتبه دوم قرار ندارند.

 

42. تئاتر بزرگ، کپنهاگ

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

این سیلی اوت سابق هتل در وسط کپنهاگ بیش از یک قرن اسـت کـه فیلم‌هایي را نمایش میدهد – با میان‌موزیک‌هاي‌ کوتاهی کـه نازی‌ها و اخیراً کووید آنرا تحمیل کرده‌اند. شش صفحه نمایش آن بـه طور کامل دیجیتالی شده اسـت، اما هنوز می توانید تاریخ را در استخوان هاي‌ آن احساس کنید. در زمان‌هاي‌ عادی، بار با دانمارکی‌هاي‌ جوان هیپ کـه منتظر نمایش «انگل» یا «پرتره بانوی در آتش» هستند، شلوغ میشود.

 

Grand Teatret همچنین بـه قهرمانان فیلمسازان اسکاندیوانی مانند توماس وینتربرگ، نیکلاس ویندینگ رفن و لوکاس مودیسون در روزهای اولیه خود افتخار می کند. این بازوی توزیع مخصوص بـه خود، Camera Film، بـه کاربران معمولی Grand Teatret برای نخستین بار در مورد جدید ترین جواهرات خانه هنری آشنا می شود. فیل دو سملین

 

41. سینما جنسیس، لندن

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

شرق لندن بـه‌طور منحصربه‌فردی مملو از سینماهایی اسـت کـه میخواهید از یک شهر دیدن کنید، از ریو زیبای دالستون تا ریچ میکس و کلوزآپ در شوردیچ، تا قلعه بازسازی‌شده هومرتون. جنسیس، واقع در جاده شلوغ Mile End، جواهری دیگر اسـت: یک پناهگاه سینمایی دنج ودر عین حال خوش لباس کـه در آن، بـه لطف بازسازی لوکس با نورپردازی شیک و مبل‌هاي‌ سینک، تنها چیزی کـه ارزان اسـت بلیط اسـت.

 

قیمت ها «5 پوند بین یکشنبه و چهارشنبه». مردم محلی – از جمله چهره هاي‌ سرشناس سینما مانند دنی بویل – بـه آن قسم یاد می کنند. نقل قول فلورسنت Field of Dreams در امتداد دیوار راهرو آمده اسـت: «اگر آنرا بسازی، آن ها خواهند آمد». انجام دادند و می کنند.

 

40. موزه Lichtspiele، مونیخ

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

Lichtspiele از نظر فنی یک موزه نیست، هرچند قطعا تاریخی اسـت، اما دومین سینمای قدیمی مونیخ اسـت. این بـه پاتوقی فرقه‌اي برای هیپسترهای شهر و سینماگران خوش ذوق تبدیل شده اسـت و نماینده‌اي برای نمایش «نمایش تصویر وحشتناک راکی» اسـت. آن قدر کـه پرده دوم بـه «سینمای وحشت راکی» مشهور اسـت. مثل قدم گذاشتن در مغز پزشک فرانک-آن-فورتر اسـت: مونالیزاهای کوبنده از دیوار آویزان هستند، درکنار مجسمه‌هاي‌ یونانی و صندلی‌هاي‌ زرشکی رنگ‌افشان.

 

در کناری اتاق بزرگ آبی اسـت کـه نام آن از حماسه غواصی لوک بسون گرفته شده اسـت و سومین صفحه نمایش Starship Enterprise روی دیوار نقش بسته اسـت. وقتی بـه همان اندازه کـه انها در موزه لیختسپیله عاشق فرهنگ پاپ هستید، میتوانید خودتان را هرچه دوست دارید بنامید. 

 

39. Le Cinéma du Panthéon، پاریس

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

اینبخش دانشجویی از کرانه چپ بـه طرفداران فیلم بـه سبکی عالی خدمت می کند. Le Grand Action، Le Reflet Médicis، Le Champo، Le Studio Galande را دارید، همه ی در چند دقیقه پیاده روی از یک دیگر. و سپس Le Cinéma du Panthéon، درست در گوشه اي از بنای تاریخی ملی کـه ازآن نام گرفته شده اسـت. ژان پل سارتر این سینمای کوچک را بـه یکی از پاتوق هاي‌ خود تبدیل کرده اسـت و می توانید بـه نوعی متوجه شوید کـه چرا.

 

از بیرون و داخل بسیار زیباست. صفحه نمایش 300 نفره احساس اسانی می کند، اما بـه شدت جدی اسـت: دقیقاً همان مکانی ساکت و آرام کـه ممکن اسـت بخواهید برای بررسی عمیق ترین افکار وجودی خود بروید. حتما بـه صندلی خود نگاهی بیندازید – هر کدام یک پلاک مسی با نام یک کارگردان مشهور را حمل می کنند.

 

38. سینما و بار عصر طلایی، سیدنی

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

معرفی بهترین سینماها

 

عصر طلایی، ساکن زیرزمین بسیار دوست داشتنی در ساختمان خیره کننده پارامونت در Surry Hills سیدنی اسـت. این ساختمان درسال 1940 بـه عنوان دفاتر پارامونت پیکچرز ساخته شد و یک سالن زیرزمین برای پیش نمایش فیلم ها برای صاحبان سینما استفاده می شد. در زمان خود، ستارگان هالیوودی مانند باب هوپ و چارلتون هستون ازآن بازدید کردند.

 

درسال 2013؛ اتاق نمایش قدیمی بـه یک سینمای 60 نفره با یک نوار مجاور بسیار شیک تبدیل شد. صندلی هاي‌ سینما مربوط بـه دهه 1940 در سوئیس قرار داشت ودر این فضا نصب شد. هم فیلم‌هاي‌ کلاسیک و هم فیلم‌هاي‌ جدید مبهم‌تر در این جا نمایش داده میشوند، و تنقلات سینمای با کیفیت در بار ارائه می شوند – انتظار بهترین سوندهای تاریخ را داشته باشید. 

 

37. تئاتر مصر، لس آنجلس

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این فکس با کیفیت یک معبد مصری را پیشروی تئاتر چینی مشهور‌تر در پایین خیابان درنظر بگیرید – بالاخره معمار یکسانی دارد. اما مصری بـه چیزی می بالد کـه دیگر تئاترها ازآن لذت نمیبرند: سینماتک کشور آمریکا، سازمان غیرانتفاعی کـه سالن را در دهه 90 احیا کرد و ازآن زمان تاکنون آن رابا صورتحساب هاي‌ مضاعف و گفت و گو با نویسندگان برنده اسکار برنامه ریزی کرده اسـت.

 

جدا از یک اندام زیبای آفتاب سوخته سوسک خرچنگ روی سقف، سالن شاهد تغییرات مختلفی در طول سال‌ها بوده اسـت: ستون‌هاي‌ گچی حجیمی کـه درسال‌هاي‌ گذشته درکنار صحنه قرار داشتند جای خودرا بـه روکش‌هاي‌ مدرن‌تر دادند، اما پیشنهادی برای توانبخشی از نتفلیکس – کـه اکنون صاحب این فضا اسـت – باید دوباره دیوارهای بلوک بیابانی را دید. 

 

36. تئاتر پلازا، آتلانتا

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این سینمای مستقل سرسخت زندگی هاي‌ زیادی را سپری کرده اسـت و همه ی چیز را از فیلم هاي‌ کلاسیک سیاه و سفید گرفته تا فیلم هاي‌ درجه بندی ایکس نمایش داده اسـت. امروزه، تئاتر پلازا بـه‌عنوان یک تئاتر غیرانتفاعی وجوددارد و پذیرای تماشاگران در سالن اصلی خود «کامل با دیوارکوب‌هاي‌ اصلی و پرده‌هاي‌ مخملی» یا صفحه دومی اسـت کـه با تغییر تراس سالن ایجاد شده اسـت.

 

هزینه پذیرش خودرا در غرفه بلیط قدیمی بپردازید، پوسترهای قدیمی را کـه دیوارها را پوشانده اند تحسین کنید و فراموش نکنید کـه قبل از نشستن روی صندلی خود، در غرفه امتیاز برای یک Cheerwine «یک نوشابه منطقه اي با طعم گیلاس» توقف کنید. 

 

35. BFI Southbank، لندن

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

قلب تپنده سینمای بریتانیا از سال 1957 در تیمز در زیر پل واترلو قرار داشت. در آن زمان بـه عنوان تئاتر ملی فیلم شناخته می شد. از سال 2007؛ BFI Southbank بوده اسـت «افراد سخت کوش هنوز از NFT استفاده می کنند». ساختمان قدیمی در زیر پوسته شیشه‌اي و بتنی‌اش، حسی از تاریخ فیلم را تکرار می کند کـه هر اکتبر با شروع جشنواره فیلم لندن BFI بیشتر می شود.

 

بار بازسازی‌شده درکنار رودخانه بـه این گوشه از لحاظ فرهنگی غنی از بانک جنوبی سرازیر میشود – تئاتر ملی بعدی اسـت. در گالری هیوارد در گوشه و کنار – در حالی کـه در داخل یک فروشگاه، کتابخانه و بایگانی قرار دارد. بزرگ‌ترین و آسان‌ترین نمایشگر از میان چهار صفحه آن، NFT 1؛ مکانی برای تماشای فصل Agnès Varda یا استقرار در حماسه David Lean اسـت. 

 

34. تجربه پدیده، بارسلونا

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

اگر اهل رونق یا ژنرال ایکس نیستید، ممکن اسـت هیاهوی عجیب‌وغریب صف کشیدن برای دیدن یک فیلم پرفروش در صفحه نمایش بزرگ را تجربه نکرده باشید. این ترکیب منحصر بـه فرد از هیجان، انتظار و پاپ کورن XL. این حس از دست رفته روحیه اي اسـت کـه این کالای اصلی بارسلونا با نمایش فیلم هاي‌ بلاک باستر کلاسیک کـه طرفداران فداکار و نخستین بارها را بـه یک اندازه گرد هم می آورد، بـه آن دست می‌یابد.

 

هر جزئیات کوچکی طراحی شده اسـت تا شـما را برای سواری آینده آماده کند، از خیمه شب بازی هاي‌ درخشان کـه فیلم هاي‌ نمایش داده شده را نشان می دهد تا تابلویی کـه در ورودی فرش قرمز و پرده مخملی نوشته شده اسـت «واقعیت این جا بـه اتمام میرسد». ناگفته نماند یکی از بزرگ ترین صفحه نمایش هاي‌ اسپانیا، صدای استخوان لرزان و برآمدگی 35 و 70 میلی متری. 

 

33. Le Colisée، Carcassonne

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

کولیزه کـه درسال 1914 افتتاح شد، یکی از زیباترین سینما های هنر و مقاله – خانه هنری – فرانسه اسـت. شهر کوچک و سنتی جنوبی کارکاسون ممکن اسـت خانه اي غیرعادی برای آن باشد، اما این تنها بـه هیجان گرفتن یک فیلم مولف نادر در این جا می افزاید. نما کـه توسط معمار فلورنتین بلین ساخته شده اسـت، یک ورودی زیبا را ایجاد می کند، ودر داخل آن، دکورهای کاخ بـه همان اندازه چشمگیر را خواهید دید.

 

قسمت مرکزی نورگیر شیشه اي رنگی اسـت کـه بالای صفحه اصلی چشمک می‌زند. پس از سال‌ها مشکل مالی، اوایل سال گذشته توسط شهر خریداری شد، در طول قرنطینه کاملاً بازسازی شد ودر سپتامبر بـه روی عموم بازگشایی شد. 

 

32. متروگراف، شهر نیویورک

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این سینمای دو پرده بسیار شیک درسال 2016 در Lower East Side افتتاح شد و بـه سرعت بـه نور اصلی صحنه فیلم شهر تبدیل شد. این یک بازگشت خوش‌آمد اسـت: صندلی‌هاي‌ چوبی قدیمی، دیوارهای بتنی بی‌معنی، یکبار و رستوران جالب و برنامه‌نویسی کـه شور و اشتیاق بـه فیلم‌هاي‌ خوب قدیمی و جدید را بـه وجود می‌آورد.

 

موسس آن همچنین یک طراح مد اسـت کـه در لباس پیراهن و کراوات کارکنان کـه همگی شبیه دانشجویان مد/طراحی/فیلم هستند، ظاهر می شود. بله، همه ی چیز بسیار هیپستر اسـت – اما در قلب آن عشق قدیمی بـه فیلم هاي‌ درخشان اسـت، با نگرانی آشکار کمی برای فشارهای تجاری. 

 

31. Kino International، برلین

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این سینمای مدرنیستی کـه در Karl-Marx-Allee در نزدیکی Alexanderplatz در برلین شرقی قدیمی قرار دارد، مکه اي برای هر شخصی اسـت کـه بـه دنبال دوز قوی از Ostalgie اسـت. درسال 1963 افتتاح شد و برای تقریبا سه دهه محل اصلی نمایش فیلم در کشور آلمان شرقی سابق بود. تاریخچه و سبک شیک اواسط قرن هنوز آنرا بـه مکانی خاص و قابل حمل برای تماشای فیلم تبدیل کرده اسـت.

 

این سالن فقط یک سالن بزرگ با اندود چوبی «با سقف مواج بدبو» دارد کـه میتواند حدود 600 سالن را در خود جای دهد. حتی بهتر ازآن، برای ورود بـه صفحه نمایش، باید از یک سالن بزرگ با پنجره‌هاي‌ بزرگی کـه بـه یک بلوار کامل باز میشوند عبور کنید. معماری قدیمی کمونیستی در زیر.

 

30. Alamo Drafthouse Ritz، آستین

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

تابلوی قرمز روشن در ریتز کـه در خیابان پرطرفدار آستین در خیابان ششم قرار دارد، طی سال‌ها تماشاگران را بـه دیدن فیلم‌ها، تئاترهای محلی، کمدی و موسیقی زنده دعوت کرده اسـت. زمانی کـه Alamo Drafthouse ساختمان را درسال 2007 تصاحب کرد، دو صفحه نمایش با صندلی‌هاي‌ جدید شیک، تجهیزات پیشرفته و میزهای مفید «جایی کـه سرورها تنقلاتی مانند ترشی سرخ شده و گل کلم گاومیش را ارائه میدهند» هوشمند کرد.

 

و مانند همه ی 41 خانه پیش نویس آلامو در ایالات متحده، قوانین سختگیرانه در برابر صحبت کردن، پیامک و دیر رسیدن تضمین می کند کـه همه ی حاضران در ریتز میتوانند روی فیلم در دست تمرکز کنند. 

 

29. تئاتر کولیج کرنر، ماساچوست

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

ساختمانی کـه تئاتر کولیج کورنر بروکلاین را در خود جای داده اسـت، ابتدا بـه عنوان یک کلیسا ساخته شد، قبل از این کـه درسال 1933 بـه مقصدی برای علاقه مندان بـه سینما تبدیل شود. اکنون بـه عنوان یک موسسه غیرانتفاعی فعالیت می کند، خیمه شب بازی با خط نئون سینما کـه از هنر دکو الهام گرفته شده اسـت، بازدیدکنندگان را وارد یکی می کند.

 

از چهار اتاق نمایش آن، کـه بزرگ ترین آن ها Moviehouse I با 432 صندلی اسـت. در این جا، قسمتی از پرده هاي‌ قرمز برای پرده برداری از یک صفحه نمایش سوسوگر را می بینید، همانگونه کـه روی صندلی قرمز مخملی خود در سالنی فرو می‌روید کـه دارای صفحات چوبی تیره، طلایی اسـت. لهجه‌ها و نقاشی‌هاي‌ دیواری سقف – مکانی اسـت کـه مانند محراب طلاکاری شده برای علاقمندان بـه فیلم احساس می شود. 

 

28. L’Odyssée، استراسبورگ

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

مانند خود استراسبورگ، L’Odyssée نیز در طول سال‌ها دست بـه دست شده اسـت. این تئاتر آلمانی را آغاز کرد ودر سال 1913 بـه سبک نئوکلاسیک ساخته شد و تئاتر اتحادیه رابا نام سینمایی بـه همین نام در میدان الکساندر برلین نامگذاری کرد. سپس فرانسه پایتخت آلزاس را پس از جنگ بزرگ پس گرفت و بـه این ترتیب فرانسوی شد.

 

اما نه برای مدت طولانی: در طول جنگ جهانی دوم، نازی ها برای مدت کوتاهی آنرا بـه عنوان Soldaten Kino برای نیروهای متجاوز تقاضای کردند. امروزه، این سینما یکی از طولانی‌ترین سینما های جهان باقیمانده اسـت، و میتوانید ببینید کـه چرا در طول سال‌ها مورد علاقه بوده اسـت: قالب‌هاي‌ طلایی، صندلی‌هاي‌ قرمز مخملی و تراس پرآذین، هر نمایشی را در این جا شبیه بـه یک مناسبت می‌سازد. 

 

27. Music Box Theatre، شیکاگو

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

بـه اندازه کاخ‌هاي‌ فیلم قبلی در مرکز شهر شیکاگو غارنشین یا مجلل نیست، اما جعبه موسیقی هنوز یادگار دورانی اسـت کـه دیدن یک فیلم بـه اندازه عکسهای روی پرده، تجربه‌اش را داشت. سالن اصلی تئاتر کـه از سال 1929 فعالیت می کند، دارای ویژگی‌هاي‌ معماری ایتالیایی و اسپانیایی و همچنین سقفی جادویی اسـت کـه با چراغ‌هاي‌ چشمک‌زن و ابرهای پیش‌آمده در آن حرکت میکنند.

 

در طول چند دهه گذشته، این سینما بـه پیشروترین سینمای هنری شیکاگو تبدیل شده اسـت. میتوانید فیلم‌هایي از سرتاسر جهان ببینید، پرسش و پاسخ کارگردان را بگیرید یا دریک نمایش 70 میلی‌متری قرار بگیرید. شاید بهتر از همه ی این باشد کـه پاپ کورن با کره واقعی درست شده اسـت. 

 

26. استودیو 28، پاریس

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این جایی اسـت کـه آملی بـه سینما می رود – ناف گفت. استودیو 28 کـه در بالای مون‌مارتر قرار دارد، از همان سالی کـه با شاهکار ساکت ناپلئون ابل گانس افتتاح شد، محل ملاقات روشنفکران فرانسوی بوده اسـت. چارلی چاپلین و فرانک کاپرا هردو زمانی کـه در شهر بودند از افراد معمولی بودند، بـه جز لوئیس بونوئل، سالوادور دالی و ژان کوکتو کـه لوسترهایشان هنوز در راهرو آویزان اسـت.

 

این استودیو بـه عنوان محل ملاقات سینما و سایر اشکال هنری مانند عکاسی، نقاشی و جاز درنظر گرفته شد و مکان برگزاری همان‌ گونه میزبان گفت و گو ها و نمایشگاه هاي‌ منظم اسـت. یک سیب درختی برتون در باغ کوچک سایه دارش راه ایده آلی برای فرار از انبوه گردشگران بیرون اسـت – جای تعجب نیست کـه آملی در این جا نیز پناهگاهی پیدا کرده اسـت.

 

بیشتر بخوانید: رتبه بندی شاخص ترین فیلم های تاریخ سینما

 

25. ماریل، جزایر شتلند

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

بازدید از شمالی ترین سینمای بریتانیا – در همان عرض جغرافیایی هلسینکی – بـه خودی خود یک ماجراجویی اسـت. فوک ها، سمورها، حتی نهنگ قاتل عجیب‌وغریب از پنجره هاي‌ کنار اسکله دیده شده اند. Mareel کلمه شتلند برای فسفرسانس اسـت، و شـما گاهی اوقات می توانید آنرا در دریای بیرون نیز در حال سوسو زدن ببینید.

 

اما حتی آن‌ها هم برای جلب تمرکز از سینمای دو صفحه‌نمایش و مرکز هنری داخل آن کافی نیستند. این پاسگاه فیلم در شهر کوچک شتلند لرویک بـه نحوی هیاهوی شور و نشاط فرهنگی رابا احساسی غم انگیز از حضور در انتهای جهان ترکیب می کند. چه جایی بهتر برای کشف یک فیلم جدید – یا فقط تماشای دوباره قهرمان محلی؟ 

 

24. تئاتر اوریندا، کالیفرنیا

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

حتی اگر با Streamline Moderne آشنا نباشید، می توانید زمانی کـه زیر خیمه‌هاي‌ نورانی و عمودی تیغه‌مانند و وارد لابی این تئاتر 1941؛ کـه در تپه‌هاي‌ شرق برکلی، کالیفرنیا قرار دارد، خودرا بـه خوبی آگاه کنید. این تئاتر با پیچ‌هاي‌ فراگیر، چرخ دنده‌هاي‌ پرنده و جزئیات دایره‌اي خود، تکامل هنر دکو آیرودینامیک را بـه نمایش می گذارد.

 

کـه با نقاشی‌هاي‌ دیواری اسطوره‌اي صنعتی کـه این چهار عنصر را در زیر سقفی از شکوفه‌هاي‌ نقاشی شده و نورپردازی یارو آبی برقی و سرخابی بـه تصویر می کشند، بـه سالن نیز میرود. 

 

23. کاخ تصویر هیدن ارفیوم، سیدنی

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

بی شک بزرگ‌ترین سینمای سیدنی، کاخ آرت دکو کرمورن، قدمی خیره‌کننده بـه گذشته اسـت. نسخه امروزی کـه درسال 1935 توسط جورج کنورثی، معمار برتر تئاتر آن دوره ساخته شد، بـه لطف بازسازی 2.5 میلیون دلاری چند سال پیش، حتی از نسخه اصلی نیز درخشان‌تر اسـت.

 

هر یک از شش سالن، رنگ‌بندی و دکور مخصوص بـه خودرا دارند، اما Orpheum بزرگ با 744 صندلی، ستاره واقعی نمایش اسـت. این برنامه ترکیبی از غذا هاي رایج ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا رابا تعدادی خانه هنری، ارائه هاي‌ ویژه و نمایش گاه بـه گاه کاباره ارائه می دهد. بهترین از همه ی نمایش هاي‌ ماهانه The Room – BYO spoon وجوددارد.

 

22. سالا اکیس، مادرید

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

در دهه 80؛ این عمارت بزرگ در تیرسو د مولینا خانه یکی از آخرین سینما های پورنو مادرید، آلبا بود. فقط بار از بازسازی سال 2017 و اختراع مجدد سینما بـه عنوان یکی از جذاب‌ترین مکان‌هاي‌ سینمایی شهر، Sala Equis جان سالم بـه در برد. در پاسیو سرپوشیده‌اي پوشیده از درخت انگور و سقفی با نیمکت‌هاي‌ چوبی و صندلی‌هاي‌ عرشه‌دار، جایی کـه مادریلنیوس‌ها برای تهیه روکش‌هاي‌ میگو و مارگاریتای قبل از فیلم دور هم جمع می شوند، قرار دارد.

 

صفحه سینما دارای 55 صندلی مخملی قرمز اسـت کـه ازآن میتوان آثار کلاسیک قدیمی و جدید ترین نسخه ها را تماشا کرد. نام سالا اکویس اشاره اي سرزبان بـه گذشته فیلم آبی آن اسـت ««Sala X»؛ ببینید»؛ اما درون آن همه ی چیز درباره این جا و اکنون اسـت.

 

21. Stadtkino، وین

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

آیا دوست دارید دریک قصر بزرگ فیلم تماشا کنید؟ بـه سمت Stadtkino در وین، واقع در داخل Künstlerhaus، یکی از بناهای فرهنگی اصلی شهر از زمانی کـه فرانتس جوزف آنرا درسال 1868 ساخته اسـت، بروید. قسمت هاي‌ بیرونی و سرسرا بسیار متعلق بـه قرن بیست و یکم هستند، با خیمه اي بـه سبک لایت باکس و بازسازی معماری اخیر کـه خطوط تمیزی را بـه ارمغان می آورد.

 

درخشندگی بـه سبک تصویر زمینه*ي صاف. غرفه اي برای دی جی وجوددارد کـه پدرتان ازآن متنفر اسـت – اگر چه او احتمالاً با حال و هوای غذاخوری کـه رستوران هاي‌ محلی غذاخوری لودویگ و آدل ارائه می دهند، خواهد بود. همه ی این‌ها طوری طراحی شده اسـت کـه حس توقع را بالا ببرد و انتظار برای شروع فیلم را بخشی از تجربه کند. و خود صفحه نمایش؟ این کینو تاستیک اسـت.

 

20. تئاتر پارک، مانیتوبا

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

Twin Peaks سینما ندارد، اما اگر داشت، تئاتر Clear Lake’s Park احتمالاً شبیه بـه آن اسـت: یک کلبه چوبی در بیابان وسیع کـه پارک ملی Riding Mountain اسـت – مکانی کـه می توانید The Revenant را تماشا کنید و احساس کنید. شـما در آن همه ی در همان زمان هستید. این سازه توسط هشت اسکاندیناوی ساخته شد ودر سال 1937 با استفاده از کنده هاي‌ پوست کنده و مهاربندی هاي‌ آهنی تکمیل شد.

 

انها کار محکمی انجام دادند، زیرا سینمای 500 نفری هنوز پس از گذشت نزدیک بـه 85 سال، آن ها را در خود جای داده اسـت. پرتوهای در دسترس اصلی، تیرها و نشیمنگاه‌ها باقیمانده‌اند، اگر چه پروژکتور دیجیتال 12K و صدای فراگیر 7.1 بـه همه ی آن درخشندگی قرن بیست‌ویکمی بخشیده اسـت. 

 

19. نیو بورلی سینما، لس آنجلس

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

در طول قرن گذشته، این مکان مرکزی لس‌آنجلس قبل از این کـه بـه‌عنوان یک خانه احیاگر تک صفحه‌اي با عشق 35 میلی‌متری و میل بـه گرندهاوس بـه نمایش درآید، بـه‌عنوان یک فروشگاه شیرینی‌فروشی، یک صحنه وودویل، یک کلوپ شبانه و یک تئاتر پورنو فعالیت داشته اسـت. کرایه آنچه را کـه در شکوفایی معماری فاقد آن اسـت در مقرون بـه صرفه بودن و نگه‌داری جبران می کند.

 

اوه بله، و مالک و برنامه‌ریزی شده توسط یک کوئنتین تارانتینو اسـت. این فیلمساز کـه قبلاً یک خیرخواه طولانی مدت بود، وارد عمل شد و آنرا از توسعه مجدد درسال 2007 نجات داد. او ازآن زمان تاکنون آثار نادری از آثار کلاسیک و فیلم هاي‌ B-فیلم پاک شده را نمایش می دهد و اغلب آن ها را از مجموعه شخصی خود ودر کنار عده اي از برگزیدگان اولیه بیرون می‌کشد. . این جالب ترین پروژه ي غرور در سینما اسـت. 

 

18. Cineteca Nacional de Mexico، مکزیکو سیتی

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این مرکز فیلم پرهیاهو جایی اسـت کـه میتوانید با دوستداران فیلم و کرکس‌هاي‌ فرهنگی مکزیکوسیتی کنار بیایید. طراحی مدرنیستی آن شبیه چیزی خارج از متروپلیس اسـت. در داخل، کلانشهر کوچکی برای خودش اسـت، با بارها، کافه‌ها و رستوران‌ها، نمایشگرهای سینما، یک گالری، یک بستنی‌فروشی شیک، و آرشیو وسیعی از گنجینه‌هاي‌ سینمایی کشور مکزیک.

 

بـه‌طور غم‌انگیزی، آتش‌سوزی بخش‌هایي از ساختمان را درسال 1982 فرا گرفت. ازآن زمان، ده صفحه‌نمایش آن بازسازی شده و فضاهای گالری جدیدی افتتاح شد «نمایشگاه استانلی کوبریک درسال 2017 در این جا متوقف شد» و جشنواره‌هاي‌ فیلم سالانه محل برگزاری. حتی یک صفحه نمایش پانوراما در فضای باز در باغ هاي‌ بیرون با نمایش رایگان برای پیک نیک افراد محلی وجوددارد.

 

17. تئاتر کاسترو، سانفرانسیسکو

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

از هر شخصی در مورد سالن‌هاي‌ سینما در سانفرانسیسکو بپرسید و آن ها مطمئناً کاسترو را مطرح میکنند، یکی از برجسته‌ترین محله‌هاي‌ LGBTQ+ شهر. کاسترو کـه شبیه کلیسای جامع مکزیکی اسـت، یک سالن تئاتر با 1400 صندلی را در خود جای داده اسـت کـه یک صفحه نمایش درکنار آن تزئینات طلایی زیبا و یک لوستر فلزی از سقف گنبدی آویزان اسـت.

 

فیلم‌هاي‌ LGBTQ+ در دهه 70 نمایش خودرا در تئاتر آغاز کردند و هنوز هم تا بـه امروز بخش مهمی از برنامه‌سازی هستند، با نمایش سریال‌ها و جشنواره‌هایي کـه بـه کارگردانان دگرباشان اختصاص داده شده اسـت. 

 

16. تئاتر چینی TCL، لس آنجلس

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

اگر دوستداران فیلم بتوانند تصویری از این سمبل 1927 کـه بـه اسانی معروف ترین سینمای جهان اسـت را بـه تصویر بکشند، احتمالاً یکی از فرش‌هاي‌ قرمز، نقش‌هاي‌ بتونی و آن ورودی بتکده کاخ اسـت. از سوی دیگر، برای آنجلنوس، انبوهی از گردشگران، شخصیت هاي‌ لباس پوشیده و بسته شدن خیابانها وجوددارد. اما پیش‌نمایش مشهور را فراموش کنید: خیره‌کننده‌ترین دارایی تئاتر چینی سالن آن اسـت.

 

صندلی‌ها و پرده‌هاي‌ قرمز درخشان و ستون‌هاي‌ طلایی با ابهت، هر نمایشی را بـه یک ماجرای مجلل تبدیل میکند. شـما فقط برای دیدن یک فیلم این جا نیستید «و بـه لطف یک پروژکتور لیزری فوق العاده IMAX»؛ بلکه این جا هستید تا یک شب غرق در تاریخ سینما را زیر نور ستاره چوبی نقاشی شده روی سقف بگذرانید. 

 

15. سینما استلا، دوبلین

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

فلاپیت محبوبی کـه درسال 2004 بسته شد، ظاهرا برای همیشه، استلا درسال 2017 با یک tszuj شبیه بـه گتسبی کـه عظمت قدیمی دهه 1920 را بـه آن بازگرداند، دوباره بـه زندگی بازگشت. کاشی کاری موزائیک، نرده هاي‌ آرت دکو، سقف نقاشی شده با دست، لوستر و لباسی کـه لباس را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

کلوپ کوکتل استلا «یک تیشرت جنگ ستارگان با یک فشار انجام می شود» حال و هوای اسکات فیتزجرالد را بـه قلمرو مارتینی هاي‌ فرانسوی و کوکتل هاي‌ بوربن منتقل می کند. اوه، و خود صفحه نمایش هم کهنه نیست، با صندلی هاي‌ قرمز رنگ، مبل هاي‌ بزرگ و تخت هاي‌ دو نفره برای انتخاب. The Stellar در گذشته بزرگ ترین سینمای ایرلند بود، اما اکنون فقط زیباترین سینما اسـت. 

 

14. سینما ریو، لندن

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

اتاق هاي‌ نمایش در ریو منحنی هستند. صندلی ها بـه صورت طاق در اطراف چرخ میخورند، دیوارها با چرخش هاي‌ رنگی رنگ آمیزی شده اند. و این حتی زیباترین ویژگی این سینمای مستقل بسیار زیبای شرق لندن نیست. این نمای بلند آن خواهد بود: یک گوهر آرت دکو از خطوط مستقیم، رنگ‌هاي‌ پاستلی و چیزی کـه شبیه فونت پاپیروس اسـت.

 

این بـه لطف کار معمار فرقه اي FE Bromige اسـت. او سینما را – کـه درسال 1909 باز شده بود – در دهه 1930 تغییر داد. و تا نمای بیرونی نوار دیوانه‌مانند، نگاهش گیر کرده بود. حتی با بازسازی هاي‌ مدرن آن، تقریبا دقیقاً همانگونه کـه او طراحی کرده اسـت، آنرا تجربه می‌کنید. دیدن آن از سرتاسر خیابان Kingsland High – احاطه شده توسط کلوپ‌هاي‌ شیک، یک پیتزای مرسوم، و یک KFC – مانند یک روح بسیار شیک و بزرگ اسـت.

 

13. تئاتر لابیا، کیپ تاون

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این جواهر عجیب‌وغریب در زیر کوه تیبل قرار دارد. قدیمی‌ترین سینمای مستقل آفریقای جنوبی، بـه ازدواج با فناوری مدرن با جذابیت دنیای قدیمی، دنیایی دور از مولتی پلکس مدرن درخشان، افتخار می کند. سینماروها بلیت‌هاي‌ خودرا از یک غرفه فروش بلیت‌هاي‌ پرآذین «یا بـه‌صورت آنلاین – دنیای قدیمی نیست» خریداری می کنند و عظمت محو شده این سالن رقص قدیمی سفارت ایتالیا در سه صفحه نمایش مجلل آن باقیمانده اسـت.

 

درسال‌هاي‌ اخیر، افرادی مانند جان کلیس، ورنر هرتزوگ، مت دیمون و سلما هایک برای یک فیلم و یک موچ در تراس باغ آن آمده‌اند. با این حال، هیچ سابقه‌اي مبنی بر گیر افتادن انها در کوکتل‌هاي‌ قوی توله سگ وجود ندارد.

 

12. راج ماندیر، جیپور

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

شـما ما را در «مرنگ شکل» داشتید: این سینمای عجیب دهه 1970 در شمال شهر راجستان هند بـه طور مرتب توصیف شده اسـت. اگر در حال عبور از راجستان هستید، مطمئناً دلیل کافی برای بازدید از این قصر اسـت. لوسترها، سقف مواج شیاردار، راه پله وسیع و اتاق نمایش بزرگ را ارائه می دهد. راج ماندیر با بیش از 1100 صندلی در سالن غارنشین خود همان‌ گونه یک سینمای تک صفحه اي اسـت.

 

درکنار مردم محلی دوستدار فیلم، گردشگرانی را بـه سمت خود جذب می کند کـه مشتاقند در فضای داخلی بسیار عالی خود و همچنین تجربه یک فیلم بالیوودی در حین بازدید از این شهر تاریخی، علاقه مند شوند. برای دکور بیا، برای موزیک ها بمان! دیو کالهون

 

11. لو شامپو، پاریس

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

اگر در اطراف محله لاتین میچرخید و چند ساعتی برای کشتن دارید، می خواهید بـه سینمای هنری و مقالات اصلی پاریس، Le Champo بروید. در گوشه خیابان اکولس و خیابان شامپولیون، این خانه تصویری جذاب توسط فرانسوا تروفو و کلود شابرول، کارگردان‌هاي‌ موج نو فرانسوی، کـه در دهه‌هاي‌ 60 و 70 همیشه در این جا حضور داشتند، بـه شهرت رسید. «شابرول آنرا «دانشگاه دوم» خود نامید.»

 

اینروزها این مکان برای سینماگرانی اسـت کـه مشتاق یک کلاسیک سیاه و سفید هستند و گردشگرانی کـه بـه دنبال دوزی از رمانتیسم پاریسی هستند. در سرسرا بـه دنبال سایه روشن ژاک تاتی باشید. 

 

10. Cine Doré Filmoteca Española، مادرید

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

قدمت این سینمای تاریخی بـه سال 1923 برمی‌گردد و آنرا بـه یکی از ماندگارترین سالن‌هاي‌ مادرید تبدیل کرده اسـت «حتی از ضربه مستقیم پوسته در طول جنگ داخلی جان سالم بـه در برد». آن نمای محبوب هنر دکو چهره اي زیبا در عده اي از زمان هاي‌ پر دردسر ایجاد کرده اسـت: حتی درسال 1963 بـه مدت بیست سال بسته شد، در نهایت توسط شورای مادرید احیا شد و سپس درسال 1989 بـه نوسازی مدرنیستی دست یافت.

 

عمر طولانی آن زمانی کـه بـه خانه اسپانیایی ها تبدیل شد تضمین شد. کتابخانه فیلم. منشأ نام دوره اسرارآمیز اسـت، اگر چه نام مستعار آن «El Palacio de las Pipas» ««کاخ دانه‌ها»»؛ از عادت مخاطبانش بـه خوردن تخمه‌هاي‌ آفتابگردان در روزهای گذشته ناشی می شود. آن حال و هوای قدیمی در سالن اصلی با دایره لباس پرآذین و صندلی‌هاي‌ مخملی ماندگار اسـت. و برنامه؟ این بهشت فیلمسازان اسـت کـه همه ی چیز را از هیچکاک گرفته تا جارموش را در خود جای داده اسـت. 

 

9. سینمای هنری پوشکین، بوداپست

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

آن‌ها بـه سبک سینما در بوداپست کار میکنند، و شیک‌تر از این معبد قدیمی بـه مدیوم – کـه زمانی سینما فوروم نامیده میشد – در سمت آفت شهر نمی آیند. ستون‌هاي‌ مرمرین آن از گذشته‌اي سخن می گوید کـه بـه سال 1926 بازمی‌گردد، زمانی کـه تک صفحه نمایش آن می‌توانست 623 بیننده را جذب کند. از سال 2013؛ این فیلم بـه پنج صفحه تقسیم شده اسـت کـه نام فیلم‌هاي‌ زندگی پوشکین را شامل میشود: متروپلیس، آمارکورد، آنی هال، مفیستو، و درام مجارستانی کورهینتا.

 

در بزرگ‌ترین آن‌ها خودرو زمان نشسته اسـت، با ستون‌هاي‌ مرمری، صندلی‌هاي‌ چوبی، و سقفی طلایی کـه مانند لانه اسماگ می‌درخشد و شـما را بـه دوران طلایی سینما می برد. فیلم‌هاي‌ پیشنهادی ترکیبی از فیلم‌هاي‌ هنری بدون دوبله و فیلم‌هاي‌ مستقل از سراسر جهان، عده اي از اکران‌هاي‌ رایج، و نمایش‌هاي‌ منظم خانوادگی هستند. 

 

8. مدنی، اوکلند

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

این برشی از تاریخ نیوزلند کـه در آغاز عصر ناطق سینما افتتاح شد، اکنون میزبان کنسرت‌ها، نمایشنامه‌ها و باله اسـت. اما همیشه بـه عنوان یک قصر قدیمی تصور می شد کـه بنیانگذار کارآفرینش توماس اوبراین با بودجه «200000 پوند»؛ مقیاس «2379 صندلی» و طراحی شرقی شکوفا شد «بـه بوداها در لابی توجه کنید». آنرا بـه مکان برجسته فیلم در نیمکره جنوبی تبدیل کنید.

 

رکود بزرگ یک اوبراین ورشکسته را فرستاد، اما The Civic امتحان زمان را پس داده اسـت: معبدی بسیار واقعی برای فیلم‌بازی در اوکلند کـه هزاران ستاره نورانی روی سقف سالنش احساس می کند بـه خوبی بـه دست آورده اسـت. 

 

7. آستور، ملبورن

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

The Astor کـه قدمت آن بـه سال 1936 بازمی‌گردد، قدیمی‌ترین تئاتر تک صفحه‌اي در ملبورن اسـت و گذشته آن بـه اندازه فیلم‌هاي‌ دوبل محبوبش دراماتیک اسـت. جواهر آرت دکو برای چندین دهه در دسترس خطر توسعه قرار داشت، اما آخرین مهلت خودرا درسال 2015 بـه دست آورد، زمانی کـه سینما های زنجیره اي مستقل Palace Cinemas سایت را تصاحب کردند.

 

این سالن غول پیکر حدود 1600 نفر را در دو سطح در خود جای می دهد و مرتباً برای آثار کلاسیک مانند 2001: یک ادیسه فضایی و جنگ ستارگان یا ماراتن هاي‌ هری پاتر پر شده اسـت. صاحبان جدید تغییر چندانی نکرده اند و پرده هاي‌ مخملی قرمز سرسبز، فرش هندسی، پیانو، پوسترهای فیلم دهه 30 و نام هاي‌ مشهور “اتاق هاي‌ شنل” باقیمانده اند.

 

اینروزها اسکناس‌هاي‌ دوگانه کمتری وجوددارد، اما همان‌ گونه در صحنه فیلم ملبورن ثابت اسـت و مرتباً صندلی‌هاي‌ نامناسب اما میراثی آنرا پر می کند. 

 

6. سینما دی پیکولی، رم

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

اگر ویلی ونکا وارد تجارت سینما می شد، ممکن بود مانند دی پیکولی یکی را باز کند. کوچک‌ ترین سینمای جهان بر اساس کتاب رکورد های کتاب گینس، این جعبه عکس سبز لیمویی و پوشیده از درخت در باغ ویلا بورگزه یکی از زیباترین سینما های روی کره زمین نیز هست. دارای 63 صندلی، یک صفحه نمایش اسـت و تنها 71 متر مربع را پوشش می دهد «بـه عنوان یک چشم انداز: تنها صفحه نمایش گرند رکس پاریس 300 متر مربع اسـت».

 

از زمانی کـه درسال 1934 افتتاح شد «”piccoli” بـه معنای “کوچولوها”» مورد علاقه کودکان رم بودو برای مدتی با نام “Casa di Topolino” یا Mickey Mouse House شناخته می شد. حتی وکلای دیزنی بـه طور کامل این نام مستعار محبت آمیز را برای سینمایی کـه هنوز انیمیشن هایي را برای کودکان با چشمان گشاد نمایش می دهد و مدارک تحصیلی را بـه بازدیدکنندگانی کـه برای نخستین بار مراجعه می کنند ارائه می دهد، از بین نبرده اند. 

 

5. الکتریک، لندن

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

هیچ راهی علمی برای اثبات آن وجود ندارد، اما این نمایشگر یک باروک کـه در بین عتیقه‌فروشی‌ها و بوتیک‌هاي‌ جاده پورتوبلو قرار دارد، ممکن اسـت آسان‌ترین سینمای روی کره زمین باشد. صندلی‌ها بهشتی هستند – فقط برای نشستن در آن‌ها باید پول پرداخت کنید – و برای افرادی کـه دچار انحطاط نهایی شده‌اند «یا والدینی کـه از خواب محروم هستند دریک غربالگری مناسب برای نوزادان»؛ حتی تخت‌هایي در عقب وجوددارد.

 

این در مجاورت باشگاه اعضای خصوصی Electric House اسـت، و عده اي از آن حالات لوکس یقیناً از بین می‌روند. بـه طور غیرمعمول، امتیاز در داخل صفحه اصلی اسـت کـه بـه صف خوردن برای نوشیدنیها و میان وعده ها حس دوست داشتنی بودن در بازار غرب لندن را می دهد.

 

4. Cineteca مادرید، مادرید

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

50 سینمای برتر دنیا

 

تنها سینما در اسپانیا کـه تقریبا منحصراً بـه فیلم‌هاي‌ غیرداستانی اختصاص دارد، در مادرید ماتادرو قدیمی – یک کشتارگاه و بازار دام در دهه 1900 واقع شده اسـت. درسال 2011 افتتاح شد و فضای کف بزرگش با سبدهای درخشان روشن شد و بـه سه صفحه بـه نام فیلمنامه نویسان اسپانیایی تقسیم شد: آزکونا، پلاتو و بوراو.

 

سیاست برنامه‌نویسی بر فیلم‌هاي‌ مستقل و برش‌هاي‌ عمیق‌تر تاکید میکند و همچنین فیلمسازان محلی و هنرمندان تجسمی را بـه نمایش می گذارد. قرار گذاشتن برای فیلم برادران کوئن کـه توسط ورموت و تنقلات در پاسیو دنج در فضای باز تعقیب میشود، مکان بسیار خوبی اسـت. 

 

3. سینمای روستای شرقی، نیویورک

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

با نمای ساده و همسایه هاي‌ بار غواصی دهکده شرقی، انتظار ندارید دراین سینمای پنج صفحه اي چیز غیرعادی پیدا کنید. و اگر فیلمی را در سالن‌هاي‌ 2-5 تماشا کنید، انتظارات شـما در میانه راه برآورده خواهد شد.

 

اما خوش شانس کسانی هستند کـه بـه تئاتر 1 منصوب می شوند: انها وارد یک کاخ فوق العاده با 440 صندلی فیلم Moorish Revival می شوند کـه در دهه 1920 در جایی کـه زمانی قلب منطقه تئاتر ییدیش نیویورک بود، ساخته شد. «اشاره بـه یهودیت، از جمله ستاره بزرگ داوود در گنبد، در سرتاسر آن یافت می شود.» فضای مزین بـه طور جدی مکانی جادویی برای تماشای فیلم اسـت.

 

2. Le Grand Rex، پاریس

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

Le Grand Rex بسیار بیشتر از یک سینما و سالن کنسرت، یکی از ارزشمندترین مؤسسات فرهنگی پایتخت اسـت. منطقه Grands Boulevards نیازی بـه جابجایی چندانی نداشت، اما ساختمان آگوست بلویسن حتی با استانداردهای این شبکه وسیع از خیابان‌هاي‌ مجلل، باشکوه اسـت. این ساختمان با نمای عظیم آرت دکو و صفحه‌هاي‌ چشمک‌زن دائمی خود، فضایی درخشان از نیویورک را بـه اینبخش نسبتاً یکنواخت و رنگ‌آهکی از شهر می‌افزاید.

 

هفت صفحه نمایش وجوددارد کـه بزرگ ترین انها می تواند 2400 تماشاگر را در خود جای دهد. این جایی اسـت کـه شیک ترین نمایش هاي‌ شهر را خواهید دید: همه ی چیز از پرندگان هیچکاک تا جنگ ستارگان نخستین نمایش فرانسوی خودرا در این جا داشت.

 

1. Pathé Tuschinski، آمستردام

زیباترین سینماهای سراسر دنیا در سال 2023

زیباترین سینماهای سراسر دنیا

 

لوحی بـه موسس این سینمای کاخ، آبرام ایچک توشینسکی، دیوار لابی پرآذین آنرا زینت داده اسـت. توشینسکی کـه یک مهاجر یهودی از لهستان اسـت، هرگز با قصر رویایی‌اش پیر نشد – نازی‌ها بـه آن توجه داشتند – اما ترکیبی زیبا از سبک‌هاي‌ آرت دکو و آرت نو با رنگ‌هاي‌ شیک مدرنیستی رویای وی را هرروز برای فیلم زنده می کند.

 

آمستردامی هاي‌ دیوانه اینروزها متعلق بـه Pathé اسـت و اخیراً با تغییرات اصلی، مانند ارگ Wurlitzer-Strunk، دست‌نخورده باقیمانده و نقاشی‌هاي‌ دیواری تاریخی بـه مشخصات اولیه خود بازسازی شده‌اند. یک‌بار جدید و شیک بـه نام بار آبراهام وجوددارد کـه بـه موسس خود ادای احترام می کند و برای تماشاگران تشنه فیلم کوکتل هاي‌ الهام گرفته از فیلم سرو می کند.

 

بیشتر بخوانید: دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما «+عکس»

 

در پایان

در حالی کـه همه ی ما منتظر هستیم تا سینماها با خیال آسان بازگشایی شوند تا بتوانیم بزرگ‌ترین و پر سر و صداترین فیلم‌ها را در بزرگ ترین و پر سر و صداترین سینماها تماشا کنیم.

جدیدترین مطالب سایت