بهترین صنایع دستی و غذاهای محلی چابهار

مجموعه : هنرهای دستی
بهترین صنایع دستی و غذاهای محلی چابهار

چابهار شهری در استان سیستان و بلوچستان اسـت کـه از جنوب بـه سواحل دریای عمان میرسد. تابستان‌ها دراین شهر بندری نسیم خنکی می‌وزد و زمستان‌هاي‌ ان گرمای ملایمی دارد، بـه همین خاطر اسـت کـه این منطقه بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته و پذیرای مسافران بسیاری اسـت. دراین مطلب از مجله تالاب با ما همراه باشید تا صنایع دستی چابهار را کـه نماد هنر و هویت بلوچی و ایرانی اسـت، مرور کنیم.

 

صنایع دستی منحصربه‌ فرد چابهار

بسیاری از افراد بـه دنبال خرید سوغات چابهار هستند اما خوراکی را گزینه مناسبی نمی دانند؛ حمل خوراکی برای مسافرانی کـه از شهر های دور بـه چابهار سفر میکنند، سخت اسـت. دراین صورت صنایع دستی‌هاي‌ جذاب چابهار گزینه مناسبی اسـت! در ادامه بـه بررسی صنایع دستی چابهار می پردازیم تا بتوانید متناسب با سلیقه خود، یکی از ان‌ها را انتخاب کنید.

 


مطالب مشابه: آشنایی با چابهار سرزمین بهار ایران


 

1. سوزن ‌دوزی

سوزن ‌دوزی

یکی از قدیمی ترین صنایع دستی چابهار کـه زنان هنرمند این بندر از سال‌هاي‌ دور تاکنون بـه ان مشغول هستند، سوزن‌دوزی اسـت. سوزن‌دوزی بر روی لباس یا پارچه انجام میشود و برای کسانی کـه بـه دنبال خرید لباس‌هاي‌ خاص هستند، گزینه مناسبی اسـت.

 

جالب اسـت بدانید سوزن دوزی چابهار شهرت جهانی دارند و گاهی بـه ان بلوچ‌دوزی هم گفته میشود. با توجه بـه نوع پارچه و لباس موردنظر شـما، سوزن‌دوزی مناسب بر روی ان انجام میشود و می توانید شکل یا طرح دلخواه خودرا دراین منطقه بر روی لباس‌هاي‌ خود درج کنید.

 

مسئله‌اي کـه نظر افراد مختلف ر ا بـه خود جلب میکند، این اسـت سوزن‌دوزی در شمال و جنوب این استان متفاوت اسـت! در شمال استان طبق معمولً رنگ‌هاي‌ روشن و طرح‌هاي‌ ساده استفاده می شود و این در حالی اسـت کـه در جنوب استان، رنگ‌هاي‌ تیره و طرح‌هاي‌ پیچیده استفاده میشوند.

 

البته در بندر چابهار هردو این طرح‌ها چشم شـما را خیره میکند و باوجود ان کـه چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، طرح‌هاي‌ رنگارنگ شمال این استان هم در بازارهای محلی دیده میشود.

 

لازم اسـت بدانید سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان جزء گران‌ترین سوغات چابهار محسوب میشود. گاهی قیمت لباس‌هاي‌ سوزن‌دوزی‌شده تا بیش از یک میلیون تومان هم می رسد. اگر بازهم هزینه ان برای شـما زیاد اسـت و می خواهید برای چند نفر از دوستان خود از این سوغاتی تهیه کنید، در بازارهای مختلف میتوانید پارچه‌هاي‌ سوزن‌دوزی‌شده رابا مبلغ کمتر بخرید.

 

در نهایت، اگر قصد خرید لباس سوزن‌دوزی‌شده دارید، در بازارهای مختلف این شهر می توانید لباس‌هاي‌ سوزن‌دوزی‌شده رابا قیمت‌هاي‌ مختلف خریداری کنید. باوجود ان کـه هزینه زیادی برای شـما دارد، اما این سوغاتی یکی از بهترین‌ انتخاب‌ها اسـت و بـه اسانی میتوانید ان را بـه دوستان نزدیک خود هدیه دهید و ان‌ها را خوشحال کنید.

 

2. حصیربافی

حصیربافی

سیستان و بلوچستان جزء استان‌هاي‌ گرم‌سیر محسوب میشود ودر ان درختان نخل زیادی وجوددارد. بـه همین دلیل حصیربافی یکی از هنرهای قدیمی و جذاب این استان محسوب میشوند. زنان و مردان زیادی دراین منطقه مشغول بـه بافتن حصیر و ایجاد صنایع دستی مختلف نظیر گلدان، سبد خمره‌اي «کپاد»؛ کیف حصیری، سبد نان، فرش، بادبزن و… هستند و یکی از بهترین سوغات چابهار محسوب می شود.

 

3. آینه‌دوزی و سکه‌دوزی

آینه‌دوزی و سکه‌دوزی

همان‌ طور کـه از اسم این صنایع دستی مشخص اسـت، دراین نوع صنایع دستی خانم‌ها طرح‌هاي‌ بسیار زیبایی را بـه کمک آینه و سکه تولید می کنند. شاید در فیلم‌ها یا تصاویر این منطقه دیده باشید کـه دور گردن شترها رابا بـه کمک وسیله‌هایي می‌پوشانند! بـه این نوع صنایع دستی آینه‌دوزی و سکه‌دوزی گفته می شود. دراین استان خانم‌هاي‌ زیادی مشغول بـه اینکار هستند و این صنایع دستی ظریف را ایجاد می کنند.

 

از این صنایع دستی می توانید برای پوشاندن بخش‌هاي‌ از اتاق خود استفاده کنید تا زیبایی ان چشمان‌تان را بـه خود خیره کند. اگر قصد خرید سوغاتی با قیمت مناسب و ارزان را دارید، میتوانید از صنایع دستی سکه‌دوزی استفاده کنید و یک یادگاری فراموش‌نشدنی بـه دوستان خود هدیه کنید.

 

4. چادر بافی

چادر بافی

منطقه چابهار از جمه مناطقی اسـت کـه هنوز زندگی چادرنشینی در ان دیده میشود؛ بـه همین دلیل اسـت کـه چادربافی بـه عنوان یکی از ارزشمندترین صنایع دستی این استان اسـت. بـه این چادرهای سیاه پلاس گفته می شود ودر این استان، تولید این نوع چادرها رایج اسـت.

 

5. گلیم‌ بافی

گلیم‌ بافی

اگر جزء ان دسته از افرادی هستید کـه بـه گلیم علاقه دارید، شاید صنایع دستی گلیم‌بافی این استان بتواند نظر شـما را جلب کند. عشایران این منطقه با استفاده از پشم دام‌هایشان نخ‌هاي‌ مناسب گلیم را تهیه می کنند و با تهیه طرح و نقش‌هاي‌ مناسب، گلیم‌هاي‌ بی‌نظیر می‌بافند. اگر میخواهید یک سوغاتی بی‌نظیر برای دوستان یا حتی خودتان تهیه کنید، گلیم‌هاي‌ موجود در بازار چابهار را فراموش نکنید!

 

6. تراش سنگ‌‌های قیمتی و ارزشمند

تراش سنگ‌‌های قیمتی و ارزشمند

در منطقه سیستان و بلوچستان سنگ‌هاي‌ زینتی و ارزشمند زیادی وجود دارند و اگر بـه این سنگ‌ها علاقه دارید، حتما از بازارهای ان دیدن کنید. سازمان منطقه آزاد دراین منطقه، سنگ‌هاي‌ زینتی را برش میزند و با استفاده از ان؛ انگشتر و سایر لوازم زینتی را می‌سازد کـه می توانید ان را بـه عنوان سوغات تهیه کنید.

 


مطالب مشابه: چابهار چه مکان های دیدنی دارد ؟+ عکس


 

7. سفال‌گری

سفال‌گری

سفال‌گری شغل مردم سیستان و بلوچستان اسـت و با توجه بـه این‌که منطقه چابهار، خاک مناسبی برای اینکار دارد، سفال‌گیری یکی از صنایع دستی ان محسوب می شود. دراین شهر میتوانید از سفال‌هاي‌ ارزان‌ قیمت تا سفال‌هایي کـه مربوط بـه چندصد‌سال قبل هستند را تهیه کنید.

 

8. صدف و معرق صدف

صدف و معرق صدف

اگر بـه سواحل مختلف «حتی شمال ایران» سفر کرده باشید، حتما صدف‌هاي‌ مختلف نظر شـما را جلب کرده‌اند. سواحل چابهار هم صدف‌هاي‌ کوچک و بزرگ زیبایی دارند کـه میتوان از ان بـه عنوان سوغات چابهار یاد کرد. اگر میخواهید برای دوستان خود سوغاتی ارزشمند، جذاب و دیدنی تهیه کنید و نمیخواهید هزینه کنید، کافی اسـت در سواحل این بندر قدم بزنید و صدف‌هاي‌ بزرگ و زیبایی را بـه عنوان سوغاتی برای دوستان خود پیدا کنید.

 

خوراکی‌های چابهار؛ خوشمزه و بی‌نظیر

درست اسـت کـه صنایع دستی رنگارنگ چابهار شگفت‌انگیز و خیره کننده هستند اما در سفر شهر بندری چابهار حیف اسـت کـه خوراکی‌هاي‌ بی‌نظیر ان را نادیده بگیرید. حتی برخی از ان‌ها را می توانید بـه عنوان سوغات چابهار نیز خریداری و بـه دوستان و اقوام خود یادگاری بدهید. در ادامه بـه معرفی خوراکی‌هاي‌ خوشمزه چابهار، این بندر زیبای همیشه بهار میپردازیم.

 

1. شیرینی کنجدی لندو

شیرینی کنجدی لندو

شیرینی لندو از پر طرفدارترین شیرینی‌هاي‌ چابهاری اسـت کـه از ترکیب خرما و گندم و کنجد درست می شود. این شیرینی در اشکال مختلفی تهیه شده ودر سرتاسر استان سیستان و بلوچستان یافت می شود. اهالی چابهار برای درست کردن این نوع شیرینی، گندم داغ و خرمای بی‌هسته را زیر بار سنگین قرار می دهند تا حالت چسبندگی پیدا کند.

 

پس از حداقل نیمروز، شیرینی‌ها را بـه اشکال مختلفی در می‌آورند و با قیمت بسیار مناسب در بازارها بـه فروش می رسانند. در سفر بـه چابهار فرصت خوردن شیرینی محلی منطقه را از دست ندهید!

 

2. میوه های استوایی چابهار

میوه های استوایی چابهار

چابهار با ان هوای بهاری و دل چسب محل مناسبی برای رویش درختانی اسـت کـه در شهر های دیگر توان رشد و تکامل ندارند. یکی از این میوه‌ها انبه اسـت کـه مرغوب‌ترین ان‌ها را میتوانید در هر زمان از سال کـه بـه این شهر سفر کردید، بـه قیمت بسیار ارزان خریداری کنید. همچنین دو نوع میوه‌ي خوشمزه‌‌ي دیگر با نام‌هاي‌ پاپایا و گواوا دراین منطقه وجود دارند کـه در برخی مواقع از سال در بازارها پیدا می شوند. بازار میوه و سبزیجات تازه چابهار را می توانید در نزدیکی بازار بلوکان یا بازار پیرزن‌ها پیدا کنید.

 

3. ماهی

ماهی

چابهار، تنها شهر ایران در همسایگی اقیانوس هند و دریای آزاد اسـت و بـه همین خاطر صیدهای دریایی بـه وفور در شهر یافت میشوند. در سفر بـه این شهر، اگر اقدام بـه اجاره سوئیت یا آپارتمان مبله در چابهار کردید وامکان آشپزی داشتید، از ماهی‌هاي‌ تازه کـه قیمت بسیار مناسبی دارند بخرید و دلی از عزا در بیاورید.

 

دراین شهر ساحلی دست‌تان برای انتخاب انواع ماهی‌هاي‌ تازه باز اسـت و بـه طور کلی چابهار را میتوان بهشت علاقه‌مندان بـه غذا هاي دریایی دانست. چراکه دراین شهر انواع ماهی‌هاي‌ جنوبی مثل ماهی قباد، سنگسر، سرخو، هامور، شوریده، حلوا سفید، شیرماهی و حتی اره ماهی در بازار محلی چابهار عرضه میشوند.

 

4. میگو

میگو

همانگونه کـه پیش‌تر گفته شد، سفر بـه چابهار گزینه بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان بـه غذا هاي دریایی گوناگون اسـت. میگوی تازه یکیدیگر از خوراکی‌هاي‌ خوشمزه‌ي این شهر اسـت کـه خوردن ان در سواحل عمان با ان آب و هوای بهاری، دلپذیر و رویایی خواهد بود. میگوی تازه را میتوانید از بازار محلی چابهار تهیه کنید.

 

5. زیتون و موز

زیتون و موز

اگر تا بـه حال گمان می کردید کـه فقط شمال زیتون دارد، باید بدانید کـه یکی از سوغات‌هاي‌ اصلی چابهار زیتون اسـت. زیتون چابهاری از ان خوراکی‌هاي‌ بی‌نظیری اسـت کـه در سفر بـه این بندر حتما باید ان را امتحان کنید. چراکه طعم و بوی ان‌ شـما را بـه طرفدار پر و پا قرص این میوه خوشمزه تبدیل می کند. علاوه بر این در چابهار موزهای کوچک و خوشمزه‌اي پیدا میشوند کـه طعم و مزه ان‌ها از موزهای وارداتی بسیار خوشمزه‌تر و شیرین‌تر اسـت.

 

6. ادویه

ادویه

ادویه هر شهر، مزه‌ي ان منطقه محسوب می شود. در سفر بـه هر شهر، ادویه خاص ان منطقه را تهیه کنید تا هر وقت دلتنگ ان دیار بودید، طعم و بوی این ادویه‌ها شـما را بـه خاطرات سفر برگرداند. در چابهار نیز ادویه‌هاي‌ کمیاب و البته ارزان‌قیمتی یافت میشوند کـه طعم غذا هاي‌تان را دگرگون میکنند.

 

با استفاده از این ادویه‌ها کـه در هیچ شهر دیگری در کشور پیدا نمیشوند، غذا هاي‌تان را خوشمزه خواهید کرد و خاطرات سفر بـه چابهار همیشه در گوشه قلب‌تان زنده می ماند. ادویه‌هایي نظیر خورشتی، کراهی و ماهی را می توانید بـه قیمتی ارزان از بازارهای چابهار تهیه کنید.

 

7. شکلات خارجی

شکلات خارجی

بهترین صنایع دستی و غذاهای محلی چابهار

شهر بندری چابهار مرکز فروش شکلات‌هاي‌ خارجی اسـت. در فروشگاه‌هاي‌ این شهر بـه دلیل نزدیکی بـه اقیانوس هند انواع و اقسام شکلات‌هاي‌ خارجی وجود دارند کـه اتفاقا ارزان هم هستند.

 

اما چیزی کـه توجه شـما را دراین شهر جلب خواهد کرد، قیمت این شکلات‌ها نخواهد بود بلکه تنوع بسیار زیاد ان‌ها باعث می شود کـه نتوانید بـه اسانی یکی از این خوراکی‌هاي‌ خوشمزه را انتخاب کنید. بـه این ترتیب اگر اهل شکلات و بـه خصوص شکلات‌هاي‌ خارجی مرغوب هستید، در سفر بـه چابهار میتوانید کلی شکلات مختلف با قیمت ارزان خریداری کنید.

 


مطالب مشابه: سواحل چابهار در زمستان؛ برنامه ریزی برای سفر در بهترین زمان


 

در پایان

چابهار شهری همیشه بهار در کرانه‌هاي‌ دریای عمان اسـت کـه فرهنگ و هنر بلوچی در ان جریان دارد. اینروزها در اغلب شهر های جنوبی لباس و زیورآلات ساخته دست هنرمندان چابهاری بـه فروش میرسد و زیبایی ان‌ها بـه نحوی اسـت کـه نسل جدید هم در سفر بـه مناطق جنوبی بـه دنبال خرید صنایع دستی چابهار هستند.

جدیدترین مطالب سایت