آب تنی محمدرضا شاه پس از خروج از ایران + تصاویر

آب تنی محمدرضا شاه پس از خروج از ایران + تصاویر

محمود رضا شاه قبل در شلوغی های انقلاب 57 ایران را ترک کرد و برای اقامت به این جزیره رفت آب‌تنی محمدرضا شاه در سواحل باهاما

 

مجمع الجزایر «باهاما» در دریای کارائیب واقع در قاره آمریکای شمالی یکی از مقاصد محمدرضا شاه پهلوی بود که ۷۰ روز میزبان آخرین شاه ایران بود.

آب تنی محمدرضا شاه پس از خروج از ایران + تصاویر

محمدرضا پهلوی که از ۲۶ دی ۱۳۵۷ در بحبوحه انقلاب اسلامی از ایران گریخته بود تا ۵ مرداد ۱۳۵۹ و زمانی که در قاهره درگذشت، در سرگردانی و آوارگی بود. او در اولین مرحله از سفر بدون بازگشت خود وارد آسوان مصر شد و به هنگام ورود به مصر مورد استقبال رسمی سادات رئیس‌ جمهور این کشور قرار گرفت. وی سپس در دوم بهمن ۱۳۵۷ با بدرقه رسمی سادات، مصر را به قصد مراکش ترک کرد. ملک حسن، شاه و همراهانش را به ‌مدت ۶۷ روز در کاخ «جنان‌الکبیر» در حومه پایتخت مستقر نمود.

آب تنی محمدرضا شاه پس از خروج از ایران + تصاویر

با این حال دولت مراکش مایل نبود اقامت شاه در این کشور طولانی شود. از سوی دیگر شاه تمایل داشت رهسپار آمریکا شود اما مقامات آمریکایی به دلیل بحران سیاسی در روابط تهران و واشنگتن، مایل به پذیرایی از وی نبودند. اردشیر زاهدی از جمله کسانی بود که در آن روزها دائماً در تلاش برای یافتن جایی جهت اقامت شاه بود. او که در «سن‌موریتس» سوئیس و همچنین در کنار دریاچه ژنو، دو خانه ویلایی داشت تصمیم گرفته بود شاه را به آنجا انتقال دهد اما دولتمردان سوئیس مایل نبودند روابطشان با دولت جدید ایران به خطر بیفتد.

آب تنی محمدرضا شاه پس از خروج از ایران + تصاویر

به گزارش تالاب شاه در شرایطی که نتوانسته بود کشوری را به عنوان پناهگاه بیابد به پیشنهاد مشترک راکفلر و کیسینجر مجبور شد به باهاما برود. دو هواپیمای اختصاصی شاه حسن مراکشی صبح روز ۱۰ فروردین ۱۳۵۸ فرودگاه «رباط» را به مقصد جزایر باهاما ترک کرد. در فرودگاه باهاما هیچ یک از مقامات دولتی برای پذیرایی از شاه حضور نیافتند و شاه و همراهان توسط «رابرت آرمائو» عضو ارشد «سیا» به مقصد از پیش برنامه‌ریزی شده هدایت شدند.

آب تنی محمدرضا شاه پس از خروج از ایران + تصاویر

شاه، همسرش و یک پیش‌خدمت به یکی از جزایر و بقیه همراهان به جزیره دیگر برده شدند و در زمان اقامت به شاه و فرح اجازه خروج از جزیره داده نمی‌شد. شاه ۷۰ روز در این جزیره به سر برد.

 

انتشار خبرهای مربوط به برقراری نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، اعدام هویدا و امرای ارتش شاه در ایران، تعقیب بین‌المللی شاه و تشدید بی‌سابقه مراقبت‌های امنیتی برای حفظ جان شاه و ممانعت از ربوده شدن وی، بدترین خبرها و رویدادهایی بود که شاه طی ۷ هفته اقامت خود در باهاما با آن‌ها مواجه شده بود. علاوه بر این، در همین مجمع‌الجزایر بود که شاه توسط پزشکان اعزامی از فرانسه، از بیماری سرطان لنفاویش مطلع شد.

 

آلبوم دیده‌نشده فوق چند عکسی است که از شاه در طول چند هفته اقامت در باهاما برداشته شده؛ این عکس‌ها شاه را همراه با اعضای خانواده و در حال آب‌تنی در سواحل این جزیره نشان می‌دهد.

 

منبع : فرادید

جدیدترین مطالب سایت