25 واقعیت جالب درباره اهرام مصر باستان

25 واقعیت جالب درباره اهرام مصر باستان

 ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از 25 واقعیت جالب درباره اهرام مصر باستان را منتشر کرده ایم.

 

حقایق شگفت انگیز درباره اهرام مصر باستان برای کودکان

اهرام مصر باستان برای کودکان منبع جالبی برای آموزش تاریخ و معماری مصر بـه فرزندتان اسـت. این اهرام شاهکارهای مهندسی هستند و یکی از قدیمی‌ترین سازه هایي هستند کـه هنوز پابرجا هستند. آن ها گردشگری را در کشور تشویق میکنند.

 

اندازه، شکل، و داستان فراعنه و مومیایی عظیم آن ها، اسرار زیادی در اطراف انها می‌چرخد. با تعداد زیادی اتاقک و درهای مخفی، این یک مکان باشکوه برای بازدید و تجربه اسـت.

 

مطمئنا شـما را شگفت زده و هیجان زده می‌کند. اگر کودک شـما کنجکاو اسـت و میخواهید وی را با اهرام مصر آشنا کنید، حقایق جالبی در مورد این شگفتی قرون وسطایی جهان داریم. برای بررسی بیشتر در مورد این سازه هاي‌ باشکوه همراه باشید.

 

حقایق جالب درباره اهرام مصر برای کودکان

سازه هاي‌ هرمی زیادی در سراسر جهان وجوددارد، اما هیچ یک از آن ها بـه اندازه اهرام مصر محبوبیت ندارند. برای دانستن حقایق جالب تر در مورد اهرام مصر بـه خواندن ادامه دهید.

 


مطالب مشابه: معرفی اهرام شکوهمند ممفیس + تصاویر


 

1. آیا تا بـه حال فکر کرده‌اید کـه داخل هرم چگونه اسـت؟ خوب، فضای داخلی هر هرم متفاوت اسـت و مطابق با منافع فرعون در ساخت ان طراحی شده اسـت. اکثر اهرام ساخته شده برای فرعون ها دارای اتاقک ها، راهروها و ورودی هاي‌ متعددی هستند کـه درهای ان از سنگ ساخته شده اسـت و حتی گاهی از خط هیروگلیف طلا و نقاشی هاي‌ زندگی شاه برای تزئین این اتاق ها استفاده می شده اسـت. این‌ها می‌توانند فرهنگ مصر باستان را نشان دهند.

 

2. هرم بزرگ جیزه بـه مدت 3800 سال بلندترین سازه جهان بود تا این کـه برج ایفل در اوایل قرن نوزدهم ساخته شد.

 

3. تا بـه امروز، ما نمیدانیم کـه در داخل اهرام جیزه چه چیزی وجوددارد. باستان شناسان و مورخان بر این باورند کـه اهرام بزرگ، مانند بسیاری از اهرام دیگر، ممکن اسـت دارای آثار باستانی باشند کـه میتواند شامل اقلام روزمره، جواهرات و حتی غلات باشد.

 

حقایق جالب درباره اهرام مصر برای کودکان

اهرام مصر باستان

4. نخستین هرم ساخته شده توسط مصری ها هرم پلکانی جوسر و آخرین هرم، هرم آهموس بود.

 

5. بالاترین سنگ هرم، سنگ قبر نامیده میشود.

 

6. تا سال 1000 قبل از میلاد تقریبا هر مقبره اي کـه دارای گنجینه بود مورد سرقت قرار می‌گرفت و دزدان مقبره بـه شدت مجازات میشدند.

 

7. مجموعه هرمی جیزه توسط Sphinxi یکپارچه، شیری با سر انسان محافظت میشود.

 

حقایق جالب درباره اهرام مصر

دانستنی های اهرام مصر باستان

8. حدود 70 هرم در امتداد ساحل غربی رود نیل وجوددارد.

 

9. مقبره شاه توت عنخ آمون یا شاه توت کـه درسال 1933 توسط یک تیم کاوش باستان شناسی بـه رهبری هوارد کارتر دوباره کشف شد، حاوی یک ماسک خاکسپاری طلای جامد از فرعون بود. این در حالی بود کـه این مقبره دو بار قبل از کشف، بلافاصله پس از دفن پادشاه مورد حمله قرار گرفت. این مقبره دارای تابوت کوارتزیتی و مومیایی شاه بود.

 

10. موقعیت هر هرم بـه گونه اي اسـت کـه هر طرف از شیب هاي‌ سازه دقیقاً رو بـه هر جهت باشد – شرق، غرب، شمال و جنوب.

 

11. مصریان باستان از صورت فلکی دب اکبر و دب کوچک برای تراز کردن اهرام خود در جهت شمال بـه جنوب استفاده میکردند.

 

12. اکثر اهرام با استفاده از سنگ آهک ساخته شده اند، در حالی کـه تعداد کمی مانند هرم بزرگ دارای گرانیت هستند.

 

13. قواعد مصر باستان از تکنیک‌هاي‌ مختلفی مانند تله‌هاي‌ انفجاری، درهای مخفی، سیم‌هاي‌ نازک برای دزدان سر بریده و مانند ان‌ها استفاده می کرد تا از حمله بـه اهرام محافظت کند.

 

حقایق جالب درباره اهرام

 

14. مجموعه تشییع جنازه هرم پله اي بـه مساحت 37 هکتار گسترش یافته اسـت.

 

15. درسال 2015؛ یک تیم بین‌ المللی از محققان از ترموگرافی استفاده کردند و تفاوت‌هاي‌ دمایی غیر قابل توضیحی را در سنگ‌هاي‌ هرم خوفو یافتند. این نابهنجاری ها نشان می‌دهد کـه می‌تواند حفره ها یا تونل هایي با جریان هوا در ان منطقه خاص وجود داشته باشد. جالب اسـت، اینطور نیست؟

 


مطالب مشابه: خواندنی های جالب در مورد مصر باستان


 

اطلاعات جالب درباره اهرام مصر

آیا می‌خواهید همه ی چیز را در مورد اهرام مرموز بـه فرزند خود بگویید؟ در این جا ده مورد از اطلاعات جالب برای شروع آورده شده اسـت.

 

15. هرم مصر چیست؟

انها سازه هاي‌ هرمی شکل هستند کـه در مصر قرون وسطی ساخته شده اند. تمدن هاي‌ اولیه مصر فقط منابعی برای ساخت مستاباس داشتند کـه شبیه پایه هرم اسـت. این ها برای دفن عالی ترین مقامات دولتی ساخته شده اند.

 

تمدن هاي‌ پس از ان هرم پلکانی را ساختند، کـه درنظر گرفته شد کـه اجداد را قادر می سازد تا بـه اسانی بـه سمت بهشت حرکت کنند. اهرامی کـه بعد از اهرام پلکانی قرار گرفتند، شیب‌هاي‌ صاف‌تری با قله‌هاي‌ نوک تیز داشتند.

 

اطلاعات جالب درباره اهرام مصر

 

16. چه کسی اهرام مصر را ساخت؟

فراعنه اهرام را دریک منطقه مشخص در ساحل غربی رود نیل ساخته بودند. یک باور رایج این اسـت کـه از بردگان، عمدتاً از کشور های فقیر آفریقای ان زمان، برای ساختن اهرام استفاده شده اسـت. اما یافته هاي‌ باستان شناسی می‌گوید کـه بیشتر اهرام توسط مردم ساکن در ان منطقه ساخته شده اسـت. مردم در شهر های اطراف رود نیل بـه عنوان کارگر برای تکمیل ساخت این سازه هاي‌ خیره کننده استخدام شدند.

 

17. چرا اهرام مصر را ساختند؟

آن ها بـه عنوان مقبره هاي‌ یادبود برای پادشاهان و همسرانشان با تکنیک هاي‌ مناسب نگه‌داری ساخته شدند. جسد فرعون همراه با گنجینه، غذا و سایر لوازمی کـه مردم معتقد بودند رهبرشان برای موفقیت در زندگی پس از مرگ بـه ان نیاز دارد، در داخل هرم دفن شد. شکل هرم، با قاعده پهن تر و قله نوک تیز، کمک می‌کند روح فرعون بـه اسانی بـه بهشت حرکت کند.

 

18. اهرام مصر چه زمانی ساخته شدند؟

اعتقاد بر این اسـت کـه هرم پله اي جوسر نخستین هرم ساخته شده اسـت. درحدود قرن 27 قبل از میلاد ساخته شده اسـت. نخستین هرم صاف مقبره اي برای پادشاه اسنرفو بود کـه در نزدیکی غزه بین سال هاي‌ 2680 تا 2560 قبل از میلاد ساخته شد. اکثر اهرام بین سال هاي‌ 2575 تا 2150 قبل از میلاد در دوره پادشاهی قدیم ساخته شده اند. این اهرام همگی نزدیک رودخانه نیل هستند.

 

16. چه کسی اهرام مصر را ساخت؟

 

19. اهرام مصر چگونه ساخته شدند؟

اهرام بـه طور کامل از سنگ هاي‌ بزرگ ساخته شده اند کـه وزن برخی از انها بـه 70 تن می‌رسد. اعتقاد بر این اسـت کـه کارگران سنگ ها را از معادن دوردست از طریق قایق در امتداد رود نیل می آوردند و سپس سنگ ها رابا استفاده از سورتمه هاي‌ چوبی چرخدار بـه محل ساخت و ساز می کشیدند. اما این کـه چگونه سنگ ها کشیده شده اند تا روی یک دیگر چیده شوند هنوز برای معماران و مورخان یک راز اسـت.

 

با این حال، مشخص اسـت کـه بـه دلیل تراکم سنگ ها و طراحی ساختار، برنامه ریزی زیادی در ساخت اهرام انجام شده اسـت. سنگ ها باید شکل و اندازه خاصی داشته باشند و باید بـه اندازه هاي‌ خاصی بریده می‌شدند تا بدون افتادن یا سر خوردن روی هم بمانند. کارشناسان همچنین معتقدند کـه برای نگه داشتن سنگ ها از ساروج استفاده شده اسـت.

 

تقریبا تمام اهرامی کـه امروزه وجود دارند، ساختارهای محکمی هستند کـه می‌توانند در سخت ترین شرایط آب و هوایی مقاومت کنند. العزیز عثمان، یکی از رهبران کرد، تلاش کرد اهرام را نابود کند. او با کوچک‌ ترین هرم، هرم منکاور شروع کرد، اما پس از این کـه متوجه شد اینکار بسیار گران و دشوار اسـت، دست از کار کشید.

 

20. ساخت اهرام مصر چقدر طول کشید؟

مورخان حدس می زنند کـه اهرام بـه آرامی ساخته شده‌اند، یک سنگ. تخمین زده می‌شود کـه ساخت هرم بزرگ جیزه حدود 23 سال بـه 20000 کارگر نیاز داشته اسـت. اعتقاد بر این اسـت کـه تمام اهرامی کـه امروزه وجود دارند در طول قرن ها ساخته شده اند، جایی بین 2670 تا 664 قبل از میلاد، کـه بیش از 2000 سال برای ساخت کمتر از 150 هرم اسـت!

 

20. ساخت اهرام مصر چقدر طول کشید؟

 

21. بزرگترین هرم مصر کدام است؟

هرم بزرگ جیزه بزرگ ترین هرم مصر در جهان اسـت. هرم بزرگ کـه بـه نام هرم خوفو نیز شناخته میشود، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان اسـت و شاید تنها موردی اسـت کـه هنوز پابرجاست. در فلات جیزه قرار دارد کـه دو هرم دیگر نیز دارد.

 

تخمین زده میشود کـه بیش از 2.3 میلیون سنگ برای ساخت این هرم استفاده شده اسـت کـه وزن هر سنگ بین 2 تا 30 تن اسـت، در حالی کـه وزن تعدادی از انها بـه 70 تن میرسد. هرم خوفو دارای سه اتاق شامل اتاق پادشاه و ملکه اسـت. این تنها هرمی در جهان اسـت کـه دارای شفت هوا اسـت. همچنین این هرم هیچگونه هیروگلیف یا کنده کاری توسط سازندگان اصلی ندارد.

 

بـه گفته ژان پیر هودین، معمار فرانسوی و نویسنده کتاب خوفو: رازهای پشت ساختمان هرم بزرگ، اگر امروز وادار بـه ساخت دوباره این هرم می شد، هزینه ان 5 میلیارد دلار بود. تکمیل ساخت و ساز با 2000 کارگر و چندین ماشین مدرن مانند هلیکوپتر، جرثقیل و بولدوزر حدود 5 سال طول می‌کشد.

 

هنگامی کـه اهرام ساخته شدند، در زیر نور خورشید می درخشیدند زیرا با یک پوشش سنگ آهکی سفید صیقل داده شده بودند. با این حال، با گذشت زمان، این پوشش هاي‌ براق پژمرده شدند.

 

22. اهرام مصر چقدر بزرگ هستند؟

اهرام مصر سازه هاي‌ عظیمی هستند کـه می‌توانند از 100 متر بالاتر بروند. همه ی اهرام مصر ابعاد یکسانی ندارند. هرم بزرگ در مساحتی بـه وسعت 13.3 هکتار و 137 متر «449 فوت» ارتفاع گسترده شده اسـت. هر ضلع هرم بیش از پنج هکتار اسـت.

 

23. ارتفاع اهرام مصر چقدر است؟

بزرگ ترین هرم مصر نیمی از ارتفاع برج ایفل و 137 متر اسـت و وزن ان حدود 16 برابر ساختمان امپایر استیت اسـت. کوچک‌ترین هرم 65 متر ارتفاع دارد کـه از برج پیزا بلندتر اسـت و 235183 متر مکعب حجم دارد.

 

ارتفاع اهرام مصر چقدر است؟

 

24. در مصر چند اهرام وجود دارد؟

تا سال 2008؛ 118 هرم در مصر کشف شده اسـت.

 

محققان بـه تازگی دریافته اند کـه پایه هرم بزرگ جیزه در واقع مربع نیست و کمی کج اسـت! ساخت و ساز آن طور کـه اکنون فکر می‌کردیم بی نقص نبود، اینطور اسـت؟

 

1. چند هرم در جهان وجود دارد؟

هزاران هرم در سراسر جهان وجوددارد و مصر تنها کشور دارای اهرام نیست. بـه عنوان مثال، اکنون اعتقاد بر این اسـت کـه سودان در آفریقا دارای بیشترین تعداد اهرام در جهان اسـت، حدود 200 تا 250. همچنین میتوان اهرام را در شهر های باستانی مایا در آمریکای مرکزی و جنوبی یافت.

 

2. چرا مصری ها ساخت اهرام را متوقف کردند؟

مورخان بـه دلایل احتمالی زیادی در پس افول اهرام اشاره کرده اند. نگرانی‌هاي‌ امنیتی یکی از نظریه‌هایي اسـت کـه در ان غارت اهرام مصری‌ها را از ساختن انها منصرف کرد ودر عوض، انها شروع بـه دفن خانواده سلطنتی در صخره‌ها کردند. برخی دیگر بر این باورند کـه تغییرات مذهبی کـه بر ساخت مقبره‌ها در زیر زمین تأکید داشتند، ممکن اسـت دلیل دیگری باشد.

 

3. قدیمی ترین هرم روی زمین کدام است؟

هرم پله اي کـه توسط پادشاه جوسر درسال 2630 قبل از میلاد ساخته شد، قدیمی‌ترین هرم روی زمین محسوب میشود. با این حال، از آنجایی کـه باستان شناسان بـه کشف اطلاعات و مکان هاي‌ جدید ادامه میدهند، ادعاهایی مانند انچه درسال 2018 توسط دانشمندان انجام شد، وجوددارد کـه نشان میدهد قدمت هرمی کـه در اندونزی پیدا شده اسـت، بـه قدمت هرم پله اي باز می‌گردد.

 


مطالب مشابه: چرا مجسمه ابوالهول بینی ندارد؟


 

در پایان

اهرام منبع درآمد قابل توجهی برای مردم مصر هستند زیرا بـه سختی گردشگرانی کـه بخواهند نگاهی اجمالی بـه این شگفتی قدیمی جهان داشته باشند، وجود ندارد. این کشور 3.8 میلیارد دلار درآمد گردشگری درسال 2016 ثبت کرده اسـت کـه این رقم درسال 2019 بـه 13.03 میلیارد دلار افزایش یافته اسـت. سال بعد بـه سرعت التیام یافت زیرا مصر 13 میلیارد دلار درآمد گردشگری درسال 2021 گزارش کرد.

جدیدترین مطالب سایت