عکس های کمتر دیده شده از دوران قاجار

عکس های کمتر دیده شده از دوران قاجار

عکس هاي‌ کمتر دیده شده از دوران قاجار : از مردی کـه بـه خاطر ظاهر نامتعارفش مورد تمسخر عام و خاص بود تا عکس دسته جمعی پزشکان و بیماران؛ با این تصاویر از مجله تفریحی تالاب شـما را بـه تماشای صحنه‌هایي از زندگی ایرانیان در عهد قاجار می بریم.

 

عکس های دیدنی از دوران قاجار

عکس‌هاي‌ زیر را می توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌اي در آن ها دید؛ از جزئیات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری کـه در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده اسـت.

 

1. گروهی از معتادان دوران قاجار

گروهی از معتادان دوران قاجار

اولین عکس امروز تصویری اسـت کـه آنتوان سوروگین «عکاس دوران قاجار» از گروهی از معتادان در حال مصرف تریاک ثبت کرده اسـت.

 


مطالب مشابه: تصویری از دختران زیبایی دوره قاجار


 

2. گروهی از مطربان در دوران قاجار

گروهی از مطربان در دوران قاجار

امروز تصویر گروهی از مطربان اسـت کـه طبق انچه در آرشیو مربوطه ذکر شده، رهبری ان بـه عهدۀ شخصی بـه اسم داوود یهودی بوده اسـت «مردی کـه در سمت راست تصویر نشسته اسـت». دراین عکس پسر خردسالی با لباس دخترانه در حال رقص دیده می شود. رقصیدن پسران با لباس دخترانه در گروه‌هاي‌ مطربی عهد قاجار مرسوم بود.

 

3. تصویری از کامیونی در دوران قاجار

تصویری از کامیونی در دوران قاجار

تصویری از کامیونی اسـت کـه از مرز جلفا وارد ایران شده و تعدادی روس نیز درکنار ان عکس یادگاری گرفته‌اند. طبق آنچه در آرشیو «مایرون اسمیت» ذکر شده، این احتمالا اولین کامیون وارد شده بـه ایران اسـت.

 

4. تصویری از یک قهوه‌خانه در دوران قاجار

تصویری از یک قهوه‌خانه در دوران قاجار

تصویری از یک قهوه‌خانه در نزدیکی شهر رشت اسـت کـه یک افسر سوئدی در مأموریت خود بـه ایران از ان عکاسی کرده اسـت.

 

5. تعدادی از مقامات لشکری و کشور در دوران قاجار

تعدادی از مقامات لشکری و کشور در دوران قاجار

عکس حضور تعدادی از مقامات لشکری و کشوری درکنار یک هواپیمای یونکرس آلمانی را نشان میدهد. این از اولین هواپیما‌هایي بود کـه در خطوط هوایی ایران بـه کار گرفته شد.

 

6. دروازۀ ورودی میدان سپه در دوران قاجار

دروازۀ ورودی میدان سپه در دوران قاجار

تصویری از دروازۀ ورودی میدان سپه اسـت؛ تابلوی یک سقاخانه نیز در اواسط خیابان منتهی بـه میدان دیده میشود. این عکس با توجه بـه لباس‌هایي کـه بر تن نظامیان دیده می شود، باید مربوط بـه اولین سال‌هاي‌ حکومت پهلوی و اندکی پس از انقراض سلسلۀ قاجار باشد.

 


مطالب مشابه: حاکم ظالم و بی رحم اصفهان در زمان قاجار را بشناسید


 

7. گروهی از افسران ژاندارمری در دوران قاجار

گروهی از افسران ژاندارمری در دوران قاجار

تصویر دسته‌جمعی گروهی از افسران ژاندارمری اسـت. ژاندارمری اولین‌بار در زمان قاجار بـه تقاضای دولت ایران توسط یک افسر سوئدی تاسیس شد.

 

8. تصویری از اردوی تفریح و شکار امین‌السلطان

تصویری از اردوی تفریح و شکار امین‌السلطان

تصویری از اردوی تفریح و شکار امین‌السلطان «یکی از با نفوذترین رجال سیاسی دوران قاجار» را نشان میدهد. خود امین السلطان در داخل خیمه با عصایی در دست نشسته اسـت و خدمتکاران با ظرف‌هاي‌ غذا در اطراف خیمه ایستاده‌اند.

 

9. حضور سربازان هنگ دوم ژاندارمری تهران

حضور سربازان هنگ دوم ژاندارمری تهران

حضور سربازان هنگ دوم ژاندارمری تهران بر سر سفرۀ ناهار را نشان میدهد. این عکس را بـه احتمال زیاد کاپیتان یالمارسن سوئدی «موسس ژاندارمری ایران» ثبت کرده اسـت.

 

10. تصویر فردی مشهور به «اسماعیل یزدی»

تصویر فردی مشهور به «اسماعیل یزدی»

تصویر فردی معروف بـه «اسماعیل یزدی» اسـت کـه ظاهرا بـه عنوان دلقک در میان عوام و درباریان شناخته می‌شده اسـت. از ایرج افشار نقل شده کـه این فرد بـه ویژه بـه دلیل اندام بسیار فربه و ظاهر نامتعارفش مورد تمسخر بوده اسـت.

 

11. گروهی از دانش‌آموزان مدرسۀ ژاندارک

گروهی از دانش‌آموزان مدرسۀ ژاندارک

گروهی از دانش‌آموزان مدرسۀ ژاندارک را نشان میدهد. این مدرسه را فرانسوی‌ها برای تحصیل دختران ارمنی در ایران تاسیس کردند. ساختمان این مدرسه توسط یک معمار روس بـه نام نیکلای مارکف ساخته شد.

 

12. تصویری از یک خوار و بار فروش در دوران قاجار

تصویری از یک خوار و بار فروش در دوران قاجار

تصویری از یک خوار و بار فروش اسـت کـه در حجرۀ خود مشغول کشیدن قلیان اسـت؛ در میان اجناس مغازه، کله‌قندهایی کـه در کارخانجات روسیه و مجارستان تولید میشد بیش از بقیه خودنمایی می کنند.

 

13. چند زن در دوران قاجار

چند زن در دوران قاجار

چند زن را نشان میدهد کـه در حال آراستن دختر نوجوان بـه زیور‌ها و آماده کردن او برای جشن عروسی هستند. طبق انچه در آرشیو مایرون اسمیت نوشته شده، این تصویر مربوط بـه یک خانوادۀ زرتشتی اسـت.

 

14. کارکنان یک بیمارستان در دوران قاجار

کارکنان یک بیمارستان در دوران قاجار

قدیمی ترین تصاویری اسـت کـه کارکنان یک بیمارستان در ایران را بـه همراه بیمارانشان بـه تصویر کشیده اسـت. برخی از پرستاران و پزشکان چهره‌هاي‌ غربی دارند و برخی نیز ایرانی بـه نظر میرسند؛ برخی از بیماران «در ردیف نشسته» بانداژی بر روی یکی از چشم‌هایشان دارند کـه نشان میدهد تحت مداوای چشم بوده‌اند.

 

15. صحنه‌ای طنزآمیز در دوران قاجار

صحنه‌ای طنزآمیز در دوران قاجار

صحنه‌اي طنزآمیز اسـت کـه عصمت‌الدوله دختر ناصرالدین‌شاه بـه همراه ندیمان و خدمتکارانش در ان حضور دارد. دراین عکس خود عصمت‌الدوله بالای سر یک بردۀ سیاهپوست نوجوان ایستاده و بـه او خیره شده اسـت؛ پسر نیز ژست کاملا بی‌تفاوت و بی‌خیالی بـه خود گرفته و یک سیگار هم گوشۀ لبش گذاشته اسـت!

 

16. برگزاری مراسم نماز جمعه در ایران در دوران قاجار

برگزاری مراسم نماز جمعه در ایران در دوران قاجار

شاید قدیمی ترین تصویری باشد کـه از برگزاری مراسم نماز جمعه در ایران بـه دست ما رسیده باشد؛ دربارۀ محل این عکس اطلاع دقیق و مطمئنی وجود ندارد اما برخی اسناد ان را بـه مسجد معیرالممالک و برخی دیگر بـه مسجد جمعۀ تهران مربوط دانسته‌اند.

 

17. چرچیل برای برگزاری کنفرانس تهران

چرچیل برای برگزاری کنفرانس تهران

کلاهی اسـت کـه ایرانی‌ها سر چرچیل گذاشتند! وقتی کـه چرچیل برای برگزاری کنفرانس تهران بـه ایران آمد، هم زمان با جشن تولد 69 سالگیش بود. ایرانی‌ها برای کادوی تولد این کلاه را بـه چرچیل هدیه دادند.

 


مطالب مشابه: مردان قاجار چگونه لباس می پوشیدند؟


 

در پایان

مجله تفریحی تالاب هر بار با چند عکس با کیفیت کـه از آرشیو‌هاي‌ معتبر تهیه شده‌اند، شـما را بـه تماشای گوشه‌هایي از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می بریم.

جدیدترین مطالب سایت