چرا زنان قاجار چاق بودند ؟!

چرا زنان قاجار چاق بودند ؟!

در زمان قاجار چاقی یکی از ملاکهای زیبایی و دلربایی زن بـه شمار میرفت! البته این مسئله در زمان قاجار بـه اوج خود رسید و مردان قاجار بـه این موضوع اهمیت میدادند. نقل کرده‌اند که روزی یکی از اشراف زادگان اروپائی در این باب از شاه قاجار سوال می کند که چرا زنان چاق در دید او زیباترند و شاه قاجار در پاسخ می گوید:

“شما بـه هنگام مراجعه بـه قصابی گوشت میستانید یا استخوان؟!”

در میان همین زنان چاق، علاوه بر شکم بزرگ، داشتن غبغب یکی از مهمترین زینت های‌‌ زن بـه شمار می رفته اسـت و انیس الدوله «که زیباترین زن عهد قاجار با معیار آن زمان بـه شمار می رفته» دارای غبغبی بسیار بزرگ و بـه اصطلاح هفت طبقه بوده اسـت !

 


 

چرا زنان قاجار چاق بودند ؟!

انیس الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر رعیت یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن اندرونی پرجمعیت شاه قاجار برسد !

 

انیس الدوله تنها کسی بود که می توانست در مقابل شاه بایستد و با او مخالفت کند؛ طوری‌كه بعد از اعلام فتوای حرمت تنباکو از آوردن قلیان برای شاه خودداری کرد …

 

این حجم از نفوذ او بخاطر علاقه بیش از حد ناصرالدین شاه بـه انیس الدوله بود؛ ناصر الدین شاه حتی در باب ابراز احساساتش بـه سوگولیش این شعر رو هم سروده:

پیوست ابروهایش را دوست دارم
سیبیل چرب و نرمش را دوست دارم
گفتند دیوانه ندیدی چاقی اش را ؟
دیوانه هستم چربیش هم دوست دارم !

 


 

چرا زنان قاجار چاق بودند ؟!

از مشکلات اساسی قاجار، نبود جاده های‌‌ مناسب و وجود راهزنان بود، حتی نیروهای دولتی نیز هر کدام قصد رشوه گرفتن از مسافران رو داشتن ..

شاید باور نکنید ولی بـه همین خاطر اگر در زمان قاجار می‌خواستید از بندرعباس یا جنوب ایران بـه تهران برید، باید اول با کشتی عربستان را دور میزدید بعد از مسیر عثمانی و آذربایجان وارد تبریز میشدید و از تبریز خودتون رو بـه تهران می‌رسوندید !

 


 

چرا زنان قاجار چاق بودند ؟!

میدونید “بـه سیم آخر زدن” از کجا اومده ؟!

منظور از سیم «سکه نقره‌اي‌ست» و سیم آخر یعنی آخرین سکه‌اي که ته جیب مانده اسـت. گویا قمار بازان کهنه کار، وقتی که زياد می‌باختند دست آخر بـه امید یافتن راه نجاتی در نومیدی آخرین سکه سیمین خودرا هم خرج می کردند و اصطلاحا می گفتند: “این هم از سیم آخر” !

[عكس از قماربازان تهران دوره قاجار]

جدیدترین مطالب سایت