نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

چگونه عمر لپ تاپ خود را طولانی تر کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی سیستم لپ‎تاپ ی را خریداری میکنید خیلی با ملاحظه با ان برخورد میکنید ولی بـه مرور بعد از مدتی دیگر برای تان عادی میشود و همین باعث اشتباهاتی نظیر ریختن چایی روی لپ‎تاپ یا زمین خوردن و غیره میشود.

 

لپ تاپ تان را از حیوانات خانگی تان دور کنید

بـه گزارش تالاب احتمال برخورد حیوان خانگی شما با لپ‎تاپ و احتمال وقوع مشکلاتی نظیر ضربه خوردن یا ریختن مایعات روی ان بسیار زیاد اسـت، گرمای وسایل در حال کار، گربه ها را با خود جذب میکند اما بـه انها اجازه ندهید روی دستگاه تان دراز بکشند چون مو های گربه میتواند وارد سیستم فن لپ‎ تاپ شود.

نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

 

این کار ممکن اسـت در نهایت باعث گرم شدن بیش از اندازۀ لپتاپ شود و آن را از کار بیندازد. هم چنین از خوردن غذا در مقابل لپتاپ خودداری کنید. هر تکه ای از غذا که بـه داخل کیبورد لپ‎تاپ برود در نهایت باعث جذب مهمانان ناخوانده ای مثل مورچه ها و سوسک ها میشود.

 

در جا به جایی لپ تاپ تان دقت کنید

اگر لپ‎ تاپ تان هارد SSD ندارد در هنگام جا بـه جایی ان می بایست دقت زیادی داشته باشید، وقتی هارد دیسک مکانیکی لپ ‎تاپ فعال اسـت اجزای داخلی ان بسیار حساس هستند، انها بـه راحتی دچار شکستگی می شوند، بـه این ترتیب اگر بیش از اندازه تکان بخورد این بخش از لپتاپ آسیب میبیند. در نتیجه اطلاعات خود را از دست خواهید داد.

 

از کابل ها به درستی استفاده کنید

احتمالا تصور میکنید کابل ها چیزی جز تکه ای سیم و پلاستیک نیستند و مشکلی برای آن ها بـه وجود نمی آید. البته درست اسـت، می‌توانیم انها را جمع کنیم و دور هر چیزی بپیچانیم. با این وجود، از آنجایی که قابلیت جا بـه جایی لپ‎ تاپ ها مد نظر اسـت، کابل ها را نازک و سبک تولید میکنند.

نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

بهترین مدل لپ تاپ

 

کابل ها را به شکل نامناسبی جمع نکنید یا انها را دور لبه های تیز نپیچانید. وقتی کابل ها متصل بـه برق هستند انها را با فشار نکشید چون ممکن اسـت در نهایت منجر بـه آسیب دیدن نقطه ی اتصال کابل ها بـه دستگاه و ایجاد مشکل در هنگام شارژ شود.

 

لپ تاپ را برای مدت طولانی به برق متصل نکنید

به دلیل آنکه در مدل های جدیدتر لپ‎تاپ ها از باتری های لیتیوم-یونی استفاده میشود، از نظر فنی نمی توانید باتری لپتاپ تان را بیش از اندازه شارژ کنید.

 

با این حال، میکروکنترلری که از شارژ بیش از اندازه ی باتری پیشگیري میکند میتواند دچار آسیب شود. در اینصورت، شارژ بی وقفه باعث گرم شدن بیش از اندازه ی باتری خواهد شد.

 

به آرامی لپ تاپ خود را باز یا بسته کنید

لپ‎ تاپ را تنها با فشار بـه صفحه ی ان باز نکنید چرا که شاید شکننده ترین قسمت لپ‎تاپ باشد. اگر فقط یک گوشه ی آن را بگیرید این کار بـه ان سمت فشار وارد می کند و در طول زمان باعث خمیدگی و شکستگی ان میشود. در لپ‎ تاپ را به آرامی باز و بسته کنید و آن را از قسمت وسط بگیرید.

 

نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

از دستگاه های خنک کنندۀ لپ تاپ استفاده کنید

لپ ‎تاپ ها با هدف امکان جا بـه جایی اختراع شدند به همین دلیل اغلب از آن روی پاهایمان استفاده میکنیم.

مجراهای تهویه هوای لپ‎ تاپ وقتی روی پاها یا پتو قرار بگیرند مسدود می‌شوند و این حالت در نهایت منجر بـه گرم شدن بیش از اندازه ی باتری می شود. استفاده از دستگاه خنک کننده ی لپتاپ راه حل مناسبی اسـت.

 

آهنربا هارا از لپ تاپ خود دور کنید

در داخل هارد درایوها آهنربایی وجود دارد که برای ذخیره ی اطلاعات استفاده میشود. وقتی لپتاپ را در نزدیکی یک آهنربای قدرتمند قرار می دهید، میتواند باعث اختلالات مغناطیسی و از دست رفتن اطلاعات شود. بنابراین از نبود آهنربایی قوی در نزدیکی لپ‎تاپ خود اطمینان یابید.

نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

شارژر متصل را به طور صحیح جدا کنید

حتی اگر عجله دارید باید مراقب باشید. حرکات شدید و ناگهانی میتواند بـه نقطه ی اتصال شارژر صدمه وارد کند و این مسأله در شارژ باتری مشکل ایجاد میکند.

 

نمایشگر لپ تاپ را به با مراقبت تمیز کنید

برای تمیز کردن لپ‎تاپ از آب و دستمالی معمولی نمی توان استفاده کرد. از دستمال های میکروفایبر و مواد تمیز کننده ی مخصوص لپ‎تاپ استفاده کنید. صفحه ی لپ‎تاپ بسیار نازک اسـت بنابراین آن را بیش از اندازه فشار ندهید.

نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

لپ تاپ را همیشه خاموش کنید

اگر در طول روز از لپتاپ تان استفاده نمی کنید آن را روشن نگه ندارید. استفاده ی بی وقفه از لپ‎تاپ باعث استهلاک هارد درایو میشود و بـه سیستم خنک کننده ی دستگاه هم صدمه میزند. اگر در طول روز چندین بار از لپ‎تاپ استفاده می کنید، آن را در حالت Sleep قرار دهید.

 

مایعات را از لپ تاپ دور نگه دارید

بسیاری از مـا در زمان استفاده از لپ‎ تاپ چای یا قهوه مینوشیم و البته می دانیم که ریختن مایعات روی لپ‎ تاپ چـه صدماتی بـه ان میزند.

 

با این حال، حتی اگر قطره ای از نوشیدنی گرم تان روی لپتاپ نریزد باز هم میتواند بـه دستگاه شما صدمه وارد کند. لیوان های داغ را در نزدیکی در بسته ی لپ‎تاپ قرار ندهید چون ممکن اسـت بـه بافت صفحه ی ان صدمه بزند.

 

همچنین اگر یحتمل بر روی دستگاه شما مایعات ریخت میتونید با قرار دادن سریع اون در سطل برنج تا 24 ساعت ؛ تا حدودی از آسیب های‌ جدی بـه لپتاپ تان جلوگیری کنید چرا که برنج رطوبت را بـه خودش جذب میکند و باعث میشود دستگاه شما در چنین موقعیتی کمتر آسیب پذیر شود.

نکاتی برای طولانی تر کردن عمر لپ تاپ

برای بررسی سخت افزار لپ تاپ خود از افراد متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید

علیرغم راحت بودن کار با لپتاپ، نباید تلاش کنید مشکلات نرم افزاری جدی ان را به تنهایی حل کنید و به جای ان؛ از افراد متخصص دراین حوزه کمک بگیرید تا بعداً دچار مشکلات احتمالی نشوید.

 

از یو اس بی فلش ها برای تست سخت افزاری استفاده نکنید چرا که حاوی باتری هایی هستند که با اتصال بـه لپ ‎تاپ، تمام انرژی برق را به هارد درایو لپ‎ تاپ منتقل میکنند و باعث از کار افتادن ان می شوند.

 

همان طور که در مطالب بالاتر خدمتتون عنوان کردیم ؛ آسیب های‌ احتمالی لپتاپ میتواند خیلی زیاد باشد و ما فقط چند مورد از شایع‍‌ترین موارد که برای عموم رخ داده برای شما نام بردیم ؛ در هر صورت باید مراقب لپتاپ خود تحت هر شرایطی باشید چرا که سیستم ظریف و حساسی اسـت و این قابل حمل بودنش ممکن اسـت دچار مشکلات احتمالی برای شما باشد.

جدیدترین مطالب سایت