کدام بهتر است ، چای یا قهوه ؟

کدام بهتر است ، چای یا قهوه  ؟

چای بهتر است یا قهوه ؟

قهوه و چای دو نوشیدنی بسیار بینظیر برای افراد هست و میتواند به شما اضافه بر آرامش شادابی را هدیه دهد .

 

به گزارش تالاب شاید در نگاه اول به نظر نیاید. اما صحبت و قضاوت در مورد بحث چای و قهوه، اصلاً ساده نیست. بعد از نفت، دومین حجم معاملات جهان به قهوه اختصاص دارد و طبیعی هست که با دقت به این ویژگی، حجم زیادی از اخبار و تحقیقات جهت‌دار در رد یا تایید مصرف چای و قهوه، ساخت شده باشد.

 

بر زمینه گزارش اکونومیست، در ایران به ازاء هر ۱ فنجان قهوه، ۹ فنجان چای نوشیده می شود. این آمار در سطح جهان، ۱ به ۳ هست. به عبارت دیگر، در سطح جهان نیز چای سه برابر قهوه طرفدار دارد.

کدام بهتر است ، چای یا قهوه  ؟

اگر چه تا قرن هجدهم میلادی، مصرف اصلی قهوه‌ي جهان به «جهان اسلام» مربوط بود و از سوی دیگر، انگلیسی‌ها چای را در حد نوشیدنی ملی مورد دقت قرار می‌دادند و سنت خوردن چای را به همۀ‌ي مستعمرات خود نیز منتقل کردند، اما بعدها تحولات متعدد در فضای جهان، جغرافیای مصرف چای و قهوه را تا حدودی تغییر داد.

 

گفته میشود انتخاب بین چای و قهوه در کشور های گوناگون تا حد زیادی میراثی از عوامل ژئوپلتیک، توسعه‌هاي مستعمرات در جهان و تغییرات ناشی از روند معاملات بین‌المللی هست.

 

مارتین لوییس جغرافیدان دانشگاه استنفورد،‌ ضمن دقت به بعضی از این فاکتورها، توضیح میدهد که عجیب نیست که نام هند و چای با هم عجین شده و از سوی دیگر کره جنوبی و فیلیپین که از نظر جغرافیایی در میانه‌ي سرزمین چای خواران قرار گرفته‌اند، اکثر به قهوه تمایل دارند.

 

این دو کشور در آن ناحیه نزدیک‌ترین رابطه را با کشور آمریکا نیز دارند. نقشه زیر که توسط اکونومیست تهیه شده، توزیع مصرف چای و قهوه را در جهان نشان میدهد:

کدام بهتر است ، چای یا قهوه  ؟

قهوه یا چای ؟

 

در مورد ضررها و فواید هر یک از این دو نوشیدنی، گزارش‌هاي زیادی ارائه شده. از اثر مثبت قهوه در افزایش توانایی یادآوری تا کاهش احتمال سرطان سینه در خانم‌ها در اثر مصرف چای و از این که وقتی شیر به چای اضافه می کني تعداد زیادی از مزایای آن در مقابله با سرطان از بین می رود.

 

از دوستی قهوه با کبد و دوستی چای با قلب. از ضرر‌هاي کافئین که در هر دو هست. از فلورایدی که در چای هست و به همین علت آسیب احتمالی قهوه برای دندان‌ها ممکن هست اکثر باشد.

 

اما با دقت به تمام توضیحاتی که در بالا در مورد پیچیدگی ماجرای چای و قهوه داده شد، شاید گزارش سلامت هاروارد جمع‌بندی مناسبی باشد:

کدام بهتر است ، چای یا قهوه  ؟

 

اگر قرار هست سهم نوشیدنی‌هایمان را در روز مدیریت کنیم، اولین مایعی که پیشنهاد می شود آب هست. مناسب هست که نیمی از مصرف مایعات روزمره‌ي ما آب باشد. اگر چه میزان دقیقی نمی‌توان گفت اما بین ۱۱ تا ۱۵ لیوان در روز مورد پیشنهاد قرار میگیرد «۱۱ برای زنان و ۱۵ برای مردان».

 

بعد از آب، سالمترین نوشیدنی، چای و قهوه میباشند که آنتی اکسیدان انها و سایر محتویاتشان می تواند برای انسان خوب باشد.

 

سه تا چهار فنجان چای و قهوه در طول روز مناسب خواهد بود. چای سبز مفیدتر هست و قهوه هم میتواند مانع بروز دیابت نوع دو شود. تحقیقات بیشتری لازم هست تا در مورد اثرات چای و قهوه بتوان نظر علمی داد

کدام بهتر است ، چای یا قهوه  ؟

اما مشخصاً افزودن خامه، شکر و طعم‌دهنده‌ها می تواند چای و قهوه را از یک نوشیدنی «سالم» به یک نوشیدنی «نه عمده سالم» تغییر دهد. در مورد زنان باردار مصرف بیش از یک فنجان نوشیدنی کافئین دار «چای یا قهوه» در روز، پیشنهاد نمیشود.

 

سومین انتخاب شیر کم چرب هست که می تواند منبع کلسیم و ویتامین D باشد. گرچه حتی مصرف عمده شیر کم چرب هم می تواند زیان آور باشد.

 

به همین علت جدای از کودکان که شیر برای انها بسیار خوب هست برای افراد بالغ پیشنهاد می شود مصرف شیر و مواد لبنی را به یک یا دو لیوان در روز محدود کنند. گرچه به شرطی که از سایر منابع، کلسیم اکثر مورد نیاز بدن را فراهم سازی کنند.

جدیدترین مطالب سایت