دمنوش زالزالک را به هیچ عنوان از دست ندهید

دمنوش زالزالک را به هیچ عنوان از دست ندهید

استفاده از چای زالزالک 

 

دمنوش زالزالک فواید و خواص بی مشابه اي دارد در ادامه می توانید با فواید زالزالک بیشتر آشنا شوید .

 

زالزالک یکی از میوه هایي هست که شاید کمتر از دیگر میوه ها مورد دقت مردم قرار گیرد اما این محصول مناطق گرمسیری افزون بر طعم دلپذیر، دارای ریزمغذی هاي فراوانی هست که فواید بسیاری رابه بدن میرساند.

 

زالزالک بومی مناطق آسیایی، اروپائی و آفریقایی هست و افزون بر مصارف گوناگونی که در صنعت غذا دارد بتازگی چای آن نیز بسیار بهرهگیری میشود.

درخت زالزالک در بعضی از شهر های کشور ما مثل ایلام تا 8 متر ارتفاع دارد و میوه آن عموماً زردرنگ هست. زالزالک دارای تانن، مازو، اسید تارتریک و اسید مالیک هست و میوه تازه آن دارای روغن چرب، قندهای گلوکز، فروکتوز، موادمعدنی مختلف مثل کلسیم و نیز ویتامین «C» هست. زالزالک همینطور اندکی پکتین دارد.

 

خواص چای زالزالک

چای زالزالک آرام بخش هست؛ بنابر این افرادی که از بیخوابی رنج می‌برند و یا گریبانگیر انقباضات مکرر عضلانی میشوند بهتر هست این نوشیدنی را بیشتر مصرف کرده و آن را جای گزین چای در محل کار خود کنند.

* این دم نوش خوش عطر، کمترین خطر را برای مصرف کنندگان دارد و برای افرادی که از افزایش فشارخون رنج میبرند، موثر هست.

 

* مصرف منظم چای زالزالک برای افرادی که از مریضی هاي قلبی رنج میبرند نیز موثر هست و به التیام خون رسانی به قلب کمک میکند.

* تحقیق ها بیانگر این هست که چای زالزالک تقویت کننده مؤثری برای قلب هست، از همین رو به التیام بی نظمی هاي ضربان قلب و تعداد زیادی از اختلالات مرتبط به آن کمک می‌کند.

* تقویت عضلات عروق، کاهش احتمال تشکیل لخته و پیش گیری از سکته قلبی از دیگر خواص این میوه هست که به دم کرده زالزالک نسبت داده می‌شود.

*مصرف هر روز یک فنجان چای زالزالک بدن را در برابر تنش هاي روحی مقاوم کرده و به بازرسی دغدغه ها کمک میکند.

 

* چای زالزالک در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نیز مؤثر هست و افزون بر تنظیم میزان کلسترول خون، به کاهش علائم مریضی اسهال کمک می‌کند؛ در واقع میوه زالزالک بسیار قابض هست.

 

* آنتی اکسیدان هاي فراوان موجود در چای زالزالک، بدن را در برابر رادیکال هاي آزاد مقاوم کرده و احتمال آسیب در برابر سموم محیطی از جمله دود سیگار، آلودگی هوا، اشعه ماوراءبنفش خورشید و دیگر اشعه هاي زیان آور کاهش میدهد.

* زالزالک ضد اسکلروز هست و مصرف آن برای تقویت معده بسیار خوب هست. 

 

دمنوش زالزالک را به هیچ عنوان از دست ندهید

چای زالزالک در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش مؤثر هست

 

 خواص گل زالزالک
گل زالزالک اندکی معطر هست و گذشته ازآن که غنچه اش دقیقاً باز شود، برای مصرف داروسازی، می چینند. این گل ضد تشنج هست و حرکات نامنظم قلب را تنظیم می‌کند و داروی موثر و خاصی برای ضد تپش قلب و ضربان شدید آن هست.

 

روش تهیه چای زالزالک
گرچه در تعداد زیادی از مناطق، چای زالزالک به صورت کیسه اي و آماده در معرض مردم قرار دارد، اما تهیه این نوشیدنی از میوه تازه همراه با طعم خوش، خواص بیشتری دارد؛ به این ترتیب که با افزودن یک تا دو قاشق رستوران میوه خرد شده زالزالک به یک فنجان آب جوش، پس از 10 تا 15 دقیقه، این دم کرده گیاهی آماده مصرف هست. از آنجا که گل و برگ هاي این میوه نیز خواص فراوانی دارد، افزودن یک قاشق برگ و گل خشک شده زالزالک به چای آن پیشنهاد می‌شود.

 

ضررها زالزالک
مصرف چندان زالزالک سمی هست و زنان نباید در زمان بارداری و شیردهی آن را مصرف کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت