معرفی غذاهای سنتی تبریز (+ کوفته خوشمزه)

معرفی غذاهای سنتی تبریز (+ کوفته خوشمزه)

شاید وقتی از غذا هاي سنتی تبریز صحبت شود، همه ی ما بـه یاد کوفته تبریزی بیوفتیم و نام هیچ غذای دیگری را بلد نباشیم. حالا باید بدانید کـه تبریز کـه شهری با اصالت و قدیمی اسـت، یک منوی غذایی جذاب و رنگارنگ دارد.

حتی تعریف کردن از رنگ و بوی این غذاها، باعث می شود کـه الان گرسنه شوید. از آش‌ها و انواع خورشت‌ تبریزی گرفته تا پیش غذا هاي متنوع، همگی دراین منوی طولانی پیدا میشوند. با سایت تالاب همراه بمانید تا با تک تک این غذا هاي خوشمزه آشنا شویم.

 

آموزش غذاهای محلی تبریز

غیرممکن اسـت کـه بـه تبریز سفر کنید و اسم کوفته تبریزی بـه گوش‌تان نخورد، کوفته ‌تبریز جزء غذا هاي مشهور و محبوب تبریز اسـت کـه در سراسر ایران طرفدار زیاد دارد. این غذای خوشمزه جزو غذا هاي مطرح در استان آذربایجان ‌شرقی اسـت کـه بهترین نوع ان را می توانید در رستوران‌هاي‌ مختلف شهر تبریز پیدا کنید.

 


مطلب مرتبط: انواع غذاهای محلی مازندرانی لذیذ و خوشمزه


 

کوفته سنتی

مواد لازم برای پخت این غذا عبارتند از گوشت ‌قرمز، لپه، برنج، پیاز، مرزه، تخم‌ مرغ، زردچوبه، رب ‌گوجه‌‎‌فرنگی، جوز هندی، فلفل‌سیاه و نمک. پخت این غذا از گذشته تا کنون بسیار فرق کرده ‎اسـت. در گذشته ابتدا تکه‌هاي‌ گوشت رابا هاون‌ سنگی خرد می کردند تا له شود سپس در حین کوبیدن گوشت بـه ان لپه، سبزیجات و دیگر مواد را اضافه میکردند.

 

بعد از درست کردن مایع کوفته درون کوفته‌ها رابا زرشک، پیازداغ، آلو، گردو و طبق معمول تخم‌مرغ پر میکردند. اما حالا بـه جای کوبیدن گوشت در هاون از گوشت چرخ‌کرده استفاده می کنند. شاید پختن کوفته‌ تبریزی کار سختی نباشد اما تجربه سرآشپز هم برای طبخ این غذای لذیذ مهم اسـت.

 

کباب بناب غذای پرطرفدار و محبوب تبریز

“کباب بناب” یکی از غذا هاي خاص و محبوب تبریز اسـت کـه بـه شهر بناب در آذربایجان اشاره دارد.

 

کباب بناب

برای تهیه کباب بناب، از گوشت گوسفندی چرب و باکیفیت استفاده می شود. تفاوت این کباب با کباب‌هاي‌ دیگر در اندازه ان اسـت. سیخ‌هاي‌ کباب بناب بـه نسبت بـه سایر کباب‌ها بسیار بزرگتر هستند و بـه همین دلیل هر پرس کباب بناب بـه عنوان یک سیخ درنظر گرفته می شود.

 

این اندازه بزرگ و فراوانی گوشت، بـه کباب بناب طعم و ارزش خاصی می‌بخشد.کباب بناب با روش خاصی پخته می شود تا گوشت کباب خوشمزه و آماده برای سرو شود. این غذا با توجه بـه خصوصیات خود، یک جاذبه فرهنگی و گردشگری برای آشنایان با فرهنگ و آشپزی تبریز بـه حساب می آید.

 

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو؛ غذای سنتی و محبوب

درست اسـت کـه دلمه برگ مو یا یارپاق دولماسی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو بـه‌نام آذربایجان ثبت شد، اما می توانیم ان را جزو غذا هاي سنتی تبریز بـه‌حساب بیاوریم. از آشپزخانه‌هاي‌ تبریز دلمه‌هاي‌ لقمه‌اي و جمع‌وجور بیرون می آید.

 

گوشت‌ چرخ‌کرده، پیازداغ، لپه، برنج و سبزی‌هاي‌ خوش‌بو را تفت دهند. برگ مو را یک دقیقه در آب و نمک می‌جوشانند و دانه‌دانه در دست می گیرند. هر کدام رابا یک قاشق از سس برنج پر میکنند و برگ را لقمه‌اي می‌پیچند.

 

دلمه کلم

طرز تهیه ی دلمه کلم

شاید بعضی از شـما از مزه برگ مو در دلمه خوشتان نیاید، بـه شـما پیشنهاد میکنیم کـه بـه سراغ دلمه کلم تبریزی بروید. دلمه کلم تبریز یکیدیگر از بهترین غذا هاي تبریز اسـت کـه نباید فرصت امتحان کردن ان را از دست بدهید. درباره این نوع از دلمه هم باید بگوییم کـه اگر قصد پختن ان را دارید، غذایی سخت پیش رویتان اسـت کـه باید حسابی حواس تان را جمع کنید.

ممکن اسـت در هنگام پختن، دلمه وا برود و مواد ان بیرون بریزد یا بیش از حد خشک و بی مزه شود. مواد داخل این دلمه نیز مانند دلمه برگ مو اسـت و بنابر سلیقه خود می توانید مواردی را کم یا اضافه کنید.مواد دلمه را کـه آماده کردید باید ان‌ها را در کلم پیچیده و بگذارید خیلی خوب بپزند. ممکن اسـت مدت زمان پخت این دلمه، طولانی باشد پس صبور باشید تا غذایتان خام نماند.

 

کوکوی لوبیا سبزیکی از راحت ترین غذاهای محلی تبریز

“کوکوی لوبیا سبز” یکی از حاضرترین و خاص‌ترین غذا هاي محلی تبریز اسـت. این غذا بـه عنوان یک گزینه کمتر شناخته شده و تجربه‌ي آشپزی کمتری در کشور دارد. بسیاری از افراد عادت دارند لوبیا سبز را برای تهیه غذاهایی مانند لوبیا پلو بـه کار ببرند، اما کوکوی لوبیا سبز بـه عنوان یکی از بهترین و خاص‌ترین غذا هاي تبریز شناخته میشود کـه مستحق امتحان شدن اسـت.

 

کوکوی لوبیا سبز

این غذا بـه ویژه در ماه مبارک رمضان بـه عنوان یک مهمان خوان روزانه مورد توجه قرار می گیرد.مواد اولیه کوکوی لوبیا سبز شامل لوبیا سبز، تخم‌مرغ، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، هویج و زعفران اسـت. اما می توان مواد ثانویه را بسته بـه سلیقه و ترجیحات شخصی تغییر داد.

 

سرآشپزان ماهر تبریزی این غذا را بـه شکل ته چین در ظروف مخصوص تزئین کرده و از عناصری مانند زرشک برای افزودن رنگ و زیبایی بهره میگیرند.یکی از ویژگی‌هاي‌ مهم غذا هاي تبریز، طراحی و تزئین اسـت کـه بـه شکل فوق‌العاده‌اي اجرا میشود.

 

طعم بی‌نظیر کوکوی لوبیا سبز بـه همراه ظاهری دلنشین و زیبا، این غذا را بـه یکی از جواهرات آشپزی تبریز تبدیل کرده و ان را برای هر شخصی کـه بـه دنبال تجربه‌هاي‌ غذایی جدید میگردد، توصیه می کند.

 

آش ‌میوه

آش ‌میوه یک مدل آش‌خاص در تبریز

آش ‌میوه همان طور کـه از اسمش پیدا اسـت یک نوع آش خاص درکنار دیگر آش‌هاي‌ خوشمزه تبریز اسـت کـه حتماً مزه آش ‌میوه را امتحان کنید. اگر شـما عاشق طعم‌هاي‌ ترش هستید پیشنهاد می کنیم حتماً از این نوع آش بـه خصوص در شهر تبریز نوش‌جان کنید چون تمام میوه‌هاي‌ ترشی کـه در ذهن شـما اسـت جزء مواد اصلی این آش خوش‌مزه هستند.

 

میوه‌هاي‌ ترش این آش شامل آلو، زغال‌اخته، آلوچه، ‌زردآلو و آلبالو و حبوبات آش شامل نخود، لوبیا و سبزی آش شامل تره و جعفری اسـت. از دیگر موادی کـه بـه آش‌میوه اضافه میشود می توان بـه هویج، پیاز، رشته، کلم ‌برگ، رب و گوجه اشاره کرد ودر آخر کـه این آش درست می شود بـه ان سرکه اضافه میکنند تا آش طعم ترش و ملسی داشته ‎باشد.

 

خورشت ‌هویج

خورشت ‌هویج، غذای خوش‌ آب‌ورنگ تبریزی

“خورش هویج” یا “خورش زردک” یکیدیگر از غذا هاي خوشمزه و خاص تبریز اسـت کـه میز غذا رابا رنگ و طعم خود زینت می‌بخشد. این خورش با ترکیب منحصر بـه فرد هویج، گوشت یا مرغ، و ترکیبات دیگر تهیه می شود و یکی از خورش‌هاي‌ خوش‌آب‌و‌رنگ اسـت کـه تبریزی‌ها بـه ان افتخار میکنند.

 

برای تهیه خورش هویج، ابتدا هویج‌ها بـه شکل خلالی و ظریف تهیه میشوند و سپس در تابه تفت داده میشوند. گوشت یا مرغ نیز درکنار هویج‌ها تفت می خورند و سپس بـه ان رب گوجه‌فرنگی افزوده میشود تا مزه خاصی بـه خورش بدهد. اضافه کردن آلو بـه عنوان یک عنصر ترش‌کننده و سپس افزودن زعفران و آب‌لیمو، بـه این خورش طعم ترش و شیرینی خاصی می‌بخشد.

 

ترکیبات متنوع این خورش، باعث میشود کـه همچنین ظاهری فراتر از غذا هاي معمولی داشته باشد ودر زمان خاصیت خودرا نشان دهد. این خورش با ترکیب رنگارنگ هویج، آلو، زعفران و آب‌لیمو، بـه عنوان یکی از غذا هاي محبوب و دل چسب تبریز، هر میز غذایی را بـه شکل خاص و زیبا ترتیب می دهد.

 

قورما شورباسی یا تره شورباسی

قورما شورباسی یا تره شورباسی

تبریزی‌ها حتی آبگوشت را هم با خلاقیت‌شان از ان خود کرده‌اند. قورما شورباسی در واقع نوعی آبگوشت اسـت کـه در انتهای زمان پخت بـه ان تره و تخم مرغ اضافه می کند و یکی از خوشمزه‌ترین غذا هاي سنتی تبریز اسـت.

 

داشتن چند نان سنگک داغ و پیاز و سبزی خوردن درکنار این غذا بسیار واجب اسـت. این ترکیب یک وعده غذایی بی‌نظیر را برایتان خلق خواهد کرد. در پختن این غذا هم مانند آبگوشت، باید گوشت و پیاز و حبوبات استفاده کنید.

 


مطلب مرتبط: غذاهای سنتی و محلی همدان – غذاهای خوشمزه ایرانی


 

آش اوماج یا اوماج ‌آشی

آش اوماج یا اوماج ‌آشی

یکیدیگر از آش‌هاي‌ مشهور تبریزی ها کـه در فصل‌سرما بیشتر خانواده هاي‌ تبریزی ان را درست می کنند، آش‌اوماج یا اوماج‌آشی اسـت کـه در واقع بهترین دارو برای آنفولانزا و سرماخوردگی اسـت. حالا چرا نام این آش اوماج اسـت؟

 

اوماج درواقع همان رشته آش اسـت کـه ان را آرد، نمک و زردچوبه درست می کنند و بعد از ریزکردن خمیر را می گذراند تا خشک شود. حالا نوبت مواد دیگر این آش اسـت؛ باید عدس را زودتر خیس کنید و بعد از عدس، پیازداغ، آب ‌قلم و سبزی‌ معطر با هم در قابلمه بجوشانید.

 

هنگامی کـه احساس کردید عدس‌ها کاملا پخته شده اوماج را بـه صورت رنده کم‌کم اضافه می کنید. فقط یادتان باشد بالای سر قابلمه باشید و حواس‌تان باشد تا اوماج‌ها بـه هم نچسبند.

 

دویماج یا همان فینگرفود تبریزی‌ها

دویماج یا همان فینگرفود تبریزی‌ها

اینروزها غذا هاي مختلفی را بـه عنوان پیش‌‌غذا، عصرانه یا حتی برای صبحانه درست میکنند کـه هم جلوه زیبایی بـه سفره می دهند و هم حسابی آشتها آور هستند. یک نمونه از این پیش‌غذا هاي خوشمره غذا هاي ‌لقمه‌اي اسـت کـه در عین خوشمزه بودن ظاهر فانتزی هم دارند.

 

دویماج یک نوع غذای لقمه‌اي تبریزی اسـت کـه برای پیش‌غذا، صبحانه و عصرانه ان را درست می کنند. مواد لازم برای درست کردن دویماج شامل پنیر تبریزی، گردو، آب ‌یا دوغ، سبزی ‌خوش‌عطر و بو، پیازچه و نان‌خشک اسـت.

 

برای درست کردن دویماج ابتدا باید پنیر را ریز کنید، گردو را خرد کنید و با سبزی ان‌ها را مخلوط کنید. حالا نوبت نان ‌لواش‌خشک یا نان‌ تبریزی اسـت کـه باید ان‌ها را دریک ظرف خرد کنید و روی مواد دوغ یا آب بریز و حالا همه ی‌ي مواد را با هم قاتی کنید و بـه شکل کوفته‌ها کوچک ان‌ها را در بیاورید ودر آخر می توانید روی کوفته‌ها رابا تکه‌هاي‌ سبزی، گردو و گوجه‌فرنگی تزئین کنید.

 

آش آبغوره

آش آبغوره یکی از آش‌های محبوب و معروف در تبریز

“آش آبغوره” یکی از آش‌هاي‌ محبوب و مشهور در تبریز اسـت و جزء غذا هاي سنتی این منطقه محسوب می شود. برای تهیه این آش، از آبغوره «یا غوره تازه»؛ بلغور گندم، لوبیا چشم‌بلبلی و عدس استفاده می شود. آبغوره یک ماده غذایی مفید اسـت کـه در تبریز بـه خوبی مورد استفاده قرار گرفته و خواصی هم چون رفع عطش، صفرازدایی، کاهش قند و کلسترول خون را داراست.

 

در زمان پختن آش آبغور، آبغوره را در آخرین مرحله اضافه میکنند، بـه‌طوری کـه تمام مواد دیگر آش کاملاً پخته باشند. همچنین، از سبزیجاتی مانند تره و جعفری در تهیه این آش استفاده می شود، اما میتوانید بر اساس سلیقه خود، نعنا و گشنیز نیز بـه ان اضافه کنید.

 

آ‌ش ‌ماست

آ‌ش ‌ماست یک نوع آش خوشمزه تبریزی

آش ‌ماست یکیدیگر از غذا هاي خوشمزه تبریزی اسـت کـه حتماً یک بار باید مزه این آش را در سفر بـه تبریز بچشید. از بین همه ی انواع غذا هاي تبریزی، آش ماست هم طرفداران زیادی دارد و خیلی از افراد طعم خاص این آش را بسیار دوست دارند.

 

مواد لازم برای درست کردن این آش خوشمزه سیب ‌زمینی، برنج، پیاز، آب‌گوشت، سبزی ‌آش، ماست، هویج، کلم‌برگ و حبوبات شامل عدس، نخود و لوبیا اسـت.برای درست کردن این آش ابتدا باید با گوشت ‌چرخ‌کرده، پیاز و آرد ذرت کوفته‌هاي‌ کوچک و ریز درست کنید.

 

سپس حبوبات، برنج‌؛ سیب‌زمینی و هویج را در آب‌گوشت بپزید و سبزی را کم‌کم بـه ان اضافه کنید و بعد بگذارید آش حسابی جا بیافتد. در آخر ماست را همانند کشک موقع سرو آش بـه ان اضافه کنید، یوتراوز بـه شـما پیشنهاد می کند حتماً در سفر بـه تبریز، آش ‌ماست را امتحان کنید.

 

قارنی یاریخ

قارنی یاریخ؛ پیش‌غذای شیک و مجلسی

غذای دیگری کـه در آشپزخانه‌هاي‌ تبریز پیدا می کنید، قارنی یاریخ یا همان بادمجان شکم‌پر اسـت. سس این غذا با سیر، پیازداغ، گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی و جعفری درست می شود. تکلیف بادمجان‌ها هم کـه روشن اسـت.

 

از وسط نصف میشوند ودر تابه سرخ میشوند. بعد شکم هر کدام رابا سس پر کنید. وقتی نیم ساعتی روی حرارت ملایم بمانند، مزه‌ها بـه‌خورد هم میروند و طعم نابی می گیرند.

 

داش کلم آشی یک غذای محلی منحصر به فرد در تبریز

داش کلم آشی، یک غذای محلی خاص و منحصر بـه فرد در شهر تبریز اسـت کـه تنها دراین منطقه تهیه می شود. برای تهیه این آش، از موادی نظیر کلم قمری، پیاز، لپه، بلغور، برنج، تره، جعفری، کروز، گوجه فرنگی، رب گوجه و فلفل استفاده میشود.

 

داش کلم

یکی از ویژگی‌هاي‌ خاص این آش افزودن کشک بـه ان اسـت کـه بـه آش طعم و ارزش غذایی بیشتری می‌بخشد. پس از طبخ، آش کلم آشی با نعناع داغ تزیین شده و سرو میشود. این غذا با ترکیب متنوع مواد و ادویه‌ها، یک تجربه مطبوع و لذت‌بخش از آش‌هاي‌ محلی تبریز را ارائه میدهد.

 

آش‌هاي‌ تبریز با تنوع مواد مصرفی و ترکیبات مختلف، بـه عنوان یکی از جذاب‌ترین قسمت‌هاي‌ فرهنگ غذایی این منطقه شناخته می شوند و تجربه چشیدن ان‌ها برای دوستداران غذا هاي محلی تبریز لذت‌بخش اسـت.

 


مطلب مرتبط: با طرز تهیه غذاهای محلی بیرجند آشنا شوید


 

سوتی پلو یا شیر پلو

سوتی پلو یا شیر پلو

در فهرست غذا هاي سنتی تبریز نمیشود حرفی از سوتی پلو بـه میان نیاورد. سوتی پلو، یک پلوی متفاوت و خوشمزه اسـت کـه بـه سادگی هم آماده می شود.اگر با پختن برنج دمی آشنا باشید، دیگر پختن سوتی پلو برایتان کاری نخواهد داشت. برای آماده کردن سوتی پلو باید برنج را بـه همراه شیر، زعفران، کره و نمک دم کنید.

در نهایت می‌توایند این پلو رابا هرچیزی کـه دوست دارید، نوش جان کنید. تبریزی‌ها اکثراً این پلو را همراه با ماهی شکم پر و همراه کشمش و گردو سرو میکنید. اگر اهل ماهی نیستید، این پلو را می توان بـه همراه مرغ یا گوشت نیز صرف کرد.

 

قیقاناخ یا خاگینه

قیقاناخ یا خاگینه

قیقاناخ، دسر مخصوص تبریزی‌ها و یکی از غذا هاي سنتی تبریز اسـت. این غذا بـه اسانی پخته میشود و میتوانید در روزی تعطیل خودتان را مهمان یک صبحانه یا حتی عصرانه تبریزی کنید.خاگینه غذایی مقوی برای خانم‌ها بعد از زایمان یا برای افراد مبتلا بـه کم‌خونی و ضعف شدید اسـت.

 

تبریزی‌ها در پختن این غذا از سبزیجات معطر و محلی تبریز استفاده می کنند و بـه همین دلیل، این غذا در تبریز رنگ و بویی دیگر دارد.برای پختن این غذا باید تخم مرغ رابا ماست، آرد و کره مخلوط کرده و بعد این ترکیب را سرخ کنید.

 

در نهایت وقتی کـه این مواد پخته شد، شهدی را کـه از حل کردن شکر و آب تهیه کرده اید، روی ان بریزید. توجه داشته باشید کـه تا خاگینه داغ اسـت باید شهد را اضافه کنید.

 

آش شیله عدس

آش شیله عدس یک غذای محلی تبریزی

آش شیله عدس یک غذای سنتی تبریزی اسـت کـه با استفاده از عدس، برنج، بلغور، تره، پیازچه، و گوجه‌فرنگی تهیه میشود. عدس بـه عنوان یک منبع عالی پروتئین و فیبر مورد استفاده قرار میگیرد و این غذا بـه دلیل مواد اولیه‌اش مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و حافظه معنوی اسـت.

 

سبزیجات محلی بـه نام کالش نیز جزو اجزای این آش می شود و برای این کـه عطر و طعم خاصی بـه آش بدهد. این سبزیجات طبق معمولً در غذا هاي تبریزی بـه کار میروند و بـه تره نیز اضافه میشود تا بـه آش طعم و آرایش بیشتری ببخشد.آش شیله عدس یک غذای سنتی سالم و مغذی اسـت کـه از نظر مزه و ارزش غذایی توسط افراد مختلف تحسین شده اسـت.

 

آش گوشواره

آش گوشواره یک غذای سنتی تبریزی

آش گوشواره یک غذای سنتی تبریزی اسـت کـه از خمیرهایی با شکل‌هاي‌ گوشواره مانند تهیه میشود. نام این آش بـه دلیل استفاده از خمیرهایی با شکل گوشواره‌مانند اسـت. برای تهیه این آش، ابتدا خمیرها رابا ترکیب تخم مرغ، آرد و آب تهیه میکنید و بـه مدت نیم ساعت استراحت میدهید.

 

سپس خمیرها با گوشت پر می شوند و بـه شکل‌هاي‌ گوشواره‌مانند بند میشوند. در نهایت، این لقمه‌هاي‌ گوشواره‌اي در آب و گوجه فرنگی پخته می شوند.این آش، همانند بسیاری از غذا هاي تبریزی دیگر، مقوی و پر از ارزش غذایی اسـت. بـه دلیل خاصیت‌هاي‌ مفید گوشت، خمیرها و سایر مواد استفاده شده دراین آش، ممکن اسـت بـه عنوان یک غذای خوشمزه و سنتی در بین مردم محلی محبوب باشد.

 

آش گوجه‌ فرنگی

آش گوجه‌ فرنگی، آش خوشرنگ تبریزی‌ها

یکیدیگر از آش‌هاي‌ خوشمزه و خوش آب‌ و رنگ تبریزی، آش گوجه‌فرنگی اسـت. این آش خوشمزه دارای مزه ترش و شیرین درکنار هم اسـت. همان طور کـه از اسم این آش پیدا اسـت مواد اصلی این آش اول از همه ی گوجه‌فرنگی و بعد تره، جعفری، لوبیا چیتی ‌یا لوبیا چشم‌بلبلی، بلغور، برنج و پیازداغ اسـت. برای درست کردن این آش حتماً از گوجه فراوان استفاده کنید و برای طعم ترش این آش میزان ریختن آبغوره در آش بـه شـما بستگی دارد.

 

جغور بغور

جغور بغور یکی از غذاهای محلی و خوشمزه تبریز

“جغور بغور” یکیدیگر از غذا هاي محلی و خوشمزه تبریز اسـت کـه تهیه‌اش نسبت بـه برخی دیگر از غذا هاي محلی آسان‌تر بـه نظر می رسد. این غذا از جگر سیاه و سفید گوسفند، دل گوسفند و قلوه تهیه می شود و برای دوستداران مزه دل و جگر گوسفند، یک گزینه جذاب اسـت.

 

برای پختن جغور بغور، ابتدا پیازها را سرخ کرده و سپس دل، جگر و قلوه را کـه خرد کرده اید، بـه پیاز اضافه میکنید. برای افزودن طعم خوشمزه بـه این غذا، می توانید از ادویه‌هاي‌ مورد علاقه‌تان استفاده کنید. بـه طور معمول، از نمک، فلفل و زردچوبه برای ایجاد طعم خاص دراین غذا استفاده می شود.

 

جغور بغور یک غذای سنتی و محلی تبریز اسـت کـه بـه عنوان یک گزینه خوشمزه و خاص میتواند میز غذای هر خانه‌اي را تزئین کند و تجربه آشپزی ان بـه دوستداران غذا هاي محلی تبریز پیشنهاد میشود.

 

پیش غذاهای محلی تبریز

پیش غذاهای محلی تبریز

از تمام غذا هاي اصلی مانند انواع خورشت تبریزی، دلمه تبریز و انواع آش‌هاي‌ تبریزی کـه بگذریم، نوبت می رسد بـه پیش غذا هاي تبریزی. این پیش غذاها نیز هم پر از خاصیت هستند و هم بـه اسانی تهیه می شوند.این ویژگی‌ها باعث می شود کـه انتخاب بسیار مناسبی برای تزیین سفره شـما باشند. با گذاشتن این پیش غذاها درکنار سفره خود‌؛ بـه تنوع و رنگ و بوی سفره خود کمک می کنید.

 

دویماج

دویماج

برای یک صبحانه تبریزی فقط بـه کمی نان خشک تبریزی، پنیر، کره محلی و تره و جعفری نیاز دارید. شاید با خود بگویید کـه این همان لقمه نان و پنیر سبزی خودمان اسـت؛ اما طعم نان خشک تبریزی باعث میشود کـه نظرتان کاملاً تغییر کند.دویماج یک پیش غذای ساده ودر عین حال بسیار شیک و خوشمزه اسـت. بـه اسانی تهیه میشود و زمان زیادی نیز نیاز ندارد. پس برای صبح‌هایي کـه دل تان یک صبحانه متفاوت خواست و یا برای عصرانه‌هاي‌ خانوداگی درکنار چای بسیار گزینه مناسبی اسـت.

 

رستوران‌های تبریز

معرفی بهترین رستوران‌های تبریز برای خوردن غذاهای سنتی

بی شک بهترین جا برای تجربه غذا هاي اصیل تبریز، رستوران هاي‌ تبریز هستند. چه کسی بهتر از خود مردم محلی و تبریزی‌ها با چم و خم این غذا هاي سنتی و خوشمزه آشنایی دارد؟ پس یکی از کارهایی کـه در سفر بـه تبریز نباید فراموش کنید.

 

امتحان کردن این غذا هاي خاص و خوشمزه اسـت.یادتان باشد کـه در جای دیگری این غذاها را بـه این خوشمزگی پیدا نخواهید کرد؛ پس فرصت را از دست ندهید. از طرفی دیگر حیف اسـت کـه این غذاها را در رستورانی معمولی و بی‌کفیت تجربه کنید.تبریز پر اسـت از رستوران‌هاي‌ سنتی و باکیفیت.

 

دراین رستوران‌ها می توانید با خیال راحت بهترین کیفیت غذا هاي سنتی تبریز را امتحان کنید.برای امتحان کردن این غذا هاي اصیل، با قدیمی ترین رستوران تبریز شروع می کنیم. رستوران حاج علی با قدمت ۱۰۰ساله در بین بازار سنتی تبریز جا خوش کرده اسـت. این رستوران بهترین جا برای یک ناهار حسابی بعد از ساعت‌ها خرید اسـت.

 

رستوران حاج علی یکی از قدیمی ترین رستوران‌هاي‌ تبریز و ایران اسـت

برای صرف غذا درکنار خانواده در فضایی آرام و طبیعی، رستوران برکه را بـه شـما پیشنهاد می کنیم. این رستوران بهترین و لوکس‌ترین رستوران سردرود اسـت.تنها با ۲۰ دقیقه رانندگی از تبریز می‌توایند بـه این رستوران برسید. برای داشتن یک بعداز شهر دل چسب و شامی کامل و بی‌نقص، رستوران برکه بهترین انتخاب شـما اسـت.

 


مطلب مرتبط: گلچینی از خوشمزه ترین غذاهای محلی رشت


 

رستوران های معروف تبریز

سایر رستوران های معروف تبریز

اگر عاشق ته دیگ هستید، بـه رستوران گازماخ بروید. در رستوران گازماخ هم از کباب تابه‌اي ان غافل نشوید کـه شهرت مزه خوب ان در تمام شهر پیچیده اسـت. یکیدیگر از رستوران‌هاي‌ قدیمی و ۱۰۰ساله شهر کـه ان هم در نزدیکی بازار سنتی شهر قرار گرفته اسـت، رستوران قرآنی اسـت. برای تجربه بهترین مزه کباب‌ها بـه این رستوران سر بزنید.

فهرست رستوران‌هاي‌ سنتی و اصیل تبریز بسیار طولانی اسـت. رستوران‌هاي‌ دیگری مانند باغ آنا، رستوران وحید، رستوران جلالی و رستوران حاج وحید نیز از بهترین رستوران‌هاي‌ اصیل شهر هستند کـه نباید از قلم بیوفتند. همه ی این رستوران‌ها غذا هاي سنتی تبریز را سرو میکنند.

 

کباب سنتی و خوشمزه

و در پایان

خوردن غذای سنتی تبریز یکی از بهترین قسمت‌هاي‌ سفر شـما بـه این شهر زییا در گوشه شمال غربی کشورمان اسـت. دراین گزارش تیم تالاب این مقاله را برای شـما فراهم کرده اند کـه شـما را هرچه زودتر بـه اشتیاق بیاورد برای سفر کردن بـه این شهر تاریخی و مردم بی نظیر و غذا هاي مختلف و عالی وسنتی و … امیدوارم اگر شهر زیبای تبریز رابرای سفر انتخاب کردید بـه شـما واقعا خوش بگذرد کـه بتوانید از این شهر و غذا هاي سنتی اش و جاذبه هاي‌ گردشگری اش بـه خوبی یاد کنید ودر خاطره هاي‌ خوشتان ثبت شود.

جدیدترین مطالب سایت