گلچینی از خوشمزه ترین غذاهای محلی رشت

گلچینی از خوشمزه ترین غذاهای محلی رشت

رشت از اون جاهاییه کـه غذا هاي محلیش رو بـه اسانی نمیشه از دست داد. رشت بـه عنوان یکی از شهر های خلاق غذا در یونسکو ثبت شده پس حتماً بـه فکر تست کردن این غذا هاي‌ خوشمزه باشید مخصوصا اگه تا حالا نخوردین. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب گلچینی از غذا هاي محلی شهر رشت را منتشر کرده ایم.

 

رشت، شهر خلاق غذا

شهر رشت بـه عنوان تنها شهر ایران بـه عنوان شهر خلاق غذا بـه ثبت یونسکو رسیده کـه باعث توجه بیشتر بـه رشت شده اسـت. شاید برایتان جالب باشد بدانید دراین میان بعضی از غذا هاي رشتی نیز بـه ثبت ملی رسیده‌اند؛ غذاهایی هم چون باقلاقاتق، مرغ ترش، اناربیج، میرزاقاسمی و زیتون‌پرورده چندین نوع از دیگر غذا هاي محلی رشت و گیلان نیز ثبت ملی شده‌اند تا در بیش از پیش حفظ و توجه بـه غذا هاي سنتی کشور مؤثر باشد.

 

1. کباب ترش گیلانی

کباب ترش گیلانی

چه چیزی خوشمزه‌تر از گوشت طعم‌دار شده؟ یکی از پرطرفدارترین غذا هاي محلی رشت، کباب ترش اسـت کـه تقریباً با هر ذائقه‌اي سازگاری دارد. کمتر کسی پیدا می شود کـه کباب ترش رشتی را دوست نداشته باشد. این غذا هم با گوشت گوساله و هم با گوشت گوسفند قابل طبخ اسـت؛ بنابر این میتوانید بسته بـه ذائقه خود یکی از ان‌ها را انتخاب کنید.

 

پس از پخت این غذا، طبق معمول گوشت گوساله طعم‌دار شده کبابی رابا سیر، پیاز، رب انار و گردو نوش جان می کنند. درواقع ترش شدن کباب، بـه‌دلیل وجود رب انار اسـت. این غذا همراه با برنج کته شده قالبی سرو می شود.

 


مطالب مشابه: آموزش طرز تهیه غذای محلی خراسانی ساطری پلو


 

2. جوجه ترش گیلانی

جوجه ترش گیلانی

جوجه ترش دقیقا مانند کباب ترش طبخ می شود، با این تفاوت کـه بـه‌جای گوشت گوساله یا گوسفند، از سینه‌ي گوشت مرغ استفاده می شود. در طبخ این غذا از گردو، رب انار، سیر، انواع سبزیجات و ادویه استفاده می شود. این غذا شباهت زیادی بـه جوجه کباب دارد، اما بـه دلیل داشتن چاشنی‌هاي‌ متفاوت، بسیار خوشمزه‌تر از جوجه کباب اسـت.

 

3. کته کباب

کته کباب

غذایی ساده اما بسیار خوشمزه! هنگامی کـه بـه شهر رشت سفر میکنید، کبابی‌هاي‌ بسیاری را مشاهده خواهید کرد کـه روی ان‌ها نام کته کبابی نوشته شده اسـت. دلیل این موضوع معروف و محبوب بودن کته کباب نزد رشتی‌ها اسـت. در پخت این غذا از گوشت گوساله استفاده میشود. ادویه‌ها و چاشنی‌هاي‌ مختلفی مانند زردچوبه، نمک، فلفل، پیاز و گاهی روغن زیتون و ماست برای طعم‌دار کردن گوشت مورداستفاده قرار میگیرند.

 

لازم اسـت بدانید رشتی‌ها کته کباب رابا دست میل می کنند. پیشنهاد می دهیم شـما هم اگر میخواهید طعم واقعی کته کباب رشتی را بچشید، آستین‌هاي‌ خودرا بالا بزنید و ان را همراه با پیاز، دوغ، زیتون یا هر چاشنی دیگر با دستانتان میل کنید.

 

4. باقلا قاتق

باقلا قاتق

خبری خوش برای گیاه‌خواران! حتی اگر گیاه‌خوار یا عاشق سبزی‌جات هستید، غذا هاي محلی رشت شـما را راضی میکنند. حتماً تابه‌حال نام باقلا قاتق گیلانی بـه گوشتان خورده اسـت. یکی از اصیل‌ترین غذا هاي محلی رشت، باقلا قاتق اسـت کـه غذایی خوشمزه بـه‌خصوص برای عاشقان خورش بـه‌شمار می رود.

 

در پخت این غذا خبری از گوشت نیست، اما باقلا پوست‌کنده، سبزی، تخم مرغ، سیر و ادویه‌جات بـه طرز شگفت‌انگیزی با یک دیگر ترکیب میشوند و غذایی دوست‌داشتنی با طعمی متفاوت ایجاد میکنند.

 

این غذا بسیار سبک اسـت، پس اگر بـه‌دنبال یک وعده خوشمزه، سبک و کم‌چرب هستید، حتماً باقلا قاتق را امتحان کنید. برخی تخم مرغ را داخل این خورش می‌شکنند تا پخته شود، اما برخی دیگر بـه‌صورت نیمرو، هنگام سرو روی خورش میگذارند. این غذا درکنار برنج اصل شمالی کـه کته شده، طعمی دلنشین دارد.

 

ممکن اسـت از خود بپرسید باقلا چیست؟ بهتر اسـت بدانید باقلا رشتی یا پاچ باقلا، نوعی باقلای محلی اسـت کـه شباهت زیادی بـه لوبیا سبز دارد ودر دو فصل بهار و پاییز در بازارهای رشت بـه وفور دیده میشود. در اکثر رستوران‌هاي‌ رشت میتوانید باقلا قاتق را نوش جان کنید.

 

5. سیر قلیه 

سیر قلیه 

سیرقلیه یکیدیگر از خورش‌هاي‌ محلی رشت اسـت کـه در سفره اهالی این شهر جایگاه ویژه‌اي دارد. این غذا طعمی منحصربه‌فرد و دل‌نشین دارد و با استفاده از برگ تازه سیر، پیاز، لپه، ادویه، تخم مرغ و گوشت مرغ پخته میشود.

 

حتی نمی توانید تصور کنید کـه ترکیب این مواد اولیه باعث پخت غذایی بـه این خوشمزگی بشود! برخی افراد محلی این غذا رابا گوشت اردک هم می‌پزند، اما پیشنهاد می کنیم اگر قرار اسـت برای نخستین بار این غذا را نوش جان کنید، ان رابا گوشت مرغ سرو کنید، زیرا ممکن اسـت طعم گوشت اردک را دوست نداشته باشید.

 

6. غوره مسماغوره مسما

غوره مسماغوره مسما

غوره مسما را بـه هرشکلی کـه بپزید، خوشمزه و دوست‌داشتنی اسـت. این غذا را در سایر نقاط ایران بـه جز رشت هم می‌پزند، اما نزد اهالی رشت جایگاه ویژه‌اي دارد. این غذای خوش رنگ‌ولعاب با استفاده از مرغ، گوجه، غوره، پیاز، سیر، رب و ادویه پخته میشود، البته یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه ان بادمجان اسـت کـه برخی افراد باتوجه بـه ذائقه خود ان را از غذا حذف می کنند.

 

در طبخ این غذا گوشت مرغ، بادمجان و گوجه را سرخ می کنند و همه ی‌ي ان‌ها را در سسی از رب گوجه قرار می دهند و برای این کـه طعم ترشی داشته باشد، غوره هم بـه ان اضافه می کنند. اگر فصل غوره نباشد، از غوره یخ زده فریزری برای پخت این غذا استفاده می شود.

 

7. باقلا پلوسر یا سس پیله

باقلا پلوسر یا سس پیله

باقلا پلوسر یکی از غذا هاي محلی بسیار ساده و خوشمزه گیلانی اسـت کـه بین رشتی‌ها طرفداران زیادی دارد. در پخت این غذا از گیاه لوبیا چیتی استفاده می شود. قبل از این کـه لوبیا چیتی برسد، گیاه سبز ان را می‌چینند و سپس ان را در ماهیتابه بـه همراه ادویه و شوید سرخ می کنند؛ پس از ان؛ این غذا رابا برنج کته شده میل می کنند.

 

پخت این غذا بسیار ساده اسـت اما طعم دلنشینی دارد کـه بین تمام رشتی‌ها محبوب اسـت. البته ممکن اسـت طعم این غذا برای افراد غیر رشتی کمی غیرعادی باشد، اما اگر دوست دارید غذا هاي جدید را امتحان کنید، از خوردن این غذا پشیمان نخواهید شد.

 

8. میرزا قاسمی

میرزا قاسمی

خبری خوش برای عاشقان بادمجان! میرزا قاسمی نه فقط در گیلان، بلکه در بسیاری از شهر های ایران بـه روش‌هاي‌ متنوع پخته میشود. پایه اصلی این غذا بادمجان اسـت، بنابر این اگر بـه بادمجان حساسیت دارید یا طعم ان را دوست ندارید بهتر اسـت از این غذا بگذرید. برای پخت این غذا ابتدا بادمجان را روی حرارت نگه می‌دارند تا کبابی شود، سپس پوست ان را میکنند، ان را له میکنند و با تخم مرغ و گوجه سرخ می کنند.

 

از ان‌جایی کـه شمالی‌ها بیشتر غذاها رابا برنج می خورند، در اکثر اوقات میرزا قاسمی را هم با پلو سرو می کنند؛ اما در بسیاری از شهرها این غذا رابا نان می خورند و از طعم دودی و دلنشین ان لذت می برند. در ضمن چاشنی این غذا سیر اسـت کـه طعم ان را بسیار منحصربه‌فرد میکند.

 

لازم اسـت بدانید این غذا نخستین بار توسط فردی بـه نام محمد قاسم خان والی، سفیر ایران در روسیه و حاکم گیلان در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه بوده اسـت. او بـه دلیل علاقه زیاد بـه آشپزی، این غذا را در رشت مرسوم کرد و نام خودرا روی ان گذاشت.

 

9. ترش تره

ترش تره

ترش تره یک غذای مناسب دیگر برای عاشقان سبزیجات و گیاه‌خواران اسـت. این غذا با استفاده از سبزیجات معطر و تازه ازجمله تره، گشنیز، جعفری، شوید، اسفناج و کمی برگ سیر پخته می شود. دراین خورش تخم مرغ، آب انار یا آبغوره نیز افزوده می شوند.

 

این خورش خوشمزه را می توان درکنار پلو، با ماهی شور یا ماهی دودی هم سرو کرد. رشتی‌ها ترش تره را درکنار سیر، باقالی خام و زیتون نوش جان میکنند. در طبخ این غذا از هیچ نوع گوشتی استفاده نمیشود، بنابر این اگر عاشق سبزیجات و غذا هاي کمی ملس هستید، حتماً این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

 

10. واویشکا

واویشکا

شاید برایتان جالب باشد کـه بدانید واویشکا غذای بومی رشت نیست، بلکه در زمان نفوذ روس‌ها بـه استان گیلان وارد فرهنگ غذایی گیلانی‌ها شده اسـت. ممکن اسـت واویشکا رابا نام‌هاي‌ جغور بغور یا جزبز هم بشناسید، زیرا این غذا آن قدر محبوب و پرطرفدار اسـت کـه در بسیاری از شهر های ایران پخته میشود.

 

پخت این غذا بـه این صورت اسـت کـه ابتدا جگر و دل مرغ یا گوسفند را می‌پزند و سپس ان رابا پیاز، ادویه‌جات، رب و سیب‌زمینی سرخ میکنند. در طبخ این غذا از روده و جگر سفید گوسفند هم استفاده می شود ودر دسته غذا هاي پرچرب قرار می گیرد.

 

11. کال کباب

کال کباب

یکیدیگر از غذا هاي محلی خوشمزه رشت، کال کباب اسـت کـه با استفاده از بادمجان طبخ می شود. روش پخت و مواد اولیه کال کباب شباهت زیادی بـه میرزا قاسمی دارد. برای پخت این غذای خوشمزه علاوه‌بر بادمجان از دانه‌هاي‌ قرمز انار، گردو، سبزی‌هاي‌ معطر، گلپر و سیر نیز استفاده می شود.

 

رشتی‌ها پس از پخت، این غذا را در یخچال قرار میدهند تا مواد ان حسابی بـه خورد یک دیگر بروند و طعم‌ها با هم مخلوط شوند تا ترکیبی شگفت‌انگیز از مزه را ایجاد کنند. اگر بادمجان و غذا هاي محلی را دوست دارید، از خوردن این غذا حسابی لذت خواهید برد.

 


مطالب مشابه: معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمانشاه «عکس»


 

12. کویی تره 

کویی تره 

یکی از قدیمی ترین و اصیل‌ترین غذا هاي محلی رشت، کویی تره اسـت کـه از دیرباز سر سفره رشتی‌ها دیده میشد. این غذا هم شباهت زیادی بـه میرزا قاسمی دارد با این تفاوت کـه بـه جای بادمجان، از کدو حلوایی در پخت ان استفاده میشود. کدو حلوایی، سیر، گردوی سابیده شده، رب انار و رب آلوچه مواد پایه این غذا هستند، اما برخی افراد چاشنی‌ها و مواد دیگری را نیز بـه ان اضافه می کنند.

 

13. فسنجان رشتی

فسنجان رشتی

ترش یا شیرین؟ مسئله این اسـت! فسنجان یکی از پرطرفدارترین غذا هاي محلی بین ایرانیان در سراسر کشور بـه‌حساب می آید، اما همیشه میان کسانی کـه این غذا رابا طعم ترش دوست دارند و کسانی کـه ان رابا مزه شیرین نوش جان می کنند، اختلاف نظر وجوددارد. لازم اسـت بـه شـما بگوییم کـه اگر فسنجان رابا طعم شیرین دوست دارید، بهتر اسـت دور فسنجان رشتی را خط بکشید.

 

شاید در سراسر ایران کسانی را پیدا کنید کـه این غذا رابا طعم شیرین بپسندند، اما در رشت کسی را پیدا نمی کنید کـه ان رابا مزه‌اي غیر از ترش دوست داشته باشد. در رشت فسنجان با رب انار پخته می شود و رنگ سیاه‌تری دارد. گردو آسیاب شده و گوشت مرغ پایه‌هاي‌ اصلی فسنجان رشتی هستند. در رشت، این غذا درکنار شاهی و سیر سرو می شود و طعمی باورنکردنی دارد کـه در هیچ کجای دنیا نمیتوانید ان را پیدا کنید.

 

14. شامی گیلانی

شامی گیلانی

شامی گیلانی یکیدیگر از غذا هاي محلی خوشمزه رشت اسـت کـه میتوانید بسته بـه ذائقه خود ان رابا برنج یا نان سرو کنید. این نوع شامی بـه دو روش پخت میشود کـه یک نوع ان با سیب زمینی و نوع دیگر با استفاده از انواع سبزی‌جات خردشده تازه پخته میشود.

 

برای پخت شامی رشتی، گوشت گوساله یا گوسفند رابا سبزی‌هاي‌ تازه خردشده یا سیب زمینی مخلوط میکنند، انواع ادویه را بـه ان اضافه میکنند و سپس در ماهیتاپه سرخ می کنند. درکنار این غذا، گوجه هم در روغنی کـه شامی‌ها از قبل سرخ شده، سرخ میشود و طعم فوق‌العاده‌اي پیدا می کند. پیشنهاد می کنیم این غذا را درکنار ماست سرو کنید و از طعم بی‌نظیر ان لذت ببرید.

 

15. سیراویج یا سیرابیج

سیراویج یا سیرابیج

ویج یا بیج، در زبان گیلانی بـه‌معنای سرخ‌شده اسـت. برخی از افراد رشتی بـه این غذا سیرتابه هم میگویند، چون سیر در ماهیتابه سرخ می شود. سیراویج از ان غذاهایی اسـت کـه خیلی سریع آماده میشود و بـه‌همین دلیل بسیار پرطرفدار اسـت. طعم این غذا با ذائقه رشتی‌ها بسیار سازگار اسـت، بـه‌طوری کـه بسیاری از اهالی روستاهای اطراف رشت و ساکنین این شهر عاشق این غذا هستند.

 

پخت این غذا بـه اینگونه اسـت کـه ابتدا برگ سیر تازه خردشده را در روغن تفت میدهند و سپس بـه ان تخم مرغ، زردچوبه، فلفل و نمک اضافه میکنند. گیلانی‌ها این غذا را درکنار برنج سرو می کنند، اما پیشنهاد می کنیم طعم خوش ان رابا نان هم بچشید و لذت ببرید.

 

16. شوید خولی

شوید خولی

غذایی کـه در نگاه اول شباهت بسیار زیادی بـه قرمه سبزی دارد، اما طعم ان بسیار منحصربه‌فرد و متفاوت با قرمه سبزی اسـت. امکان ندارد کسی این غذا را بچشد و عاشق طعم بی‌نظیر ان نشود. شوید خولی یکی از غذا هاي اصلی محلی رشت اسـت کـه پخت ان تقریباً شبیه بـه قرمه سبزی اسـت، با این تفاوت کـه سبزی مورداستفاده در ان؛ فقط شوید اسـت.

 

جالب اسـت بدانید خولی، در زبان گیلکی بـه معنای آلوچه اسـت کـه در بسیاری از شهر های غیرشمالی بـه ان گوجه‌سبز هم می گویند.

 

در پخت این غذا از آلوچه استفاده میشود کـه همین باعث طعم بسیار منحصربه‌فرد ان شده اسـت. پیاز، مرغ، سیب زمینی و انواع ادویه از دیگر مواد اولیه برای پخت شوید خولی هستند. این خورش خوش‌طعم درکنار برنج سرو می شود و بـه‌وفور در سفره رشتی‌ها دیده میشود. هنگام سفر بـه گیلان، حتماً طعم شگفت‌انگیز این غذا را بچشید.

 

17. مرغ ترش گیلانی 

مرغ ترش گیلانی 

این خورش خوشمزه، خوش‌عطر و خوش‌طعم با استفاده از مرغ، رب، پیاز سرخ شده و انواع ادویه‌جات پخته میشود. رنگ‌ولعاب این غذا حسابی هوس‌برانگیز اسـت و بـه‌همین دلیل جایگاه ویژه‌اي در سفره خانه‌هاي‌ گیلانی دارد. برخی برای پخت این غذا از سبزیجات، رب انار، آبلیمو، گردو یا سیر هم استفاده میکنند.

 

برخی از اهالی رشت، درکنار این غذا سیب‌ زمینی هم سرخ میکنند و ان را درکنار برنج نوش جان میکنند. این غذا طبق معمول با ذائقه همه ی ایرانیان سازگار اسـت، بنابر این اگر فرد بدغذایی هستید و نمیخواهید غذا هاي جدید و محلی را امتحان کنید، از خوردن این غذا پشیمان نخواهید شد.

 

18. ترشه واش 

ترشه واش 

یکیدیگر از غذا هاي محلی رشت، ترشه واش نام دارد کـه نام ان برگرفته از گیاهی با همین نام اسـت. برای پخت این غذا بادمجان، گوجه، گوشت مرغ، پیاز، رب آلوچه، رب انار، سبزیجات مخصوص و ادویه‌جات با یک دیگر ترکیب می شوند تا طعمی منحصربه‌فرد و دلنشین را ایجاد کنند. این غذا طعم ترشی دارد، پس اگر غذا هاي ترش را دوست دارید، حتماً یک‌بار ان را امتحان کنید.

 

19. آش ترش

آش ترش

اگر از طرفداران پروپاقرص انواع آش هستید، حتماً آش ترش محلی رشت را امتحان کنید. ترش آش طرفداران زیادی در استان گیلان دارد و برای پخت ان از انواع سبزیجات مانند گشنیز، جعفری، سیر، خالواش خشک، نعنا، باقالی مازندرانی و چغندر استفاده می شود. برنج نیم‌دانه، آلوچه و آرد برنج نیز از دیگر ترکیبات این غذا هستند کـه باعث میشوند طعم شگفت‌انگیز ان تا همیشه زیر زبان‌تان باقی بماند.

 

20. ماهی شکم پر یا فیبیج

ماهی شکم پر یا فیبیج

ماهی شکم‌پر یکی از غذا هاي سالم و خوشمزه اسـت کـه گل سرسبد غذا هاي محلی رشت، بـه‌خصوص برای اهالی این شهر بـه‌شمار میرود. برای طعم‌دار کردن ماهی از نمک، گلپر و فلفل استفاده میکنند و ان‌ها را داخل شکم ماهی نیز می‌ریزند؛

 

اما موادی کـه طعم شگفت‌انگیزی بـه این غذا میدهند، گردوی سابیده شده، دانه‌هاي‌ ترش انار، رب انار و سیر هستند. این مواد همراه با نمک، فلفل، گلپر و آلو داخل شکم ماهی ریخته می شوند ودر نهایت این غذا با برنج سرو می شود. ماهی شکم پر یا فیبیج رشتی یک وعده‌ي بهشتی برای عاشقان ماهی خواهد بود.

 

21. کوکو مرغ گیلانی یا چغرتمه

کوکو مرغ گیلانی یا چغرتمه

این غذا بـه‌خاطر ساده و خوشمزه بودن، طرفداران زیادی دارد. پخت این غذا نیز بسیار ساده اسـت و با استفاده از مرغ پخته شده بدون استخوان و تخم مرغ تهیه می شود. رشتی‌ها بـه‌دلیل علاقه زیادی کـه بـه برنج دارند، کوکو مرغ را نیز با برنج سرو می کنند؛ اما شـما می توانید از طعم شگفت‌انگیز ان همراه با نان نیز لذت ببرید.

 

22. تره اسفناج

تره اسفناج

اسفناج، تخم مرغ، سیر، برنج نیم‌دانه و انواع ادویه‌جات با یک دیگر ترکیب میشوند و غذایی خوشمزه بـه نام تره اسفناج را ایجاد می کنند. تره اسفناج یکی از غذا هاي محلی رشت اسـت کـه برخی افراد برای پخت ان از گوجه هم استفاده می کنند. این غذا کاملا با استفاده از سبزی‌جات پخته میشود و هیچ گوشتی در مراحل آماده‌سازی ان دخالت ندارد. اگر ذائقه شـما با غذا هاي محلی گیلان سازگار اسـت، عاشق تره اسفناج خواهید شد.

 

23. چوواش تره

چوواش تره

چوواش تره یک غذای خوشمزه رشتی اسـت کـه با استفاده از سبزی چوواش کـه نوعی سبزی بومی گیلان اسـت، پخته می شود. این غذا نیز بسیار ساده اسـت و برای پخت ان از چوواش درکنار سیر، آبغوره، تخم مرغ و انواع ادویه استفاده می شود. برخی از افراد ساکن در دیگر نقاط ایران نیز غذایی مشابه می‌پزند کـه بـه جای چوواش از اسفناج استفاده می کنند.

 

24. اشپل کوکو

اشپل کوکو

همان طور کـه میدانید، کوکو از غذا هاي رایج ایرانی اسـت کـه از ترکیب مواد مختلف با تخم مرغ بـه‌دست می آید؛ اما اشپل کوکو یک غذای محلی گیلانی اسـت کـه میان اهالی این استان طرفداران بسیار زیادی دارد. اشپل همان تخم ماهی اسـت کـه اگر با ادویه‌جات، برگ سیر و تخم مرغ ترکیب شود، کوکویی بسیار خوشمزه بـه نام اشپل کوکو بـه‌دست می آید.

 

این غذا سرشار از امگا3 اسـت، اما لازم اسـت بدانید کـه هضم ان برای معده ممکن اسـت کمی سخت باشد. در کل این غذا برخلاف کوکو بودنش، جزو غذا هاي سنگین بـه‌شمار میرود، پس توصیه میکنیم هنگامی کـه بـه رشت سفر کردید و این غذای وسوسه‌انگیز را امتحان کردید، در خوردن ان زیاده‌روی نکنید.

 

25. باقلا واویج یا باقلا وابیج

باقلا واویج یا باقلا وابیج

باقلا وابیج از دیگر غذا هاي محلی رشت اسـت کـه شباهت بسیار زیادی با باقلا قاتق دارد. تفاوت این غذا با باقلا قاتق بدون آب بودن ان اسـت و قبل از این کـه باقالی بـه این غذا اضافه شود، بـه‌صورت جدا می‌پزد. وجود سیر و شوید، باعث خوش‌عطر و خوشمزه شدن این غذا شده‌اند و تخم مرغ نیز ان را مقوی و مفید میکند.

 

رشتی‌ها این غذا را درکنار برنج سرو می کنند و از طعم خوش ان لذت میبرند. شـما هم اگر بـه رشت سفر کردید، طعم خوش ان را بچشید. این غذا در فصل رویش باقالی‌هاي‌ محلی بسیار رایج اسـت.

 


مطالب مشابه: غذاهای محبوب و محلی از آذری‌ها تا دامغانی‌ها


 

در پایان

استان گیلان بـه شهری معروف شده اسـت کـه تنوع غذایی بسیار زیادی دارد. با سفر بـه این شهر می توانید هرروز یک غذای جدید و خوشمزه میل کنید. در واقع غذا هاي محلی رشت بسیار متنوع می‌باشند و شـما می توانید با هر سلیقه‌اي کـه دارید، این غذاها را امتحان کنید. همه ی ما در زندگی خود بارها و بارها غذا هاي رشتی خورده‌ایم. اما برخی غذا هاي محلی استان گیلان هستند کـه هنوز اطلاعاتی در خصوص ان‌ها نداریم.

جدیدترین مطالب سایت