دستور پخت خورش سبزی فسنجان به سبک لاهیجانی

مجموعه : انواع خورش
دستور پخت خورش سبزی فسنجان به سبک لاهیجانی

طرز تهیه ی یک غذای شمالی | خورش سبزی فسنجان لاهیجانی

دراین مطلب از سایت تالاب قصد داریم کـه بـه معرفی یک غذای شمالی پرطرفدار و بسیار خوشمزه و مفید بپردازیم همراه سایت تالاب باشید تا طرزتهیه آن را یاد بگیرید ودر خانه این غذای لذیذ و خوشمزه را کـه متعلق بـه لاهیجان اسـت طبخ کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

 

مواد اصلی و همیشگی

سبزی چرخ شده

گردو «چرخ شده»

مرغ

نمک و فلفل و زرد چوبه

رب انار

 

مواد لازم برای پخت خورش سبزی فسنجان به تعداد افراد چهارنفر:

مغز گردو ۳۰۰ گرم

سینه مرغ ۴۰۰ گرم

سبزی خوشبو ۳۰۰ گرم

سیر ۳ حبه

آب ۴ لیوان

رب انار ترش ۲ قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه بـه مقدار کافی

 

دستور پخت خورش سبزی فسنجان به سبک لاهیجانی

دستور پخت خورش سبزی فسنجان لاهیجانی

دستور پخت خورش سبزی فسنجان لاهیجانی خوشمزه!

در مرحله اول:

جهت تهیه خورشت سبزی فسنجان مجلسی قبل از هر کاری باید پوست گردو را کنید و مغز آن را داخل غذاساز بریزید تا پوره شود.حالا بـه سراغ سبزی خوشبو «گشنیز، نعنا، تره، چغندر، چوچاق و کوتکوتو» بروید و آن ها را بشویید و سپس آب کش کنید تا آب اضافه‌شان خارج گردد. در ادامه سبزی‌ها را روی تخته بگذارید و ساطوری کنید و کناری بگذارید.

 باید یک تابه بگذارید تا داغ شود، سپس سبزی‌ها را داخل تابه ریخته و تفت دهید تا آب اضافه سبزی‌ها کشیده شود و سبک گردد. حال مقداری روغن مایع بـه سبزی اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا سبزی سرخ شود. نیازی نیست حتماً سبزی کامل سرخ شود، بلکه همانقدر کـه آب سبزی کشیده شود و تغییر رنگ دهد کافیست

 

در مرحله دوم:

سپس گردوی آسیاب شده رابا ۲ قاشق غذاخوری از سبزی سرخ شده داخل یک قابلمه بریزید و آب بـه آن اضافه کنید و خوب بـه هم بزنید تا گردو داخل آب حل شود. در ادامه نمک و زردچوبه اضافه کنید.دراین مرحله باید قابلمه فوق را روی حرارت ملایم بگذارید و درب قابلمه را همن ببندید و فرصت دهید تا خورش جوش بیاید. زمانی کـه جوش آمد، رب انار را بـه آن اضافه کنید. سپس مخلوط کنید تا رب انار درون خورش حل گردد.

 

در مرحله سوم:

اینک درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و فرصت دهید تا خورش ۱۵ دقیقه جوش بخورد. پس از گذشت این مدت زمان تکه‌هاي‌ سینه مرغ را داخل خورش قرار دهید. در نهایت زمان دهید تا خورش جا بیفتد و سینه مرغ کاملا بپزد.در همین حین یک تابه روی حرارت بگذارید و کمی روغن بریزید و مابقی سبزی سرخ شده را داخل تابه بریزید و سیر له شده هم بـه تابه اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی سبک و رنگش تیره گردد. سپس محتویات را داخل قابلمه خورش اضافه کنید و هم بزنید.

 

ودر آخر:

در نهایت باید خورش بـه مددت ۲ الی ۳ ساعت روی حرارت ملایم بماند تا خوب روغن بیاندازد و جا بیفتد. پس از گذشت این مدت خورش سبزی فسنجون شـما اماده اسـت و میتوانید سرو کنید.

 

 

دستور پخت خورش سبزی فسنجان به سبک لاهیجانی

دستور پخت خورش سبزی فسنجان بـه سبک شمالی

نکات مهم در طبخ این غذا:

خورشت سبزی فسنجان، یک خورشت شمالی اسـت. خورشتی کـه مراحل پخت پیچیده‌اي ندارد اما ظرافت‌هاي‌ خاص خودش را دارد کـه با رعایت آن‌ها خورشت خوبی از کار در می آید.

حرارت خورشت حتماً باید ملایم باشد تا گردوها پخته شود و خورشت بـه روغن بیفتد.

سبزی و گردو نیازی بـه تفت دادن ندارند.

در تهیه این خورشت از پیاز خام و پیاز داغ استفاده نکنید. سبزیجات موجود دراین غذا بوی زحم مرغ را میگیرد.

اگر دوست دارید رنگ خورشت تیره تر شود، می توانید از یک قاشق غذا خوری رب انار ترش استفاده کنید، در غیر این صورت رنگ خورشت سبز میماند.

سبزی هاي‌ این خورش شامل جعفری، گشنیز، نعنا، چوچاق، انگیسم، اوجی و خالواش اسـت و توصیه می شود هنگام مسافرت بـه گیلان و مازندران از این سبزی ها بـه صورت تازه یا خشک تهیه کنید.

سبزی خالواش نیز مخصوص شمال کشور اسـت کـه بـه جای آن میتوان از پونه هم استفاده کرد.

 

دستور پخت خورش سبزی فسنجان به سبک لاهیجانی

دستور پخت خورش سبزی فسنجان

 

دستور پخت خورش سبزی فسنجان به سبک لاهیجانی

دستور پخت خورش سبزی فسنجان عالی و خوشمزه

 

نوش جان

خورش سبزی فسنجان؛ یکی از انواع خورش شمالی اسـت کـه خیلی هم خوشمزه اسـت. این غذا متعلق بـه شهر لاهیجان اسـت کـه رقبیب جدی برای خورش فسنجان سنتی هست. دراین خورشت خوشمزه و خوش عطر از سبزی‌هاي‌ خوشبو استفاده میشود. تمامی مواد لازم جهت تهیه این غذا بـه اسانی از فروشگاه‌هاي‌ اینترنتی قابل خرید اسـت و دغدغه‌اي وجد ندارد.

جدیدترین مطالب سایت