ترفندهای جالب برای پخت شیرینی و کیک نوروز

ترفندهای جالب برای پخت شیرینی و کیک نوروز

ترفندهای جالب برای پخت شیرینی

شیرینی خانگی به دلیل استفاده از مواد بهتر سالم تر و باکیفیت تر و ارزان قیمت تر نسبت به بیرون خواهد بود. بهترین روش هاي‌‌ پخت شیرینی و کیک برای نوروز و جشن و مهمانی ها را در سایت تالاب بخوانید.

 

مجله آشپزی  تالاب : بهترین روش برای ذوب کردن شکلات، روش بن ماری یعنی حرارت غیر مستقیم بخار آب است. اینروزها بازار تهیه کیک و شیرینی خانگی بسیار داغ است و بیشتر بانوان تمایل پیدا کرده اند به مناسبت هاي‌‌ مختلف، دست بکار شوند و کام خانواده را شیرین کنند.

 

فارغ از کیفیت بهتر مواد اولیه و بهداشتی بودن ان ها، تهیه انواع شیرینی در منزل مقرون به صرفه تر نیز خواهد بود. اما گاهی بعضی از خانمها باوجود تلاش و علاقه زیاد، با شیرینی یا کیک هایي روبه رو میشوند که ظاهر نازیبایی پیدا کرده اند.

 

نکات مهم شیرینی پزی :

قطعا شیرینی پزی نیز همانند هر حرفه و هنر دیگری، ریزه کاری هایي دارد که رعایت ان ها ضامن نتیجه اي بی نظیر است. در ادامه به چند مورد از مهم ترین این نکات میپردازیم:

 

قبل از آماده کردن مواد کیک، فر را روشن کنید تا گرم شود.

آرد کیک را قبل از استفاده 3 تا 4 مرتبه الک کنید تا هوا بگیرد و کیک خوب پف کند

بکینگ پودر را در یخچال نگه‌داری کنید تا خاصیت خود را از دست ندهد و موقع پختن کیک ان رابا آرد مخلوط و الک کنید و بعد از اضافه کردن ان ها، مخلوط را زیاد هم نزنید.

 

برای خوب پف کردن سفیده، مواد را از یک جهت هم بزنید.

سفیده را باید تا حدی هم بزنید که به صورت خامه در بیاید و از ظرف نریزد و اگر ان را بیش از حد هم بزنید، کیک یا شیرینی شما خشک میشود.

اگر کمی آرد یا چند قطره آبلیمو به سفیده اضافه کنید، هنگام هم زدن باهم زن دستی زودتر سفت می‌شود.

ترفندهای جالب برای پخت شیرینی و کیک نوروز

نکاتی مهم برای شیرینی پزی و کیک پزی خانگی

 

برای ان که کشمش و گردو بطور یکنواخت در همه ی ي ي جای کیک پخش شود و به ته کیک نرود، قبل از اضافه کردن به مواد کیک ان ها را در کمی آرد بغلتانید.

هیچ گاه کیک داغ را از قالب جدا نکنید تا خرد نشود.

اگر کیک شما سوخت اجازه دهید تا بطور کامل سرد شود سپس قسمت هاي‌‌ سوخته رابا چاقو بتراشید و روی ان رابا خاکه قند و دارچین، خامه یا مربا پوشش دهید. 

 

پیش از تهیه کیک، حتماً تخم مرغ را حداقل دو ساعت از یخچال بیرون بگذارید. در واقع سرمای زیاد تخم مرغ، باعث میشود کاملا با دیگر مواد ترکیب نشود و پخت کیک به خوبی صورت نگیرد. پیش از پخت کیک، حتماً فر را گرم کنید.

 

دراین صورت مایه کیک فورا گرما را جذب می‌کند و روند پخت و پُف کیک بهتر خواهد بود. اگر دوست دارید تکه هاي‌‌ شکلات، کشمش و… را به ترکیب کیک اضافه کنید، حتماً ان ها را به آرد آغشته کنید. این راهکار مانع فرو رفتن چنین موادی به کف قالب میشود.

 

اگرچه طعم شوری همراه با شیرینی غیرقابل تصور است اما افزودن نمک به اندازه سر قاشق چایخوری به مایه کیک، علاوه بر این‌که طعم کیک را التیام می دهد، در ماندگاری کیک نیز موثر است.

 

مقدار مواد لازم در دستور تهیه کیک و شیرینی را کاملا رعایت کنید

همچنین ترتیب مخلوط کردن مواد با یک دیگر را فراموش نکنید.پس از پخت کیک، بلافاصله ان را از قالب بیرون آورید و روی سطحی گریل بگذارید. دراین صورت، گرما به سرعت از کیک خارج و روند پخت متوقف میشود.

 

این راهکار برای تهیه کیک نرم بسیار اهمیت دارد. حتماً آرد و دیگر مواد خشک مانند پودر کاکائو را الک کنید. از طرفی غالبا توصیه میشود بکینگ پودر نیز همراه آرد الک و به مواد اضافه شود و هرگز به تنهایی و یک‌باره به مایه کیک افزوده نشود.

 

اگرچه هم زدن زیاد مواد اولیه کیک یکی از مهم ترین توصیه هاي‌‌ شیرینی پزی است اما باید توجه داشت که بیش از حد نیاز لازم نیست و به خصوص پس از افزودن آرد، تنها در حد مخلوط کردن کفایت می کند. گلوتن موجود در آرد باعث می‌شود درصورت هم زدن زیاد، مایه حالت لاستیکی پیدا کند.

 

اگر در میانه تهیه کیک یا شیرینی باید تخم مرغ دیگری را اضافه کنید، حتماً جداگانه ان را هم بزنید و به بقیه مواد اضافه کنید. قالب را خیلی پر نکنید؛ دو سوم حجم ان کافی خواهد بود.از کره نرم اما ذوب نشده برای چرب کردن کف و دیواره هاي‌‌ قالب استفاده کنید.هرگز طی زمان پخت کیک در فر را باز نکنید.

 

این نکته درباره برخی شیرینی ها نیز صدق می کند. برای این‌که سفیده تخم مرغ به خوبی حالت پف کرده داشته باشد؛ ابتدا باید تخم مرغ، دو ساعت قبل از استفاده در دمای محیط قرار گرفته باشد. حتماً ظرف خشک انتخاب شود و ذره اي زرده با ان مخلوط نشود. همچنین افزودن کمی نمک و چند قطره آب لیمو نیز در نتیجه بهتر، تاثیر دارد. در نهایت به یاد داشته باشید هنگام مخلوط کردن ان با دیگر مواد، به شدت ان ها را هم نزنید.

 

برای پیشگیری از تغییر رنگ و سوختگی کارامل، بلافاصله پس از این‌که شکر طلایی شد، ان را از روی حرارت بردارید و فورا در ظرفی از یخ فرو ببرید. اگر اجازه دهید ظرف خود بخود خنک شود، همان گرمای موجود نیز باعث تغییر رنگ کارامل میشود. همچنین افزودن چند قطره گلوکز در ابتدای پخت نیز مانع از شکرک زدن کارامل میشود.

ترفندهای جالب برای پخت شیرینی و کیک نوروز

طرز تهیه کیک خانگی با روش های خانگی

 

قبل از اينكه شروع به پخت و تزيين هر كيكی بكنيم چند نكته ي مهم ودر عين حال ساده را بايد درنظر داشته باشيم.

۱- هميشه دستور كيكی يا شيرينی را كه تصميم داريم بپزيم از اول تا آخر كاملا می خوانيم، مطمئن شويم كه تمام مواد لازم را دراختيار داريم.

۲- هيچگاه سعی نكنيم كه مواد ديگری را جايگزين بعضی از مواد كنيم.

۳- تمام مواد را يک ساعت قبل از پخت در آشپزخانه گذاشته تا همه ی ي ي ي مواد هم دما شوند.

۴- مواد را به دقت وزن كنيد.

۵- حدود يک ربع قبل از پخت فر را روشن كنيم.

۶- هيچگاه در فر را قبل از اينكه سه چهارم زمان پخت سپری شده باشد باز نكنيم چون پف كيک می‌خوابد.

۷- يک كيک وقتی كاملا پخته است كه به اندازه ي كافی پف كرده باشد و روی ان طلايی شده باشد و كيک تا حدودی از دور قالب فاصله گرفته باشد.

 

دلایلی که کیک به اندازه کافی پف نکرده است:

اندازه گیری مایعات به دقت انجام نشده است. «مقدار مایعات مورد استفاده کم یا زیاد شده است»

میزان مخلوط کردن مواد کم یا خیلی بیشتر از معمول بوده است.

دمای فر بسیار کم یا بسیار زیاد بوده است.

هنگام مخلوط کردن مواد ترتیب افزودن انها رعایت نشده است.

کره یا تخم مرغ مورد استفاده خیلی خنک بوده است.

بکینگ پودر مورد استفاده کم یا کهنه بوده است.

میزان روغن مورد استفاده بسیار زیاد بوده است.

اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ بوده است.

قبل از این‌که مخلوط کیک آماده در فر قرار بگیرد فاصله زمانی زیادی داده شده است. 

 

راهنمای پخت چند شیرینی خانگی بدون فر

خیلی از خانم‌ها دوست دارند شیرینی عید خانه را خودشان تهیه کنند، اما مشکل اینجاست که ممکن است شما هم مثل خیلی‌هاي‌‌ دیگر با این کار آشنا نباشید.

 

علاوه بر این ممکن است وسایل تهیه شیرینی در خانه موجود نباشد ودر این روزهای پایانی سال، شیرینی درست کردن کار وقت‌گیری باشد.

 

به خاطر همین و برای این‌که حس کدبانوگری خود را ارضا کنیم، دنبال چند شیرینی ساده خانگی رفتیم که بدون دردسر، فر و خیلی از وسایل شیرینی پزی، به راحتی بتوانیم در خانه درست کنیم و از هنری آشپزی خود لذت ببریم. پس همراه ما باشید تا از شما یک خانم همه ی ي‌فن‌حریف بسازیم.

 

شیرینی های مخصوص عید نوروز

1- چیزکیک فوری

ترفندهای جالب برای پخت شیرینی و کیک نوروز

 

مواد لازم:

بیسکویت ساده: 200 گرم

کره: 100 گرم

پنیر خامه‌اي: 200 گرم

خامه: 200 گرم

وانیل: یک قاشق چای‌خوری

ژله آناناس: یک بسته

ژله توت فرنگی: یک بسته

شکر: نصف لیوان «اگر دوست دارید شیرین باشد»

یخ: چهار حبه

 

طرز تهیه:

1. بیسکویت رابا دست خرد و با کره آب شده خوب مخلوط کنید تا شکل خمیری به خودش بگیرد، بعد کف یک ظرف سلفون بکشید و بیسکویت را در قالب ریخته و با ته لیوان صاف کنید و داخل فریزر بگذارید.

 

2. حالا پنیر خامه‌اي، وانیل و شکر را خوب هم بزنید و خامه را به ان اضافه کنید. در یک ظرف دیگر ژله آناناس رابا نصف لیوان آب جوش مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا ژله کاملا حل شود، چهار حبه یخ را به ان اضافه کنید و اجازه دهید تا سرد شود، بعد ژله را به پنیر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود.

 

3. پنیر را به بیسکویت اضافه کرده و روی آن را کاملا صاف کنید و داخل یخچال بگذارید تا خوب ببندد. ژله توت فرنگی رابا یک لیوان آب جوش و چند تکه یخ مخلوط می کنید و وقتی چیزکیک کاملا سفت شد، ژله را به آرامی روی ان بریزید و دوباره داخل یخچال بگذارید تا کاملا سفت شود. پس از آماده شدن، لبه‌هاي‌‌ سلفون را بکشید و به آرامی چیزکیک را از ظرف جدا کنید. به همین راحتی.

 

فوت کوزه‌گری:

 برای اضافه کردن ژله به پنیر حتماً صبر کنید تا ژله خنک شود، در غیر این صورت پنیر حالت یکدستی خود را از دست می‌دهد.

 


 

2- باقلوای عربی

ترفندهای جالب برای پخت شیرینی و کیک نوروز
شیرینی هاي‌‌ خانگی خوشمزه
 

مواد لازم:

 

رشته عربی: یک بسته

کره: 50 گرم

شیرعسلی: نصف قوطی

خلال پسته و خلال بادام: به مقدار لازم

طرز تهیه:

1. رشته عربی را باید از کوچه مروی یا فروشگاه‌هایي که مواد شیرینی‌پزی دارند، تهیه کنید، برای یک بسته رشته، 50 گرم کره و نصف شیرعسلی لازم است. ابتدا رشته را خرد کنید و داخل قابلمه با حرارت کم تفت می دهید تا رنگ ان کمی تغییر کند و از حالت خامی خارج شود، بعد آن را داخل یک ظرف پیرکس می‌ریزید.

2. حالا در یک ظرف دیگر کره را آب کرده و با شیرعسلی مخلوط می‌کنید و آن را داخل ظرف رشته‌ها ریخته و خوب هم می زنید تا کاملا یکدست شود، بعد مواد را صاف کرده و روی آن را با خلال پسته و خلال بادام تزئین کنید. ظرف را به مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید. رشته عربی آماده است. می‌توانید ان را به تکه‌هاي‌‌ کوچک برش دهید ودر ظرف بچینید. نوش جان.

فوت کوزه‌گری:

 رشته عربی را زیاد تفت ندهید، چون خیلی زود می‌سوزد.

 


 

3- باسلوق

ترفندهای جالب برای پخت شیرینی و کیک نوروز

شیرینی های عالی برای مهمانی

 

مواد لازم:

نشاسته گل: 150 گرم

آب: دوونیم پیمانه

جوهرلیمو: یک هشتم قاشق چای‌خوری

شکر رژیمی: یک و یک‌چهارم پیمانه «شکر معمولی: 500 گرم»

پودر ژلاتین: یک قاشق سوپ‌خوری

گلاب: دو قاشق سوپ‌خوری

پودر نارگیل: به مقدار لازم

مغز گردو: به مقدار لازم

مغر پسته: به مقدار لازم

 

طرز تهیه:

1. نشاسته رابا مقداری آب سرد مخلوط میکنیم. وقتی حل شد، حرارت را روشن میکنیم. جوهر لیمو را به ان اضافه کرده و مدام هم می‌زنیم.

2. شکر را در بقیه آب می‌ریزیم. پودر ژلاتین را به شکر اضافه و وقتی حل شد مخلوط را به نشاسته اضافه میکنیم.

3. مواد را خوب هم میزنیم تا غلیظ شود، گلاب را اضافه کرده و خاموش میکنیم. پودر نارگیل را در ظرف ریخته و به اندازه یک قاشق از نشاسته را روی پودر نارگیل می‌ریزیم، بعد گردو و خلال پسته را داخل ان فرو میکنیم و مقداری پودر نارگیل روی ان می‌ریزیم. در ظرف می‌چینیم و دو الی سه ساعت داخل یخچال می‌گذاریم.

فوت کوزه‌گری:

باسلوق خانگی را حتماً در یک ظرف در بسته و داخل یخچال نگه‌داری کنید، در غیر این صورت خیلی زود خراب میشود.

 

با دانستن نکات مهم شیرینی و کیک میتوانید بهترین نوع ان را به‌ صورت خانگی تهیه نمایید.

جدیدترین مطالب سایت