آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

شکلات نه تنها خوشمزه اسـت، بلکه ممکن اسـت فوایدی برای سلامتی داشته باشد، بـه خصوص اگر غلظت کاکائو 70 درصد یا بیشتر باشد. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شما همراهان عزیز لیستی از فواید شکلات را منتشر کرده ایم

 

چه چیزی در شکلات باعث سلامتی بدن می شود

در حالی‌که شکلات بیشتر از تغذیه با زیاده روی در ارتباط اسـت، شکلات «مشتق شده از دانه های‌ کاکائو» حاوی مواد مغذی گیاهی بـه نام فلاونوئیدها اسـت که ممکن اسـت فواید سلامتی داشته باشد.

 

فلاونوئیدها بـه طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات، چای و شراب قرمز یافت می شوند و خواص ضد ویروسی، ضد حساسیت، ضد التهابی، ضد توموری و آنتی اکسیدانی دارند. 

 

فلاونوئیدها یک آنتی اکسیدان گیاهی هستند که در شکلات یافت میشود. خواص آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها همان چیزی اسـت که فواید شکلات برای سلامتی مانند کمک بـه جریان خون و کاهش کلسترول را تحریک میکند.

 

کاکائو حاوی دو نوع فلاونوئید فلاونول و فلاونول اسـت. فلاوانول ها، نوع برجسته فلاونوئید موجود در کاکائو و شکلات، منبع خواص آنتی اکسیدانی هستند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین شکلات فروشی های دنیا «+ تصاویر»

 

1. شکلات ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

بر اساس مطالعه‌اي درسال 2010 در مجله فارماکولوژی قلب و عروق، مصرف متعادل کاکائو و غذا های حاوی کاکائو بـه دلیل محتوای بالای فلاوانول‌ها که دارای خواص گشادکننده عروق، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند، با التیام سلامت قلب و عروق مرتبط اسـت. بـه نظر می‌رسد کاکائو می تواند تولید ودر معرض بودن اکسید نیتریک اندوتلیال را افزایش دهد، ماده اي که باعث گشاد شدن رگ های‌ خونی میشود و بـه التیام عملکرد قلبی عروقی کمک می‌کند.

 

مطالعات بعدی فواید یکسانی را از همان سطوح کاکائو و محصولات حاوی کاکائو پیدا نکردند، اما محققان بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، بخش دانشگاه هاروارد، در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستند که آیا یک مکمل روزانه 600 میلی گرم کاکائو. فلاوانول ها می‌توانند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان را کاهش دهند.

 

فلاوانول های‌ مشتق شده از کاکائو علاوه بر کمک بـه کاهش فشار خون، ممکن اسـت خطر لخته شدن خون را کاهش داده و LDL «کلسترول بد» را کاهش دهد. «کاهش فشار خون و کلسترول LDL دو عامل خطری هستند که منجر بـه بیماری قلبی می شوند، با مدیریت آن ها، خطر بیماری قلبی کاهش می‌یابد.»

 

2. شکلات ممکن است به کاهش فیبریلاسیون دهلیزی کمک کند

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

طبق گزارش انجمن قلب ایالات امریکا، حداقل 2.7 میلیون نفر با فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب لرزان یا نامنظم که می تواند منجر بـه لخته شدن خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مربوط بـه قلب شود، زندگی می‌کنند. یک مطالعه دانمارکی درسال 2017 در مجله دکتری بریتانیا نشان داد شرکت‌کنندگانی که مقدار متوسطی شکلات مصرف میکردند، خطر کمتری برای فیبریلاسیون دهلیزی داشتند. 

 

از آنجایی که فلاوانول ها میتوانند فشار خون را کاهش دهند و بـه جریان خون در سراسر بدن کمک کنند، شکلات ممکن اسـت بـه کاهش خطر بیماری قلبی و سایر خطرات قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی کمک کند. 

 

3. شکلات ممکن است خلق و خو را بهبود بخشد

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

خوردن شکلات اغلب با شادی و جشن همراه اسـت، و یک مطالعه درسال 2013 نشان داد که مصرف شکلات ممکن اسـت بـه التیام خلق و خوی شما کمک کند و باعث شود احساس آرامش و رضایت بیشتری داشته باشید. شکلات تلخ تولید اندورفین را تحریک میکند، مواد شیمیایی در مغز که باعث ایجاد احساس لذت میشود.

 

شکلات تلخ همچنین حاوی سروتونین اسـت، یک داروی ضد افسردگی که می تواند خلق و خو را افزایش دهد. اعتقاد بر این اسـت که فلاوانول ها در اثرات التیام خلق و خوی شکلات نقش دارند، اما عادت نکنید که از غذا آسان شوید یا در مواقع احساسی بـه ان روی بیاورید. من بـه شکلات «یا هیچ غذایی» بـه عنوان تقویت کننده خلق و خوی شما اعتماد نمیکنم. علاوه بر احساس خوب، این اتفاقی اسـت که هنگام خوردن شکلات برای بدن شما میوفتد.

 

4. ممکن است عملکرد شناختی را بهبود بخشد

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

فلاونول های‌ موجود در شکلات نیز با التیام عملکرد شناختی با افزایش سن مرتبط اسـت. مواد جامد کاکائو حاوی فلاونوئیدهای کاکائو هستند که بـه جریان خون در سراسر بدن کمک می‌کنند. شرکت کنندگان دریک مطالعه درسال 2015 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نوشیدنی غنی از فلاونوئید کاکائو مصرف کردند که منجر بـه التیام عملکرد شناختی شد.

 

5. ممکن است به محافظت از پوست شما کمک کند

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

اگر چه یک مطالعه درسال 2014 نتوانست این یافته ها را تکرار کند، یک مطالعه درسال 2006 در مجله تغذیه نشان داد که فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ بـه جذب نور UV، افزایش جریان خون بـه پوست، التیام بافت پوست و افزایش هیدراتاسیون پوست کمک میکند. شکلات تلخ باکیفیت بالا سرشار از فلاوانول اسـت که با التهاب و استرس اکسیداتیو مبارزه میکند و توضیح می دهد که چرا ممکن اسـت برای ارتقای سلامت پوست مفید باشد.

 

در حالی‌که تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم شکلات‌های‌ غنی از فلاوانول ممکن اسـت بـه محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UV کمک کند، نباید از این بهانه‌اي برای خوردن تن‌ها شکلات و حذف ضد آفتاب استفاده کنید.

 

6. هر چه تیره تر، بهتر

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

جامدات کاکائو حاوی فلاونوئیدهای کاکائو هستند که بـه جریان خون در سراسر بدن کمک میکنند، اما برای بهره مندی از حداکثر فواید انها، باید شکلاتی مصرف کنید که تا حد امکان بـه کاکائو خام نزدیک باشد. در حالیکه شکلات سفید اصلاً حاوی فلاوانول کاکائو نیست، شکلات شیری حاوی مقداری اسـت، اما همچنین حاوی غلظت بالاتری از قند اسـت «یک اونس شکلات شیری حدود 14.4 گرم شکر دارد»؛ که می تواند باعث شود که شما هوس قند بیشتری کنید.

 

بر اساس مطالعه اي درسال 2011؛ شکلات تلخ قند کمتری دارد و نشان داده اسـت که سیر کننده تر اسـت. شکلات‌هایي با درصد کاکائو 70 درصد یا بالاتر، منابع قوی فلاونوئیدهای کاکائو هستند. شکلات‌هایي که درصد کمتری دارند طعم تلخ کمتری دارند و همان‌ گونه حاوی فلاونوئیدهای کاکائو هستند، اما غلیظ نیستند.

 

7. شکلات ممکن است به کاهش وزن کمک کند

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

طبق یک مطالعه درسال 2014 در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی، خوردن هرروز شکلات تلخ باکیفیت بالا حتی ممکن اسـت بـه کاهش وزن کمک کند. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ بـه کاهش مقاومت بـه انسولین کمک می‌کند، که از افزایش سطح قندخون جلوگیري میکند و شما را از پرخوری منع میکند – حتی بوییدن ان می تواند بـه کاهش اشتها کمک کند.

 

از آنجایی که شکلات تلخ دارای بالاترین میزان فلاونوئیدهای کاکائو اسـت، بیشترین فواید سلامتی رابا مصرف سه تا چهار اونس شکلات تلخ در روز مشاهده میکنیم.

 

8. قبل از خرید برچسب را بخوانید

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

مانند هر غذای بسته بندی شده دیگری، باید برچسب شکلات تلخ خودرا بخوانید تا مطمئن شوید که تعداد کمی از مواد تشکیل دهنده دارد. “بـه دنبال درصد کاکائو موجود باشید – هر چه این درصد بیشتر باشد، فواید سلامتی بیشتری خواهد داشت.” شکلات باید خالص و تیره و بدون هیچگونه افزودنی باشد. عده اي از شکلات‌ها شکر، شیرین‌کننده‌ها و/یا شیر اضافی دارند تا تلخ‌تر و خوش طعم‌تر شوند.

 

روغن های‌ هیدروژنه، اصطلاح دیگری برای چربی های‌ ترانس، یکی از مواد تشکیل دهنده اسـت که بـه ویژه باید از ان اجتناب کرد زیرا با بیماری های‌ قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط اسـت. «اگر چه بـه دلیل قوانین سازمان غذا و دارو، چربی‌های‌ ترانس از اکثر غذاها حذف میشوند.» 

 

9. شکلات خود را تقویت کنید

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

می توانید با مصرف مقداری بادام بـه همراه مقداری ترد و چربی‌های‌ سالم، فواید سلامتی شکلات تلخ خودرا افزایش دهید. تعداد زیادی از مردم شکلات تلخ 100 درصد را خیلی تلخ می‌دانند، اما اگر ان را روی کاسه اسموتی کم قند خود، روی مقداری ماست یونانی ساده بپاشید، یا ان را بـه یک قاشق غذاخوری کره آجیل اضافه کنید، عالی اسـت! شکلات همچنین می تواند بـه دستور العمل ها اضافه شود تا طعم بیشتری را تقویت کند یا هوس ما را برای ان تسکین دهد. 

 

10. زیاده روی نکنید

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

تصور می‌شود روزانه یک اونس شکلات تلخ 70 درصد دارای فواید سلامتی مانند کاهش خطر بیماری قلبی اسـت، اما بـه شما اجازه نمیدهد مقدار زیادی شکلات بخورید. یک اونس شکلات تلخ با 75 تا 80 درصد مواد جامد کاکائو حاوی 12 گرم چربی، 7 گرم چربی اشباع شده، 7 گرم شکر و 170 کالری اسـت.

 

مصرف بیش از حد چربی های‌ اشباع شده کلسترول شما را افزایش می دهد و خطر سکته و بیماری های‌ قلبی را افزایش می دهد در حالی‌که مصرف بیش از حد قند می تواند خطر ابتلا بـه بیماری های‌ قلبی را افزایش دهد و منجر بـه افزایش وزن شود. لذت از شکلات در حد متعادل همراه با سبک زندگی متعادل ورزش و تغذیه میتواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

 

11. مراقب عوارض جانبی باشید

آنچه باید درباره فواید شکلات برای سلامتی بدانید

در حالی‌که شکلات فواید بسیاری برای سلامتی دارد، می تواند عوارض جانبی داشته باشد، بـه خصوص اگر بـه کافئین حساس باشید. کافئین موجود در شکلات ممکن اسـت منجر بـه افزایش ضربان قلب، اضطراب و بی قراری شود.

 

الی “درصورت مصرف ان در اواخر بعد از ظهر یا عصر احتیاط کنید، زیرا این می تواند منجر بـه خواب قطع یا بی کیفیت شود.” شکلات بـه دلیل اسیدی بودن می تواند عاملی برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید نیز باشد. مصرف بیش از حد شکلات بـه طور کلی میتواند منجر بـه افزایش وزن و بیماری‌های‌ مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت شود.

 

بیشتر بخوانید: شکلات شما بر اساس علامت ماه تولدتان

 

در پایان

چه کسی شکلات را دوست ندارد؟ از شکلات‌های‌ تلخ خوشمزه که بـه خوبی با یک لیوان نوشیدنی گرم خوب ترکیب می شوند تا سوپ‌های‌ براونی داغ که شما را بـه دوران کودکی میبرند، بـه راحتی می‌توان فهمید که چرا یکی از خوراکی‌های‌ مورد علاقه همه ی ي اسـت.

جدیدترین مطالب سایت