دستور پخت آش میوه محلی | طرز تهیه آش میوه سنتی

دستور پخت آش میوه محلی | طرز تهیه آش میوه سنتی

معرفی و دستور پخت یک آش خاص و جدید « آش میوه خوش طعم محلی ! »

یک پست ویژه از معرفی انواع آش و سوپ بـه سبک سنتی و رستورانی سایت تالاب ! دراین مطلب بـه معرفی آش میوه می‌پردازیم! ابتدا باید بگوییم کـه  هر لیوان آش میوه برابر اسـت با 220 گرم و 286 کالری و جزو آش هایي با کالری پایین محسوب میشود این غذای محلی مخصوص مناطق آذر بایجان و بیشتر ویژه استان اردبیل اسـت این آش خوش طعم و بو با اقسام میوه هاي‌ خشک و برگ هاي‌ میوه مانند زرد آلو خورشی و آلو قیسی تهیه میشود برای پختن ان نیز بر خلاف تعداد زیادی از آش ها نیازی بـه سبزی نیست همراه سایت تالاب باشید تا در ادامه با دستور پخت این آش خوشمزه و لذیذ بیشتر اشنا شوید .

 

آش میوه در اردبیل بـه نام اریشتَ آشی مشهور اسـت ودر مراسم‌هایي مانند چهارشنبه سوری، پشت پا و… پخت میشود؛ همچنین این آش میوه خوشمزه و خاص در سفره‌هاي‌ نذری و افطاری‌ها نیز دیده میشود. آش میوه می تواند یک پیش غذای مناسب برای مهمانی‌ها هم باشد؛ همچنین برای دستگاه گوارش مفید اسـت و بنابر این دراین روزهای کرونایی می تواند بسیار مغذی و مفید باشد.

 

آش میوه مثل آش چاقاله بادام «آش مخصوص فصل بهار» کـه با نوبرانه بهار تهیه می شود، در فصل تابستان با نوبرانه هاي‌ تابستانی تهیه میشود؛ اما اگر در زمستان و پاییز هم هوس این آش بی‌نظیر را کردید، می توانید بـه جای میوه تازه، از میوه هاي‌ خشک استفاده کنید.

 

رسپی آش میوه جدید

دستور پخت آش میوه محلی | طرز تهیه آش میوه سنتی

آش میوه محلی دستور پخت + مواد لازم برای آش میوه سنتی

 

 

مواد لازم برای پخت آش میوه ترش و خوشمزه

نخود ۱/۲پیمانه

لوبیا چیتی ۱/۲پیمانه

عدس ۱/۲پیمانه

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

رشته آش ۱۵۰گرم

برگ زردآلو ۱/۲پیمانه

آلو زرد ۱/۲پیمانه

آلو بخارا ۱/۲پیمانه

آلو سیاه ۱/۲ پیمانه

زغال اخته ۱ پیمانه

آلبالو ۱ پیمانه

لواشک ترش ۱۰۰گرم

گوشت چرخ کرده ۲۰۰گرم

پیاز ۲ شماره

نمک و زردچوبه بـه میزان لازم

نعنا داغ، پیاز داغ بـه مقدار لازم برای تزئین

انار برای تزئیین درصورت وجود 

 

دستور پخت آش میوه محلی | طرز تهیه آش میوه سنتی

طرز تهیه آش میوه ترش

 

 

مراحل اماده سازی و پخت آش میوه محلی و خوش عطر

 

ابتدا حبوبات را از شب قبل با آب سرد خیس کنید و طی ان چند بار آب ان را عوض کنید تا نفخ ان کاهش یابد و زودتر پخته شود.همچنین برای گرفتن بوی زحم حبوبات با یک شماره از پیازی کـه گفته شد آن ها را بپزید.

 

سپس زرد آلو ؛ آلبالو ؛ ذغال اخته و آلو بخارا را بـه حبوبات در حال پخته شدن اضافه کنید تا بپزند.

 

یک شماره دیگر از پیاز ها را رنده کنید و بـه همراه گوشت چرخ کرده ؛ نعنا خشک ؛ مقداری نمک ؛ فلفل و زرد چوبه مخلوط کنید و ورز دهید.

 

از مواد گوشتی ؛ کوفته قلقلی هاي‌ ریزی در بیاورید و داخل حبوبات و میوه هاي‌ پخته شده بریزید تا بـه همراه حبوبات و میوه ها بپزند.

 

رب گوجه فرنگی را در مقدار کمی آب گرم حل کنید و بعد از پخت حبوبات و بقیه مواد بـه همراه رشته داخل آش بریزید. زمانی کـه رشته آشی پخت ان را در ظرف مورد نظر بریزید و با چاشنی هاي‌ پیاز داغ و نعنا داغ آماده شده تزیین کنید.

 

 

طرز تهیه نعنا داغ به سبک رستورانی!

  1. مقداری روغن را دریک شیرجوش دسته دار ریخته و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود، البته روغن نباید خیلی داغ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث سوختن نعنا و تلخ شدن ان میشود.
  2. بعد از این کـه روغن داغ شد، کمی زردچوبه بـه ان اضافه کنید، بلافاصله پودر نعنا خشک را در ان ریخته و فوری از روی حرارت بردارید و بچرخانید «علت انتخاب ظرف دسته دار همین اسـت کـه بـه اسانی بتوانید نعنا را در روغن چرخانید».

 

دستور پخت آش میوه محلی | طرز تهیه آش میوه سنتی

طرز تهیه نعنا داغ رستورانی

 

نکات کلیدی و مهم در پخت آش میوه

نکاتی مهم در مورد آش میوه وجود دارد که باید به آنها حتما توجه کنید !

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج ان حدودا 1 ساعت و

و زمان پخت و انتظار ان درحدود 4 ساعت می‌باشد .

آش میوه را می توانید در وعده نهار – شام – پیش غذا – سرو کنید .

همچنین می‌توان در ماه رمضان بـه عنوان سحری – افطار – میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

بـه دلخواه می توانید بـه جای آب جوش از آب قلم یا استاک گوشت استفاده کنید.

این اش سبزی ندارد ولی بـه دلخواه می توانید کمی سبزی آش اضافه کنید.

«شـما می توانید همانند ما، دراین آش از سبزی استفاده نکنید؛ اما درصورت تمایل تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر می تواند در آش میوه محلی بـه کار رود و ان را مغذی‌تر کند. این آش لذیذ و مقوی طعم ترش و ملس فوق العاده‌اي دارد و همان طور کـه اشاره کردیم میوه‌ها و سایر موادش سرشار از ویتامین و مواد مغذی اسـت. پس بهتر اسـت شـما هم ان را امتحان کنید و مطمئن باشید کـه طرفدار ان خواهید شد. »

 

اگر در فصل زمستان این آش را تهیه می‌کنید می توانید از لبو نیز استفاده کنید.

 

 

دستور پخت آش میوه محلی | طرز تهیه آش میوه سنتی

طرز تهیه آش محلی میوه | آش ترش و خوشمزه

 

و در پایان این مطلب

امیدواریم از این مطلب سایت تالاب نهایت استفاده را برده باشید و با تهیه یک آش میوه ترش و ملس خوشمزه، درکنار خانواده لحظات شادی داشته باشید. نکته‌اي کـه در انتها لازم اسـت ذکر کنیم، این اسـت کـه برای طرز تهیه آش میوه، مراقب باشید آلبالوهای مصرفی شـما شور نباشد؛ اگر شوری داشتند، ان‌ها را خیس کرده و چندبار آب ان را عوض کنید. نوش جان

جدیدترین مطالب سایت