فال شب یلدا | طالع بینی پوست هندوانه ویژه شب یلدا

فال شب یلدا | طالع بینی پوست هندوانه ویژه شب یلدا

فال شب یلدا

در پایین بعد از خواندن نکاتی در مورد فال شب یلدا یک طالع بینی جالب براتون قرار دادیم…طالع بینی هندوانه شب یلدا .

 

حتماً در شب یلدا فال حافظ بگیرید و از دور هم بودن با خواندن فال حافظ لذت ببرید.

شعر زیبای شب یلدا

از نور دو چشمانت

روشن شده اسـت راهم

يک شب بـه جواره تـو

رؤيا شده اسـت برمن

سر مشق زبان تـو

ذکره همه ی ی ی شبهايم

ترديده دلم در تـو

تنبيه دلم يک عمر

از نهي وصال تـو

چون بيد هراسانم

در بحر هجاي تـو

يلدا شده شبهايم

 

 

فال شب یلدا | طالع بینی پوست هندوانه ویژه شب یلدا

فال پوست هندوانه

پوست هندوانه را می برند و چهار قسمت می کنند ودر یک دست می گیرند و نیت می کنند و از جلو به پشت می اندازند:

 

اگر 2 قطعه سبز و دو قطعه سفید بیفتد – خیر است، اگر 3 قطعه سبز و یک قطعه سفید بیفتد – خوب است، اگر یک قطعه سبز و 3 قطعه سفید بیفتد – باطل است و سرانجام اگر هر 4 قطعه سبز باشد خیلی خوب است.

 

شب یلدا فقط با هندوانه خوردن و تخمه شکستن نیست که جذاب و دوست داشتنی است بلکه از سنت هاي‌ دیرینه این شب، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی است که از قدیم الا یام در بین خانواده هاي‌ ایرانی رواج داشته است.

 

به گزارش تالاب البته برخی معتقدند که تنها خانواده هاي‌ با فرهنگ و اهل دانش و ادب به سنت حافظ خوانی وفادار مانده اند. همان‌ گونه که درگذشته هم افراد فرهیخته و اهل سواد و دانش این شب رابا شاهنامه خوانی همراه می کردند.

 

سنت هاي‌ ایرانی همواره جذاب و دلنشین بوده اند و البته پراز فلسفه و حکمت هاي‌ خاص! این که کتاب حافظ در بلندترین شب سال در محفل گرم خانواده حضور می‌یابد و افراد حاضر در جمع تفالی به لسان الغیب میزنند درکنار قدمتش جای تامل هم دارد.

 

عده اي از محققین براین باورند که مراسم حافظ خوانی در شب یلدا متعلق به طبقه خاص و اهل ادب نیست چرا که تقریباً در تمام خانه ها کتاب حافظ وجوددارد و فقط مختص این شب نیست بلکه اصولا مردم به حافظ خوانی و فال حافظ اعتقاد دارند ودر عامه مردم باور و اعتقاد به فال حافظ بسیار قوی است.

 

اگر رسم ها و آیین هاي‌ یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم، به یقین باید گفت که فال حافظ در سده هاي‌ اخیر به رسم هاي‌ شب یلدا اضافه شده است. شاهنامه خوانی و قصه گویی وحافظ خوانی پدر بزرگ و مادربزرگ در کرسی برای کوچکترها از آیین هاي‌ کهن شب یلداست که اینروزها در خاطر بزرگترهای فامیل حک شده است و ریشه دار بودن این سنت شیرین را نشان میدهد.

 

فال حافظ گرفتن در شبنشینی هاي‌ زمستان و مناسبت هایي چون چهارشنبه آخر ماه صفر، چهارشنبه سوری، شب سیزده صفر، بعداز ظهر سیزده به در، تیرماه سیزده شو«جشن تیرگان درمازندران» هم از باور هاي‌ همگانی است اما با این حال سنت حافظ خوانی درشب یلدا بیشتر وصف الحال است و رواج بیشتری بین خانواده هاي‌ ایرانی دارد.

 

غیر از فال حافظ فال کوزه هم از دیگر سنت هاي‌ شب یلداست که دربرخی نقاط رواج دارد.

 

با این حال مردم ایران در شب یلدا اشعار لسان الغیب رابا نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و آرزوی دل خویش رااز اوطلب می کنند. در بعضی دیگر از نقاط ایران هم شاهنامه خوانی رواج دارد. نقل خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هم از دیگر مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیر تر میکند.

 

اما این‌ها همه ی ترفند هایي است که خانواده گرد هم جمع شوند و بلندترین شب سال را باشادی و صفاسحر کنند. به امید این که این سنت هاي‌ دیرین جای خود رابه زندگی ماشینی ندهد و اشعار حافظ برای فرزندان ما هم ماندنی وخاطره انگیز باشد.

 


 

فال شب یلدا | طالع بینی پوست هندوانه ویژه شب یلدا

طالع بینی پوست هندوانه ویژه شب یلدا

فال پوست هندوانه مخصوص شب یلدا,یلدا و جشن هایي که دراین شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. این جشن مراسمی آریایی است و پیروان میتراییسم ان را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است.

 

شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است. ایرانیان باستان با باور این که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای ان جشن بزرگی برپا می کردند.

 

یلدا و جشن هایي که دراین شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. این جشن مراسمی آریایی است و پیروان میتراییسم ان را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند.

 

یلدا روز تولد میترا یا مهر است. این جشن به اندازه زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است. برای در امان بودن از خطر اهریمن، دراین شب همه ی دور هم جمع می شدند و با برافروختن آتش از خورشید طلب برکت می کردند.

 

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه هاي‌ گوناگون است که همه ی جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

 

دراین شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری ان؛ آینده گویی می کنند. جشن شب یلدا جشنی است که از ۷ هزار سال پیش تا کنون در بین ایرانیان برگزار می شود.

 

۷ هزار سال پیش نیاکان ما به دانش گاه شماری دست پیدا کردند و دریافتند که اولین شب زمستان بلندترین شب سال است.

 

فال شب یلدا | طالع بینی پوست هندوانه ویژه شب یلدا

آیین های شب یلدا

یکی از آیین هاي‌ شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان الغیب رابا نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب می کنند.

 

در عده اي از نقاط ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد.

 

بازگویی خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند.

 

اما همه ی این ها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یک دیگر آیند و بلندترین شب سال رابا شادی و خرسندی به سپیده برسانند.

 

در سراسر ایران زمین، جایی را نمی یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزء آداب و شیوه ان نباشد.

 

در جاهای گوناگون ایران، گونه هاي‌ تنقلات و خوراکی ها به تبع شیوه زندگی مردم منطقه بهره برده می شود اما هندوانه میوه اي است که هیچ گاه از قلم نمی افتد،

 

زیرا شمار زیادی به این باورند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که در پیش دارند سرما و بیماری بر انها غلبه نخواهد کرد.

 

مردم در شب یلدا به شب زنده داری می‌پردازند و برخی نیز تعداد زیادی از دوستان و بستگان خودرا دعوت می کنند.

 

آن ها دراین شب سفره اي می گسترانند که بی شباهت به سفره هفت سین نوروز نیست ودر ان آینه را جای می دهند.

 

گونه‌هاي‌ بی شمار آجیل و تنقلاتی چون نخودچی، کشمش، حلواشکری، رنگینک و خرما و میوه‌هایي چون انار و به ویژه هندوانه خوراکی‌هاي‌ این شب را تشکیل میدهند.

فال شب یلدا | طالع بینی پوست هندوانه ویژه شب یلدا

یلدا جشن کهن ایران باستان

دراین جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال ان بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می شود.

 

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر«آخرین روز پاییز» تا طلوع آفتاب در اول ماه دی «اولین روز زمستان» گفته ‌می شود.

 

«یلدا» برگرفته از واژهٔ سریانی به معنای «زایش» و «تولد» است. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از ان را «میلاد خورشید» دانسته ‌است.

 

در آثارالباقیه بیرونی، ص ۲۵۵؛ از روز اول دی ماه، با عنوان «خور» نیز یاد شده ‌است ودر قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا در لندن، «خُره روز» ثبت شده، اگر چه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده است.

 

چلّه، دو موقعیت گاه‌شمارانه در طول یکسال خورشیدی با کارکردهای فرهنگ عامه، یکی در آغاز تابستان «تیرماه» و دیگری در آغاز زمستان«دی ماه»؛ هر یک متشکل از دو بخش بزرگ«چهل روز» و کوچک«بیست روز» است.

 

واژه چلّه برگرفته از چهل و مخفف «چهله» و صرفاً نشان ‌دهنده گذشت یک دوره زمانی معین«و نه لزوما چهل روزه» است.

 

پیشینه یلدا

چله و جشن‌هایي که دراین شب بر‌گزار می شود، یک سنت باستانی است.

 

مردم روزگاران دور و گذشته که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد ودر طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند

 

کارها و فعالیت‌هاي‌ خودرا با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

 

آنان ملاحظه می کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می شود ودر نتیجه در ان روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند.

 

این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید سمبل نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند.

 

مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی – هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از ان روزها بتدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می شوند،

 

از همین رو آن را شب زایش خورشید نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند. بدین‌سان در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع میشد

 

ودر اوستا، واژه «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» به مفهوم «سال» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.
 
جدیدترین مطالب سایت