آیا جن واقعا وجود دارد؟

مجموعه : جن و ارواح
آیا جن واقعا وجود دارد؟

چطوری یک جن را از نزدیک ببینیم؟

خداوند در قرآن کریم آیه ها و احادیث مختلفی در مورد جن و اجنه بیان کرده اسـت وقتی موضوع جن بـه وسط می‌آید ناخودآگاه باعث ترس و هراس می‌شود اما دراین قسمت از تالاب کامل بـه این موضوع پرداخته ایم

 

بیشتر مردم اعتقاد دارند جن ها موجوداتی هستند کـه فارغ از نامرئی بودنشان، دارای قدرت تفکر و احساسات هستند و آفرینش انها بـه هزاران سال قبل بازمی گردد. اما راز پنهان این موجودات چه می باشد؟

 

آیا جن واقعا وجود دارد؟

 

شاید تا کنون در فیلم هاي‌ وحشتناک، جن و روح را دیده باشید، اما دیدن و صحبت در مورد جن فلسفه اي عمیق دارد کـه در منابع و کتابهای مذهبی بدان اشاره شده اسـت کـه در اینبخش از نمناک بیشتر میخوانید.

 

آیا دیدن جن ممکن اسـت؟

نظر قرآن کریم در مورد دیدن و ارتباط با اجنه

همان طور کـه از مفهوم نام جن بـه دست می‌آید، جن موجودی ناپیدا اسـت کـه قرآن کریم وجود آنرا تصدیق کرده و مشخصاتی برای او عنوان کرده اسـت مانند:

از آتش آفریده شده اند.«سوره الرحمن، آیه 15»

گروهی از آن ها مۆمن صالح و گروهی کافرند. «سوره جن، آیه 11»

دارای تکلیف و مسۆولیت اسـت. «آیات سوره جن و سوره الرحمن»

انها دارای حشر و نشر و معادند. «سوره جن، آیه 15»

دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال اسـت. «آیات مختلف سوره جن»

آن ها قدرت نفوذ در آسمان ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند، و بعدا ممنوع شدند. «سوره جن، آیه 9»

آن ها قدرت انجام بعضی کارهای مورد نیاز انسان را دارند. «سوره سبا، آیات 12- 13»

انها با بعضی انسان ها ارتباط برقرار می ‏کردند و با آگاهی محدودی کـه نسبت بـه بعضی از اسرار نهائی داشتند ؛ بـه اغوای انسانها می ‏پرداختند. «سوره جن، آیه 6»

 

آیا جن واقعا وجود دارد؟

 

اما چیزی کـه در بین مردم مرسوم اسـت کـه انها را از ما بهتران، پری و همزاد و … میدانند و ظاهر انها را دارای اشکال عجیب‌وغریب و موذی معرفی می‌کنند کـه مزاحم انسان هامیشوند.

 

اما تمام این موارد نه مورد تائید قرآن و احادیث اسلامی اس و نه عقل آن ها را قبول میکند بلکه بیشتر زاییده توهمات و خیال پردازی افرادی اسـت کـه می‌خواهند بازار دعانویسی و امثال آن ها را گرم نگه دارند.

 

واضح اسـت کـه جنیان نیز مخلوقاتی مانند انسان ها هستند کـه برای آزمایش الهی و عبودیت خلق شده اند.

 

نظر خداوند در قرآن درباره جن

وَ مَا خَلَقْتُ الجْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون؛«سوره ذاریات، آیه56»

من جنّ و انس را نیافریدم جز برای این‌که عبادتم کنند «و از این راه تکامل یابند و بـه من نزدیک شوند».

و یا این‌که هیچ چیز خارج از اجازه خداوند انجام نمی‌شود. و خارج از سلطنت خدا کسی نمی‌تواند بـه انسان آسیب برساند.

«وَ مَا هُم بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ؛«سوره بقره، آیه112»

ولی هیچ گاه نمی ‏توانند بدون اجازه خداوند، بـه انسانی زیان برسانند.»

 

آیا جن واقعا وجود دارد؟

 

شکل های دیگر اجنه

گاه جن مفهوم وسیع تری را در بر میگیرد کـه انواع موجودات ناپیدا را شامل می‌شود، اعم از انها کـه دارای عقل و درک هستند و آنهایی کـه عقل و درک ندارند.

 

حتی گروهی از حیوانات کـه میتوان آن ها را دید اما اغلب در لانه ها پنهان هستند دراین مفهوم جای دارند.

پیامبر اکرم«ص» فرمود:

«خداوند جن را پنج صنف آفریده اسـت:صنفی مانند باد در هوا «ناپیدا هستند» و صنفی بـه صورت مارها، و صنفی بـه صورت عقربها، و صنفی حشرات زمین ‏اند، و صنفی از آن ها مانند انسانند کـه بر انها حساب و عقاب اسـت.» «سفینة البحار،ج 1؛ ص 186 «ماده جن»»

 

در چه مواردی اجنه به انسان رخنه میکنند؟

برای ایجاد مزاحمت از سوی جن بـه انسان راه حل هاي‌ بسیار زیادی وجوددارد کـه کـه خرافه بودن و کاربرد آن ها اثبات نشده اسـت.

 

آیا جن واقعا وجود دارد؟

در آیه ٢٧٥ از سوره بقره از طرف خداوند آمده اسـت:

آن دسته از افرادی کـه ربا می خورند در قیامت نمی‌توانند برخیزند مگر مثل کسی کـه در نتیجه تماس با شیطان دیوانه شده و تعادل خودرا از دست داده اسـت.

 

بـه طور کلی اجنه و شیاطین هرگز بر انسان سلطه قهری و غیر ارادی و تصرف نداشته و هرگونه انحرافی کـه از سوی انها درباره انسان صورت می پذیرد همراه با اختیار و اراده انسان اسـت اما بی تردید عده اي از مشکلات و سختی ها از سوی شیطان اسـت کـه همه ی برای امتحان و آزمایش ما اسـت.

 

بـه همین دلیل باید گفت کـه میان سختی و انحراف تفوت بسیاری وجوددارد چرا کـه انحراف برای مومنین نیست و سختی برای انها مقدر شده اسـت.

 

آیا جن واقعا وجود دارد؟

 

وصلت با جنیان

ظاهراً اصل ازدواج با جن ممکن اسـت. درباره ازدواج جن با انسان علما مطالبی بیان کرده اند کـه برگرفته از روایات و مطالب دینی اسـت.

 

بـه عنوان مثال آیت الله بهجت در پاسخ بـه سوال این‌که آیا ازدواج دختر با جن جایز اسـت، می فرمایند:

 

چون معرضیت زیادی برای فتنه و منازعه دارد و خوف خطر دارد، خلاف احتیاط اسـت و بر تقدیر جواز، احوط متعه اسـت یا این‌که طوری باشد کـه شرط کنند وکالت را کـه اختیار طلاق اسـت با دختر باشد.«کتاب استفتائات آیت الله بهجت،ج4؛ ص14 »

 

خداوند در سوره الرحمن می فرماید:

فِیهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَآنٌّ ﴿٥٦﴾ ؛ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَآنٌّ ﴿٧٤﴾

 

در آن بهشت ها زنانی هستند کـه فقط بـه همسرانشان عشق می ورزند، و پیش از آنان دست هیچ انس و جنی بـه آنان نرسیده اسـت. پیش از همسران بهشتی شان دست هیچ انس و جنّي بـه آنان نرسیده اسـت.

 

از این آیه میتوان دریافت کـه شکل تولد و تولید نسل جنیان نیز مانند انسان هاست. بدینسان می‌توان گفت ابلیس نیز کـه از طائفه جن اسـت، فرزندان خودرا از طریق ازدواج با زنان جن بـه دنیا می آورد.

 

آیا جن واقعا وجود دارد؟

 

شیخ عماد الدین یکی از موانع ازدواج را اختلاف جنس دانسته و می‌گوید:

جائز نیست آدمی زن جنیه بگیرد چون خداوند فرمود:

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ «سوره روم، آیه 21»

و از نشانه هاي‌ [قدرت و ربوبیت] او این اسـت کـه برای شـما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در بین شـما دوستی و مهربانی قرار داد؛ قطعاً دراین [کار شگفت انگیز] نشانه هایي اسـت برای مردمی کـه می اندیشند.

 

آیا امکان دیدن جن وجود دارد؟ باید بگوییم بله وجود دارد

وَ يَوْمَ یحَشرُهُمْ جَمِیعًا يَامَعْشرَ الجْنّ‏ِ قَدِ اسْتَکْثرَتُم مِّنَ الْانسِ وَ قَالَ أَوْلِيَاؤُهُم مِّنَ الْانسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنَا؛«سوره انعام، آیه 128»

و روزی کـه همگان را گرد آورد و گوید:اي گروه جنیان، شـما تعداد زیادی از آدمیان را پیرو خویش ساختید. یارانشان از میان آدمیان گویند:اي پروردگار ما، ما از یک دیگر بهره‏مند می‏شدیم و بـه اتمام زمانی کـه برای زیستن ما قرار داده بودی رسیدیم.

 

بـه طور کلی دیدن جن برای هر انسانی محقق اسـت اما در کتب مختلف و احادیث در مورد جنیان توصیه اکید شده اسـت کـه ارتباط نگیرید چرا کـه باعث خوف و بـه هم ریختگی زندگی خودتان خواهد شد

جدیدترین مطالب سایت