بزرگترین شکارچی تانک جهان (عکس)

بزرگترین شکارچی تانک جهان (عکس)

بزرگترین شکارچی تانک جهان

محمدعلی صفا در جریان جنگ با عراق بـه تنهایی دریک هفته ۱۶۴ تانک را مورد هدف قرار داد و حتی در روز شهادتش ۳۴ تانک را منهدم کرد. طوری کـه حتی خود عراقی‌ها هم در حیرت بودند و صدای صدام نیز درامد و خرمشهر را قبرستان تانک‌هاي‌ خود نامید

 

گفته می شود کـه بعد از مرگش پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان پرچم پایگاه را بـه مدت ۳ روز نیمه برافراشته کرده بود. و تندیسی از این قهرمان دراین پایگاه ساخته شد. در تهران، بجنورد و بوشهر نیز خیابان‌هایي بـه نام این شهید نامگزاری شده

بزرگترین شکارچی تانک جهان (عکس)

محمدعلی صفا از قهرمانان ملی ایران

 

محمدعلی صفا دوره‌هاي‌ رزمی مختلف، دوره‌هاي‌ چتربازی، دوره تکمیلی تکاوری، دوره شکار تانک و … رابا امتیاز عالی سپری کرده بود. تلاش‌هاي‌ او موجب شده بود تا مدرک تخصصی شکار تانک از پایگاه تکاوری رویال مارین انگلستان دریافت کند. او برای آموزش تخصصی انهدام‌ ناوهای جنگی بـه پایگاه تکاوری جان‌.اف.کندی ایالات امریکا اعزام شد و به عنوان اولین ایرانی مدرک تخصصی انهدام ناو جنگی را دریافت کرد.

 

به گزارش تالاب ان‌ها کم‌تر از یک دهم لشکر عراق بودند، اما ۱۶۰ تانک لشکر متجاوز بعثی را منهدم کردند و ارتش صدام را بـه عقب راندند بـه ‌گونه‌اي‌ کـه‌ بـه ‌علت خسارت سنگینی کـه بـه لشکر تانک صدام وارد آوردند بعد از اشغال خرمشهر، صدام متجاوز، خرمشهر را «قبرستان لشکر تانک» خود نامید.

 

 امیر سرتیپ محمدعلی صفا درسال ۱۳۲۸ در بجنورد متولد شد ودر سال ۵۹ در خرمشهر بـه شهادت رسید. او از فرماندهان تکاوران دریایی بود. پس از پیوستن محمدعلی بـه ارتش و گذراندن دوره‌هاي‌ انتخابی در ایران برای ادامه دوره‌هاي‌ تخصصی کماندویی در پایگاه کماندویی «رویال مارین» مشهور بـه پایگاه «موش‌هاي‌ صحرا» انگلستان انتخاب شد.

 

در خارج از ایران یکسال گذراندن دوره‌هاي‌ تکمیلی کماندویی از قبیل S.P.S، شکار تانک، چتربازی، دوره‌هاي‌ تخصصی تارزان کورس ژاپن، دوره‌هاي‌ رزمی جودو، کونگ فو و جنگ در خشکی، دریا و هوا، بـه طول کشید و محمدعلی در تمام این دوره‌ها ممتاز بود. تلاش‌هاي‌ او موجب شد عنوان و مدرک متخصص شکار تانک را از پایگاه کماندویی «رویال مارین» دریافت کند.

بزرگترین شکارچی تانک جهان (عکس)

 

از ان جایی کـه صفا توانسته بود دوره‌هاي‌ یاد شده رابا موفقیت در انگلستان بـه اتمام برساند و عنوان کماندوی برتر و مقام اول کماندویی ارتش‌هاي‌ جهان را از ان خود کند برای آموزش دوره‌هاي‌ تخصصی انهدام ناوهای جنگی بـه پایگاه کماندویی جان. اف .کندی ایالات امریکا اعزام شد و پس از گذراندن آموزش دوره‌هاي‌ مختلف در کشور آمریکا برای اولین بار در ایران توانست مدرک تخصصی کماندوی ویژه با عنوان انهدام ناوهای جنگی را دریافت کند.

 

به گزارش تالاب هم چنین بـه دلیل شجاعت بسیاری کـه او در عملیات‌هاي‌ آموزشی از خودش نشان داده بود برای دوره‌هاي‌ کماندویی زندگی در شرایط سخت بـه نام Long Hope «امید طولانی» در جنگل‌هاي‌ آمازون نیز انتخاب شد.

 

بـه دلیل ان‌کـه محمد علی علاقه شدیدی بـه میهن و خدمت بـه مردم داشت، پس از آموزش بـه کشور بازگشت و آموخته‌هاي‌ خودرا در اختیار هموطنان قرار داد ودر قدم اول در پایگاه کماندویی نیروی دریایی ارتش در بوشهر بـه عنوان مربی و استاد بـه تعلیم و تربیت کماندوها پرداخت ودر روزهای اول پیروزی انقلاب کـه کشور شرایط خاصی داشت و افراد ضد انقلاب در گوشه و کنار، آشوبگری می کردند محمدعلی نیز همگام با مردم انقلابی بـه دفاع از انقلاب پرداخت. صفا در هنگام درگیری با نیروهای ضد انقلاب از راه دور هدف تیراندازی قرار گرفت و از ناحیه شکم بـه شدت زخمی شد.

 

پس از زخمی شدن او را بـه بیمارستان انتقال دادند و پس از ۳ بار عمل جراحی قسمتی از روده‌هاي‌ محمد علی قطع و برداشته شد اما با روحیه قوی کـه داشت دوباره توانست سلامتی خودرا بـه دست آورد.

 

بزرگترین شکارچی تانک جهان (عکس)

قهرمان ارتش

 

هم زمان با آغاز جنگ تحمیلی با توجه بـه این‌که محمد علی دو سال استراحت دکتری داشت اما خودرا برای نبرد با دشمن متجاوز آماده کرد، او بر این باور بود کـه باید از تخصص اش کـه در چند کشور مختلف دیده اسـت برای خدمت بـه کشور و آموزش نیروهای ارتش استفاده کند. او کـه بـه تاکتیک‌هاي‌ جنگی و استراتژیکی اشراف کامل داشت و این ویژگی بارز ان محمد علی بود.

 

در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش بعث عراق بـه ظرفیت دو لشکر تانک و با تمام تجهیزات، بـه خرمشهر حمله کرد و نیمی از خرمشهر را بـه اشغال خود درآورد، دراین هنگام محمدعلی بـه همراه سایر کماندوها نیروی دریایی بوشهر با رشادت و جانفشانی ودر حالی کـه تعداد نفرات ان‌ها کمتر از یک دهم لشکر عراق بود توانستند ۱۶۴ تا از تانک‌هاي‌ افسانه‌اي کـه در اختیار لشکر عراق قرار داشت را منهدم کند و بـه کمک نیروهای خود ارتش عراق را بـه عقب راندند و بـه علت خسارت سنگینی کـه کماندوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بـه لشکر تانک صدام وارد آوردند بعد از اشغال خرمشهر، صدام متجاوز، خرمشهر را «قبرستان لشکر تانک» خود نامید. دراین درگیری‌ها ۱۳ ناو جنگی و موشک‌انداز ارتش عراق راغرق کرد. صفا توانست در طول یک هفته رکورد شکار تانک‌ در دنیا را بشکند.

 

سرانجام باوجود مقاومت‌هاي‌ بسیار کماندوهای نیروی دریایی ارتش و پس از انهدام صدها تانک و تار و مار کردن لشکر عراق، محمدعلی صفا در ۴ آبان ۱۳۵۹ بر اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش بـه ناحیه پیشانی، پا و پهلو بـه درجه رفیع شهادت نایل آمد. اعتقادات قوی شهید صفا و دیگر رزمندگان اسلام موجب شد تا ان ها بتوانند در برابر امکانات بیشمار دشمن تا دندان مسلح مقاومت جانانه‌اي داشته باشند.

 

بزرگترین شکارچی تانک جهان (عکس)

محمدعلی صفا در حال تمرین‌های مخصوص

شهیدی کـه در انگلستان برای او تندیس ساختند

پس از اعلام خبر شهادت وی تمام مردم بجنورد و شهر های اطراف در غم از دست دادن ان شهید سوگواری کردند و عده زیادی از شهر های اطراف، گرگان و مازندران برای تشییع جنازه محمدعلی بـه بجنورد آمدند و نامه تسلیتی از طرف پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان برای خانواده صفا ارسال شد کـه در ان نامه اعلام کرده بودند بـه خاطر شهادت محمدعلی صفا مدت سه روز پرچم این پایگاه نیمه برافراشته بوده اسـت.

 

این پایگاه همچنین تندیسی از وی ساخت و پایگاهی بـه نام پایگاه شکارچی تانک محمد علی صفا در انگلستان بنا شد. در تهران، بجنورد و بوشهر نیز خیابان‌هاي‌ بـه نام شهید «صفا» نام گذاری شد.

 

مروت و جوانمردی، سرشت پاک، شجاعت، حقیقت در گفتار، کردار نیک، داشتن انفاق و تعاون و مشورت در کارها و دارا بودن مراتب ایثار یعنی شهادت، در سرشت و ذات شهیدمحمد علی صفا بـه وضوح بـه چشم میخورد.

 

جدیدترین مطالب سایت