گران ترین فلزات دنیا + 10 فلز گران قیمت

گران ترین فلزات دنیا + 10 فلز گران قیمت

گرانترین فلزات دنیا : شاید فکر کنید کـه طلا گرانترین فلز دنیا باشد ولی اینطور نیست. در ادامه با ما باشید تا بفهمید کدام فلز گرانترین فلز در دنیا اسـت. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از گرانقیمت ترین فلزهای دنیا را منتشر کرده ایم.

 

10 گران قیمت ترین فلزات در جهان

آیا می خواهید بدانید گرانترین فلزات گرانبهایی کـه می توانید بخرید چه ارزشی دارند؟ فلزات گرانبها در اشکال و اندازه هاي‌ مختلف وجود دارند. طلا و نقره رایجترین هستند. با این حال، تعداد زیادی از فلزات گرانبها وجود دارند کـه حتی ارزشمندتر هستند و پس از ان بسیار دسته بندی می شوند.

 

بنابر این، قبل از خرید تمام طلا و نقره این سیاره، فهرستی از فلزات گرانبها را مطالعه کنید و ببینید آیا میتوانید برای خود معامله کنید یا خیر! در این جا لیستی از 10 فلز گرانبها در جهان آمده اسـت.

 

بیشتر بخوانید: فلز ماه تولد شما چیست؟

 

10. ایندیوم

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

گرانترین فلزات دنیا

ایندیم یک عنصر شیمیایی نرم سفید-نقره اي اسـت کـه می توان ان رابا سمبل In و شماره اتمی ان 49 شناسایی کرد. بـه غیر از قلیایی، ایندیم نرم ترین فلز روی سیاره اسـت و یک فلز پس از انتقال اسـت کـه تقریبا 0.21 قسمت در میلیون از پوسته زمین را تشکیل میدهد.

 

ایندیم را می توان در نقطه ذوب بالاتر از سدیم و گالیم بـه شکل مایع ذوب کرد، اما فقط کمی زیر لیتیوم و قلع. نخستین بار درسال 1863 توسط فردیناند رایش و هیرونیموس تئودور ریچر با استفاده از روش هاي‌ طیف سنجی کشف شد. بـه دلیل وجود خط آبی نیلی در طیف ان؛ نام ان را ایندیوم گذاشتند.

 

ایندیوم بیشتر در صنعت نیمه هادی برای کالاهایی مانند آلیاژها، لحیم کاری ها و مهر و موم هاي‌ خلاء بالا فلزات نرم استفاده می شود. ایندیوم بسته بـه خلوص و مقدار، حدود 1 تا 5 دلار در هر گرم قیمت دارد.

 

9. اسکاندیم

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

 

این عنصر شیمیایی را می توان با سمبل Sc یا شماره اتمی 21.A شناسایی کرد. اسکاندیم برای نخستین بار درسال 1879 در اسکاندیناوی با تجزیه و تحلیل طیفی کانی هاي‌ اوکسنیت و گادولینیت کشف شد. اعتبار بـه دانشمند سوئدی، لارس نیلسون داده شد، کـه بـه درستی ان را بـه نام اسکاندیناوی نامگذاری کرد.

 

این یک رنگ فلزی سفید نقره اي اسـت و از نظر تاریخی بـه عنوان عنصر کمیاب طبقه بندی شده اسـت. می توان ان را در بیشتر ذخایر ترکیبات خاکی کمیاب و اورانیوم یافت، اما تنها از سنگ معدن هاي‌ خاصی در چند معدن در سراسر جهان استخراج می شود. یک گرم اسکاندیم استات 44 دلار اسـت.

 

8. نقره ای

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

گرانترین فلزات دنیا

 

نقره کـه در رتبه هشتم فهرست فلزات گرانبها قرار دارد، یکی از شناخته شده ترین و رایجترین فلزات روی کره زمین اسـت. سمبل عنصر شیمیایی ان Ag و شماره اتمی ان 47 اسـت. نقره بالاترین رسانایی الکتریکی، هدایت حرارتی و بازتابش را در میان هر فلزی کـه برای انسان شناخته شده اسـت، نشان میدهد.

 

می توان ان را در پوسته زمین در خالص ترین شکل عنصری ان بـه عنوان آلیاژی با طلا و سایر فلزات گرانبها ودر کانی هایي مانند کلرارژیریت و آرژانتیت یافت. با این حال، بیشتر نقره جهان بـه عنوان محصول جانبی پالایش طلا، سرب، مس و روی تولید می شود.

 

از آنجایی کـه نقره برای مدت طولانی بـه عنوان یک فلز گرانبها درنظر گرفته شده اسـت، از ان بـه روش هاي‌ مختلف استفاده می شود، مانند در ساخت سکه هاي‌ شمش و سایر رسانه هاي‌ غیر مرتبط با ارز مانند پانل هاي‌ خورشیدی، سیستم هاي‌ تصفیه آب و جواهرات. قیمت تقریبی فعلی هر گرم نقره 0.48 دلار در هر گرم اسـت.

 

7. رنیوم

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

 

رنیم یکی از نادرترین فلزات در پوسته زمین درنظر گرفته می شود و دارای سومین نقطه ذوب و دومین نقطه جوش بالا در میان هر عنصر پایدار اسـت. با استفاده از سمبل عنصر شیمیایی Re و شماره اتمی 75 می توان ان را شناسایی کرد.

 

رنیم درسال 1908 کشف شد و نام رودخانه راین در اروپا نامگذاری شد. همچنین این دومین عنصر پایداری بود کـه درست قبل از هافنیوم یافت شد. این فلز گرانبها اغلب برای سوپرآلیاژهای مبتنی بر نیکل در محفظه‌هاي‌ احتراق، پره‌هاي‌ توربین و نازل‌هاي‌ اگزوز موتورهای جت استفاده میشود. قیمت رنیم دراین لحظه درحدود 1290 دلار در هر اونس تروی اسـت.

 

6. اوسمیوم

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

اوسمیوم یک فلز انتقالی سخت مایل بـه آبی مایل بـه سفید در گروه پلاتین اسـت کـه میتواند بـه عنوان یک عنصر کمیاب در آلیاژها و سنگ معدن پلاتین یافت شود. این متراکم ترین عنصر طبیعی اسـت و طبق معمولً برای ایجاد نوک نوک قلم و اتصالات الکتریکی استفاده می شود.

 

همچنین یکی از کمیاب ترین عناصر روی کره زمین اسـت، بـه همین دلیل اسـت کـه قیمت بالایی را می طلبد. بـه ازای هر اونس تروی، شـما بـه دنبال پرداخت حدود 400 دلار هستید کـه از دهه 1990 بسیار ثابت بوده اسـت اما بسته بـه بازار می‌تواند کمی نوسان داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد حکاکی لیزری روی چوب و فلز

 

5. ایریدیوم

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

گرانترین فلزات دنیا

ایریدیوم یک فلز انتقالی سخت نقره اي-سفید اسـت کـه بـه عنوان دومین فلز چگال روی زمین درنظر گرفته می شود. این فلز مقاوم در برابر خوردگی اسـت و بـه وفور در شهاب سنگ ها و پوسته زمین یافت می شود.

 

ایریدیوم درسال 1803 توسط اسمیتسون تنانت کشف شد کـه این فلز گرانبها را بـه نام الهه یونانی آیریس نامگذاری کرد زیرا نمکهای برجسته ان شبیه تمام رنگ هاي رنگین کمان بود.

 

آفریقای جنوبی بیشترین مقدار از این فلز را تولید میکند کـه برای استفاده در محصولات مختلف مانند ساعت و قطب نما و تمام قطعات مختلف در صنعت خودروسازی بـه کشور های سراسر جهان صادر میکند. قیمت فعلی ایریدیوم ها حدود 520 دلار در هر اونس اسـت.

 

4. روتنیوم

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

 

روتنیوم در رتبه چهارم فهرست گرانقیمت ترین فلزات ما قرار دارد. روتنیوم یک عنصر شیمیایی اسـت کـه با سمبل Ru و شماره اتمی 44 قابل شناسایی اسـت. متعلق بـه گروه پلاتینیوم; روتنیم یک فلز نادر انتقالی اسـت کـه توسط دانشمند روسی الاصل کارل ارنست کلاوس درسال 1844 در دانشگاه دولتی کازان کشف شد.

 

او عنصر روتنیوم را بـه افتخار روسیه نامگذاری کرد، زیرا روتنیا بـه معنای روسیه لاتین اسـت. روتنیوم بیشتر در سنگ معدن با سایر فلزات گروه پلاتین در کوه هاي‌ شمال و جنوب کشور آمریکا یافت می شود. بـه طور گسترده اي در چندین دستگاه و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود. از امروز، روتنیوم تقریبا 260 دلار در هر اونس قیمت دارد.

 

3. طلا

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

گرانترین فلزات دنیا

سومین فلز گرانبها در جهان طلا اسـت. این فلز گرانبها نیازی بـه معرفی ندارد زیرا مسلماً رایجترین فلز در جهان اسـت. قوطی طلا در خالص ترین شکل خود فلزی زرد روشن، متراکم، نرم، چکش خوار و انعطاف پذیر اسـت و یکی از کم واکنش ترین عناصر شیمیایی روی زمین اسـت.

 

طلا اغلب بـه شکل آزاد عنصری بومی خود، قطعات یا دانه ها در سنگ ها، رگه ها و رسوبات آبرفتی یافت می شود. هنوز هم نسبتاً کمیاب درنظر گرفته می شود، از این رو برچسب قیمتی دارد و اغلب در طول تاریخ برای ضرب سکه، جواهرات و هنر استفاده شده اسـت.

 

چین هنوز هم بیشترین میزان طلا را تولید می‌کند کـه سالانه 440 تن تخمین زده می شود. قیمت هر گرم طلا در حال حاضر تقریبا 53.95 دلار اسـت.

 

2. پالادیوم

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

دومین فلز گرانبها در جهان پالادیوم اسـت. پالادیوم یک عنصر شیمیایی اسـت کـه با سمبل Pd و شماره اتمی ان 46 مشخص می شود. پالادیوم درسال 1803 توسط شیمیدان انگلیسی ویلیام هاید ولاستون کشف شد، پالادیوم از نام سیارک پالاس نامگذاری شد.

 

این بخشی از گروه پلاتین بـه همراه پلاتین، رودیوم، روتنیوم، ایریدیوم و اوسمیم اسـت کـه همگی دارای خواص شیمیایی مشابهی هستند، با این حال، پالادیوم کمترین نقطه ذوب و کم‌تراکم‌ترین آن ها را دارد. رایج ‌ترین کاربرد پالادیوم‌ها در مبدل‌هاي‌ کاتالیزوری اسـت کـه برای تبدیل تا 90 درصد از گازهای مضر موجود در اگزوز خودروها بـه مواد کمتر مضر استفاده می شوند.

 

همچنین برای ساخت عده اي از گرانترین جواهرات جهان، و همچنین لوازم الکترونیکی، تصفیه آب هاي‌ زیرزمینی، تصفیه هیدروژن، دندانپزشکی و دکتری استفاده می شود. اگر میخواهید روی این فلز گرانبها پول بپاشید، بهتر اسـت جیب‌هاي‌ عمیقی داشته باشید، زیرا یک گرم پالادیوم 72.13 دلار برای شـما بـه ارمغان می‌آورد!

 

1. رودیوم

گران ترین فلزات دنیا در سال 1402

گرانترین فلزات دنیا

عنوان گرانترین فلز گرانبها در جهان بـه رودیوم می‌رسد. این فلز گرانبها بسیار کمیاب اسـت و میتوان ان را بـه‌عنوان یک فلز انتقالی بی‌اثر مقاوم در برابر خوردگی، سفید نقره‌اي، سخت و مقاوم در برابر خوردگی توصیف کرد. رودیوم عضوی از گروه پلاتین و یک فلز نجیب اسـت.

 

نخستین بار توسط ویلیام هاید ولاستون درسال 1803 کشف شد و بـه دلیل رنگ رز یکی از ترکیبات کلر ان نامگذاری مناسبی بر ان گذاشته شد. می توان ان را در سنگ معدن پلاتین یا نیکل درکنار سایر فلزات گرانبها از گروه پلاتین یافت.

 

درست مانند دومین فلز گرانبها در جهان، پالادیوم، حدود 80 درصد از رودیوم جهان بـه عنوان یکی از کاتالیزورها در مبدل کاتالیست سه طرفه در خودروها استفاده می شود. از سال 2020؛ قیمت فعلی هر گرم رودیوم 260.42 دلار اسـت کـه ان را بـه عنوان گرانترین فلز گرانبها در جهان ثابت می‌کند!

 

بیشتر بخوانید: جیپ تمام فلز هیولای ضدگلوله + عکس

 

در پایان

امیدواریم از فهرست 10 گرانقیمت ترین فلزات گرانبها در جهان لذت برده باشید. تکان دهنده، درست اسـت؟ قبل از این کـه این فهرست را گرد آوری کنیم، حتی درباره عده اي از آن ها نشنیده بودیم. با این حال، ما بـه سرعت از این کـه چقدر از این فلزات گرانبها در تعداد زیادی از محصولات روزمره استفاده می شود حيرت زده شدیم.

 

با این حال، 260.42 دلار برای هر گرم کمی بیش از حد اسـت، بنابر این فعلا بـه طلا و نقره قدیمی خوب پایبند خواهیم بود.

جدیدترین مطالب سایت