قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

قدیمی ترین شهرهای دنیا : شهرهایی در سرتاسر جهان وجود دارند کـه بـه هزاران سال پیش بازمی‌گردند، تعداد زیادی از انها هنوز هم با حیاتی قابل لمس و مغناطیسی تپش دارند. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز مطالبی از قدیمی‌ترین شهر های دنیا را منتشر کرده ایم.

 

15 تا از قدیمی ترین شهرهای جهان

زمین پیر اسـت صخره معجزه آسای ما از ابتدا مورد سکونت انسانها نبوده اسـت، اما این سیاره مملو از شهر های درخشان با هزاران سال تاریخ اسـت. مدتی طول کشید تا گونه هاي‌ جذاب ما ساکن شوند، اما چه زمانی اینکار را انجام دادیم؟ شعبده بازي. تعداد زیادی از نخستین سکونتگاه‌هاي‌ بشریت در اثر بی‌رحمی بی‌رحمانه تاریخ گمشده‌اند، اما قدیمی‌ترین شهر های کره زمین طیف وسیعی از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را بـه نمایش میگذارند.

 

پس باستانی ترین شهر جهان کدام اسـت؟ یک سوال بحث برانگیز، اما ممکن اسـت پاسخ ان را این جا بیابید. با پوشش هر قاره بـه جز قطب جنوب «برای ثبت، Base Orcadas قدیمی‌ترین سکونتگاه در جنوب یخ زده اسـت»؛ این‌ها قدیمی‌ترین شهر های جهان هستند. خوب، آنهایی کـه واقعاً می توانید از انها بازدید کنید.

 

هیچ فهرستی از قدیمی‌ترین شهر های جهان بدون دمشق کـه تصور می شود قدیمی‌ترین پایتخت جهان اسـت کامل نمیشود، اما وضعیت آشفته سوریه ان را فعلا ممنوع کرده اسـت. و بـه نام انصاف جغرافیایی، این فهرست قدیمی‌ترین شهر های هر قاره را نشان می دهد کـه حضور مکان هایي با قدمت کمتر از 300 سال را توضیح می دهد. می‌توان گفت سن نسبی اسـت. بدون مقدمه، دوستداران تاریخ، این یکی برای شماست.

 

بیشتر بخوانید: تصاویری از قدیمی ترین نقشه های به دست آمده از جهان

 

1. جریکو، کرانه باختری

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

هر زمان کـه در مورد قدیمی‌ترین شهر های جهان صحبت می شود، جریکو هرگز از گفت‌وگو دور نیست. اریحا کـه در کرانه باختری رود اردن واقع شده اسـت، بیش از 11000 سال اسـت کـه بـه طور مداوم سکونت داشته اسـت، در تعداد زیادی از دوران وجود خود یک پست تجاری مهم بوده و حتی در عهد عتیق نیز بـه ان اشاره شده اسـت. تاریخ در این جا همان‌ گونه ساخته می شود. جریکو نخستین شهری بود کـه پس از پیمان اسلو درسال 1994 بـه فلسطین واگذار شد.

 

برگزیده تاریخ: اگر می توانید ببینید عیسی پس از تعمید توسط یحیی تعمید دهنده کجا روزه گرفت، بروید و ان را ببینید، درست اسـت؟ کوه وسوسه مکانی برای رفتن اسـت، با تله‌کابین کـه بازدیدکنندگان را در طول روز غوغا میکند.

 

2. شیان، چین

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

چین شهر های زیادی دارد کـه قدمت ان‌ها بسیار زیاد اسـت، اما تعداد کمی از آن ها بـه اندازه شیان وزن دارند. شیان کـه قبلاً بـه نام چانگان شناخته می شد، بیش از 3000 سال ساکن بوده اسـت و همچنین بـه عنوان پایتخت 13 سلسله «در مجموع 73 امپراتور، اگر بشمارید» خدمت کرده اسـت. آن ها بدون دلیل موجه ان را زادگاه تمدن چین نمیدانند.

 

برگزیده تاریخ: هر چیزی غیر از ارتش نمادین جنگجویان سفالی، اشتباه اسـت. اکتشافات باستان شناسی چندان مشهور نیستند.

 

3. اقصر، مصر

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

اقصر اخیراً پس از کشف بقایای کامل یک شهر رومی با قدمت 1800 سال توسط باستان شناسان، در اخبار منتشر شده اسـت. اقصر با اکتشافات تاریخی مهم غریبه نیست، در نهایت این مکان پایتخت مصر باستان تبس اسـت، و احتمال یافتن موارد بیشتری درسال هاي‌ آینده را رد نکنید. اقصر رویای یک باستان شناس اسـت، اما برای گردشگران معمولی چیزهای زیادی وجوددارد کـه دوست داشته باشند.

 

تاریخچه برجسته: اقصر اغلب بـه عنوان چشمگیرترین موزه در فضای باز جهان توصیف می شود، بنابر این چکمه هاي‌ پیاده روی خودرا بپوشید و معابد، آرامگاه ها و بقیه را کشف کنید.

 

4. چولولا، مکزیک

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

چولولا مخلوطی سرگیجه‌آور از کهنه و جدید اسـت، خود یک عروسک روسی در داخل بسیار جدید و بسیار بسیار قدیمی. چولولا درحدود 500 سال قبل از میلاد بـه شکل دو روستا در نزدیکی منابع آبی در شرق تأسیس شد و بـه شگفتی مدرن 150000 نفری «ببخش یا بگیر» تبدیل شد کـه ما امروز می شناسیم و دوست داریم.

 

چولولا بـه خاطر کلیساهای متعددش بـه همراه بازارهای شلوغ و معماری چشمگیر استعماری شهرت دارد. اوه، و کل چیز “بزرگ ترین هرم جهان”. دو آتشفشان مشهور کشور مکزیک، Popocatepetl و Iztaccihuatl، پس‌زمینه‌اي دراماتیک برای کل ماجرا فراهم میکنند.

 

تاریخچه برجسته: بزرگ ترین هرم جهان «از نظر حجم» در چهار مرحله ساخته شد کـه نه قرن را در بر می‌گرفت «سوم قبل از میلاد تا نهم پس از میلاد»؛ اما این نباید تعجب بزرگی باشد. پس از همه ی، این عظیم اسـت. کلیسای باشکوه Iglesia de Nuestra Señora de los Remedios در بالای هرم قرار دارد، بـه همان زیبایی کـه در هر جای کشور مکزیک خواهید دید.

 

5. آرگوس، یونان

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

دوستداران تاریخ از زمانی کـه مردم بـه هر جایی هجوم آورده اند بـه یونان هجوم آورده اند، بنابر این یافتن قدیمی‌ترین شهر اروپا در این جا جای تعجب ندارد. آرگوس جایزه را می‌گیرد، زیبایی در پلوپونز کـه زمانی قدرتمندترین شهر های یونان بود. برای ان زمان‌ها باید بـه 1200 سال قبل از میلاد برگردید، و آرگوس امروز یک مرکز منطقه‌اي دوست‌داشتنی با تعداد زیادی برای جذب انواع بازدیدکنندگان اسـت. البته تاریخ سلطان اسـت.

 

تاریخچه برجسته: تئاتر باستانی آرگوس تا حدی در صخره ساخته شده بودو همچنین محل بازاری بود کـه حتی قبل از مرکز ویترین نیز وجود داشت. رویدادها و اجراها هنوز هم در این جا برگزار می شود، بیش از 2300 سال پس از ساخت ان.

 

6. مولتان، پاکستان

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

چندین شهر ادعا می کنند کـه قدیمی‌ترین شهرها در آسیای مرکزی و جنوبی هستند، با مکان‌هایي مانند سمرقند، پیشاور و قندهار کـه ادعاهای معتبری دارند، اما جادوی باستان‌شناسی در مولتان و اطراف ان بـه ان برتری میدهد. تاریخ بسیار بـه این جا پیش میرود، و جدول زمانی مولتان یک کیست از امپراتوری ها، از اسکندر مقدونی تا بریتانیا از طریق مغول و غیره اسـت. شهر مقدسین پاکستان شهری زیبا با داستان هاي‌ فراوان برای گفتن اسـت.

 

برجستگی تاریخی: مولتان پر از آرامگاه اسـت، اما قلعه تاریخی مولتان نقطه برجسته ان اسـت. قلعه اولیه بین 800 تا 1000 سال قبل از میلاد در این جا ساخته شد و از ان زمان تا کنون چندین بار تخریب و بازسازی شده اسـت. این یک قطعه بسیار باشکوه از معماری تاریخی اسـت.

 

7. پکن، چین

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

پکن تمایل دارد خودرا نزدیک بـه بالای فهرست قدیمی‌ترین شهر های جهان بیابد. یکی از بزرگ ترین شهر های کره زمین «در زمان نگارش این مقاله، جمعیت با 22 میلیون نفر معاشقه می‌کردند»؛ پایتخت آشفته چین نیز یکی از قدیمی‌ترین شهر های کره زمین با بیش از 3000 سال سابقه در کمربند خود اسـت. علاوه بر این، این شهر پراکنده توسط بناهای تاریخی احاطه شده اسـت، از جمله دیوار بزرگ خاصی کـه ممکن اسـت یک یا دو چیز در مورد ان نشنیده باشید.

 

تاریخچه برجسته: معبد Tanzhe قدیمی‌ترین معبد در پکن اسـت و بـه طور گسترده بـه عنوان کاتالیزور توسعه اولیه شهر درنظر گرفته می شود. بـه قول مشهور اول تانزه میاد بعد شهر میاد…

 

بیشتر بخوانید: قدیمی ترین نیایشگاه آریایی در ایران

 

8. جنه، مالی

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

نه، چشمانت شـما را گول نمی‌زند. Djenné ممکن اسـت شبیه چیزی باشد کـه مستقیماً از یک مجموعه فیلم گرفته شده اسـت، اما این شهر باستانی مکانی بسیار واقعی اسـت، یک شهر سفالی از داستان ها در سواحل رودخانه هاي‌ بانی و نیجر. Djenné برای نخستین بار درحدود 2000 قبل از میلاد سکونت داشت، اما یک تاریخ پرفراز و نشیب دیده اسـت کـه مردم آمدند و رفتند.

 

همین امر در مورد گردشگران نیز صدق میکند، اگر چه کمبود کنونی باعث میشود یک بازدید آرام داشته باشید. رسیدن بـه ان دقیقاً راحت‌ترین راه نیست. Djenné هشت ساعت با خودرو از باماکو فاصله دارد، اگر چه بیشتر بازدیدکنندگان از Mopti در شمال بـه شهر باستانی نزدیک میشوند.

 

نکته مهم در تاریخ: این قدیمی‌ترین چیز در جنه نیست، اما هر چند وقت یکبار می توانید بزرگ ترین ساختمان خشت و گلی جهان را ببینید؟ تجسم فعلی مسجد بزرگ جنه درسال 1907 ساخته شد، اما مساجد از قرن سیزدهم دراین مکان ساخته شده‌اند.

 

9. کیتو، اکوادور

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

پایتخت اکوادور کـه بـه طور گسترده تصور میشود قدیمی‌ترین شهر دائماً مسکونی در آمریکای جنوبی اسـت، در واقع نخستین شهری «بـه همراه کراکوف» بود کـه در فهرست اولیه یونسکو درسال 1978 وضعیت میراث جهانی یونسکو را بـه خود اختصاص داد.

 

این بـه تنهایی بـه شـما میگوید کـه مرکز تاریخی کیتو چقدر بـه خوبی حفظ شده اسـت. سفر بـه شهر سفری بـه فتوحات اسپانیایی در اواسط قرن شانزدهم اسـت. مکان‌هاي‌ باستان‌شناسی قدیمی‌تری در آمریکای جنوبی وجوددارد، اما هیچ شهر مدرنی در مقیاس سنی کیتو را لمس نمی کند.

 

برجسته تاریخ: این باید مرکز تاریخی باشد، درست اسـت؟ مرکز عصبی کیتو از کلیساها و صومعه ها کـه بر روی خرابه هاي‌ یک شهر اینکاها در قرن شانزدهم بنا شده اسـت، چیزی اسـت کـه جمعیت برای دیدن ان هجوم می آورند.

 

10. بنارس، هند

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

مقدس ترین شهر در قدیمی‌ترین دین جهان باید بسیار قدیمی باشد، درست اسـت؟ مؤمنان و بدبین ها قرن هاست کـه بنارس را کاوش کرده اند و پایتخت معنوی هند بیش از 3000 سال مرکز یادگیری و فرهنگ بوده اسـت. بنارس ممکن اسـت حتی قدیمی تر باشد «گفته می شود کـه این شهر توسط شیوا تأسیس شده اسـت»؛ اما امروز یک شهر خیره کننده از معابد و وظایف اسـت.

 

برترین تاریخ: بنارس مملو از معابد اسـت، اما معبد باشکوه Shri Tilbhandeshwar Mahadev Mandir قدیمی‌ترین آنهاست. با توجه بـه قدمت این شهر، بـه نظر می رسد کـه آن قدر قدیمی نیست «در قرن 18 ساخته شده اسـت»؛ اما یک سازه خیره کننده باقیمانده اسـت.

 

11. بیبلوس، لبنان

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

بایبلوس باستانی بـه دلیل داشتن یکی از بهترین سفر های یک روزه از بیروت برای خود شهرت پیدا کرده اسـت، اما کسانی کـه قصد دارند بـه داخل و خارج شهر سفر کنند، ترفندی را از دست میدهند.

 

مرکز شهر کـه برای نخستین بار درحدود 8800 سال قبل از میلاد اشغال شد، امروز از سوق قدیم تا ارگ پر انرژی اسـت. تمدن‌هاي‌ زیادی از بیبلوس عبور کرده‌اند کـه هرکدام بـه نحوی اثری از خود بر جای گذاشته‌اند. مردم از دوران نوسنگی در این جا زندگی میکردند، کـه زمان بسیار طولانی اسـت.

 

برجسته تاریخ: بازارها برجسته هستند. چند لحظه بـه قرن‌هاي‌ مردمان مختلف کـه در این جا مبادله ارز و گفت و گو کرده‌اند، توجه کنید.

 

12. پلوودیو، بلغارستان

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

پلوودیو کـه توسط اکثر افراد بـه عنوان قدیمی‌ترین شهر دائماً مسکونی در اروپا درنظر گرفته می شود، شهری اسـت کـه بـه تکامل و توسعه خود ادامه می دهد. مردم 8000 سال اسـت کـه در دومین شهر بزرگ بلغارستان زندگی می کنند، اما یک رستوران و کافه پر شکوفه عطش پلوودیو برای هیجان را بـه نمایش میگذارد. با این حال، علاقه مندان بـه تاریخ، چیزهای زیادی برای لذت بردن از آمفی تئاتر گرفته تا شهر های قدیمی و غیره خواهند دید.

 

تاریخچه برجسته: بازدید از Nebet Tepe ضروری اسـت. یکی از تپه‌هاي‌ اطراف شهر، از این جا بود کـه سکونت انسان در اینبخش‌ها آغاز شد، ویرانه‌هایي کـه قدمت ان بـه 4000 سال قبل از میلاد میرسد.

 

13. هانوی، ویتنام

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

هانوی در طول تاریخ خود چیزهای زیادی دیده اسـت. پایتخت ویتنام در 257 قبل از میلاد توسط An Dương Vương «اگر تعجب می‌کنید، حاکم پادشاهی Âu Lạc» تأسیس شد، اما انسانها از زمان پارینه سنگی در این جا کمپ ایجاد کرده اند. هانوی امروزه بـه دلیل غذا، خیابان‌هاي‌ شلوغ و مکان‌هاي‌ فرهنگی محبوب اسـت و تاریخ نقش مهمی در هر اکتشاف با احترام بـه خود دراین شهر هیجان‌انگیز دارد.

 

تاریخچه برجسته: قدمت بتکده یک ستون بـه سال 1049 برمی گردد و یکی از نمادین ترین جاذبه هاي‌ کشوری اسـت کـه مملو از آنهاست.

 

14. سیدنی، استرالیا

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

بسیار خوب، ممکن اسـت تا حدودی عجیب بـه نظر برسد کـه شهری را کـه درسال 1788 تأسیس شده اسـت دراین فهرست قرار دهیم، چه رسد بـه شهری کـه در قاره اي کـه حداقل 65000 سال در ان انسان زندگی می کرده اسـت، اما جهان مکان عجیبی اسـت.

 

سیدنی نخستین شهری بود کـه در استرالیای مدرن تأسیس شد، زمانی کـه یک کشتی متشکل از زندانیان و سربازان بـه رهبری آرتور فیلیپ یک سفر جهنمی را از ان سوی جهان بـه اتمام رساند. تاریخ تأسیس شهر «26 ژانویه» نیز بـه عنوان روز استرالیا جشن گرفته می شود و اهمیت شهر بندرگاه در تاریخ استرالیا را بیشتر می کند.

 

تاریخچه برجسته: حتما خانه دولتی قدیمی را ببینید. این ساختمان در ابتدای قرن نوزدهم ساخته شد و قدیمی‌ترین ساختمان عمومی در استرالیا اسـت.

 

15. آتن، یونان

قدیمی ترین شهرهای دنیا برای گردش و تفریح + عکس

شـما نمی‌توانید بدون ذکر آتن، زادگاه تمدن غرب و تمام ان موسیقی جاز، در مورد شهر های تاریخی صحبت کنید. پایتخت یونان کـه برای بیش از 3000 سال بـه طور مداوم در ان سکونت داشته اسـت، از همان ابتدا همه ی چیز را از دموکراسی گرفته تا فلسفه غربی را در اختیار ما قرار داده اسـت. آتن شهری اسـت کـه بر این جا و اکنون متمرکز شده اسـت، اما تاریخ هزاران ساله ان از هر گوشه و کناری خبر می دهد.

 

برجستگی تاریخی: نقاط برجسته تاریخی آتن بـه خوبی مستند شده اسـت، و تور پایتخت یک ترن هوایی در بین عده اي از مشهور ترین جاذبه هاي‌ تاریخی سیاره اسـت. با درنظر گرفتن این موضوع، چرا از میخانه Psarras کـه تصور می شود قدیمی‌ترین رستوران شهر اسـت، بازدید نکنید؟

 

بیشتر بخوانید: قدیمی ترین عکس گرفته شده از یک شخص

 

در پایان

دنیا نسبت بـه زمانی کـه این شهرها برای نخستین بار مسکونی شدند، تغییر کرده اسـت. در حالی کـه برخی تنها سایه اي از خود قبلی خود هستند، برخی دیگر علیرغم هوس هاي‌ طبیعت و زمان بـه شکوفایی خود ادامه میدهند. اگر فقط دیوارها و سنگ ها می توانستند صحبت کنند، داستان ها مانند طوفان بیرون می آمدند.

جدیدترین مطالب سایت