مصاحبه جالب و خواندنی با مرد صخره ای رضا علیپور + تصاویر

مصاحبه جالب و خواندنی با مرد صخره ای رضا علیپور + تصاویر

رضا علیپور مرد صخره نوردی

 

رضا علیپور ملقب به مرد عمودی در خاور میانه است در ادامه می‌توانید با گفتگو جالب و خواندنی با مرد صخره اي رضا علیپور تالاب را دنبال نمایید. 

 

رضا علیپور , با اینکه دوست ندارد ارزش کاری که میکند با قهرمانان رشته‌هاي مختلف جهان مقایسه شود اما ناچار است برخی از عبارات و عناوینی راکه دیگران به او می دهند، بپذیرد.

 

به گزارش تالاب همین چند وقت پیش بعد از اینکه بیشتر دیده شد و اسم رضا علیپور سنگنورد ایرانی سرزبان‌ها افتاد رسانه‌هاي خارجی وی را با یوسین بولت، دونده جامائیکایی و مرد افقی جهان مقایسه کردند و با قراردادن یوزپلنگ ایرانی در کنار او که اکنون در سنگنوردی سرعت جهان چهره شناخته‌شده‌اي دارد نوشتند: مرد عمودی جهان.

مصاحبه جالب و خواندنی با مرد صخره ای رضا علیپور + تصاویر

وقتی برای اولین بار فیلمی از تمرینات رضا علیپور در 20:30 پخش شد، خیلیها تازه سنگنوردی و جوان اول این ورزش را شناختند. همان روزها با چند عنوان جهانی و آسیایی به کسانی که نسبت به سرنوشت قهرمان قزوینی بی تفاوت بودند، ثابت کرد با کفش کهنه و تمرین با کمترین امکانات ودر شرایط، میشود قهرمان جهان شد.

 

دو سال بعد ازآن ماجرا، علیپور در نانجینگ چین با رکورد زیر 6 ثانیه خود، دانیل بودیرف اوکراینی را از بالای رده بندی جهان به زیر کشید و نامش را بعنوان رکورددار سنگنوردی سرعت جهان جاودانه کرد.

 

رکوردی که علیپور می خواهد آنرا 3 ثانیه دیگر التیام ببخشد و از 5 و 48 به رکورد استثنایی 5 ثانیه و 45 صدم ثانیه برساند.

مصاحبه جالب و خواندنی با مرد صخره ای رضا علیپور + تصاویر

جابه‌جایی 3 ثانیه‌اي؟

یعنی چند برابر زحماتی که تا امروز در تمرینات کشیدم، تلاش کنم.

 

تا کی؟

زمانش می رسد، عجله نباید کرد. از بچگی به لطف خدا و تلاش فراوان به موفقیت‌هایي که در ذهنم بود رسیدم. همین حالا موفقیت‌هاي بزرگ تر را هدف گرفته‌ام.

 

از در و دیوار هم بالا رفتی؟

من از زمان نوجوانی قدرت بدنی‌ام خوب بودو در مدرسه همیشه در تست بارفیکس و دو اول بودم. روی میله بارفیکس آویخته میشدم و دوست داشتم با سرعت از ارتفاع بالا بروم.

 

چرا سنگنوردی؟

من اول رفتم کشتی، اما بعد پسردایی‌ام مرا برد سنگنوردی. کم‌کم به سنگنوردی علاقه‌مند شدم, و حالا زندگی من به سنگنوردی وابسته است.

 

رویا داشتی؟

از بچگی دوست داشتم قهرمان جهان شوم. با دیدن افراد پیروز ورزشکار دوست داشتم یک روز موفقیت‌هاي انها را تکرار کنم. خوشبختانه این رویا به حقایق پیوست. من از 10 سالگی سنگنوردی می کنم و همه ی آرزویم این بود که رکورددار جهان شوم و شدم,.

مصاحبه جالب و خواندنی با مرد صخره ای رضا علیپور + تصاویر

لقب؟

یوزپلنگ! مرد عمودی هم هستم. زمانی که رکورد آسیا را شکستم فدراسیون جهانی لقب یوزپلنگ آسیا رابه من داد. پس از رکوردشکنی جهان هم رسانه‌هاي جهان مرا سریع‌ترین مرد عمودی جهان معرفی کردند.

 

چند مدال داری؟

13 مدال جهانی و چهار مدال آسیایی. مدال‌هاي دیگر من از تورنمنت‌هایي مثل جام فجر و قهرمانی ایران به دست آمده است.

 

پدیده بودی؟

در رده جوانان وقتی که با سن کم توانستم مدال طلای بزرگسالان را کسب کنم واقعا شاد بودم. در آن دوره از مسابقات به من گفتند که پدیده سنگنوردی‌ام و این موضوع بیشتر خوشحالم کرد.

 

هدف؟

هدف‌هاي زیادی دارم. اول از همه ی اینکه رکوردی بزنم فراتر از ذهن. منظورم رکورد جهانی است تا سال‌هاي طولانی بر جا بماند.

 

تلخ و شیرین سنگنوردی؟

مشکلات زیادی برای ادامه این ورزش در مسابقه‌هاي جهانی و سهمیه المپیک دارم که بیشترشان به وضعیت بد مالی برمی‌گردد. ورزش حرفه‌اي پرهزینه است ودر ایران با شرایطی که ما داریم «بدون حامی» ورزش حرفه‌اي آینده‌اي ندارد. همیشه با کمترین امکانات نتیجه خوبی گرفتم و این لطف خدا بود.

 

چند ساعت و چند روز تمرین می کني؟

من چهار ماه قبل از مسابقات، روزی سه جلسه تمرین میکنم؛ یعنی درحدود 20 جلسه تمرین در هفته که برنامه بسیار مشکل و فشرده‌اي است. خیلیها به من میگویند که رقبای تو کمتر از تو تمرین می کنند و نیازی نیست تمریناتت دراین حد فشرده و سنگین باشد. اما من تصور میکنم اینطور نیست.

مصاحبه جالب و خواندنی با مرد صخره ای رضا علیپور + تصاویر

چه میزان خرج تمریناتت می شود؟

در هر دوره تمرینی اگر دور از مسابقات فصل باشم هزینه‌ام به مراتب بیشتر است و گاهی باید تا پنج میلیون برای تمریناتم هزینه کنم.

 

درآمدت؟

شغلی که ندارم فقط تمام هزینه‌هاي تمرینی‌ام را از طریق مسابقاتی که مدال‌آور بودم و پاداش‌هایي که به من تعلق گرفته است تامین کردم.

 

فرق تو با تفتیان چیست؟

حسن تفتیان قهرمان ارزنده دوهای سرعت ایران است و طلای آسیا دارد، اما من عادت کردم بجای 100 متر زمین صاف که تفتیان روی آن می‌دود از دیواره 15 متری بالا بروم و طلا بگیرم!

 

چرا به تو میگویند یوسین بولت؟

من احترام مخصوصاً‌اي به همه ی ورزشکاران جهان قائلم، اما من رضاعلیپور هستم و دوست دارم فقط بعنوان سنگنورد ایرانی که پرچم کشورم رابه اهتزاز
در می‌آورم شناخته و معرفی شوم.

 

رکورد مهمتر است یا مدال؟

در سنگنوردی رکوردشکنی بالاتر از قهرمانی است. من یک بار روی سکو میروم، اما رکورد به اسم من ثبت می شود و سالها به اسم ایران و من باقی می ماند.

مصاحبه جالب و خواندنی با مرد صخره ای رضا علیپور + تصاویر

همین حالا رنکینگ تو چند است؟

در پایان مسابقات سنگنوردی قهرمانی جام‌هاي جهانی 2017 با 354 امتیاز، نفر دوم جهان هستم. متاسفانه بر خلاف رقبا در دو مسابقه گلاسکو اسکاتلند و ووجیانگ چین غایب بودم، اما باید برای ارتقای رنکینگم در رقابت‌هاي آینده کمپانی کنم به شرطی که مسئولان از من
حمایت کنند.

 

حریفان؟

ورزشکارانی از لهستان، روسیه، ایتالیا، جمهوری چک، اوکراین، کانادا، چین و فرانسه با برترین شرایط رقبای من در مسابقه‌هاي مختلف هستند.

 

برنامه‌هاي آینده؟

طلای بازی‌هاي آسیایی 2018 جاکارتا و قرار‌گرفتن در بالاترین رنکینگ کاپ جهانی برای رفتن به المپیک 2020 ژاپن.

 

از کسی توقع ندارم

بعد از هر مسابقه‌اي صدایم می زنند و می گویند بیا به تو پاداش بدهیم. فدراسیون برای رکورد جهانی‌ام 10 سکه به من داد. از کسی توقع ندارم و مشکلات مالی فدراسیون را هم درک میکنم و می دانم در حد توانش از من حمایت میکند، اما واقعا این دقت برای من که برای اولین مرتبه به مدال طلای سرعت رسیدم، کافی است؟

 

این در مقایسه با قهرمانان جهان که حمایت میشوند ناچیز است. در سنگنوردی ایران بر عکس همه ی جهان یک رخداد افتاد که موجب شد من مطرح شوم. باور نمی کنید من اول رکوردشکنی کردم و بعد ازآن همه ی یادشان افتاد که علیپور علاوه بر اینکه مدال گرفته، رکوردشکنی هم کرده است! 

 

جدیدترین مطالب سایت