جذاب ترین شهرهای گمشده جهان + 13 شهر

مجموعه : عجیب ترین ها
جذاب ترین شهرهای گمشده جهان + 13 شهر

فهرست شهر های گمشده دنیای باستان پایانی ندارد. اما، برای این کـه کار را برای شـما آسانتر کنیم، تعدادی از جذاب ترین شهرهای گمشده جهان کـه در نهایت کشف شدند را دراین قسمت از مجله  تالاب برای شـما عزیزان فهرست کرده ایم. « این مقاله جذاب را از دست ندهید»

 

عجیب ترین مکان های گمشده دنیا

من می دانم کـه رتبه‌بندی چیزهایی کـه اساساً تا زمانی کـه بـه یاد می‌آوریم سخت اسـت، اما بـه هرحال تلاش می کنیم. در طول تاریخ اخیر، بسیاری از کاوشگران بـه طور تصادفی و/یا بـه طور فعال شهر های گمشده را ردیابی کرده اند کـه منجر بـه اکتشافات عظیم در باستان شناسی شده اسـت. ودر حالی کـه ممکن اسـت همه ی شهر های گمشده بـه خودی خود بسیار تأثیرگذار نباشند، این واقعیت کـه در وهله اول دوباره کشف شدند، این اسـت. بیایید نگاهی بـه برخی از بهترین شهر های گمشده اي کـه در تاریخ اخیر پیدا کرده ایم بیندازیم:

 

جذاب ترین شهرهای گمشده جهان

 

1. موهنجو دارو، پاکستان

موهنجو دارو، پاکستان - جذاب ترین شهرهای گمشده جهان

این شهر کـه بـه اندازه کافی “تپه مردان مرده” نامیده می‌شود، بـه 2500 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. ما آن قدر کمی از این تمدن میدانیم کـه هنوز نتوانسته ایم زبان آن ها را بـه درستی ترجمه کنیم، یعنی واقعاً نام اصلی این شهر را نمی‌دانیم. این شهر درحدود سال 1920 کشف شد و بسیار آشکار شد کـه مردم ایندو بخشی از سه تمدن اولیه روی زمین بودند.

 

✅ مطالب مشابه: مرموزترین مکان های دیدنی روی کره زمین «عکس»

 

2. آنی، ترکیه

آنی، ترکیه - جذاب ترین شهرهای گمشده جهان

در حالی کـه ویرانه هاي‌ آنی ادعا می‌شود خالی از سکنه اسـت، آن ها زمانی پایتخت سلسله باگراتید بودند. این سلسله بر سرزمینی کـه امروزه ارمنستان و گرجستان نامیده می‌شود حکومت می کرد ودر شاخه اي از جاده ابریشم قرار داشت. این شهر را بـه قدری ثروتمند کرد کـه کلیساهای زیادی ساخت و باعث شد تا شهر 1001 کلیسا نامگذاری شود. شهر توسط بیزانسی ها، ترک ها، گرجی ها، مغول ها و یک زلزله ویران شد و سرانجام تسلیم شد.

 

3. پارک ملی مسا ورد، ایالات متحده آمریکا

پارک ملی مسا ورد، ایالات متحده آمریکا

این مکان محل زندگی مردم پوئبلو بودو بـه دلایل نامعلومی در قرن سیزدهم متروک شد. بـه گفته باستان شناسان، این بـه دلیل خشکسالی هاي‌ شدید بود کـه رشد محصولات را سخت تر کرد. کمبود غذا منجر بـه خشونت و آدم خواری ودر نهایت مهاجرت مردمی شد کـه باقی ماندند. برخی از 600 خانه صخره اي حتی امروز نیز بـه روی بازدیدکنندگان باز هستند.

 

4. هوالسی، گرینلند

هوالسی، گرینلند

تنها چیزی کـه واقعاً می‌دانیم این اسـت کـه این مکان از سال 985 تا جایی درسال 1408 توسط وایکینگ ها سکونت داشته اسـت. پس از ناپدید شدن ناگهانی آن ها، مبلغی درسال 1721 برای یافتن انچه اتفاق افتاده فرستاده شد، اما متوجه شد کـه او هیچ سرنخی ندارد. تنها چیزی کـه آن ها پیدا کردند بقایای خانه هاي‌ خالی بود، اما هیچکس در آنجا زندگی نمی‌کرد و هیچ سرنخی از این کـه چه اتفاقی برای جمعیت اصلی افتاده بود، نبود.

 

5. پترا، اردن

پترا، اردن - جذاب ترین شهرهای گمشده جهان

این شهر بـه معنای واقعی کلمه در ماسه سنگ تراشیده شد و تنها درسال 1812 کشف شد. در اوج خود، پترا بخشی از یک مرکز تجارت بین المللی بزرگ بودو کمتر از 30000 نفر جمعیت داشت. این شهر واقعاً شهری پر جنب و جوش بود، با تئاترها، معابد، حمام ها، باغ ها و ویلاها. هنوز چیزهای زیادی از این شهر برای کشف وجوددارد – یکی از یافته هاي‌ اخیر استخری در نیم مایلی داخل ان بود.

 

6. تروی، ترکیه

تروی، ترکیه

در حالی کـه بیشتر مردم هنوز تروی رابا ادم لخت برد پیت مرتبط می‌دانند، این شهر در واقع یک شهر باستانی گمشده اسـت کـه بخشی از یک جنگ بزرگ بود – کـه بـه درستی جنگ تروجان نامیده میشود. در ابتدا هیچکس واقعاً مطمئن نبود کـه تروی اصلاً وجود داشته اسـت، اما در اواخر قرن نوزدهم یک باستان شناس کمتر از 9 تروی را پیدا کرد کـه همگی بر روی ویرانه هاي‌ یک دیگر ساخته شده بودند.

 

7. تیکال، گواتمالا

تیکال، گواتمالا

تیکال یکی از چشمگیرترین شهرهایی اسـت کـه در امپراتوری مایاها ساخته شده اسـت. طبق یافته‌هاي‌ باستان‌شناسی، حدود 10000 سازه منفرد در تیکال وجود داشت، کـه بـه این معنی اسـت کـه در ان زمان باید مکانی بسیار بزرگ و پر جنب و جوش بوده باشد. متأسفانه، این شهر هیچ سرنخ دیگری در مورد این کـه چرا تمدن مایاها بـه همان سرعتی کـه رو بـه زوال بوده اسـت، نمیدهد.

 

✅ مطالب مشابه: 22 منطقه ممنوعه جهان را بشناسید «مناطق ورود ممنوع»

 

8. تونیس-هراکلیون، مصر

تونیس-هراکلیون، مصر - جذاب ترین شهرهای گمشده جهان

این شهر تنها درسال 2000 کشف شد و دلیل اصلی ان این اسـت کـه بدون لباس غواصی نمی‌توانید بـه ان برسید. این شهر بیش از هزار سال زیر آب بودو باوجود همه ی چیزهایی کـه قبلاً در آنجا پیدا شده بود، کاشف اولیه ان ادعا میکند کـه تنها بخش کوچکی از این شهر گمشده قبلاً کشف شده اسـت.

 

9. زانادو، چین

زانادو، چین

جذاب ترین شهرهای گمشده جهان

 

در زبان چینی بـه ان شانگدو میگویند کـه بـه معنای “پایتخت بالا” اسـت. این جا مکانی بود کـه امپراتوران سلسله یوان اوقات فراغت خودرا در ان سپری میکردند. کل مکان بر اساس اصول فنگ شویی ساخته شده اسـت، اما این مانع از سوختن و غارت مکان در قرن چهاردهم نشد. با تسلط سلسله مینگ، زانادو در اوایل قرن پانزدهم کاملاً متروک شد.

 

10. پمپئی، ایتالیا

پمپئی، ایتالیا

فوران کوه وزوویوس درسال 79 میلادی باعث شد کـه کل شهر پمپئی و تمام ساکنان ان در ماگما و خاکستر گرفتار شوند. این شهر تا سال 1592 بدون مزاحمت باقی ماند، اما تا سال 1860 هیچ حفاری واقعی انجام نشد. چیزهایی کـه در زیر خاکسترهای چند صد ساله یافت می شوند دست‌کم دلهره‌آور بودند، اما اگر مایل بودید اکنون میتوانید از سایت پمپئی بازدید کنید.

 

11. انگکور وات، کامبوج

انگکور وات، کامبوج - جذاب ترین شهرهای گمشده جهان

صادقانه بگویم، انگکور وات برای مدت طولانی گم نشده بود. این شهر در قرن دوازدهم پایتخت گسترده جهان بودو در دهه 1800 پس از از دست دادن بیشتر اهمیت سیاسی خود رها شد. با توجه بـه این کـه چگونه درسال 1860 دوباره کشف شد، فکر می کنم میتوان فرض کرد کـه در زمان کشف مجدد ان؛ هیچ بخش بزرگی از تاریخ آنگکور وات را از دست ندادیم.

 

12. ماچو پیچو، پرو

ماچو پیچو، پرو

یکی از مهم ترین مکان‌هاي‌ فرهنگ اینکاها، ماچوپیچو بـه‌عنوان املاک سلطنتی ان؛ بـه دلیل نبود کلمه بهتر، خدمت می کرد. این تنها در اوایل قرن بیستم توسط غیر محلی ها کشف شد، زمانی کـه تصور می شد شهر Vilcabamba باشد. در دهه 1960 سرانجام ثابت شد کـه ماچو پیچو و ویلکابامبا در واقع شهر های بسیار متفاوتی هستند. در حالی کـه این شهر بیشتر عمر خودرا از دست داده بود، در چند دهه اخیر از یک مشکل بزرگ گردشگری رنج می‌برد.

 

13. ناپاتا و مرو، سودان

ناپاتا و مرو، سودان

جذاب ترین شهرهای گمشده جهان

 

اهرام گیزه مطمئناً دیدنی هستند، اما این اهرام نوبی کـه از پادشاهی کوشی می آیند نیز چیزی برای تمسخر نیستند. سه پادشاهی کوشی مانند مصریان از اهرام خود برای دفن پادشاهان و ملکه هاي‌ خود استفاده می‌کردند. هنگامی کـه مصریان شهرها را در 300 پس از میلاد تصرف کردند، تقریبا فوراً رها و فراموش شدند.

 

✅ مطالب مشابه: جاذبه های دیدنی و عجیب کشور چین که باید به آنجا بروید

 

در پایان

شاید در آینده‌اي دور، یکی از نوادگان ما بـه ویرانه‌هاي‌ تاج محل یا مجسمه آزادی خیره شود ودر مورد سکونتگاه‌هاي‌ اطراف تعجب کند.

اگر بسیاری از شهر های امروزی در حال حاضر زیر آب رفته باشند، تعجب آور نخواهد بود. گذشته از همه ی این‌ها، تاریخ بـه بسیاری از شهر های گمشده باستانی جهان اشاره می‌کند کـه غرق شده، رها شده یا صرفاً در بیابان گمشده اند.

جدیدترین مطالب سایت