آشنایی با بیماری عجیب و خطرناک هیدروسفالی + تصاویر

مجموعه : عجیب ترین ها
آشنایی با بیماری عجیب و خطرناک هیدروسفالی + تصاویر

بیماری عجیبی که باعث بزرگ شدن سر می شود بطوری که شخص ظاهر عجیبی پیدا میکند.

 

یکی از بیماری های خطرناک دنیا هیدروسفالی نام دارد. در اینجا با این بیماری عجیب و خطرناک بیشتر آشنا خواهید شد.

 

وقتی که صحبت از بیماری‌هاي‌ مرگبار می شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایي چون سرطان، ایدز، بیماری‌هاي‌ قلبی و غیره میرود، غافل از این که برخی بیماری‌هاي‌ کشنده ارتباطی با مشکلات درونی بدن نداشته ودر اثر عواملی مختلف رخ می دهند. در اینبخش به معرفی عده اي از عجیب‌ترین بیماری‌هاي‌ جهان می پردازیم.

 

به گزارش تالاب؛  هیدروسفالی «Hydrocephalus» جزو دسته‌اي از بیماری‌هاي‌ ناشناخته و عجیب است که کمتر به گوش کسی خورده است؛ تولید بیش از اندازه مایع نخاعی مغزی در بطن‌ ها و دیگر حفره‌هاي‌ اطراف جمجمه، منجر به تغییر شکل و غیر طبیعی شدن سر می شود.

 

بیماری شیوع چندانی نداشته و گاهی در بزرگسالان و عده اي از کودکان زیر 2 سال به شکل‌هاي‌ مختلف دیده میشود. علت ایجاد هیدروسفالی به بازبودن سوتور‌هاي‌ کرانیکال «درز‌هاي‌ استخوان جمجمه» باز میگردد که دراین حالت سر به شکلی غیر طبیعی بزرگ میشود.

آشنایی با بیماری عجیب و خطرناک هیدروسفالی + تصاویر

علائم هیدروسفالی چیست؟

هیدروسفالی در تمام سنین رخ میدهد و بارزترین ان در شیرخواران به صورت افزایش سریع در اندازه دور سر یا بزرگ شدن غیر طبیعی ان است.

 

جالب است بدانید در کودکان بعلت افزایش فشار درون‌ جمجمه، علائمی مانند سردرد٬ استفراغ٬ تهوع٬ خیزپاپی٬ انحراف چشم‌ها به پایین٬ اختلال در تعادل٬ عدم هماهنگی اختلال در شناخت٬ کاهش حافظه٬ خواب‌آلودگی یا کما بروز پیدا می کند ودر افراد بالغ علائم بالینی به صورت مزمن شدن حرکات دیده می شود.

 

چه عواملی باعث ایجاد بیماری هیدروسفالی می شوند؟

عواملی متعدد سبب ایجاد این بیماری می شود که شایع ترین ان به تولید بیش از اندازه مایع مغزی نخاعی «لیکور مغز» باز میگردد، مایعی که با نام هیپرپروداکتیو در کودکان دیده میشود و اصلی‌ترین دلیل ان هم وجود کار سینوم یا پاپیلوم در شبکه کوروئید است. یکیدیگر از علل بروز بیماری انسداد در مسیر گردش مایع است که بیشتر بدلیل بسته‌ شدن کانال یا مجرای سیلویوس رخ‌ می دهد و این حالت در نوزادان٬ بیشتر رخ می دهد.

 

با کاهش سرعت و قدرت بازجذب مایع، فرد مستعد ابتلا به این بیماری می شود، همچنین آلوده شدن مادر باردار به انگلی مانند “توکسوپلاسما” در ابتلای به بیماری موثر است؛ انگلی که از طریق جفت به جنین منتقل می شود. آنیمیاى دوران جنینی از دیگر عوامل ابتلاست؛ مشکلی که ناشى از ناسازگاری بین خون مادر و جنین و تولید آنتی بادی از طرف مادر بر علیه جنین است.

 

در بزرگسالان مبتلا به هیدروسفالی، مایع مغزی نخاعی بدون تغییر در فشار مغز، افزایش پیدا کرده و مغز رفته رفته متورم و عملکرد ان مختل خواهد شد. مبتلایان در راه رفتن و حافظه دچار مشکل شده و عمدتا این اختلال در نتیجه انسداد مسیر گردش مایع مغزی نخاعی ایجاد میشود.

آشنایی با بیماری عجیب و خطرناک هیدروسفالی + تصاویر

چگونه می‌توان از هیدورسفالی پیشگیری کرد؟

باوجود عدم سرعت در تشخیص بیماری از چند طریق میتوان ریسک ابتلا به ان را کاهش داد؛ مادران باردار باید در طی دوران بارداری مراقبت‌هاي‌ لازم رابه طور جدی تر مورد توجه قرار دهند، چرا که درصورت عدم توجه، شانس تولد نوزاد نارس و متعاقب ان ابتلا به هیدروسفالی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

یکی از کارهای اصلی برای پیشگیری از ابتلا به هیدروسفالی انجام واکسیناسیون است، واکسیناسیون نه تنها از این بیماری بلکه از ابتلا به بیماری‌هاي‌ مختلف و عفونت‌هاي‌ دیگر پیش گیری می کند، همچنین غربالگری و انجام آزمایش‌هاي‌ دوره‌اي میتواند به تشخیص به موقع و درمان بیماری و عفونت‌هاي‌ ایجاد کننده این بیماری کمک کند.

 

شنت چیست؟

یکیدیگر از راه‌هاي‌ درمان هیدروسفالی استفاده از وسیله مکانیکی به نام “شنت” است؛ این وسیله برای خروج مایع مغزی نخاعی اضافی که داخل بطن مغزی قرار داده می شود، استفاده می شود، شنت‌ طوری طراحی شده‌ است که مایع مغزی نخاعی اجازه حرکت دریک جهت «یعنی فقط از بالا به پایین » دارند و نمی توانند پخش شوند.

آشنایی با بیماری عجیب و خطرناک هیدروسفالی + تصاویر

از شایع‌ترین علت هیدروسفالی چیست؟

عواملی که سبب ابتلا به این بیماری هستند شامل مادرزادی، مننژیت، سل، ضربه‌هاي‌ مغزی، عفونت سر، سرخجه، رشد سلول‌هاي‌ بدن به صورت غیرعادی، عفونت داخل رحم و تومور‌هاي‌ مغزی یا هر عاملی که باعث جلوگیري از گردش آزاد مایع مغزی و نخاعی در جمجه می شود، است.

 

اگر کودکی مبتلا به هیدروسفالی به دنیا آمد، باید چه کار کرد؟

اگر پزشکان در ماه‌هاي‌ آخر بارداری تشخیص دهند که جنین به این بیماری مبتلاست هنگام وضع حمل، باید بطور جدی اندازه سر نوزاد مورد توجه قرار گیرد؛ اگر کودکی از بدو تولد به هیدروسفالی مبتلا باشد در موارد خفیف میتوان با استفاده از دارو از تولید اضافی مایع پیشگیری کرد، در غیر اینصورت به شرط آنکه تجمع آب در مغز پیشرفت زیادی نکرده باشد می توان با عمل جراحی ان را درمان کرد.

برای تشخیص هیدروسفالی باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟

برای تعیین علت دقیق تجمع مایع در مغز، محاسبه‌هاي‌ اولیه و دقیق متخصص اطفال و جراح مغز و اعصاب ضرورت دارد؛ پس از تشخیص بیماری دکتر متخصص حین بیهوشی بیمار، لوله‌اي ظریف همراه با یک دریچه یکطرفه را در جمجمه او کار می گذارد ودر ان زمان سر رابه یک رگ خونی بزرگ متصل میکنند.

 

راه دیگر درمان، تعبیه دریچه‌اي برای تنظیم فشار مایع مغزی نخاعی است که گاهی اینکار مانع را از بین میبرد، در برخی موارد هیدروسفالی تاحدی رشد میکند، اما پس از ان متوقف می شود و دیگر افزایش اندازه نخواهد داشت.

 

با دیگر بیماری های عجیب و خطرناک جهان در پایین همینجا آشنا شوید.

جدیدترین مطالب سایت