گران ترین کتاب مقدس و کتاب های مذهبی (10 کتاب)

مجموعه : عجیب ترین ها
گران ترین کتاب مقدس و کتاب های مذهبی (10 کتاب)

کتاب هاي‌ مذهبی عتیقه سرمایه گذاری هاي‌ محبوبی هستند و ارزش تاریخی و عاطفی و معنوی زیادی دارند. ان‌ها مجموعه‌اي عالی برای سرمایه‌گذاری هستند، زیرا محل تلاقی عتیقه‌جات کمیاب و ادبیات پرطرفدار هستند. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از گران ترین کتاب مقدس و کتاب های مذهبی را منتشر کرده ایم.

 

گران ترین کتاب های مذهبی دنیا

کتب و نسخ خطی مذهبی از نخستین اسناد مکتوب در تاریخ هستند. هر چیزی کـه تا امروز ادامه دارد «بـه طور کامل یا جزئی» بسیار ارزشمند اسـت. این ها دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب گران ترین کتابهای مقدس و مذهبی هستند کـه تا بـه امروز در حراج فروخته شده اند کـه ممکن اسـت شـما را شگفت زده کند.

 

10. کتاب مقدس گوتنبرگ

کتاب مقدس گوتنبرگ - گران ترین کتاب مقدس و کتاب های مذهبی

سال فروش: 1987

فروخته شده بـه قیمت: 5.4 میلیون دلار «10.2 میلیون دلار امروز»

 

کتاب مقدس گوتنبرگ نخستین کتابی بود کـه بـه صورت انبوه چاپ شد و قدمت ان بـه قرن پانزدهم بازمی‌گردد. 49 نسخه «کامل و جزئی» موجود اسـت. این انجیل خاص بخشی از حراج سال 1987 توسط اسقف نشینی کاتولیک رومی لس آنجلس بود. این کتاب زمانی توسط نیکوکار استل دوهنی بدهکار بودو ماروزن، کتابفروش ژاپنی، ان را بـه مبلغ نامعلومی درسال 1996 بـه دانشگاه کیو فروخت.

 


مطالب مشابه: آشنایی با کوچک ترین کتاب در جهان «عکس»


 

9. Luzzatto High Holiday Mahzor

Luzzatto High Holiday Mahzor

سال فروش: 2021

فروخته شده بـه قیمت: 8.3 میلیون دلار «8.7 میلیون امروز»

 

این کتاب دعای مصور عبری بـه اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم برمی‌گردد و گمان میرود متعلق بـه جنوب کشور آلمان باشد. امروزه کمتر از 20 مورد وجوددارد. این داستان جوامع یهودی اروپای قرون وسطی و مهاجرت آن ها بـه سراسر قاره را روایت میکند و شامل عبادت برای روش هاشانا و یوم کیپور اسـت. توسط Alliance Israélite Universelle «AIU» کـه ان را درسال 1870 خریداری کرده بود، درسال 2021 بـه یک خریدار ناشناس فروخته شد.

 

8. قرآن تیموری

قرآن تیموری

سال فروش: 2020

فروخته شده بـه قیمت: 8.8 میلیون دلار «9.3 میلیون دلار امروز»

 

قرآن تیموری «همچنین بـه عنوان قرآن آققویونلو شناخته می شود» درحدود زمان سلسله مینگ در قرن پانزدهم ایجاد شد. این کتاب طلایی با صفحات رنگی دارای خط ثلث و مدال هاي‌ سفید، آبی و طلایی در حاشیه ان اسـت. فروخته شده درسال 2020؛ منشا و خریدار ان ناشناخته باقیمانده اسـت.

 

7. تلمود بابلی

تلمود بابلی

سال فروش: 2015

فروخته شده بـه قیمت: 9.32 میلیون دلار «10.7 میلیون دلار امروز»

 

درسال 2015؛ این تلمود بابلی قرن شانزدهمی بـه حراج رفت. این یکی از تنها 14 مجموعه چند جلدی و کامل بود کـه هنوز وجوددارد. دانیل بومبرگ، ناشر مسیحی ساکن ونیز، خاخام ها و دانشمندان را استخدام کرد تا بـه او کمک کنند تا کتاب مقدس خاخام ها و نخستین تلمود کامل بابلی و اورشلیم را چاپ کند. این کتاب بین سال‌هاي‌ 1519 و 1523 چاپ شد و توسط استفان لوونتیل، متخصص کتاب‌هاي‌ کمیاب، برای میلیاردر سرمایه‌گذاری خصوصی، لئون بلک، خریداری شد.

 

6. انجیل هانری شیر

انجیل هانری شیر

گران ترین کتاب مقدس و کتاب های مذهبی

 

سال فروش: 1983

فروخته شده بـه قیمت: 11.7 میلیون دلار «31.8 میلیون دلار امروز»

 

قدمت این نسخه خطی روشن بـه قرن دوازدهم برمی‌گردد و برای هنری شیر، دوک ساکسونی، برای محراب مریم باکره در کلیسای سنت بلیز، برانزویک ساخته شده اسـت. این کتاب کـه در کلیسای بندیکتین هلمارشاوزن سفارش داده شده اسـت، شامل 266 صفحه از چهار انجیل اسـت و 50 تصویر تمام صفحه دارد. این کتاب درسال 1983 توسط دولت کشور آلمان خریداری شد و درکتاب‌شناسی آگوست هرتزوگ در ولفن‌بوت نگه‌داری میشود، جایی کـه هردو سال یکبار میتوان ان را دید.

 

5. کتاب دعای روچیلد

کتاب دعای روچیلد

سال فروش: 2014

فروخته شده بـه قیمت: 13.6 میلیون دلار «15.6 میلیون دلار امروز»

 

این نسخه خطی با نور فلاندری کـه بـه «ساعات روچیلد» نیز مشهور اسـت، در اوایل دهه 1500 توسط هنرمندان مختلف جمع آوری شد. صاحب اصلی این کتاب ساعات ناشناخته اسـت، اما اعتقاد بر این اسـت کـه شخصی از اشراف و سلطنت اسـت.

 

در اواخر دهه 1500؛ بـه سلسله ویتلزباخ تعلق داشت ودر قرن شانزدهم، راه خودرا بـه کنت پالاتین در هایدلبرگ پیدا کرد. تا سال 1623؛ ناپدید شد. در اواخر دهه 1800 دوباره در دستان شاخه وین خانواده روچیلد ظاهر شد.

 

پس از این کـه کشور آلمان درست قبل از جنگ جهانی دوم اتریش را ضمیمه کرد، از لویی ناتانیل فون روچیلد گرفته شد. پس از جنگ، توسط دولت اتریش گرفته شد و تا سال 1999 ان را در کتابخانه ملی قرار داد و پس از ان کتاب را بـه خانواده بازگرداند. درسال 2014 بـه دست کری استوکس، میلیاردر استرالیایی رسید.

 


مطالب مشابه: بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران قرار دارد «عکس»


 

4. کتاب مزامیر خلیج

کتاب مزامیر خلیج

سال فروش: 2013

فروخته شده بـه قیمت: 14.2 میلیون دلار «16.5 میلیون دلار امروز»

 

گران‌ترین کتاب مذهبی ایالات متحده، کتاب مزامیر خلیج «عنوان اصلی، “کل کتاب مزامیر با وفاداری بـه متری انگلیسی ترجمه شده اسـت”» یک مزمور متریک اسـت، کتابی با ترجمه آیاتی از کتاب مزامیر. بـه عنوان سرود خوانده شود.

 

کـه قدمت ان بـه سال 1640 برمی گردد، امروزه از هیچ یک از ترجمه ها استفاده نمی‌شود «آن ها نیز بسیار خام هستند»؛ اما حداقل برای صد سال استفاده می شد. یازده نسخه از چاپ اول ان شناخته شده اسـت، اما تنها پنج نسخه کامل اسـت. دیوید روبنشتاین سرمایه دار و بشردوست آمریکایی این نسخه را درسال 2013 خریداری کرد.

 

3. انجیل سنت کاتبرت

انجیل سنت کاتبرت

سال فروش: 2012

فروخته شده بـه قیمت: 14.3 میلیون دلار «16.9 میلیون دلار امروز»

 

این کتاب انجیل جیبی قرن هشتمی، قدیمی‌ترین کتاب صحافی شناخته شده در تمدن غرب اسـت. این کتاب کـه بـه زبان لاتین نوشته شده و با چرم مزین پوشانده شده اسـت، تنها با ابعاد 5.4 × 3.6 اینچ یکی از کوچک‌ترین نسخه هاي‌ خطی آنگلوساکسون اسـت کـه هنوز در میان ما وجوددارد.

 

نام این کتاب از سنت کاتبرت از لیندیسفارن در شمال شرق انگلستان گرفته شده اسـت و زمانی پس از مرگ او درسال 687 پس از میلاد در آرامگاه او قرار گرفت. درسال 2012 توسط کتابخانه بریتانیا خریداری شد.

 

2. شربورن میسال

شربورن میسال

سال فروش: 1998

فروخته شده بـه قیمت: 21.2 میلیون دلار «32.5 دلار امروز»

 

این میسل رنگارنگ با تزئینات مجلل 347 صفحه اي در قرون وسطی برای کلیسای بندیکتین سنت مری در شربورن، دورست ساخته شد. این احتمالاً توسط رابرت بروینینگ، رهبر ابی سنت مری، کـه بیش از صد بار درکتاب دیده شده اسـت، سفارش داده شده اسـت. رالف پرسی، دوازدهمین دوک نورثامبرلند، این کتاب را درسال 1998 برای کتابخانه بریتانیا خریداری کرد.

 

1. کتاب مورمون

کتاب مورمون

گران ترین کتاب مقدس و کتاب های مذهبی

سال فروش: 2017

فروخته شده بـه قیمت: 35 میلیون دلار «38.7 میلیون دلار امروز»

 

پیش نویس دست نویس اصلی کتاب مورمون توسط جوزف اسمیت، بنیانگذار مورمونیسم، در اواخر دهه 1820 بـه کاتبان دیکته شد. ظاهراً این متن اصلی مورمونیسم از ترجمه اسمیت از متون باستانی گرفته شده اسـت کـه او ادعا میکند یک دهه پیش از ان بر روی لوح هاي‌ طلایی در نزدیکی خانه خود در پالمیرا، نیویورک، حکاکی شده اسـت.

 

این پیش نویس برای حروفچینی بـه یک چاپخانه محلی فرستاده شد، سپس برای نگه‌داری در اختیار یکی از اعضای کلیسای مورمون قرار گرفت. از سال 1903 تا زمان فروش ان بـه کلیسای عیسی مسیح مقدسین آخرالزمان «LDS» درسال 2017 در مالکیت کلیسای مسیح «فرقه مورمون» باقی ماند.

 


مطالب مشابه: 5 کتاب که خواندن آنها برای کسب موفقیت در زندگی ضروری است


 

در پایان

گفته می شود کتاب مقدس پرفروش ترین کتاب جهان اسـت. مسلماً اینکار از یک شروع عالی برخوردار بود: در قرن پانزدهم، زمانی کـه گوتنبرگ تکنیک چاپ مشهور خودرا توسعه داد، البته این کتاب مقدس را برای توزیع گسترده انتخاب کرد.

جدیدترین مطالب سایت