مضرات ناشی از کشیدن قلیان سرطان زا

مجموعه : ترک اعتیاد
مضرات ناشی از کشیدن قلیان سرطان زا

کشیدن و مضرات قلیان 

متاسفانه قلیان هاي زیادی در ایران وجود دارند و برخی جوانان ما به جای این که به کوه و ورزش بروند به کافه سراهای سنتی می روند و قلیان دود میکنند .

 

مصرف‌کنندگان قلیان به این علت در میان انواع دخانیات موجود در بازار به قلیان روی آورده‌اند که آن را کم‌خطرترین نوع مواد دخانی میدانند، غافل از این‌که آن چه کشیدن قلیان با مصرف‌کنندگان آن می کند به مراتب ناگوارتر از سیگار هست.

چه آنهایی که به ادعای خودشان تفننی قلیان میکشند، چه آنهایی که قلیان‌کش حرفه‌اي میباشند باید بدانند که مصرف قلیان بتدریج آن ها را در معرض انواع مریضی‌ها قرار میدهد که تعداد زیادی از انها ممکن هست زمانی آثار خود را بروز دهند که دیگر کار از کار قبل و درمان قطعی برای انها وجود ندارد.

 

چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب‌ها، زردی و فساد دندان‌ها از مهمترین نشانه‌هاي ظاهری افرادی هست که قلیان‌کشیدن جزو برنامه‌هاي روزمره زندگی شان شده هست.

خانم‌هایي که سیگار و قلیان می کشند باید با چهره جذاب و پوست شفاف و جوان خداحافظی کنند، چرا که نیکوتین سیگار یا قلیان در خانم‌ها جذب بیشتری دارد.

مصرف‌کنندگان قلیان و اطرافیان آن ها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند مثل مصرف‌کنندگان سیگار مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی خواهند شد.

تحقیقات نشان می دهد 12 درصد مریضی‌هاي قلبی و عروقی، 66 درصد برونشیت و سرطان ریه و 38 درصد مریضی‌هاي حاد تنفسی در دنیا به مصرف دخانیات اختصاص دارد.

همین طور مصرف قلیان شما را چهار تا ده برابر اکثر از افراد دیگر در معرض سرطان دهان، حنجره و مری قرار میدهد. زنانی که در طول دوران بارداری خود، مصرف‌کننده قلیان بوده یا در معرض دود قلیان اطرافیان قرار گرفته‌اند، وزن نوزادشان هنگام تولد کمتر از حد طبیعی بوده و خطر ابتلا به مریضی‌هاي ریوی در این نوزادان اکثر هست.

 

برخلاف تصور برخی ها، دود حاصل از قلیان به هیچ عنوان کم‌خطر نیست، بلکه حاوی مواد سرطان‌زا و سمی بی‌شماری هست که موجب بروز سرطان‌هاي ریه، لب و حفره دهانی، مریضی‌هاي قلبی و عروقی و دیگر مریضی‌ها و سرطان‌ها میشود.

 

همین طور بهره گیری مشترک از قسمت‌هاي دهانی قلیان، عاملی انتقال مریضی‌هاي واگیرداری همچون سل و هپاتیت هست.

بوی بد دهان، دندان‌ زرد، از دست دادن دندان و مریضی‌ لثه از عوارض ناشی از مصرف قلیان هست.

تنباکو و توتون مورد بهره گیری در قلیان معمولا از بی‌کیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین انواع موجود و خطرناک‌ترین آنهاست، ضمن این‌که اسانس‌هاي مواد معطر بهره گیری شده در تنباکوهای معطر یا میوه‌اي حاوی هزاران ماده سمی و کشنده هست.

مضرات ناشی از کشیدن قلیان سرطان زا

هر وعده قلیان برابر یک پاکت سیگار

مثل تعداد زیادی از کشورهای همسایه، قلیان یکی از وسایل تفریحی متعارف در ایران هست که البته بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مصرف آن در اماکن عمومی و بخصوص سفره‌منزل‌هاي سنتی منع شده،‌ اما انگار براحتی نمی‌‌شود شر آن را از چنین مکان‌هایي کم کرد.

 

در این شرایط، پزشکان متخصص هشدار میدهند مصرف‌‌کنندگان قلیان، در هر زمان مصرف دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار وارد ریه‌هاي خود میکنند، چون تنباکوی مصرفی در قلیان 400 نوع ماده سمی و سرطان‌زا دارد، تنباکوهای میوه‌اي اضافه بر این 400 نوع سم، مضرتر میباشند.

 

افراد سیگاری که به طور متداول ‌هشت تا ‌12 نخ سیگار در روز مصرف میکنند، به طور متوسط با ‌40 تا ‌75 پُک که به مدت پنج تا هفت دقیقه طول میکشند حدود ‌5 تا 6 لیتر دود استنشاق میکنند و این در حالی ‌هست که مصرف‌‌کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ‌20 تا ‌30 دقیقه طول می‌‌کشد، حدود ‌50 تا ‌200 پک می‌‌زند که هر پک به طور متوسط حاوی ‌یک لیتر دود هست.

 

رشد قارچ و میکروب در ریه شما

اگر هنوز هم به هیچ قیمتی حاضر به کنار گذاشتن قلیان نیستید پس خودتان را برای پذیرایی از مهمان‌هاي ناخوانده آماده کنید، چون ریه‌هاي شما محل مناسبی برای رشد انواع میکروب و قارچ خواهد بود.

به گفته پزشکان به علت مرطوب بودن راه‌هاي هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌‌تواند عامل مهمی در رشد میکروب و قارچ باشد.

تحقیقات نشان می دهد که کشت مواد داخل لوله قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و براحتی با دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت‌هاي مزمن میکند.

ابتدا شخص متوجه مریضی خود نمی‌‌شود، ولی سال‌هاي بعد به علت نفوذ این قارچ و میکروب در لایه‌هاي گوناگون ریه، مریضی‌هایي مثل برونشیت،‌ آمفیزم ریه و سرانجام آسم ایجاد می شود، این در حالی هست که شخص هنگامی به مریضی خود پی می‌‌برد که متاسفانه چاره‌اي جز تحمل مریضی تا آخر عمر نخواهد داشت.

 

مضرات ناشی از کشیدن قلیان سرطان زا

زخم‌هایی که دیر خوب می‌شود

آنهایی که اهل کشیدن سیگار و قلیان میباشند باید بدانند حالا دیگر نه فقط مستعد ایجاد زخم‌هاي گوارشی، تشدید برگشت اسید معده به مری و ایجاد سرطان‌هاي دستگاه گوارش میباشند، بلکه اگر هم اکنون هم به زخم‌هاي سیستم گوارشی مبتلا بوده و مراحل درمان را می‌گذرانند، مصرف قلیان بهبود زخمشان را به تاخیر می‌اندازد و پاسخ به درمان را کند می کند.

به همین علت هست پزشکان متخصص به بیمارانی که از سوءهاضمه رنج میبرند، پیشنهاد میکنند برای افزایش تاثیر درمان و کاهش عود مریضی، به طور جدی مصرف سیگار و قلیان را کنار بگذارنند.

مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش‌وزن و تخریب هورمون‌هاي جنسی می شود که همۀ این‌ها سرانجام به تسریع روند ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.

 

باورهای غلط درباره قلیان

باور غلط: از آنجا که تنباکوی قلیان از راه آب فیلتر میشود، بنابراین تمام مواد زیان آور آن تصفیه می شود.

واقعیت: کشیدن تنباکو به وسیله آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمیکند، این دود می تواند به‌اندازه دود سیگار اثر مخرب روی ریه و قلب داشته باشد.

 

باور غلط: استنشاق دود قلیان ریه‌ها را نمی‌سوزاند به همین علت زیان آور نیست.

واقعیت: دود قلیان وقتی استنشاق می شود، ریه‌ها را نمی‌سوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک میشود با این‌که دود خنک می شود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطان‌زایی هست که برای بدن زیان آور هست.

 

باور غلط: کشیدن قلیان سالم‌تر از کشیدن سیگار هست.

واقعیت: دود قلیان به‌اندازه دود سیگار زیان آور هست، قلیان به روشی متفاوت دود ساخت می‌‌کند به این ترتیب که دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد میشود، در حالیکه دود قلیان به‌وسیله گرم‌شدن تنباکویی که در کاسه‌اي بالای آن قرار دارد از راه زغال ساخت می شود، بنابراین دود حاصل از آن هم به‌اندازه دود سیگار سرطان‌زاست.

 

باور غلط: کشیدن قلیان به‌اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین ندارد.

واقعیت: تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین هست، به‌طوری که در یک مصرف 60 دقیقه‌اي قلیان، فرد مصرف‌کننده در معرض حجم دودی صد تا 200 مرتبه اکثر از یک نخ سیگار قرار میگیرد.

 

باور غلط: تنباکوی گیاهی قلیان سالم‌تر از تنباکوی معمولی هست.

واقعیت: قلیان هم مثل کشیدن سیگار گیاهی یا طبیعی، فرد را در معرض مواد سرطان‌زا قرار می دهد.

 

باور غلط: اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی‌‌شود.

واقعیت: این تصور کاملا غلط هست، چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را می‌‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می‌‌شود، افرادی که قلیان نمیکشند و در معرض دود قرار گرفته‌اند در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

 

منبع : جام جم

جدیدترین مطالب سایت