کم کردن اعتیاد به تلویزیون

مجموعه : ترک اعتیاد
کم کردن اعتیاد به تلویزیون

مضرات اعتیاد به تلویزیون

تلویزیون یکی از اصلی ترین مواردی هست ست کـه امروزه در خانه هر فردی یافت می شود و تماشای تلویزیون جزوه یکی از اصلی ترین تفریحات در قرن ۲۱ شناسایی شده اسـت در ادامه مضرات تماشای تلویزیون را برای شـما عنوان خواهیم کرد.

 

کم کردن اعتیاد به تلویزیون

 

پژوهشگران زیادی اثرات زیانبار تماشای طولانی‌مدت تلویزیون را مورد بررسی قرار داده‌اند. بـه اعتقاد آدام لیپسون دراین مطالعه، پژوهشگران دریافتند قشر قطبی‌پیشانی در اشخاصی کـه زیاد تلویزیون تماشا میکنند ضخیم تر می شود.

 

این قسمت از مغز با قابلیت استدلال کلامی در ارتباط اسـت و گفته می شود ضخیم تر شدن ان با کاهش بهره‌ي هوشی یا همان IQ همراه خواهد بود.

 

کم کردن اعتیاد به تلویزیون

دراین مطالعه مشاهده شد علاوه بر قشر قطبی‌پیشانی، قشر بینایی هم کـه در لوب اُکسیپیتال و هیپوتالاموس قرار گرفته در اثر تماشای بیش از حد تلویزیون ضخیم تر خواهد شد. پژوهشگران تصور می کنند ضخیم‌ شدن این قسمت از مغز با احساس پرخاشگری ارتباط دارد.

 

 

بـه گزارش تالاب ؛ بررسی هاي‌ انجام شده روی بزرگسالان نشان داده اسـت نشستن طولانی پای تلویزیون احتمال ابتلا بـه دیابت نوع ۲؛ افسردگی و حتی ارتکاب جرم را بالا می‌برد. وی می گوید: «مطالعات بسیاری حاکی از آثار سوء تماشای تلویزیون بیش از یک ساعت در روز اسـت.

 

کم کردن اعتیاد به تلویزیون

 

در پژوهش‌هاي‌ الکتروآنسفالوگرافی «EEG» مشاهده گردیده کـه فعالیت الکتریکی مغز هنگام تماشای تلویزیون از امواج بتا بـه آلفا تغییر میکند. امروزه میدانیم کـه امواج آلفا با حالت خیال‌پردازی و کاهش استفاده از مهارت‌هاي‌ تفکر انتقادی همراهند.»

 

دیدگاه پزشک اریک بِراوِرمان ؛ مؤسس و مدیر بنیاد پَث در نیویورک کـه بـه بررسی هاي‌ سلامت مغز اختصاص دارد، قدری تند و تیزتر بـه نظر میرسد. وی اعتفاد دارد:

 

کم کردن اعتیاد به تلویزیون

 

تماشا تلویزیون زوال عقل می آورد

براورمان در توضیح این ادعا می گوید کـه اشخاص در اثر تماشای تلویزیون هیپنوتیزم شده و بـه بینندگانی کُنِش‌پذیر تبدیل می شوند کـه اگرچه از قدرت تفکر برخوردارند، در نتیجه‌ي فریبندگی تلویزیون بـه حالت منفعل درآمده و از فعالیت‌هاي‌ عقلانی‌شان کم می شود.

 

بـه اعتقاد او، مطالعه کردن جای گزین خیلی بهتری برای مغز و خلاقیت اسـت، بـه خصوص مطالعه‌ي کتاب‌هاي‌ داستانی و غیرداستانی، چرا کـه این قبیل کتاب‌ها هردو نیمکره‌ي مغز را بـه فعالیت وا می‌دارند.

 

در همین راستا، ویلِر وینستون دیکسون ؛ استاد مطالعات فیلم در دانشگاه نِبراسکا هم نوشته اسـت: «تلویزیون بـه طور چشمگیری بـه پخش برنامه‌هاي‌ خشونت‌آمیزی اختصاص یافته کـه بیننده را دریک حالت ترس همیشگی نگه می‌دارند.

 

کم کردن اعتیاد به تلویزیون

تلویزیون همین طور مانند ارام بخش عمل میکند، یک جور رهایی مجازی، ولی از نوعی کـه هیچوقت ارضاءکننده نیست و تنها سبب میشود کـه بیننده بـه همان پوچی، بیشتر حس نیاز کند.»

 

چند روش برای رفع اعتیاد به تلویزیون

– زمان تلویزیون را حداکثر بـه سه یا چهار ساعت برسانید. شـما امکان دارد تلویزیون را از لحظه اي کـه وارد منزل می‌شوید تا اواخر شب یا اوایل صبح تماشا کنید. برای خود هدفی بـه وجود می آورید تا میزان استفاده از تلویزیون خودرا بـه کمتر از نیمی از این زمان برسانید. منظور تماشای کمتر از چهار ساعت در روز اسـت.

 

کم کردن اعتیاد به تلویزیون

 

– از گشت و گذار در کانال ها پیشگیري کنید. پس از این کـه تعهد پیدا کردید کـه تعداد مشخصی از برنامه ها را تماشا کنید ؛ خودرا متعهد کنید کـه تنها ان برنامه ها را تماشا کنید. پس از این کـه نمایش هاي‌ ان روز به پایان رسید ؛ تلویزیون را خاموش کنید تا دریک برنامه یا فیلم جدید گرفتار نشوید.

 

برای خود اوقات فراغت درست کنید

– با دوستان‌تان وقت بگذرانید ،یک دیگر را ملاقات کنید. با یک دیگر بیرون بروید و خوش بگذرانید. ولی چنانچه در خانه هم دیگر را ملاقات میکنید، زمانتان را صرف تماشای تلویزیون نکنید.

 

کم کردن اعتیاد به تلویزیون

 

راه انداختن کسب و کار

– کسب و کاری را کـه دوست دارید راه بیندازید، ان را بـه صورت نیمه وقت، بدون هیچ محدودیتی انجام دهید.

 

خود را سرگرم کنید

– بیرون بروید و اشخاص جدیدی را ملاقات کنید.

 

ورزش کنید

– ورزش کنید. بـه باشگاه ورزشی بروید و تمرین کنید. ورزش شنا، دو، تنیس، اسکوآش، ایروبیک بسیار خوب هستند.

 

کلاس آموزشی ثبت نام کنید

– دریک کلاس یا دوره هفته‌اي شرکت کنید.

 

کم کردن اعتیاد به تلویزیون

 

تایم خود را مدریت کنید

– چنانچه بیش از حد پای تلویزیون می نشینید، اول، ان را کمتر بـه دو ساعت در روز کنید، طولی نخواهد کشید کـه بـه سهولت می توانید تماشای تلویزیون را کاملا حذف کنید. در حقیقت، وقتی کـه تاثیرات مثبت تلویزیون تماشا نکردن را تجربه کنید، شـما آماده‌اید کـه بـه طور کامل تماشای ان را متوقف کنید.

 

– تنها برای برنامه‌هاي‌ خاصی تلویزیون خودرا روشن کنید، تلاش کنید بـه تدریج در بلند مدت فقط برای ساعاتی معین تلویزیون تماشا کنید و تا وقتی کـه برای تماشای تلویزیون برنامه ریزی نکرده اید ان را روشن نکنید. با اینکار تا اندازه زیادی برای ترک اعتیاد بـه تلویزیون گام برداشته اید.

 

تماشای تلویزیون میتواند خیلی لذت بخش باشد اما از ان طرف عوارض جبران ناپذیری را بـه همراه دارد برای مثال از جمله این عوارض بـه زوال رفتن عقل اشاره کرد نکاتی کـه بالا برایتان گفته ایم چند راهکار تضمینی و عالی برای رفع اعتیاد بـه تلویزیون اسـت

جدیدترین مطالب سایت