سقط جنین با قرص یا شیاف سایتوتک + عوارض قرص سایتوتک (میزوپرستول)

سقط جنین با قرص یا شیاف سایتوتک + عوارض قرص سایتوتک (میزوپرستول)

سقط جنین با قرص یا شیاف سایتوتک «میزوپرستول»

متاسفانه آمار سقط جنین بدلایل مختلف در کشور بالا رفته است .

 

سقط جنین , مقدمه اي در مورد قرص سقط جنین سیتوتک در سال‌های گذشته بیشتر از آمپول هاي عضلانی مثل اکسی توسین و پروستاگلندین برای سقط جنین در سه ماهه اول بارداری استفاده می شد.

 

تالاب: اما با روی کار آمدن دارو هاي غیر تزریقی و کم عارضه تر مثل میزوپرستول Misoprostol با نام تجاری سایتوتک Cytotec درد سر این فرایند کاهش یافت. قرص هاي میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک Cytotec به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجوددارد و نخستین بار ازآن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است.

 

دریک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن به‌صورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن به‌ صورت خوراکی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می‌شود.میزوپروستول با نام میزوتک یا میزو گلندین در قالب قرص هاي 100 و 200 میکروگرمی در ایران تولید می‌گردد نام تجاری آن سیتوتک یا سایتوتک می‌باشد.

سقط جنین با قرص یا شیاف سایتوتک + عوارض قرص سایتوتک (میزوپرستول)

سقط جنین با شیاف و قرص میزوپرستول و عوارض سقط جنین

 

عوارض + خطرات قرص سقط جنین میزوپروستول

مرحله 1» قرص 200 میکروگرم مایفپریستون را میل کنید. ممکن است پس از مصرف آن خون ریزی خفیفی داشته باشید که شایع است.

 

مرحله 2» به مدت 48-24 ساعت منتظر بمانید. قبل از استفاده از میزوپروستول باید 24 ساعت صبر کنید اما مطمئن شوید که قبل از 48 ساعت آنرا مصرف کنید. زمانی که در حال انتظار هستید، با همان کارهای عادی که در طول روز انجام میدهید مانند مراقبت از اعضاء خانواده، آشپزی یا به محل کار یا مدرسه رفتن مشغول باشید.

 

مرحله 3» از میزوپروستول استفاده کنید «4 قرص، هر کدام 200 میکروگرم» دو روش برای استفاده از میزوپروستول وجوددارد: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان بین گونه ها و فک. هردو روش موثر می‌باشد.

سقط جنین با قرص یا شیاف سایتوتک + عوارض قرص سایتوتک (میزوپرستول)

درصورت قرار دادن قرص در واژن

vagina 1» ادرار کنید و سپس دست ها را بشویید.

 

2» دراز بکشید. با انگشت چهار قرص را در درون واژن قرار دهید: لازم نیست که قرص‌ها در محل خاصی قرار بگیرند، فقط تا آنجا که انگشتان با آن ها در تماس هستند کافی است.

 

3» به مدت 30 دقیقه دراز بکشید.

 

در صورت قرار دادن میزوپروستول در دهان

mouth 1»اندکی آب بنوشید تا دهانتان خیس شود. چهار قرص را بین گونه ها و دندان هاي پایین قرار دهید «2 قرص در هر طرف».

 

2» قرص‌ها رابه مدت 30 دقیقه دراین حالت نگهدارید. قرص‌ها با حل شدن ممکن است دهان شما را خشک کنند یا طعم گچی به دهان شما بدهند. در مدت این 30 دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

 

3»بعد از 30 دقیقه، با آب باقیمانده قرص‌ها در دهان را میل کنید. مرحله بعد چیست؟ طبق معمول ظرف 1 تا 2 ساعت، حالت گرفتگی وخونریزی ایجاد میشود. مقدار زیادی آب بنوشید و غذا هاي مقوی میل کنید. دراز بکشید و استراحت کنید. میتوانید برای بازرسی درد از قرص ایبو بروفن استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از صفحه علائم ونشانه ها، دیدن کنید.

 

مرحله 4» اگر از دو قرص میزوپروستول و مایفپریستون استفاده کرده‌اید، نیازی به مراجعه به کلینیک جهت معاینه نخواهد بود. مطمئن شوید که نشانه هاي حاملگی در شما وجود ندارد ،احساس خوبی دارید وخونریزی شدیدی ندارید.

 

این داروها، کاملا موثر هستند و سازمان بهداشت جهانی توصیه هاي زیر را درصورت نیاز به انها، بشما داده است: بیماری یا درد در شما کاهش پیدا نکرده است. دراین شرایط نباید تا دوهفته منتظر بمانید. به خدمات دکتری فورا مراجعه کنید. دوهفته پس از استفاده از این قرص‌ها همان‌ گونه حامله هستید.

 

خون ریزی شدید است و بعد از دوهفته خفیف تر نشده است. توجه: دوهفته بعد از حاملگی، آزمایش حاملگی به دلیل ماندن هورمونها در بدن شما ممکن است مبثت باشد. اگر همان‌ گونه احساس میکنید که حامله هستید «حالت تهوع، خستگی، نرم شدن سینه و … دارید» به دکتر مراجعه کنید.

 

به گزارش تالاب سقط جنین با دارو بهترین زمان «گلدن تایم » برای سقط جنین با قرص سایتوتک را مصرف آن در هفته ۴تا ۸ بارداری میدانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری میباشد. بر خلاف تصور عموم هرچه سن بارداری بیشتر باشد شیاف سایتوتک اثر دهی بهتری دارد. در میان هفته هاي ۴ تا ۵ بارداری اثردهی ۵۰ درصد دارد.

 

در سن بارداری کمتر از ۶ هفته بهترین دارو امپول پروستاگلندین میباشد که البته عوارض بیشتری از نظر درد شکمی و تهوع و اسهال شدید بیحالی افت فشار خون نسبت به قرص سایتوتک دارد.

 

زمانیکه جنین در شکم مادر مرده باشد و ضربان قلب نداشته باشد خون ریزی بیشتر رخ می‌دهد زیرا به دلیل فوت جنین یک سری اتفاقات در سیستم خونی مادر می افتد که خون دیرتر لخته میشود بنابر این باید احتیاط لازم را داشته باشید.

سقط جنین با قرص یا شیاف سایتوتک + عوارض قرص سایتوتک (میزوپرستول)

بعداز استفاده از داروی سقط جنین چه اتفاقی می افتد:

درد شکمی که طبق معمول از ۲ ساعت بعد از مصرف قرص سایتوتک شروع می‌شود. اگر دل درد شدید بود می توان از قرص ژلوفن یا هیوسین برای کاهش درد استفاده کرد. اسهال و استفراغ که البته با شدت کمتری و به سرعت قطع میشود تب و لرزش بدنی مانند سرماخوردگی که به مرور کم میشود خون ریزی و سقط جنین. خون ریزی به شکل دفع لخته خون به‌صورت ناگهانی یا ذره ذره اتفاق می افتد که با کنده شدن جفت افت فشارخون اتفاق می افتد.

 

فقط زمان این خونریزیها نباید بیشتر از ۱ هفته بطول بیانجامد و بعد از ان باید برسی شود که علت چیست. در خانمهایی که سابقه سزارین دارند به هیچ وجه خودسرانه استفاده نکنند چون احتمال پارگی رحم وجوددارد که بایستی حتماً تحت نظر دکتر از این قرص‌ها استفاده کنند. ولی طبق معمول در ۸ تا ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود.

 

به گزارش تالاب گاهی با مصرف یک دوره از قرص هاي سایتوتک خون ریزی شروع نمیشود وباید مجددا بعد از ۳روز دارو را تکرار کرد. هرگز خودسرانه شیاف میزوپروستول یا امپول استفاده نکنید چون شما با عوارض ان اشنا نیستید حتی بسیاری مواقع خانم ها دچار یک خون ریزی کاذب می شوند در صورتیکه هنوز ساک حاملگی در رحم وجوددارد.

 

بهرحال شما باید تا ۱هفته بعد یک سونوی مجدد تکرار کنید تا از سقط کامل خاطرجمعی حاصل کنید.وباز یاداوری می کنم که در ۸۰درصد موارد با این داروها سقط کامل صورت نمیگیرد و ممکن است شما وادار به کورتاژ یا ساکشن شوید.

 

چون باقی ماندن بقایای جفتی اجتناب ناپذیراست.وابن بقایای جفتی ممکن است باعث عفونت رحمی یا خون ریزی منجر به مرگ شود. گاهی ممکن است حاملگی شما خارج از رحم باشد پس تا وقتی جواب ازمایش خون شما مثبت شد سریع اقدام به تهییه دارو نکنید چون استفاده از داروهای سقط جنین ممکن است باعث پارگی لوله رحمی یا دهانه رحمی که نطفه به ان چسبیده میشود ومنجر به فوت شما میشود.

 

قرص میزوپروستول عوارض جانبی سقط جنین عوارض مربوط به سقط جنین در ایالات متحده بسیار نادر است وشایعترین عوارض جانبی حالت تهوع، استفراغ و اسهال است.

سقط جنین با قرص یا شیاف سایتوتک + عوارض قرص سایتوتک (میزوپرستول)

عوارض جانبی فیزیکی پس از سقط جنین میتواند در خانم ها متفاوت باشد وشماباید از ان اگاه باشید.

 

*خون ریزی شدید در موارد نادر، عده اي از زنان بیشتراز حد طبیعی خون ریزی پس از سقط جنین می‌کنند. درین صورت باید حتماً با دکتر خود مشورت کنید.

 

*دردشکم ولگن درد لگن شدید و مداوم ممکن است یک مشکل را نشان دهد. شایع‍‌ترین علت درد شدید عفونت است .

 

*تب بالا میزوپروستول می‌توانید تب هاي کوتاه مدت ایجاد کند با این حال، اگر درجه حرارت شما برای چند ساعت بالا باقی ماند، و یا اگر شما درد شدیدی داشتید به دکتر خود مراجعه کنید. قرص میزوپروستول علائم ادامه بارداری اگرعلائم بارداری مانند تهوع، نفخ و یا حساسیت پستان، طبق معمول دریک یا دوهفته پس از سقط جنین باقی ماند شما هنوز هم ممکن است باردار باشید.

 

*عفونت یا سپسیس خونی

*آسیب بهه دهانه رحم

*زخم مخاط رحم

*سوراخ شدن رحم

*آسیب به اندام هاي دیگر

*مرگ قرص میزوپروستول سقط جنین با ساکشن و کورتاژ گاهی با مصرف کلی دارو باز انقباض و سقط جنین اتفاق نیوفتاده و یا در۹۰درصد موارد تکه اي از جفت باقیمانده است که باید سریعا درمورد ان اقدام شود .

 

بهترین اقدام انجام ساکشن یا کورتاژ است .لازم به توضیح است که ساکشن نوعی از روش کورتاژ می‌باشد که بدون نیاز به بستری وبیهوشی به صورت سرپایی انجام میشود .

 

مزیت ساکشن نسبت به کورتاژ مدت زمان کمتر بدون نیاز به بیهوشی بدون نیاز به تراشیدن رحم می‌باشد. در واقع ساکشن رحم با یک سوند نلاتون عدد ۱۴یا ۱۶در داخل رحم می گذراند و با مکش مانند جاروبرقی ساک حاملگی و جفت را خارج می کنند .

 

این روش تا هفته ۶بارداری قابل انجام است .در مواقعی که بعد از استفاده داروهای سقط جنین بقایای جفتی بماند می توان بقایا را براحتی با ساکشن خارج کرد .روش ساکشن در سقط جنین بسیار بی خطر وایمن تر ازکورتاژ میباشد.

 

قرص میزوپروستول تشخیص سقط جنین قرص میزوپروستول دکتر یا ماما برای حصول خاطرجمعی از سقط جنین، سونوگرافی برای مادر مینویسد.

 

اگر جنین کاملا از رحم مادر دفع شده باشد، طبق معمول کار دیگری انجام نمی‌گیرد. اما طبق معمول رحم کاملا تخلیه نمیشود و نیاز به کورتاژ دارد. در فرایند کورتاژ تمام بقایای جنین ازبدن مادر خارج می‌شود. کلا دونکته اجتناب ناپذیر در سقط جنین وجوددارد یکی دل درد و دیگری خون ریزی میباشد .

سقط جنین با قرص یا شیاف سایتوتک + عوارض قرص سایتوتک (میزوپرستول)

کیفیت خون ریزی ممکن است در روزهای اول بیشتر باشد ودر چند روز اتی کمتر شود گاهی ممکن است یک لخته بزرگ از شما دفع شود یا گاهی با تکرار زیاد لخته لخته خون ریزی داشته باشید.

 

به گزارش تالاب در طب گیاهی خوردن بعضی از گیاهان مانند گلپر یا زرشک اویشن وزعفران ممکن است باعث سقط جنین شود چون مکانیسم این گیاهان قاعده اور است ولی زمانیکه جنین بالای ۴هفته بارداریست بندرت این اتفاق می افتد وشما به خون ریزی خواهید افتاد.

 

طبق معمول ۴تا۶هفته بعداز سقط جنین قاعدگی به روال خود بازمیگرددو مادر میتواند دوباره باردار شود.

 

جدیدترین مطالب سایت