علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

قطع قاعدگی قطعا واضح ترین علامت بارداری اسـت، اما تنها نشانه بارداری نیست. تخمک قبل از این کـه پریودتان را از دست بدهید، بارور می شود ودر دیواره رحم کاشته می شود. اساساً در لحظه اي کـه لانه گزینی انجام می شود باردار هستید. وقتی چند روز یا چند هفته از بارداری می گذرد، بدن شروع بـه دادن نشانه هایي در مورد بارداری می‌کند، حتی قبل از تاریخ قاعدگی.

 

علائم بارداری طبق معمول در هفته اول بارداری ظاهر می شود. با این حال، یک مادر باردار هیجان زده و مضطرب ممکن اسـت متوجه انها نشود. آیا راهی وجوددارد کـه حتی قبل از این کـه قاعدگی خودرا از دست بدهید، بدانید کـه باردار هستید؟ بله، وجوددارد! این مقاله از مجله تفریحی تالاب را بخوانید تا متوجه شوید.

 

علائم و نشانه های بارداری قبل از پریود از دست رفته

تست بارداری بی شک دقیق ترین راه برای محاسبه بارداری اسـت. با این حال، تجربه چند علامت رایج می تواند نخستین نشانه هاي‌ بارداری را بسیار قبل از عقب افتادن قاعدگی آشکار کند. در این جا لیستی از برخی علائم اولیه بارداری آورده شده اسـت کـه می تواند بـه اندازه گیری این کـه آیا باردار هستید، قبل از انتظار دردناک برای انجام آزمایشات کمک میکند.

 

1. گرفتگی عضلات

دردهای قاعدگی نشانه اولیه و آشکار بارداری اسـت. اگر باردار هستید ممکن اسـت گرفتگی خفیف را تجربه کنید. این گرفتگی‌ها شبیه همان گرفتگی‌هایي هستند کـه قبل از عادت ماهانه تجربه می کنید، اما در قسمت پایین شکم یا کمر شـما خواهند بود.

 

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

 

2. افزایش دمای پایه بدن

اغلب دقیقتر از بقیه علائم، دمای پایه بدن «دمای بدن شـما در حالت استراحت کامل» باید ماه‌ها بازرسی شود تا تغییر محسوس مشخص شود. قبل از تخمک گذاری، دمای بدن افزایش مییابد و پس از چرخه قاعدگی بـه حالت عادی باز می‌گردد. با این حال، در طول بارداری، دمای پایه بدن تمایل دارد در تمام مدت بالا بماند. این بـه دلیل سطوح بالای پروژسترون در دوران بارداری اسـت کـه باعث افزایش دمای پایه بدن می شود. اگر دمای بدن شـما بیش از 20 روز پس از تخمک گذاری در حال افزایش بوده اسـت، شروع یک سفر جدید را نشان میدهد.

 

3. سینه های دردناک، حساس و سنگین

سینه‌هاي‌ دردناک، حساس، سنگین یا آرئول‌هاي‌ تیره‌تر از علائم بارداری قابل‌توجه هستند، یک هفته قبل از قاعدگی. با افزایش سطح استروژن پس از لقاح، زنان احساس درد، سیری و درد حاد در سینه ها می کنند. نوک سینه ها تیره تر بـه نظر میرسند و احساس خارش، گزگز می کنند. بازهم، این علائم با علائم پستان قبل از قاعدگی تفاوت چندانی ندارند، اما بعد از این کـه شـما نیز پریودتان را از دست دادید، باقی خواهند ماند.

 

بیشتر بخوانید: علائم بارداری در روزهای اول بارداری چیست ؟

 

4. فرسودگی و خستگی

تغییرات هورمونی باعث می شود شـما همیشه احساس خستگی کنید. خستگی و خواب آلودگی از علائم اولیه بارداری اسـت. طبیعی اسـت کـه پس از انجام کارهای کوچک در دوران بارداری احساس خستگی کنید. سطح پروژسترون در افزایش تمایل بـه خواب مقصر اسـت ودر تمام سه ماهه اول بارداری ادامه خواهد داشت. بدن همچنین شروع بـه تولید خون بیشتری برای حمایت از جنین در حال رشد میکند کـه منجر بـه افزایش خستگی می شود. میتوان با یک رژیم غذایی سالم، غنی از موادمعدنی، ویتامین ها، آهن و مایعات فراوان مقابله کرد.

 

5. حالت تهوع

حالت تهوع یا استفراغ، یک علامت بسیار رایج اسـت کـه اغلب بـه ان “بیماری صبحگاهی” می گویند، یک علامت برجسته اسـت و می تواند نشان دهنده باردار بودن شـما باشد. ممکن اسـت 4 تا 6 هفته پس از لقاح احساس ناراحتی و حالت تهوع داشته باشید. با توجه بـه افزایش سطح استروژن و پروژسترون، شـما میتوانید هرروز از خواب بیدار شوید و احساس نیاز بـه استفراغ کنید.

 

تهوع الزاماًً نباید در صبح اتفاق بیفتد. این می تواند در هر زمان ظاهر شود، در طول روز دوام داشته باشد ودر تمام سه ماهه باقی بماند. حدود 80 درصد از زنان باردار در هفته هاي‌ اولیه بارداری قبل از عقب افتادن قاعدگی دچار حالت تهوع می شوند. شدت تهوع صبحگاهی یا علائم تهوع در زنان مختلف متفاوت اسـت، اما 50 درصد از زنان باردار در شش هفته پس از بارداری یا حتی زودتر احساس تهوع میکنند.

 

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

 

6. میل به غذا، بیزاری و حساسیت به بو

هورمون هاي‌ بارداری نقش مهمی در هوس کردن شـما برای غذای مورد علاقه خود دارند و همچنین ممکن اسـت باعث بیزاری از بوهای خاص شوند. حساسیت شدید و ناگهانی بـه بوها، مزه هاي‌ تند و بیزاری از غذا، در هفته هاي‌ اولیه پس از لقاح رخ می‌دهد و ممکن اسـت در کل بارداری ادامه داشته باشد یا نباشد. عده اي از مادران آینده حتی قبل از این کـه پریود شوند اشتهای خودرا از دست می‌دهند.

 

7. نفخ و احساس سفتی

یکی از رایجترین علائم بارداری قبل از عقب افتادن قاعدگی، نفخ یا پیچش و کشیدگی معده اسـت. این ها نتیجه افزایش پروژسترون اسـت. افزایش سطح هورمون ها مانع از هضم می شود و گاز را در روده بـه دام می اندازد. شکم بیرون زده می تواند لباس ها را دور کمر سفت کند و باعث ناراحتی شود. نفخ همچنین می تواند منجر بـه گوز و آروغ ناخوشایند شود. تغذیه سالم و بخش هاي‌ بازرسی شده از مصرف غذا می تواند بـه مقابله با هرگونه ناراحتی کمک کند.

 

8. اصرار به ادرار کردن

میل مکرر بـه ادرار کردن یکیدیگر از علائم بارز بارداری اسـت. این تمایل تنها در دوران بارداری افزایش مییابد، زمانی کـه رحم در حال رشد شروع بـه فشار دادن بـه مثانه میکند. با تغییرات هورمونی و تولید خون اضافی، تکرر ادرار یک علامت رایج اسـت کـه در تمام دوران بارداری ادامه خواهد داشت.

 

کلیه ها برای فیلتر کردن خون بیش از حد کار می کنند ودر نتیجه باعث می شود کـه اغلب ادرار کنید. تقریبا همه ی زنان باردار این میل را تجربه می کنند کـه یکی از نخستین علائم بارداری اسـت. نزدیک بـه زمان پریود شدن شـما شروع می شود.

 

9. نوسانات خلقی

تغییرات در هورمون‌ها میتواند باعث شود کـه احساس شادابی و یا بسیار ضعیف داشته باشید. یکیدیگر از نشانه‌هاي‌ اولیه قبل از این کـه پریودتان را از دست بدهید، نوسانات خلقی بـه روش‌هاي‌ مرموزی عمل می کنند و باعث می شوند کـه برای کوچکترین مسائل پیش پاافتاده گریه کنید.

 

عدم تعادل در هورمون‌ها بر انتقال‌ دهنده‌هاي‌ عصبی در مغز تأثیر میگذارد و باعث افزایش طلسم احساسات می شود، از عصبانیت تا طغیان‌هاي‌ هیجانی ناگهانی. اگر احساس عادی ندارید، زمانی را برای استراحت اختصاص دهید.

 

10. سرگیجه

سرگیجه و احساس سبکی سر یکی از علائم اولیه بارداری اسـت کـه در چندین مادر باردار رخ می‌دهد. رگ هاي‌ خونی گشاد می شوند ودر نتیجه باعث کاهش فشار خون می شوند کـه منجر بـه احساس سرگیجه و عدم تعادل می شود. این علامت در سه ماهه اول ادامه دارد ودر سایر مراحل بـه تدریج کاهش مییابد. با این حال، اگر سرگیجه با خون ریزی واژینال و درد شکم همراه اسـت، باید در نخستین فرصت با دکتر مشورت کنید.

 

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

 

11. یبوست

هورمون پروژسترون تمایل بـه یبوست روده ها دارد و اگر متوجه شدید کـه نمیتوانید مدفوع کنید، می تواند نشانه اولیه بارداری باشد. حرکات روده بـه دلیل جهش هورمون ها سخت می شود و سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. اگر بیش از یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی احساس یبوست می کنید، باید آزمایش بارداری انجام دهید.

 

12. سردرد

سردرد شایع‍‌ترین علامت قبل از قاعدگی اسـت. با این حال، با لقاح، هورمون هاي‌ استروژن و پروژسترون اضافه کار می کنند تا رحم را برای نوزاد آماده کنند. این هورمون‌ها باعث کاهش سطح قندخون میشوند و باعث سردرد می شوند، زیرا سلول‌هاي‌ مغز تلاش می کنند تا با سطوح پایین عرضه قند همگام شوند.

 

 

13. درد و درد

هورمون ها وظیفه ایجاد فضا برای زندگی جدید درون شـما را انجام میدهند و این بر رباط هایي کـه نیاز بـه کشش دارند تأثیر می گذارد. کشش رباط‌ ها و مفاصل میتواند منجر بـه درد در ناحیه ستون فقرات قبل از قاعدگی شود.

 

14. طعم عجیب در دهان

هورمون‌ها میتوانند بازی‌هاي‌ عجیبی را در دوران بارداری انجام دهند، و ممکن اسـت طعم عجیب غریبی در دهان خود داشته باشید کـه بـه ان Dysgeusia نیز میگویند. می‌توانید احساس کنید کـه مقداری فلز ناخوشایند را بلعیده اید. این طعم فلزی می تواند نشانه اولیه اي باشد کـه بـه شـما می‌گوید سفر خودرا بـه سمت مادر شدن آغاز کرده‌اید. این علامت طبق معمولً پس از سه ماهه اول ناپدید می شود، اما در عده اي از زنان ممکن اسـت طولانی تر باشد.

 

15. تشنگی بیش از حد یا تمایل به نوک زدن شدید

اگر متوجه شدید کـه یک گالن آب می ریزید، تعجب نکنید. افزایش حجم خون می تواند حتی قبل از این کـه پریودتان را از دست بدهید، احساس تشنگی بیش از حد در شـما ایجاد می‌کند. همچنین ممکن اسـت با افزایش هورمون ها در دوران بارداری، همیشه احساس گرسنگی کنید.

 

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

 

16. تغییر مخاط دهانه رحم

افزایش مخاط دهانه رحم یک تشخیص زودهنگام بارداری اسـت. پس از لقاح، مخاط دهانه رحم غلیظ تر و خامه تر بـه نظر میرسد و تا زمانی کـه دوره قاعدگی خودرا از دست بدهید، همین طور باقی می‌ماند. همچنین ممکن اسـت هنگام ادرار کردن، احساس سوزش یا خارش و درد در اطراف واژن خود داشته باشید.

 

17. تنگی نفس

تنگی نفس می تواند نشانه اولیه بارداری باشد، زیرا بدن برای دو زندگی بـه اکسیژن و خون بیشتری نیاز دارد. این در تمام سه ماهه با رشد کودک ادامه می‌یابد. با گذشت روزها بـه تدریج نیاز بـه اکسیژن و تغذیه بیشتر افزایش مییابد.

 

18. ترشح یا ترشح بزاق

اگر چه این علامت چندان رایج نیست، اما عده اي از زنان قبل از این کـه پریود شوند، بزاق اضافی تولید می کنند. این وضعیت کـه در درجه اول بـه عنوان ptyalis gradidarum شناخته می شود، مربوط بـه حالت تهوع صبحگاهی و سوزش سر دل اسـت. دردهای تهوع مایع اضافی را در دهان جمع می کنند ودر نتیجه آب دهان ایجاد می شود.

 

19. گرگرفتگی

یک اتفاق بسیار رایج در زمان پریود شدن شـما یا حتی زمانی کـه یائسگی شروع می شود، گرگرفتگی نیز می تواند نشانه اولیه بارداری باشد. اگر گرمازدگی هاي‌ مکرر را تجربه می کنید کـه چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشد، ممکن اسـت احتمال بارداری شـما زیاد باشد.

 

20. لکه ها، آکنه و برآمدگی ها

بروز گاه بـه گاه جوش و زگیل در مرحله قبل از قاعدگی شایع اسـت. جوانه هاي‌ ناگهانی می تواند نتیجه افزایش سطح هورمون پس از لقاح باشد. خب، برعکس هم ممکن اسـت اتفاق بیفتد. بارداری می تواند بروز آکنه را قبل از قاعدگی معکوس کند و می تواند نشانه اي باشد کـه نوزاد در راه اسـت.

 

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

 

21. رویاهای عجیب و غریب

رویاهای واضح ممکن اسـت در هفته هاي‌ اولیه بارداری حتی قبل از این کـه دوره قاعدگی خودرا از دست بدهید، شایع باشد. یک علامت عجیب بارداری اسـت کـه تعداد زیادی از زنان یک یا دوهفته پس از لقاح احساسات عجیبی را تجربه می کنند. هورمون هاي‌ بارداری بـه شیوه اي گیج کننده کار می کنند و باعث رویاها و توهمات غیر قابل توضیح در مادر باردار می شوند.

 

بیشتر بخوانید: مراقبت های ضروری در دوران بارداری

 

چقدر زود می توانید علائم بارداری را قبل از از دست دادن پریود تجربه کنید؟

بروز علائم در زنان متفاوت اسـت. حساس شدن سینه ها، حالت تهوع، خستگی، خواب آلودگی، حساسیت بـه بویایی و نفخ از علائمی هستند کـه طبق معمولً تجربه می شوند کـه حدود یک هفته یا ده روز قبل از شروع قاعدگی ظاهر می شوند. تمایل بـه تکرر ادرار طبق معمولً چند روز قبل از پریود رخ میدهد. علائم دیگر مانند ترشحات واژن، تغییر رنگ مخاط دهانه رحم، تیره شدن آرئول ها مدتی طول میکشد تا ظاهر شوند و باید بـه دقت تحت نظر قرار گیرند.

 

علل تاخیر پریود

تأخیر پریود می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. ممکن اسـت احتمال بارداری وجود داشته باشد. با این حال، تغییرات هورمونی، افزایش وزن، کاهش وزن، داروها، اختلالات خوردن استرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک، تیروئید، قرص‌هاي‌ ضدبارداری یا مصرف دارو نیز میتواند باعث تاخیر در پریود شود.

 

 

تفاوت بین PMS و علائم بارداری چیست؟

علائم بارداری و اثرات سندرم پیش از قاعدگی «PMS» بسیار مشابه هستند و از این رو، برای تایید بارداری خود باید کمی بیشتر صبر کنید. افزایش مداوم دمای پایه بدن، ترشحات کرمی واژینال و تیره شدن آرئول ها عده اي از علائم ثابت بارداری هستند. با این حال، هیچ یک از انها بی‌خطا نیستند و تنها راه برای تأیید باردار بودن یا نبودن، انجام آزمایش بارداری اسـت. این علائم می تواند تصوری از بارداری بـه شـما بدهد و شـما را مجبور بـه انجام آزمایش کند.

 

آیا ممکن است پریود نشد و باردار نشد؟

عقب افتادن قاعدگی الزاماًً بـه معنای باردار بودن شـما نیست. تاخیر در قاعدگی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، مانند تغییرات هورمونی یا استرس، و تا زمانی کـه تست بارداری ان را تایید نکند، نمیتوان قاعدگی عقب افتاده را نشانه بارداری فرض کرد.

 

آیا امکان باردار شدن و پریود شدن وجود دارد؟

این غیر معمول نیست کـه مادران تازه باردار در مراحل اولیه بارداری دچار خون ریزی شوند. خون ریزی لانه گزینی 6 تا 12 روز پس از لقاح رخ می‌دهد. ممکن اسـت لکه بینی روشن، ترشحات صورتی متوسط ​​یا قهوه اي روشن داشته باشید کـه چند ساعت یا چند روز طول بکشد. با این حال، اگر چرخه پریود نامنظم دارید، لکه بینی می تواند یک مشکل در اواسط سیکل باشد کـه منجر بـه پریودهای ماهانه شـما می شود. برای خاطرجمعی از بارداری خود، بـه نزدیکترین داروساز مراجعه کنید و یک کیت حاملگی خانگی بگیرید یا برای پاسخ قطعی بـه متخصص زنان مراجعه کنید.

 

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

 

برای انجام تست بارداری خانگی چه مدت باید صبر کرد؟

علائم اولیه بارداری هفته ها قبل از پریود خودرا نشان میدهد، اما یک دوره انتظار متوسط ​​دوهفته اي از تاریخ تخمک گذاری برای انجام تست بارداری خانگی توصیه می شود. گنادوتروپین کوریونی انسانی «hCG» یک هورمون تولید شده توسط جفت اسـت کـه پس از کاشت جنین در رحم وارد ادرار می شود.

 

این حدود 6 تا 12 روز پس از لقاح انجام می شود. سطح hCG توسط آزمایش اندازه گیری می شود، فقط بـه زمان پریود نزدیک تر اسـت. زمان ایده آل برای انجام تست بارداری خانگی یک هفته پس از اتمام پریود اسـت. زمانی کـه آزمایش پس از اتمام تاریخ مقرر برای دوره انجام شود، احتمال نتیجه دقیق 90٪ وجوددارد.

 

چه زمانی فرد شروع به تجربه علائم بارداری می کند؟

نخستین علائم بارداری 6 تا 14 روز پس از لقاح آشکار می شود. هنگامی کـه در طول دوره تخمک گذاری رابطه جنسی دارید، بدن شروع بـه آماده سازی خود برای رشد جنین میکند. پس از لقاح، جنین خودرا بـه دیواره رحم لانه گزینی می‌کند. شـما حدود ده روز قبل از شروع قاعدگی باردار میشوید.

 

این زمانی اسـت کـه شـما شروع بـه تجربه علائم اولیه بارداری مانند خستگی، حالت تهوع می کنید. با این حال، تست بارداری بهترین نتایج را تنها پس از یک یا دوهفته از عقب افتادن قاعدگی می‌دهد، زیرا سطح هورمون بارداری در ادرار تا ان زمان بـه حد معقولی رسیده اسـت.

 

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

 

علائم بارداری چقدر قابل اعتماد است؟

تعداد زیادی از علائم اولیه بارداری با سایر شرایط دکتری و چرخه قاعدگی طبیعی همپوشانی دارند. علائم قبل از قاعدگی می تواند شبیه علائم بارداری باشد. بنابر این، گفتن تفاوت دشوار اسـت.

 

همچنین ممکن اسـت بدون بارداری پریود نشود. اگر بیش از حد ورزش کنید، وزن زیادی کم کنید یا اضافه کنید یا استرس داشته باشید، ممکن اسـت این اتفاق بیفتد. تست هاي‌ بارداری مطمئن ترین راه برای تعیین باردار بودن شـما هستند. اگر عادت ماهانه خودرا از دست داده اید و مشکوک بـه بارداری هستید، آزمایش بارداری را درنظر بگیرید.

 

آیا تست‌های خانگی بارداری نشانه‌ای بی‌دردسر برای بارداری هستند؟

در طول بارداری، بدن گنادوتروپین جفتی انسانی «hCG» تولید میکند کـه می تواند در ادرار تشخیص داده شود. تست بارداری خانگی وجود این هورمون را بررسی می‌کند و نتیجه مثبت یا منفی ان را اعلام میکند. در حالی کـه بیشتر تست‌هاي‌ بارداری خانگی دقیق درنظر گرفته میشوند، اما بـه برند تست بارداری کـه انتخاب می کنید و همچنین بـه زمان تست بستگی دارد.

 

هر مارک تست بارداری مقادیر مختلفی از hCG را در ادرار تشخیص می‌دهد. علاوه بر این، سطوح hCG در مراحل اولیه پایین اسـت و بـه تدریج با پیشرفت بارداری افزایش مییابد. در تعداد زیادی از موارد، ممکن اسـت آزمایش را خیلی زود انجام دهید یا از آزمایشی بادقت کمتر استفاده کنید، حتی زمانی کـه ممکن اسـت باردار باشید، نتیجه منفی شود، کـه بـه ان نتیجه منفی کاذب نیز گفته می شود. در برخی موارد، داروها یا پروتئین هاي‌ خاص در بدن ممکن اسـت نتیجه مثبت کاذب ایجاد کنند. از این رو، همیشه بهتر اسـت بارداری توسط دکتر و از طریق آزمایش خون تایید شود.

 

علائم بارداری قبل از پریودی و زمان انجام تست بارداری خانگی

 

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

علائم بارداری زیر باید فوراً بـه دکتر اطلاع داده شود:

گرفتگی غیرعادی یا شدید.

درد شکم.

تغییرات در حرکات جنین بعد از هفته 28 بارداری «اگر کمتر از ده حرکت در 2 ساعت مشاهده کردید» در حالت نشسته یا دراز کشیده.

مشکلات تنفسی یا تنگی نفس کـه بـه نظر بدتر می شود.

سفت شدن یا درد مداوم در قسمت تحتانی شکم یا پشت

هرگونه خون ریزی در سه ماهه دوم یا سوم «کـه ممکن اسـت پس از معاینه واژینال یا مقاربت طبیعی باشد».

نشت مایع فشار شدید لگنی یا واژن «فشار در سه ماهه دوم و سوم طبیعی اسـت».

تب بیش از 100 درجه فارن هایت و استفراغ شدید یا طولانی مدت.

 

بیشتر بخوانید: نزدیکی برای باردار شدن + زمان مناسب آميزش جنسی برای بارداری

 

در پایان

علائم و مراحل بارداری هرگز در میان همه ی زنان رایج نبوده اسـت. عده اي از علائمی کـه تجربه می کنید ممکن اسـت بـه دلیل یک وضعیت دکتری باشد کـه ممکن اسـت از ان آگاه نباشید. علائم ذکر شده در بالا الزاماً حاملگی را تایید نمیکند.

 

اگر قصد تشکیل خانواده را دارید، شاخص هایي کـه در بالا ذکر شد فقط نشانه هایي هستند کـه باید مراقب انها باشید. همچنین ممکن اسـت هیچ یک از این علائم را نداشته باشید و همان‌ گونه با یک نوزاد کاملا طبیعی باردار شوید. بارداری را فقط زمانی میتوان تایید کرد کـه پریود خودرا از دست بدهید، یا با کیت تست بارداری، ودر همه ی موارد، با آزمایش خونی کـه توسط یک دکتر معتبر انجام می شود.

 

جدیدترین مطالب سایت