نکاتی مهم در مواجهه با بارداری ناخواسته

نکاتی مهم در مواجهه با بارداری ناخواسته

مواجهه با بارداری ناخواسته

اگر کسی از نزدیکان شـما یا همسرتان دچار بارداری ناخواسته شده اسـت حتماً این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

 

بارداری ناخواسته برای زوج ها بسیاری ممکن اسـت رخ دهد. ممکن اسـت با این خبر با طیف گسترده‌اي از احساسات از جمله عدم اعتقاد، خشم، ترس، وحشت، هیجان، خجالت مواجه شوید اما بهتر اسـت دراین باره بیشتر بدانید.

 

بارداری ناخواسته زنان و سلامت جامعه

امروزه یکی از شاخص هاي‌ سلامت جامعه، میزان بارداری هاي‌ ناخواسته اسـت. باوجود در معرض بودن روش هاي‌ پیشگیري از بارداری، بـه دلیل بـه کارگیری روش هاي‌ سنتی یا کاربرد نامنظم و ناصحیح روش هاي‌ پیشگیري، هنوز نسبت قابل توجهی از بارداری ها «بیش از 25% تا بیش از 35% در مناطق مختلف» در ایران ناخواسته رخ میدهد . آمارهای موجود حاکی از تخمین سالانه ي حدود ٨٠ هزار سقط عمدی در ایران هستند کـه عمدتا بـه دلیل بارداری هاي‌ ناخواسته می باشند .

 

بارداری و زایمان تجربیات پرتنشی برای زنان محسوب میشوند ؛ این واقعه از طرفی با شعف و ارضـای خاطر و از سویی با نگرانی‌هایي در ارتباط با پذیرش باروری و تغییر در نقش‌هـای خانوادگی و اجتماعی همراه اسـت .

 

زنان برای سالم گذراندن دوران بارداری

زنان برای سالم گذراندن دوران بارداری، زایمان و مراقبت از کودک نیاز بـه آمادگی دارند . این در حالی اسـت کـه مواجهه با بارداری بدون برنامه و عدم موافقت با بارداری، دوران حاملگـی رابا ترس، نگرانی و اضطراب بیشتر همراه می کند . 

 

تنش هاي‌ دوران بارداری بـه طور معنی داری افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهند . بین اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، اختلالات وسواسی جبری و روان پریشی در زنان با بارداری خواسته و ناخواسته تفاوت معنی داری گزارش شده اسـت .

 

هم چنین افت کیفیت زندگی، اقدام بـه خودکشی و وقوع رفتارهای مخاطره آمیز مانند مصرف الکل و سیگار در مادرانی کـه دچار بارداری ناخواسته شده اند، بیشتر بوده اسـت .

 

عمده‌ترین گروه آسیب‌پذیر در بارداری هاي‌ ناخواسته، زنان و کودکان ان ها مـی‌باشند . در مطالعات مختلف اثرات نامطلوب عدم موافقت زنان با وقوع بارداری بر سلامت جسمی و روانی مادر و کودک و بر کاهش رضایت زناشویی عنوان شده اسـت . بارداری ناخواسته با افزایش سقط عمدی، زایمـان زودرس، وزن کـم موقـع تولـد همـراه اسـت  .

 

زنان در بارداری ناخواسته، مراقبت هاي‌ بارداری و رفتارهای بهداشتی کمتری را اتخاذ میکنند و بـه دلیل موافق نبودن و عدم سازگاری مادران با پدیده ي فرزنددار شدن، احتمال سوءتغذیه و مرگ و میر، احتمال وقوع غفلت، سهل انگاری و بدرفتاری در کودکان این مادران بیشتر اسـت.

 

نکاتی مهم در مواجهه با بارداری ناخواسته

حمایت همسر در بارداری ناخواسته

خوشبختانه در موضوع بارداری ناخواسته شـما تنها نیستید و لازم نیست بـه تنهایی با ان روبرو شوید. همسر شـما این موضوع را درک می کند و کنار شـما خواهد بود. فقط بـه خاطر داشته باشید کـه ممکن اسـت او هم مانند شـما نیاز بـه زمان داشته باشد تا خودش هم با این موضوع کنار بیاید. حمایت دراین موارد بسیار بااهمیت اسـت. دوستان، خانواده و زوج‌هاي‌ دیگری کـه تجربه بارداری ناخواسته را داشته‌اند میتوانند دراین مسیر کمک زیادی بـه شـما بکنند.

 

راه های پیشگیری از بارداری ناخواسته

همه ی ما از اتفاقات نامنتظر اجتناب میکنیم تا بتوانیم توانایی اداره زندگیمان را پیدا کنیم. بارداری ناخواسته در لیست همین اتفاقات نامنتظر قرار دارد. اگر می خواهید از بارداری ناخواسته پیشگیري کنید موارد زیر را رعایت کنید:

 

اگر از نظر بارداری فعال هستید حتماً از گزینه‌هاي‌ پیشگیري از بارداری استفاده کنید یا از همسرتان بخواهید اینکار را بکند.

 

درصورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده از قرص ضد بارداری اضطراری استفاده کنید.

 

بازگشت به سبک زندگی سالم در بارداری ناخواسته‌

درست اسـت کـه بارداری ناخواسته شـما را غافلگیر کرده اسـت و شاید شـما عادات غذایی یا سبک زندگی داشته‌اید کـه چندان سلامت نبوده اسـت اما باید بدانید کـه هیچوقت دیر نیست و بـه محض آنکه متوجه شدید باردار هستید باید این عادت‌هاي‌ بد را کنار بگذارید.

 

عادتهایی مانند استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌هاي‌ الکلی باید بلافاصله متوقف شود. این مواد می توانند بر سلامت روان کودک تاثیر بگذارند. حتی داروهایی کـه پزشکان گوناگون برایتان تجویز کرده‌اند حالا و با تایید بارداری باید توسط دکتر بررسی شود چون ممکن اسـت مصرف انها در بارداری خطرناک باشد.

 

علت بارداری ناخواسته

نکاتی مهم در مواجهه با بارداری ناخواسته

استفاده نکردن از روش پیشگیری

برخی از خانمها اطمینان بیشتر از استفاده از روش طبیعی پیشگیری را دلیل استفاده نکردن از روشهای پیشگیری عنوان میکنند و برخی هم مشکلات اعصاب و سایر عوارض استفاده از این روش‌ها را دلیل استفاده نکردن از این روش میدانند.

شکست روشهای پیشگیری

برخی از زوجین با وجود استفاده صحیح از روش پیشگیری دچار بارداری ناخواسته شدند و چون از استفاده درست از روش مطمئن بودند از روشهای اورژانسی دیگر را به کار نبرده‌اند.

استفاده هم زمان از داروهای دیگر

گاهی اوقات تداخل دارویی مانع از اثر روش استفاده در بارداری میشود. دیده شده است که استفاده همزمان از قرص LD و تزریق آمپول ویتامین D میتواند اثر دارو را از بین برده و باعث شکست در روش پیشگیری شود.

 

استفاده نادرست از روش پیشگیری

در بسیاری از موارد زوجین از روش پیشگیری انتخابی درست استفاده نمی‌کند و همین منجر به بارداری ناخواسته می‌شود. دیده شده بسیاری از خانمها در زمان استفاده از قرصهای ضد بارداری دچار اشتباه در زمان یا دوز مصرف میشوند و همین عامل مهم آنها را به سوی بارداری ناخواسته پیش می‌برد.

استفاده نادرست از روش اورژانس پیشگیری

خیلی از زوجین به دلیل اطمینان از استفاده درست از روشهایی که برای پیشگیری از بارداری به کار می‌برند هیچگاه اطلاعاتی درباره روشهای اورژانسی کسب نمیکنند و به همین دلیل زمانی که نیاز به استفاده از آن پیدا میکنند درست نمیدانند که چه مقدار و چه زمان از این داروها باید مصرف کنند.

بی‌اطلاعی از نحوه برخورد با فراموشی مصرف قرص

برخی اوقات خانم‌ها به دلیل مشغله زندگی قرص‌هایی را که باید روزانه مصرف میکردند فراموش میکنند و از سوی دیگر نمیدانند چطور باید دوباره از این قرصها استفاده کنند. همین استفاده نادرست از روشهایی پیشگیری احتمال بارداری ناخواسته را بالا می‌برد. داشتن مشاوره درست تنظیم خانواده و آگاهی در اولین نوبت استفاده از روش پیشگیری انتخابی بدون شک در کاهش استفاده نادرست از روش و در نتیجه بروز بارداری ناخواسته اثر دارد.

 

در آخر توصیه میکنیم جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته حتما رعایت اصول توصیه شده را رعایت کنید.

جدیدترین مطالب سایت