آیا با سیر می توانیم لاغر شویم ؟+ خواص خوردن سیر چیست؟

آیا با سیر می توانیم لاغر شویم ؟+ خواص خوردن سیر چیست؟

آیا با سیر می‌توانیم لاغر شویم ؟ در اینبخش از مطلب سیر برای لاغری، قصد داریم اطلاعات مفیدی در مورد روش هاي‌ کاهش وزن با سیر را در اختیار شـما قرار دهیم. توجه داشته باشید کـه با استفاده از سیر و گنجاندن ان در رژیم غذایی خود میتوانید بـه روش هاي‌ زیر وزن کم کنید.

 

آیا خواص سیر برای لاغری حقیقت دارد؟

مهم ترین جایگاه سیر، در آشپزی اسـت؛ هزاران سال اسـت کـه اقوام مختلف در غذا هاي خود از سیر استفاده میکنند. سیر با عطر و بویی کـه دارد، نه‌تنها غذا هاي ما را خوشمزه‌تر مي‌کند، بلکه دانسته یا ندانسته، خواص ان را نیز زیاد میکند.

 

البته این را هم نباید فراموش کرد کـه در طب‌هاي‌ سنتی و باستانی از خواص سیر بسیار تعریف و تمجید شده. رفته‌رفته با گذر زمان، این موارد توسط علم مدرن نیز تأیید شدند. بـه همین دلیل اسـت کـه امروزه بـه‌خوبی می دانیم کـه خواص سیر برای لاغری، کاملاً حقیقت دارد.

 

یکی از مهم ترین ترکیباتی کـه باعث خواص سیر برای لاغری شده اسـت، ماده‌‌اي بـه اسم «آلیسین» اسـت. آلیسین ماده‌اي بر پایه سولفور اسـت؛ اصولاً محققان بر این باور هستند کـه هر خوراکی دارای سولفور، می تواند برای لاغری و کاهش وزن مفید باشد. آلیسین موجود در سیر می تواند از اضافه‌وزن جلوگیری کند؛ بـه‌علاوه می تواند باعث افزایش سوخت‌وساز بدن شود و از همین طریق، در لاغری مؤثر باشد. یکی از دلایلی کـه رژیم‌هاي‌ وگان و گیاه‌خواری موجب لاغری میشود نیز همین اسـت.

 


مطالب مشابه: خواص فراوان خوردن سیر قبل صبحانه


 

اهمیت غذایی سیر برای سلامتی

اهمیت غذایی سیر برای سلامتی

همان‌ طور کـه در مقدمه اشاره کردیم خارج از خواص سیر برای لاغری یا مزایای درمانی ان این گیاه عطر و طعم خاصی بـه هر غذا میدهد. بخصوص در غذا هاي گوشتی بـه‌خوبی بوی خامی گوشت را از بین برده و ان را لذیذ میکند. از طرفی یک منبع غنی تغذیه‌اي محسوب میشود. از جمله خواص سیر بـه‌جز کاهش وزن، برای سلامتی میتوان بـه موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت کردن سیستم ایمنی بدن
  • باز کردن رگ‌هاي‌ خونی و عبور راحت‌تر جریان
  • کاهش فشارخون
  • کاهش التهابات داخلی و خارجی
  • محافظت از عروق خونی در برابر انواع آسیب‌ها
  • کاهش خطر بیماری‌هاي‌ قلبی

 

درکنار همه ی این مزایا نتایج مطالعات نشان داده اسـت کـه خوردن سیر میتواند مانند تخم شربتی و تخم کتان باعث کاهش چربی در بدن شده و اندامی متناسب بـه شـما هدیه دهد. البته باید بـه این نکته توجه داشته باشید کـه اگر اضافه‌وزن دارید خوردن سیر بـه‌تنهایی شـما را بـه وزن ایده‌آل نمی رساند و باید حتما از یک رژیم غذایی سالم و کم کالری بـه‌علاوه ورزش منظم درکنار این خوراکی‌هاي‌ چربی سوز استفاده کنید.

 

ارزش غذایی سیر در هر 100 گرم سیر خام:

ارزش غذایی سیر در هر 100 گرم سیر خام

  • کالری: 149
  • کربوهیدرات: 33.06
  • پروتئین: 6.36
  • چربی: 0.5
  • آب: 58.58
  • فیبر: 2.10
  • قند: 1

 

خواص سیر چگونه باعث لاغری می شود؟

خواص سیر چگونه باعث لاغری می شود؟

تحقیقات زیادی در مورد خواص و اثرات سیر در رژیم لاغری انجام شده اسـت کـه نشان می دهد این ماده غذایی، تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. البته روش استفاده از سیر نیز مهم اسـت. بنابر این اگر می‌خواهید سیر را هم برای سلامتی و هم برای کاهش وزن در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

1. متابولیسم بدن را افزایش می دهد

افزایش متابولیسم، ویژگی اصلی هر غذایی اسـت کـه می تواند باعث کاهش وزن شود. مصرف سیر باعث افزایش متابولیسم بدن ودر نتیجه کاهش وزن می شود. بـه عنوان مثال، این را می توان در زردچوبه بـه عنوان خواص کاهش وزن مشاهده کرد.

 

2. اشتهای کاذب را کاهش می دهد

خوردن سیر بـه هر طریقی می تواند اشتهای کاذب را کاهش دهد. یکی از دلایل اصلی چاقی، اشتهای کاذب اسـت و سیر می تواند ان را از بین ببرد.

 

3. به شما در سیر ماندن طولانی مدت کمک می کند

سیر علاوه بر کاهش هوس، بـه شـما کمک می کند تا مدت طولانی تری احساس سیری کنید. خوردن سبزیجات، فواید مشابهی برای کاهش وزن دارد.

 

4. به سوزاندن چربی کمک می کند

باید بار دیگر اشاره کنیم کـه سیر یک راه مهم برای لاغری ماست. همانگونه کـه در قسمت قبل اشاره کردیم، آلیسین موجود در سیر بـه بدن در سوزاندن چربی قهوه اي کمک می کند. خواص سیر برای کاهش وزن برهمین اساس اسـت.

 

چگونه از خواص سیر برای کاهش وزن استفاده می شود؟

چگونه از خواص سیر برای کاهش وزن استفاده می شود؟

اگر می‌خواهید از خواص سیر برای کاهش وزن استفاده کنید، راه هاي‌ مختلفی پیش روی شماست. از خام و ناشتا گرفته تا مکمل هاي‌ غذایی، همه ی چیز می تواند برای کاهش وزن و تناسب اندام شـما موثر باشد. البته بـه گفته متخصصان، بهتر اسـت سیر را طبق روش هاي‌ زیر استفاده کنید تا از خواص سیر برای کاهش وزن بهره مند شوید.

 

1. سیر و عسل را با هم مخلوط کنید

سیر و عسل را با هم مخلوط کنید

دراین صورت باید یک پیمانه سیر «حدود 140 گرم» را پوست بگیرید، ان را برش دهید و با یک لیوان عسل «حدود 240 میلی گرم» مخلوط کنید. هردو را دریک ظرف تمیز و کاملا خشک بریزید، در ظرف را ببندید و بگذارید حداقل 24-48 ساعت در دمای اتاق بماند. می‌توانید هرروز 1-2 قاشق غذاخوری از این مخلوط را «قبل از غذا» میل کنید.

 

بهتر اسـت این دارو حداکثر 1 ماه نگه داری شود. برای تاثیر بیشتر می‌توانید مقداری سیاه دانه بـه این دارو اضافه کنید. چراکه خاصیت هاي‌ سیاه دانه قادر اسـت تا بـه لاغری یا کاهش وزن کمک نماید.

 

2. برای لاغری، دارچین و سیر را ترکیب کنید

برای لاغری، دارچین و سیر را ترکیب کنید

چای گیاهی بر پایه سیر و دارچین بـه کاهش وزن کمک می کند زیرا متابولیسم بدن را تحریک می کند و از تجمع چربی جلوگیری می کند. مواد مورد نیاز برای تهیه چای گیاهی سیر و دارچین، شامل یک حبه سیر خام، نصف قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده و یک فنجان آب می باشد.

 

کافی اسـت کـه یک لیوان آب جوشانده را آماده کنید، سپس یک حبه سیر خام و نصف قاشق غذاخوری دارچین را بـه ان اضافه کنید. بعد از انجام اینکار، اجازه دهید تا در دمای اتاق قرار بگیرد. بعد از این، مخلوط را صاف کنید و سپس نوشیدنی لاغری را بنوشید. باید روزانه یا حداقل 3 بار در هفته با معده خالی مصرف شود.

 

3. از ترکیب لیمو و سیر برای کاهش وزن استفاده کنید

از ترکیب لیمو و سیر برای کاهش وزن استفاده کنید

این دو غذا برای تهیه یک نوشیدنی سم زدا و ضد التهاب فوق العاده می باشند. یک لیوان آب، یک حبه سیر خام و همچنین آب نصف لیموترش را میل کنید. آب را گرم کرده و بـه محض جوش آمدن، سیر ریز خرد شده را اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش گیاهی بـه مدت 10 دقیقه بماند، ان را صاف کنید و آب نصف لیمو را اضافه کنید. حداقل 3 بار در هفته با معده خالی مصرف شود.

 

4. با معده خالی، سیر خام بخورید

با معده خالی، سیر خام بخورید

یکیدیگر از راه هاي‌ استفاده از خواص سیر برای کاهش وزن، خوردن سیر قبل از صبحانه و با معده خالی اسـت. بـه این ترتیب کافی اسـت هرروز صبح قبل از صبحانه یک حبه سیر را پوست کنده و بـه قطعات کوچک برش داده و بدون جویدن ان را قورت دهید. اگر برای شـما سخت اسـت، میتوانید سیر را حل شده در آب بنوشید.

 

5. از سیر در غذاهای مختلف استفاده کنید

از سیر در غذاهای مختلف استفاده کنید

میتوانید در هر غذایی کـه دوست دارید، از سیر استفاده کنید. هر غذایی کـه می‌پزید، هر سس سالاد ودر هر غذایی کـه می خورید، از سیر استفاده نمایید و از فواید ان لذت ببرید. فقط بـه یاد داشته باشید کـه گرما می تواند خواص کاهش وزن سیر را از بین ببرد. بـه همین دلیل بهتر اسـت در پایان پخت غذا، سیر را بـه غذا اضافه کنید. همین مشکل می تواند در رابطه با خواص هویج برای کاهش وزن نیز ایجاد شود.

 

6. خوردن یک حبه سیر قبل از خوابیدن را فراموش نکنید

خوردن یک حبه سیر قبل از خوابیدن را فراموش نکنید

همانگونه کـه گفته شد، سیر را می توان بـه روش هاي‌ مختلفی خورد، از سیر خام گرفته تا سیر و لیمو یا سیر با عسل. این غذای مقوی را بـه هر شکلی کـه دوست دارید، می‌توانید بخورید. اما برخی از متخصصان تغذیه و متخصصان گوارش هم چون پزشک سلیمی، معتقدند کـه مصرف سیر خام تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. بـه همین دلیل، قبل از این‌که بـه رخت خواب بروید، قورت دادن یک حبه سیر با یک لیوان آب را فراموش نکنید.

 

امروزه قرص هاي‌ سیر موجود اسـت و می توان ان را بـه عنوان جای گزین سیر تهیه و مصرف کرد. یادتان باشد کـه قبل از خوردن سیر نباید سر دل سنگین باشد تا هضم ان بـه اسانی و سهولت صورت گیرد. همچنین با سیر تا حد امکان آب بنوشید. آب اثر چربی سوزی سیر را بالا می‌برد و احساس سیری خواهد داد.

 


مطالب مشابه: چگونه سیر در بدن انسان کولاک میکند «خواص مصرف یک حبه سیر»


 

7. با سیر و شیر، معجون درست کنید

با سیر و شیر، معجون درست کنید

سیر و شیر نیز بـه عنوان دومین معجون بـه شمار می‌آید کـه درست کردن ان را توصیه میکنیم. برای تهیه این معجون، ابتدا باید 6 حبه سیر را بشویید، پوست بگیرید و خرد کنید. حالا باید یک فنجان شیر را بجوشانید. وقتی بـه جوش آمد، حرارت را کم کنید و بعد از مدتی، سیر را اضافه کنید. سپس باید یک قاشق فلفل و زردچوبه اضافه کنید ودر انتها صاف کردن ان را انجام دهید. برای خوش طعم شدن این معجون، می‌توانید عسل را نیز در تهیه کردن ان مورد استفاده قرار دهید.

 

8. نان سیر درست کنید

نان سیر درست کنید

همانگونه کـه گفتیم، میتوانید از سیر در هر نوع تهیه غذایی استفاده کنید. یکی از بهترین غذاهایی کـه بـه شـما امکان می دهد از خواص سیر برای کاهش وزن استفاده کنید، نان سیر اسـت. در نان سیر ساده باید روی نان، روغن زیتون بپاشید و مقداری سیر خرد کنید. سپس بـه مدت 15 دقیقه در فر قرار داده و میل کنید.

 

عوارض مصرف سیر برای سلامتی

عوارض مصرف سیر برای سلامتی

سیر خالی از عارضه نبوده و مصرف ان می تواند باعث بروز عوارضی چون گرمی شدید بدن، خارش، سر گیجه، کاهش شدید فشار خون و سوزش معده شود. دقت داشته باشید کـه عوارض مصرف سیر در همه ی شایع نبوده و ممکن اسـت برخی از این عوارض تنها در عده کمی بروز پیدا نمایند.

 

برای لاغری با سیر، مصرف این ماده غذایی در حد معمول و متناسب توصیه می شود. زیاده روی در خوردن سیر برای لاغری می تواند باعث تشدید عوارض سیر شده و سلامتی شـما رابا مشکل مواجه سازد. از عوارض مصرف سیر برای سلامتی می توان بـه موارد زیر اشاره کرد.

 

1. کاهش شدید فشار خون

یکی از مزایای سیر، کاهش فشار خون اسـت اما همین مزیت سیر می تواند برای بعضی از افراد بـه یک مشکل جدی تبدیل شود. مصرف سیر باعث کاهش فشار خون شده ودر صورتی کـه در مصرف سیر زیاده روی کنید، فشار شـما بـه حد خطرناکی افت خواهد کرد. مصرف سیر برای افرادی کـه از داروهای فشار خون استفاده می کنند، توصیه نمیشود.

 

2. ایجاد خارش و اگزما

سیر طبعی گرم و خشک داشته و مصرف سیر برای لاغری می تواند سبب خشکی و گرمی شدید بدن و ایجاد خارش و اگزمای پوستی شود. اگر طبع گرمی دارید، بهتر اسـت تا سیر رابا مواد غذایی چون ماست مصرف نمایید.

 

3. مشکلات معده

مصرف سیر می تواند باعث درد معده و افزایش نفخ شود. این عارضه میان همه ی شایع نبوده ودر صورت مصرف مقدار زیادی سیر برای لاغری و یا ضعف معده، خوردن سیر باعث مشکلات معده خواهد شد. همچنین مصرف سیر می تواند رفلاکس و سوزش سر معده را افزایش دهد.

 

4. سرگیجه

از آنجایی کـه مصرف سیر باعث کاهش فشار خون می شود، ممکن اسـت پس از مصرف سیر احساس سر گیجه پیدا نمایید. این عارضه بین افرادی کـه بـه تغییر فشار خون حساسیت بالایی دارند، بیشتر شایع بوده و حتی ممکن اسـت باعث ایجاد اختلال مقطعی در بینایی شود.

 

بهترین زمان مصرف سیر برای لاغری

بهترین زمان مصرف سیر برای لاغری

به طور کل بهترین زمان مصرف سیر برای لاغری، خوردن ان با معده خالی می باشد. مصرف سیر با معده خالی در سم زدایی بدن، بهتر عمل کرده و سوزاندن چربی ها را آسان تر می گرداند. با این حال مصرف سیر با معده خالی برای افرادی کـه قندخون پایینی دارند و یا دچار افت فشار خون هستند، توصیه نمیشود.

 

همچنین مصرف سیر برای لاغری می تواند باعث سوزش سر معده و رفلاکس شود، بنابر این مصرف این ماده غذایی لاغر کننده برای افرادی کـه بـه ضعف معده دچار هستند، توصیه نمی‌شود. برای لاغری با سیر می توان مصرف سیر را بـه زمان صرف نهار و شام نیز موکول کرد.

 

بهترین زمان مصرف سیر خام برای لاغری

بهترین زمان مصرف سیر خام برای لاغری

مصرف سیر خام برای لاغری علاوه بر تاثیر بیشتر بر روی چربی سوزی، برای سلامتی نیز مفید تر از سیر پخته شده بوده و مواد مغذی و معدنی ان بیشتر از حالت پخته می باشد. بهتر اسـت تا سیر خام را بـه صورت قطعه قطعه شده ودر ابتدای روز میل کنید. البته اجباری در خوردن سیر خام بـه صورت ناشتا وجود ندارد و شـما میتوانید مصرف سیر خام برای لاغری را بـه هر ساعتی از روز موکول نمایید.

 

مصرف سیر خام بـه مقدار زیاد بـه سلامتی شـما لطمه هاي‌ زیادی وارد می کند. دوز مناسب خوردن سیر برای لاغری، 4 حبه در روز برای افراد بزرگسال و سالم می باشد و مصرف بیش از این مقدار در بلند مدت بـه هیچ وجه توصیه نمیشود.

 


مطالب مشابه: ۴ مورد از فواید جالب سیر


 

در پایان

قورت دادن سیر می تواند باعث لاغری شود اما بهتر اسـت تا سیر را بـه صورت خرد شده میل کنید، چراکه آلیسین سیر درصورت خرد شدن، جدب بهترین خواهد داشت. همچنین مصرف سیر بـه صورت حبه اي می تواند باعث گیر کردن در گلو و ایجاد خفگی شود. بنابر این توصیه می شود کـه برای لاغری با سیر، ان را بـه تکه هاي‌ ریز تبدیل کرده و سپس تکه ها را قورت دهید.

جدیدترین مطالب سایت