رژیم غذایی مدیترانه ای چیست ؟

رژیم غذایی مدیترانه ای چیست ؟

فواید رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه اي یکی از رژیم هاي دیدنی و متمایز هست که افزون بر لاغری میتواند بدن شما را خوش فرم کند برای اطلاعات اکثر در ادامه تالاب را دنبال نمایید.

 

مطالعات بیشماری نشان داده اند که پیروی از یک رژیم خوراکی سالم اهمیت مخصوصاً اي در کاهش خطر ابتلا به مریضی عروق کرونر «CAD» دارد. اما اگر به این مریضی مبتلا هستید یا شاید حتی یک سکته قلبی، آنژین یا سندرم حاد کرونری را سنجیدن کرده اید، شرایط چگونه خواهد بود؟ آیا رژیم خوراکی همان‌ گونه اهمیت دارد؟

 

رژیم غذایی مدیترانه ای چیست ؟

خواص رژیم غذایی مدیترانه

 

به گزارش تالاب به نقل از “وری ول”، تقریبا تا همین اواخر، پیشنهاد هاي خوراکی برای افراد مبتلا به مریضی عروق کرونر بیش ازآن که بر علم استوار باشند، بر ایمان تکیه داشتند.

 

شواهد علمی که نشان دهند یک رژیم خوراکی سالم می‌تواند بطور قابل توجهی سلامت قلب را در افراد مبتلا به مریضی عروق کرونر افزایش دهد، عمده عمده نبودند. اما طی چند سال جدید، به تصویری واضح‌تر دست یافته ایم.

 

پیشنهاد هاي تغذیه اي از انجمن قلب ایالات امریکا و انجمن قلب و عروق اروپا برای افراد مبتلا به مریضی عروق کرونر بر مصرف مقدار بسیار عمده میوه ها و سبزیجات تازه، و پرهیز از چربی هاي اشباع، چربی هاي ترانس، و تولیدات لبنی پر چرب تاکید دارند. افزون بر این، اروپائی ها بطور مخصوصاً مصرف دستکم دو بار در هفته ماهی چرب را پیشنهاد می‌کنند.

 

این دستورالعمل هاي تغذیه اي بنظر می‌رسد به برترین شکل مقدور با دنبال کردن رژیم خوراکی مدیترانه اي محقق میشوند.

 

رژیم خوراکی مدیترانه اي چیست؟

رژیم خوراکی مدیترانه اي «به علت بازتاب عادات غذا خوردن مردم ساکن منطقه مدیترانه به این نام شناخته می‌شود» اکثر یک رژیم خوراکی مبتنی بر مواد خوراکی گیاهی «میوه ها، سبزیجات، حبوبات، مغزهای خوراکی، و غلات کامل» هست، که با مصرف متعادل پنیر، تخم مرغ، و ماست و چند وعده مصرف ماهی و دیگر غذا هاي دریایی و گوشت ماکیان در هفته همراهی میشود.

 

روغن زیتون یکیدیگر از رکنها اصلی رژیم خوراکی مدیترانه اي هست.

 

شواهد جدید در اساس تاثیر رژیم خوراکی مدیترانه اي

بتازگی دو مطالعه توزیع شده اند که هرچه اکثر از شواهد مبنی بر خوب بودن رژیم خوراکی مدیترانه اي در پیش گیری از ابتلا به مریضی عروق کرونر و بهبود نتایج در افرادی که به این مریضی مبتلا میباشند، محافظت میکنند.

 

طی یکی از این مطالعات که با حضور 7,000 نفر انجام شد، کمپانی کنندگان به مدت پنج سال یک رژیم مدیترانه اي کم چرب را دنبال کردند و نتایج قلبی عروقی «حاوی بروز حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ مربوط با قلب» بطور قابل توجهی بهتر از گروه بازرسی بود.

 

در مطالعه دیگر، بیش از 30,000 نفر که 55 ساله یا مسن‌تر بوده و به مریضی عروق کرونر «یا دیابت با عوارض قلبی عروقی» مبتلا بودند، بر اساس عادات تغذیه اي خود گروه بندی شده و به مدت 56 ماه زیر نظر گرفته شدند. در انتها مشخص شد افرادی که یک رژیم خوراکی سبک مدیترانه اي را دنبال میکردند بطور قابل توجهی کمتر با حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی روبه‌رو شده اند.

 

سخن پایانی

در شرایطی که همان‌ گونه به انجام تحقیق هاي اکثر نیاز هست، اما رژیم خوراکی مدیترانه اي پتانسیل بالای خود برای ارتقا سلامت قلب و عروق را نشان داده هست. اگر نیت دارید از این رژیم خوراکی پیروی کنید می‌توانید عوامل کلیدی زیر را مدنظر قرار دهید:

 

از مصرف غذا هاي فرآوری شده پرهیز کنید.

 

پایه رژیم خوراکی باید مبتنی بر مواد خوراکی گیاهی باشد، که ازآن جمله میتوان به مقدار فراوان از میوه ها، سبزیجات و حبوبات اشاره کرد. غلات مورد بهرهگیری در رژیم خوراکی «نان و پاستا» باید از نظیر هاي غلات کامل باشند. هر روز یک مشت از مغزهای خوراکی مصرف کنید.

 

از مارگارین و کره پرهیز کنید و بجای آن ها از روغن زیتون یا روغن کانولا بهرهگیری کنید.

 

مصرف گوشت قرمز رابه یک یا دو بار در ماه محدود کنید.

 

دستکم دو بار در هفته ماهی یا مرغ مصرف کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت