رژیم مدیترانه چیست ؟ (اطلاعات کامل)

مجموعه : تغذیه سالم
رژیم مدیترانه چیست ؟ (اطلاعات کامل)

اینروزها رژیم هاي‌ زیادی باب شده اسـت کـه نمی‌توان گفت کـه همه ی رژیم ها بر پایه ي علم دکتری اسـت و مناسب همه ی ي افراد اسـت گاه بعضی از رژیم ها جز ضرر و زیان چیزی در بر ندارد پس در مورد رژیم غذایی با توجه بـه شرایط جسمی بدن خود باید طبق دکتر متخصص تغذیه بروید و رژیم خودرا دریافت کنید لطفا سرخود هر رژیمی را انجام ندهید. فعلا یکی از رژیم هایي کـه بسیار باب شده اسـت همین رژیم مدیترانه اسـت کـه در ادامه ي مطلب با کمک تیم تالاب بیشتر در موردش توضیح داده ایم.

 

رژیم مدیترانه یکی از بهترین رژیم ها ي غذایی دردنیاست کـه محبوبیت زیادی دارد. پایه ي اصلی این رژیم بر مصرف سبزیجات فراوان و غذا هاي دریایی اسـت.این رژیم هم بـه کاهش وزن کمک می کند و هم فواید زیادی برای سلامتی دارد. دراین مقاله می‌پردازیم بـه فواید معایب رژیم مدیترانه اي، در رژیم غذایی مدیترانه اي باید بـه چه اصولی دقت کنید، نمونه غذا هاي ایرانی کـه دراین رژیم می‌توانید میل کنید و ورزش در رژیم مدیترانه اي بـه چه صورتی انجام می شود.

 

اطلاعاتی کامل درباره ی رژیم مدیترانه

درباره ی رژیم مدیترانه بدانید

این توضیحات بر اساس دکتر مخصوص داده شده اسـت لطفا بادقت بخوانید و برای بدن خود و سلامتی و لاغر شدن درست و اصولی تلاش کنید .رژیم مدیترانه اي یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت بدنه و برگرفته از رژیم غذایی سنتی مردم اطراف مدیترانه و کشور های نظیر ایتالیا، یونان، اسپانیا و مراکش می‌باشد.

 

این رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات، غذا هاي دریایی، حبوبات، آجیل و روغن زیتون اسـت. شـما در رژیم غذایی مدیترانه اي، گوشت قرمز، لبنیات، غذا هاي‌ شیرین رو کم یا حذف می‌کنید. رژیم مدیترانه اي یک رژیم غذایی مورد تایید در دنیاست کـه بـه غذا هاي‌ مدیترانه اي و سبزیجات توجه زیادی دارد. رژیم مدیترانه اي علاوه بر کاهش وزن و تناسب اندام، تاثیر بسزایی در درمان بیماریها بـه خصوص بیماریهای قلبی دارد.

 


مطلب مرتبط: رژیم غذایی مدیترانه ای چیست ؟


 

درباره ی رژیم مدیترانه بدانید

رژیم مدیترانه چه فوایدی بر بدن می گذارد؟

اگر بـه دکتر تغذیه رفته باشید مطمعن باشید ضرری بـه بدن شـما نخواهد رسید و تازه بـه التیام سلامتی خود بسیار کمک کرده‌اید. چند مورد کوتاه را برایتان تهیه کرده ایم کـه فواید یک رژیم چع اثرات خوبی بر بدن می‌گذارد.

کمک بـه لاغری و کاهش وزن سالم

التیام سلامتی قلب و عروق

التیام علائم دیابت نوع ۲ و کمک بـه نظارت ان

کاهش التهاب در بدن و بیماری هاي‌ وابسته بـه ان نظیر انواع سرطان ها

 

رژیم مدیترانه چه فوایدی بر بدن می گذارد؟

رژیم مدیترانه بر سلامتی قلب و عروق بسیار موثر است؟

و باز هم حرف از رژیم شد ولی این را باید بدانیم هر رژیمی مناسب سلامتی بدن ما نیست و هر رژیمی قانون ها و اصول خودرا دارد کـه بـه بدن خود آسیبی نرساند. هر بدنی را نمی‌توان با هر رژیمی شروع کنیم.رژیم غذایی مدیترانه‌اي بـه دلایل مختلفی می تواند باعث ارتقا و التیام سلامت قلب و عروق در افراد شود.

 

همانگونه کـه گفتیم غذاها دراین رژیم بیشتر بر پایه مصرف گوشت ماهی و روغن زیتون، میوه و سبزی و غلات سبوس دار اسـت و از همین طریق مصرف چربی‌هاي‌ اشباع موجود در چربی‌هاي‌ حیوانی یا جامد و یا مصرف کربوهیدرات ساده را کاهش میدهد. حتی نشان داده شده این رژیم با کاهش فشار خون هم ارتباط دارد و می تواند برای پیشگیری و یا حتی درمان فشار خون موثر باشد.

 

رژیم مدیترانه بر سلامتی قلب و عروق بسیار موثر است؟

برای کاهش وزن از رژیم مدیترانه استفاده کنید؟

در جهان یکی از بهترین رژیم ها فعلا همین رژیم مدیترانه بوده اسـت کـه مورد استقبال زیاد قرار گرفته اسـت و بسیار مردمی کـه این رژیم را گرفته اند راضی هستند. مواد غذایی استفاده شده در رژیم مدیترانه‌اي علاوه بر این کـه انتخاب‌هاي‌ سالمی هستند اصولا کم کالری می باشند، از طرفی میتوان مانند همه ی رژیم‌هاي‌ دیگر برای داشتن کاهش وزن مقداری کمتر از کالری مورد نیاز خود دریافت کنید. دقت داشته باشید کـه کاهش وزن فقط کاهش کالری دریافتی نیست و حتماً درکنار ان باید عادات غذایی فرد را هم اصلاح کرد کـه این اصلاح عادات با رعایت رژیم مدیترانه‌اي اتفاق می‌افتد.

 

برای کاهش وزن از رژیم مدیترانه استفاده کنید؟

آیا رژیم مدیترانه برای کبد چرب خوب است؟

اگر رژیم غذایی بر پایه ي اصول باشد مطمعن باشید کم کم بیماری هاي‌ بدن را کم رنگ می کند. بیماری کبدچرب بـه دلایلی مانند مصرف بالای چربی‌هاي‌ اشباع، کربوهیدرات ساده و یا تحرک پایین ایجاد می شود، این در حالی اسـت کـه در رژیم مدیترانه‌اي کاملا این نکات منفی اصلاح می شود و می توان بعد از رعایت این رژیم بـه طور واضح تغییرات مثبتی در جهت اصلاح آنزیم‌هاي‌ کبدی در افراد درگیر کبد چرب مشاهده کرد.

 

توصیه بـه مصرف چربی‌هاي‌ سالم مانند روغن زیتون و انواع مغزیجات، افزایش دریافت ماهی کـه سرشار از امگا-3 اسـت و افزایش دریافت فیبر از طریق مصرف زیاد سبزی و غلات سبوس دار همه ی از عواملی هستند کـه دراین رژیم بـه التیام سلامت کبد چرب کمک می کنند.

 

آیا رژیم مدیترانه برای کبد چرب خوب است؟

در رژیم مدیترانه چه چیزهایی مجاز است ؟

هر رژیمی بایدها و نبایدهایی دارد کـه با توجه بـه این قانون ها شـما میتوانید با اصول لاغر شوید و بر بدن خود آسیب نرسانید.و هرچه رعایت کنید بـه نفع شـما خواهد بود. دراین رژیم بـه طور کلی می توانیم خوراکی‌ها را بـه چهار دسته تقسیم کنیم. غذا هاي مجاز، غذا هاي محدود، غذاهایی کـه باید کمتر مصرف بشوند و غذا هاي ممنوع.

 

دراین رژیم مقدار زیادی میوه و سبزی قرار می گیرد. اتفاقی کـه در آمریکا و بیشتر کشور های دنیا نمی‌افتد. بیشتر مردم بـه اندازه کافی میوه و سبزی نمیخورند، یا شاید حجم این غذاها در رژیم غذایی ان‌ها کم باشد.از سوی دیگر کم‌تر کسی بـه این خوراکی‌ها می گوید غذا و طبق معمول به جای بشقاب اصلی، میوه و سبزی کنار غذا یا در بین وعده‌ها قرار میگیرند.

 

در مدیترانه سالاد بخشی از غذای اصلی اسـت، نه بشقابی کنار غذا.دانه‌ها، مغزها و آجیل‌ها هم نقش پررنگی دراین رژیم غذایی بازی می کنند.علاوه بر حبوبات و سیب‌زمینی، بخش مهمی از رژیم مدیترانه اي را تمام غله‌ها تشکیل میدهند. برنج و نان قهوه‌اي کـه با غله کامل و نه آرد تصفیه شده تهیه می شوند، مثال‌هایي از کربوهیدرات‌هاي‌ با کیفیت دراین رژیم هستند.سبزیجات معطر «ریاحین»؛ ادویه‌هاي‌ طبیعی، ماهی و روغن‌زیتون خالص از جمله مواردی اسـت کـه در رژیم مدیترانه اي حضوری فعال دارند.

 

در رژیم مدیترانه چه چیزهایی مجاز است ؟

غذاهای خاص در رژیم مدیترانه

با انجام این منوی غذایی بهتر می‌توانید بـه روند کاهش لاغری خود کمک کنید و هم چنین بـه بدن خود آسیب نرسانید.برخی از غذاها در حاشیه مدیترانه مصرف می شوند، اما کم‌تر از میوه و سبزی و ماهی و تمام غله‌ها.

گوشت ماکیان مثل مرغ، دراین رژیم مصرف می شود اما در مصرف ان‌ها زیاده‌روی نمیشود.

همچنین مصرف تخم‌مرغ نیز با محدودیت همراه اسـت.

مردم مدیترانه در مصرف پنیر و ماست نیز رفتاری متعادل دارند. ماست و پنیر در مدیترانه خورده می شود، اما نه خیلی زیاد.

 

برای بیشتر مردم دنیا پروتئین اصلی یعنی گوشت قرمز. بـه خصوص در آمریکا مصرف گوشت قرمز بسیار مرسوم اسـت و بعضی از دانشمندان بین این خوراکی و بسیاری از بیماریها ارتباط درنظر می گیرند.بعد از گوشت قرمز، بیشتر مردم سراغ مرغ میروند. اما در بسیاری از موارد مرغ را بـه شکل نادرست بـه مصرف می رسانند.

 

یعنی یا مرغ را در روغن زیاد سوخاری میکنند یا بعد از آب پز کردن ان؛ آب مرغ را نمی خورند.مصرف ماهی در آمریکا بسیار محدود اسـت.در ایران بعد از گرانی گوشت قرمز، مرغ بـه پروتئین اصلی تبدیل شد. اما همان‌ گونه ماهی سهم بسیار کمی در رژیم غذایی ایرانی‌ها بـه خصوص مردم پایتخت دارد.در مدیترانه روال کاملا برعکس اسـت. ماهی بـه عنوان اصلی‌ترین منبع پروتئین بـه وفور مصرف می شود. مصرف مرغ محدود اسـت و بـه ندرت گوشت قرمز در سفره‌ها دیده میشود.

 

غذاهای خاص در رژیم مدیترانه

در رژیم مدیترانه یک سری غذاها کاملا ممنوع هستند

نه فقط در رژِم مدیترانه یکسری مواد غذایی ممنوع می‌باشد بلکه همه ی ي رژیم ها یکسری حذفیات غذایی دارند کـه برای سلامتی و حفظ عادت هاي‌ غلط شـما بسیار مفید اسـت. متاسفانه مصرف نوشابه‌هاي‌ گازدار کـه مقدار زیادی قند دارند، پای خودرا بـه رژیم غذایی ایرانی‌ها باز کرده اسـت. در رژیم مدیترانه اي این نوشابه‌هاي‌ قندی، ممنوع هستند.

 

همچنین هر غذای دیگری کـه در ان شکر وجود داشته باشد، مثل بستنی، کیک، شکلات و غذا هاي حاوی شکر بـه سفره مدرم مدیترانه راه پیدا نمی کنند.

یک مورد ممنوع دیگر سوسیس، کالباس و انواع و اقسام گوشت‌هاي‌ فراوری شده، حتی با درصد گوشت بالا اسـت.

آرد سفید و تصفیه شده نیز بـه هیچ عنوان بـه این رژیم وارد نمی شود. برنج سفید نیز همین حکم را دارد.

روغن‌هاي‌ تصفیه شده مثل روغن‌زیتون بی‌بو و دیگر غذا هاي آماده و فراوری شده نیز بـه مصرف نمیرسند.

 

در رژیم مدیترانه یک سری غذاها کاملا ممنوع هستند

در دوران بارداری رژیم غذایی مدیترانه چگونه است

واقعا یکی از موردهایی مهم این اسـت کـه زنان باردار سرخود رژیم نگیرند چون بـه غیر از این کـه بـه خود آسیب می رسانند حتماً بـه جنین خود هم ضرر می رسانند.بهتر از قبل از انجام هر رژیم غذایی ابتدا با دکتر و متخصص این موضوع را در بین بگذارید تا سلامت خود و فرزندتان را بـه خطر نیاندازید. زیرا ممکن اسـت درصورت استفاده نکردن از یک نماد غذای خاص جنین و همچنین مادر دچار برخی از عارضه هاي‌ غیرقابل جبران شود.

 

در دوران بارداری رژیم غذایی مدیترانه چگونه است

با رژیم مدیترانه جلوی سرطان را بگیرید 

چاقی و اضافه وزن زیاد بسیار شـما را بـه سمت سرطان پیش میبرد . چاقی هزاران درد و بیماری بـه همراه دارد . کـه با کمک دکتر و رژیم مدیترانه یا هرگونه رژیمی کـه مناسب بدن شـما باشد شـما را از سرطان دور می کند.چربی‌هاي‌ اشباع و ترانس و همچنین کربوهیدرات ساده و تصفیه شده در رژیم معمول افراد یکی از دلایل اصلی افزایش التهاب در بدن اسـت کـه این التهاب می تواند پیش زمینه ایجاد سرطان در فرد باشد اما در رژیم مدیترانه‌اي مصرف این مواد غذایی محدود شده و باعث کاهش التهاب در بدن می شود.

 

از طرفی غذا هاي رایج در رژیم مدیترانه‌اي صرف نظر از این کـه بـه چه صورت طبخ می شوند، سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها هستند، پلی فنول‌هاي‌ موجود در سبزیجات و میوه‌ها، امگا-3 موجود در ماهی انواعی از این مواد آنتی اکسیدان و ضد التهاب در رژیم مدیترانه‌اي هستند.

 

مصرف سبوس غلات و مواد غذایی فیبر دار زیاد بـه وسیله افزایش دریافت سبزیجات بـه رشد باکتری‌هاي‌ مفید در روده کمک زیادی می کند، در واقع این باکتری‌هاي‌ مفید میتوانند نقش مثبتی در زمینه پیشگیری از بروز بسیاری مشکلات داشته باشند، مشکلاتی مانند انواع سرطان‌هاي‌ دستگاه گوارش. پس بـه طور کلی رژیم مدیترانه‌اي چه بـه دلیل افزایش دریافت آنتی اکسیدان و چه بـه خاطر کاهش مصرف چربی‌هاي‌ اشباع و ترانس و … میتواند راهکار موثری در جهت پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها باشد.

 


مطلب مرتبط: 11 مورد مفید در رژیم مدیترانه ای


 

با رژیم مدیترانه جلوی سرطان را بگیرید 

در رژیم مدیترانه بیشتر این غذاها را میل کنید

هر رژِمی برنامه ي خاص خودرا دارد کـه بـه روند لاغری شـما کمک می کند. محققین می گویند تنها هشدار در مورد غذا هاي ناسالم باعث التیام وضع تغذیه مردم نمیشود. بلکه افراد باید فهرستی از غذا هاي سالم و جای گزین‌هاي‌ بهتر در اختیار داشته باشند تا بتوانند تغذیه بهتری را تجربه کنند.با این وجود نمی شود یک لیست جامع از مواد غذایی مردم مدیترانه تهیه کرد.

 

چرا کـه این منطقه مردم ودر نتیجه غذا هاي متنوعی را در بر می گیرد.رژیم مدیترانه اي با گیاه‌خواری فرق دارد. اما این رژیم بیشتر از منابع حیوانی، بر منابع گیاهی تازه تمرکز دارد. توصیه میشود کـه دستکم دو روز در هفته «چهار وعده» بـه ماهی یا دیگر غذا هاي دریایی اختصاص داده شود.

 

سبزیجات:

گذاشتن یک کاسه کوچک سبزی خوردن کنار غذا کافی نیست. لازم اسـت حجم زیادی گوجه‌فرنگی، بروکلی، اسفناج، کلم، کاهو، پیاز، هویج، کرفس و خیار در میز غذای خود داشته باشید و از ان‌ها تغذیه کنید.

 

میوه‌ها:

سیب، پرتقال، توت فرنگی، انگور، خرما، انجیر، هندوانه و دیگر میوه‌ها می توانند بخش عمده‌اي از رژیم غذایی روزانه شـما را تشکیل دهند.

 

آجیل‌ها:

آجیل‌هاي‌ خام و بونداده «بدون نمک» مثل گردو، پسته، فندق، بادام، تخمه آفتاب گردان و دانه‌هاي‌ دیگر نقش مهمی در غذا هاي مدیترانه‌اي دارند.

 

حبوبات:

بسیاری از مردم حبوبات را در لیست غذا هاي سالم و مواد غذایی ضروری در بشقاب روزانه خود نمیگذارند و طبق معمول بـه حبوبات بـه چشم جایگزینی ارزان و بی‌کیفیت نگاه میکنند. اما واقعیت چیز دیگری اسـت و بهتر اسـت در مورد حبوبات تجدید نظر کنید. لوبیا، نخود، عدس، ماش و نخود سبز از جمله مواد غذایی مهم در الگوی غذایی مردم مدیترانه اسـت.

 

ریشه‌ها و غده‌ها:

سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین، هویج، لبو، شلغم و دیگر غده‌ها را باید در لیست غذا هاي سالم دراین رژیم قرار داد.

 

تمام غله‌ها:

به جای ان کـه غلات در کارخانه تسویه شوند و آرد سفید و نرم بـه دست بیاید، بهتر اسـت تمام غله رابا تمام خواص غذایی ان بـه مصرف رساند.

 

غذا هاي دریایی:

برای بیشتر ما ایرانی‌ها غذای دریایی بـه قزل‌آلا و کنسرو تن محدود می شود. در حالی کـه میشود لیست بلندبالا و متنوعی از غذا هاي دریایی شامل انواع میگو و ماهی و روش‌هاي‌ متفاوت برای طبخ ان‌ها درست کرد.

 

در رژیم مدیترانه بیشتر این غذاها را میل کنید

در رژیم مدیترانه این غذاها را نباید مصرف کنید

بله درست اسـت مانند هر برنامه غذایی رژیم مدیترانه هم نبایدهایی دارد کـه بـه لاغری و سلامتی شـما کمک بسیار زیادی می کند. پس لطفا جدی بگیرید و سعی کنید همیشگی این نکات را رعایت کنید.بـه لیست غذا هاي ممنوع دراین رژیم اشاره کردیم.غذاهایی کـه مصرف ان‌ها مجاز نیست و میتواند خطرناک باشد.

 

شکر و خوراکی‌هاي‌ شیرین شده: هر نوع خوراکی سوپرمارکتی کـه بـه نوعی شیرین شده باشد. مثلاً بستنی، دسر، چای شیرین و غیره.

 

غلات سفید: نان سفید، برنج سفید، پاستای سفید، دونات، شیرینی و کیک و غیره.

 

چربی ترانس: کره گیاهی، خامه گیاهی، روغن گیاهی جامد و روغن‌هاي‌ هیدروژنه.

 

روغن تصفیه شده: به جای روغن‌هاي‌ سرخ کردنی و پخت و پز موجود در بازار می شود از روغن‌زیتون صددرصد خالص استفاده کرد.

 

گوشت فراوری شده: هات‌داگ، سوسیس، کالباس و غیره.

 

غذا هاي رژیمی: غذا هاي کارخانه‌اي با برچسب‌هایي مثل رژیمی، کم‌چرب، بدون قند و…

این غذاها در رژیم مدیترانه اي وارد نمی شوند. تلاش اصلی ان اسـت کـه به جای محصولات کارخانه‌اي و سوپرمارکتی از غذا هاي واقعی کـه با مواد اولیه تازه تهیه می شود استفاده کنید. یعنی به جای سفارش غذا یا خرید غذای آماده از سوپری، گاز را روشن کنید و غذا بپزید!

 

گوشت سفید:

گفتیم کـه گوشت سفید دراین رژیم کمتر از غذا هاي دریایی سهم دارد. اما باز هم گوشت مرغ، اردک و بوقلمون انتخاب بهتری اسـت تا گاو و گوسفند. خوشبختانه دراین مورد، گزینه بهتر قیمت کم‌تری نیز دارد.

 

تخم‌مرغ:

تخم‌مرغ یک منبع سالم پروتئین و مواد ضروری اسـت. درست اسـت کـه دراین رژیم کم‌تر از سبزیجات بـه تخم‌مرغ اهمیت داده می شود، اما جای گزین کردن تخم‌مرغ به جای صبحانه‌هاي‌ شیرین و ناسالم انتخاب خوبی اسـت.

 

لبنیات:

ماست، شیر، دوغ کم‌نمک، پنیر فراوری نشده و دیگر محصولات لبنی می توانند سهم مناسبی از کالری دریافتی روزانه را داشته باشند.

 

ادویه‌هاي‌ سالم:

ادویه‌هایي مثل سیر، پونه، نعنا، رزماری، پودر فلفل، زردچوبه و دارچین فواید زیادی دارند کـه میتوانند بـه سلامتی، جذب بهتر مواد غذایی و التیام متابولیسم کمک کنند.

 

چربی‌هاي‌ سالم:

رژیم مدیترانه اي بـه هیچ عنوان یک رژیم کم‌چرب نیست. در مقابل تلاش میکند کـه از منابع بهتر چربی مثل آواکادو، گردو، زیتون و ماهی‌هاي‌ چرب استفاده کند.

 

در مجموع می توانیم بگوییم کـه رمز این رژیم در انتخاب مواد اولیه منفرد، تازه و کامل اسـت. یعنی به جای ان کـه رب گوجه «کـه یک ماده غذایی مرکب بـه حساب می آید» تهیه کنید، گوجه‌فرنگی تازه بخرید. یا به جای گوشت طعم‌دار شده، خودتان گوشت تازه، و مواد اولیه تازه برای طعم‌دار کردن ان تهیه کنید.

 

در رژیم مدیترانه این غذاها را نباید مصرف کنید

نمونه ای از برنامه ی غذایی مدیترانه مخصوص ایرانی ها

مثال برنامه ي غذایی ایرانی برایتان زده ایم کـه بخوانید کـه برنامه ي رژیم مدیترانه بـه این صورت اسـت و سخت اصلا نیست . بـه عنوان یک نمونه یک روزه در رژیم غذایی مدیترانه اي بـه سبک ایرانی میتوانید از مواد غذای زیر استفاده کنید:

صبحانه: ۶۰ گرم نان سبوسدار + ۲ عدد تخم مرغ + ۱۰ عدد زیتون + ۱ ظرف سبزی خوردن + ۱ لیوان شیر

میان وعده: ۱ واحد میوه + ۱۰ عدد فندق

ناهار: ۱۲قاشق غذاخوری برنج قهوه اي + ۲ عدد بادمجان + ۱ عدد کدو خورشتی + نصف سینه مرغ + یک کاسه ماست + ۱۰ عدد زیتون

عصرانه: ۲ واحد میوه

شام: ۴۵ گرم نان سبوس دار + ۱ کاسه سوپ سبزیجات + ۱۰ عدد زیتون + نصف لیوان حبوبات پخته + ۱ کاسه ماست

آخر شب: ۲ واحد میوه

 

نمونه ای از برنامه ی غذایی مدیترانه مخصوص ایرانی ها

و حالا رژیم مدیترانه ی سبز چیست؟

ما بـه غیر از رژیم مدیترانه نوعی دیگری هم داریم کـه مشهور بـه رژیم مدیترانه ي سبز اسـت . در کل مدل هاي‌ زیادی این رژیم دارد ولی سعی کنید خودرا گیج نکنید و همان برنامه اي کـه دکتر مربوطه بـه شـما داده اسـت را اجرا کنید و خودرا سردرگم نکنید.

 

همان طور کـه میدانید رژیم مدیترانه اي دارای انواع بسیار زیادی اسـت کـه متناسب با فرهنگ غذایی هر کشور تعیین می شود. یکی از، جدید ترین انواع رژیم کـه منجر بـه کاهش وزن می شود، رژیم غذایی مدیترانه اي سبز نام دارد کـه بیشتر بر روی استفاده از سبزیجات و برخی میوه ها تأکید می کند. دراین رژیم غذایی برای رسیدن بـه تناسب اندام و کاهش وزن، مصرف سبزیجات و میزان کمی از میوه ها توصیه می شود. بـه دلیل این کـه این مواد دارای فیبر زیادی هستند و همچنین کالری کمی هم دارند.

 

اساس رژیم مدیترانه اي سبز بر استفاده از پروتئین هاي‌ گیاهی بنیان نهاده شده تا از خاصیت ضد التهابی برخوردار باشد و منجر بـه افزایش سوخت و ساز بدن گردد. رژیم مدیترانه اي برای سلامت قلب و عروق فواید بسیار زیادی دارد. دراین رژیم سبز به رغم رژیم هاي‌ سختگیرانه اي مثل رژیم کتو، برنامه غذایی خاصی وجود ندارد و تنها کافی اسـت کـه اصول اولیه را رعایت کنید. نوشیدن چای سبز دراین رژیم بـه عنوان یکی از اصلی ترین گزینه هایي اسـت کـه نباید از قلم بیفتد.

 

و حالا رژیم مدیترانه ی سبز چیست؟

چرا رژیم مدیترانه این روزها بیشتر توصیه می شود؟

هر رژیمی مدت زمان خاص خودرا دارد و هر سال یک رژیم جدید با متد جدید بـه بازار می آید در واقع علمی دکتری با توجه بـه پیشرفتی کـه می کند برنامه رژیم غذایی هاي‌ خاص را باب می کنند کـه راحت تر بتوانید لاغر شوید و بـه سلامتی خود کمک کنید.

 

مطالعات حاکی از ان اسـت کـه رژیم مدیترانه اي با کاهش کلسترول بعد، احتمال ابتلا بـه بیماری هاي‌ قلبی را کم خواهد کرد. از سایر مزایای مهمی کـه باعث می شود این رژیم توصیه شود این اسـت کـه منجر می شود خطرات احتمالی بیماری پارکینسون کاهش یابد..

 

آلزایمر و سر نیز از دیگر خطراتی اسـت کـه با انجام این رژیم غذایی می توان مانع از احتمال ریسک بـه وجود آمدن ان در فرد شد. همچنین در خانم‎ ها بـه دلیل مصرف روغن گیاهی، روغن زیتون و آجیل‎ ها احتمال ابتلا بـه سرطان سینه تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.

 

از این رو متخصصان تغذیه، این رژیم را گزینه مطلوبی برای پیشگیری از انواع بیماری هاي‌ مزمن می‌داند. رژیم مدیترانه اي برای دیابت و مزایای بسیار زیادی دارد و با بازرسی قندخون می تواند یک دستور کار بسیار مناسب برای مبتلایان بـه دیابت نوع دو محسوب شود.

 

همچنین رژیم مدیترانه اي سلامت کبد را تضمین می کند، از این رو اگر مستعد ابتلا بـه بیماری کبد چرب هستید یا از این بیماری رنج می‌برید بهتر اسـت بـه سراغ یک برنامه غذایی مدیترانه اي بروید.

 

در کلیه رژیم هاي‌ غذایی مسأله و وفاداری بـه رژیم یکی از مهم ترین اصولی اسـت کـه باید بـه ان اهمیت داده شود. این کـه رژیم خیلی سخت نباشد و فرد بتواند ان را ادامه دهد مسأله بسیار مهم نیست. اگر رژیم را در مراحل پایانی هم ر ها کنید باعث می شود بـه نتیجه اي کـه دوست دارید نرسید.

 

اما خوبی این رژیم این اسـت کـه وفاداری بـه ان کار دشوار و سختی محسوب نمی شود و میتوانید تقریبا هر چیزی را کـه دوست دارید استفاده کنید. همچنین رژیم تنوع غذایی بسیار زیادی هم دارد. بـه طور مثال حتی اجازه دارید پیتزا هم بخورید، البته پیتزای سبزیجات!

نقطه قوت دیگری کـه دراین رژیم وجوددارد میزان چربی هاي‌ اشباع شده کمی اسـت کـه فرد استفاده می کند. بـه دلیل استفاده از چربی هاي‌ سالم، چندان احساس گرسنگی نخواهد کرد ودر نتیجه ریسک ابتلا بـه کلسترول بالا کم خواهد شد. شواهد علمی و برخی از پژوهش ها نشان داده اسـت کـه میزان ریسک ابتلا بـه سرطان سر و گردن، پروستات و سرطان روده بزرگ در افرادی کـه از این رژیم غذایی استفاده می کنند بـه مراتب نسبت بـه سایر افراد کمتر خواهد بود.

 


مطلب مرتبط: آموزش پخت غذای مدیترانه ای کبسه ی مرغ لبنانی


 

چرا رژیم مدیترانه این روزها بیشتر توصیه می شود؟

ممکن است رژیم مدیترانه برای بدن ضرر برساند؟

اگر این رژیم مدیترانه رابا تحقیق کوچک و بدون دکتر اجرا کنید خوب مطمعنا بـه بدن شـما ضرر میرساند. ولی در کل با مراجعه بـه متخصص تغذیه برای گرفتن این رژیم تازه بـه جای ضر بـه بدن خود لطف می‌کنید.خوشبختانه عوارض چندان خطرناک و جدی برای رژیم مدیترانه اي تا کنون مطرح نشده اسـت.

 

اما یکی از نکات منفی این روش تغذیه اي محدودیت مصرف شیر ودر نتیجه جذب کلسیم اسـت. اگر شـما از شیر بـه عنوان تنها منبع جذب کلسیم استفاده میکنید، احتمال دارد کـه دچار مشکل شوید. مصرف لبنیات مثل پنیر و ماست هم دراین رژیم بسیار محدود اسـت؛ بنابر این برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن انسان باید بـه سراغ منابع کلسیم غیر لبنیاتی نظیر شیر خشک، کلم بروکلی، شیر بادام، توفو و ساردین بروید.

 

یکیدیگر از نقاط ضعف کـه برای این رژیم مدیترانه اي مطرح شده اسـت این اسـت کـه چربی در ان محدود نیست. درست اسـت کـه چربی کـه در رژیم غذایی مدیترانه استفاده میکنید از نوع اشباع شده و سالم اسـت اما زیاده روی در مصرف ان احتمال دارد برای قلب خطرناک باشد.

 

رژیم مدیترانه اي یکی از سالم ترین و بهترین رژیم هاي‌ غذایی محسوب می شود کـه در حال حاضر در سراسر دنیا از ان بـه عنوان روشی برای رسیدن بـه تناسب اندام و کاهش وزن استفاده می شود. همچنین رژیم غذایی سلامت بدن شـما را تضمین می کند اما بـه یاد داشته باشید کـه هیچ رژیمی را نباید بدون مشورت یک متخصص شروع کرد.

 

ممکن است رژیم مدیترانه برای بدن ضرر برساند؟

نوشیدنی های مجاز در رژیم مدیترانه

با خوردن این نوشیدنی هاي‌ متنوع راحت تر می‌توانید معده ي خودرا پر کنید و لذت نوشیدنی هم ببرید.مرسوم‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی در بین مردم مدیترانه، آب اسـت.

ان‌ها در مصرف الکل زیاده‌روی نمیکنند و اگرهم بخواهند بنوشند، بـه یک گیلاس کوچک شراب با درصد پایین بسنده می کنند. هرچند حذف همین مقدار الکل از رژیم غذایی باز هم وضعیت را بهتر میکند.

دراین رژیم به جای آبمیوه «بـه خصوص آبمیوه کارخانه‌اي» از میوه کامل و تازه استفاده می شود تا فیبر و دیگر اجزای مفید میوه ازبدن دریغ نشود و مقدار زیادی قند میوه بـه یک‌باره دریافت نگردد.

نوشیدن چای، قهوه، چای سبز و دم‌نوش‌هاي‌ گیاهی مجاز اسـت اما بدون افزودن خامه و شکر.

 

نوشیدنی های مجاز در رژیم مدیترانه

حبوبات یکی ار رایج ترین مصارف در رژیم مدیترانه است؟

در کل چه رژیم غذایی داشته باشید چه نداشته باشید حبوبات بسیار بـه بدن شـما کمک می کند و نیاز بدن شـما اسـت پس این مواد غذایی را حتماً در برنامه ي خود قرار دهید و نوش جان کنید کـه بسیار برای استخوان ها و کمبود ویتامین ها کمک می کند و لازم اسـت.

عدسی

سوپ عدس

خورشت قیمه یا قرمه سبزی بـه جای گوشت قرمز از سویا استفاده کنید

خوراک لوبیا چیتی

انواع آش مثل آش رشته، آش کشک و آش دوغ

 

ما باید توجه داشته باشید کـه برای این کـه غذا هاي ایرانی رو بـه رژیم مدیترانه اي نزدیک کنیم، باید از روغن کنجد و روغن زیتون برای درست کردن غذا ها استفاده کنیم. استفاده از گوشت قرمز رو خیلی کم کنیم و از غذا هاي دریایی و سبزی ها و حبوبات در برنامه غذاییمون بیشتر استفاده کنیم.

 

حبوبات یکی ار رایج ترین مصارف در رژیم مدیترانه است؟

آیا در کل رژیم مدیترانه برای کاهش وزن خوب است یا خیر؟

هر رژیمی با توجه بـه دکتری کـه بـه شـما برنامه داده اسـت مطمعن باشید هیچ ضرری شـما را دنبال نمی‌کند و فقط بـه سلامتی و دوری از بیماری ها بـه شـما کمک می کند.لاغری و تناسب اندام یکی از موضوعات مهم در زمینه زیبایی و سلامت جسم و روان محسوب میشود. تقریبا همه ی ما بـه ‌نوعی در برهه‌اي از زندگی خود یکی از روش‌ها و رژیم‌هاي‌ کاهش وزن را امتحان کرده‌ایم. این رژیم هم یکی انواع رژیم لاغری اسـت کـه اخیرا مورد استقبال عمومی قرار گرفته اسـت.

 

روشی برای کاهش وزن و تناسب اندام کـه بر مصرف پروتئین‌هاي‌ گیاهی، میوه و سبزیجات و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و لبنیات تأکید دارد، البته حواس تان باشد کـه غذا هاي آماده کـه بـه ‌عنوان کم‌چرب یا رژیمی در بازار عرضه میشوند، جزء غذا هاي فرآوری‌شده هستند و نباید از ان‌ها دراین برنامه غذایی و برای کاهش وزن مصرف کرد.

 

یکی از علت‌هاي‌ اصلی محبوبیت این روش لاغری، خاصیت درمانی‌اش اسـت. کافی اسـت یک ماه بـه این رژیم وفادار باشید تا تأثیراتش را روی آب شدن چربی‌هاي‌ اضافی شکم، پهلو و ران‌ها ببینید. علاوه بر این کـه این برنامه غذایی برای کاهش وزن کارایی دارد از قابلیت سم‌زدایی هم برخوردار اسـت و بیماریهایی مثل چربی خون و کبد چرب را هم التیام میدهد. باوجود تمامی این توضیحات توصیه ما این اسـت کـه با دریافت مشاوره آنلاین و یا استفاده از امکان ویزیت حضوری دکتر تغذیه در دکترتو، خیال خودرا از بابت انتخاب بهترین رژیم لاغری راحت کنید.

 

آیا در کل رژیم مدیترانه برای کاهش وزن خوب است یا خیر؟

و در پایان 

انسان تا زمانی کـه زنده اسـت باید برای حفظ سلامتی جسم و روح خود تلاش کند چون یک امانتی اسـت کـه خداوند بـه ما داده اسـت. چاقی و اضافه وزن یکی از پر ضررترین و خطرناک ترین برای سلامتی بدن انسان اسـت. پس باید بـه دکتر تغذیه مراجعه کرده و حتماً رژیم گرفته شود تا بـه وزن ایده آل خود برسیم و ان موقع هم سلامتی خودرا دوباره پیدا میکنیم و هم بر زیبایی بدن خود تآثیر فراوانی پیدا میکنیم لطفا سرخود رژیم نگیرید هر رژیمی مناسب بدن شـما نیست و ممکن اسـت خطرات بسیار جدی داشته باشد. امیدواریم با توجه بـه کمک تیم تالاب این مطلب رژیم مدیترانه برای شـما مفید واقع شده باشد. 

جدیدترین مطالب سایت