آشنایی با خواص درمانی شاه پسند

آشنایی با خواص درمانی شاه پسند

معرفی خواص درمانی شاه پسند 

برای سلامتی گوارشی میتوان ازگیاه شاه پسند بهرهگیری نمود که خواص زیادی دارد روش مصرف و نیز خواص درمانی ان را برای شما عزیزان معرفی مینماییم این گیاه در نواحی جنوب آسیا، آفریقا و اروپا در حاشیه جاده ها و دشت ها و مزارع میروید و در ایران در مناطق شمال ایران و اطراف تهران، فارس و نواحی جنوب یافت می شود.

 

قسمت مورد بهرهگیری این گیاه، برگ ها و سر شاخه هاي سبز آن هست در اثر مالش دادن بوی مطبوعی در تمام قسمت هاي این گیاه منتشر می شود ولی طعم آن گس و تلخ هست.

به گزارش تالاب:این گیاه گونه هاي مختلفی دارد که متجاوز از صد نوع می باشد، ما در ایران اکثر نوع تزئینی آن که شاه پسند درختی نام دارد را می شناسیم اما نوع دارویی آن نیز در ایران وجود دارد که ما در این مقاله اکثر به آن نوع میپردازیم.

 

ترکیبات شیمیایی شاه پسند

شاه پسند دارای مواد شیمیایی مختلفی نظیر تانن ،‌موسیلاژ ، ساپونین ، وربی نالین Verbenalin ، بتاکاروتن و ماده اي تلخ می باشد.

 

شاه پسند برای رفع مشکلات گوارشی

شاه پسند مشکلاتی از قبیل نفخ و احساس سنگینی را برطرف کرده و به بهبود عملکرد کبد کمک می کند. این گیاه برای برطرف کردن حالت تهوع و یا استفراغ نیز خوب هست.

نتایج پژوهش‌هاي متعدد نشان می دهد که عصاره‌ي روغنی یا همان افشره‌ي غذایی شاه پسند لیمویی به دفع هلیکوباکترپیلوری کمک میکند به خاطر این که این باکتری نمی تواند در برابر ترکیبات شاه پسند مقاومت کند. 

 

آشنایی با خواص درمانی شاه پسند

شاه پسند آرامبخش است و باعث خواب راحت می‌شود

 
روش مصرف

یک ساشه از این گیاه «معادل حدود یک قاشق غذاخوری» را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. می توانید هرروز تا ۲ فنجان از این دمنوش را بعد از وعده‌هاي اصلی میل کنید.

همینطور میتوانید ۲ قطره از روغن گیاهی یا همان افشره‌ي غذایی این گیاه را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا عسل چکانده و در دهان بگذارید. بهتر هست اینکار را بعد از غذا، یا صبح به صورت ناشتا و یا هر زمانی که به مشکل بر می خورید انجام دهید.

دقت داشته باشید که مصرف روغن گیاهی برای خانم‌هاي باردار و شیرده منع مصرف دارد. بچه‌هاي کوچک و همینطور خانم‌هایي که در چهار ماهه‌ي اول بارداری میباشند نباید از روغن‌هاي گیاهی غذایی بهرهگیری کنند.

 

شاه پسند برای خواب راحت و آرام بخش

شاه پسند آرامبخش هست و باعث خواب راحت میشود. شاه‌پسند برای مقابله با استرس و اضطراب فوق‌العاده هست. می توانید زمانی که تحت فشارهای روحی روانی هستید و یا بی‌خوابی به سرتان می زند از آن بهرهگیری کنید.

 

روش مصرف

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری شاه پسند خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. می توانید به مدت ۱۰ روز، هرروز دو فنجان از این دمنوش میل کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت