خواص دارویی گیاه بسفایج

خواص دارویی گیاه بسفایج

خواص دارویی گیاه بسفایج

 

گیاه بسفایج در شمال ایران یافت میشود و بیش تر در جاهای گرم و مرطوب کاشته میشود در ادامه با خواص دارویی گیاه بسفایج تالاب را دنبال کنید.

 

در این مطلب به بررسی خواص مفید گیاه دارویی بسفایج می پردازیم که بصورت خودرو روی تنه درخت ها و سنگ ها رویش می کند. گیاه دارویی بسفایج در نواحی معتدل و مرطوب زمین مثلاً در شمال ایران و در روی دیوارها و تخته سنگ ها میروید.گیاه دارویی بسفایج (Polypodium vulgare) در نواحی معتدل و مرطوب زمین مثلاً در شمال ایران و در روی دیوارها و تخته سنگ ها میروید.

 

ساقه آن در زیر خاک و بصورت ریزوم است و برگهای آن دارای بریدگی های زیادی است و فقط برگهای گیاه از خاک بیرون می باشند.نام‌های دیگر بسفایج: بسپایک، ثاقب الحجر، اضراس‌الکلب، بسفایج، دارحماز، تشتیوان، کثیرالارجل، قمی، بنکارعلا، بولوخوریو، اشتران، سکی رغلا، پولیپود، پولوپودیون، اشتیوان و دارچماز می‌باشد.

 

خواص داروئی گیاه بسفایج:

جهت درمان بواسیر هر روز گیاه بسفایج را با عناب دم کنید و آب صاف‏ کرده آن را بنوشید. براى افتادن دانه یا تکمه بواسیر بسیار مؤثر است.گیاه بسفایج را با هل قراب از هرکدام یک مثقال بجوشانید و آبش را صبح ناشتا بنوشید رطوبت منجمده در معده را برطرف مى ‏سازد.

 

نوشیدن آب جوشانده گیاه بسفایج مخلوط با ماءالشعیر و یا آب و عسل براى تحلیل قولنج و نفخ شدید و دفع اخلاط بسیار نافع مى ‏باشد.گیاه بسفایج را با ریشه شیرین‏ بیان پوست گرفته و انیسون دم کنید و آب صاف‏کرده آن را بنوشید. براى رفع سرفه و تنگى ‏نفس نافع است.اگر مغز فلوس سائیده شده یا ترنجبین را در آب دم‏کرده گیاه بسفایج مخلوط نموده و بنوشید. براى تحلیل باد و گاز بواسیر و تسکین درد معده مزمن و درمان صرع بسیار مجرب است. 

خواص دارویی گیاه بسفایج

برگهای بسفایج،  دارای بریدگی های زیادی است و فقط برگهای گیاه از خاک بیرون می باشند

 

دیگر خواص گیاه بسفایج:

 ۱- طبع آن گرم و خشک است.

۲- برای درمان بیماری لقوه مفید می‌باشد.

۳- برای درمان ورم کلیه مفید می‌باشد.

۴- برای رماتیسم به صورت ضماد استفاده شود.

۵- برای تصفیه خون مفید می‌باشد.

۶- برای نفخ می‌توان از بسفایج استفاده کرد.

۷- برای سرماخوردگی مفید می‌باشد.

۸- برای کبد مفید می‌باشد.

۹- برای طحال مفید می‌باشد.

۱۰- برای درمان نقرس می‌توان استفاده کرد.

۱۱- ضد بلغم و سودا است.

۱۲- برای سوءهاضمه مفید می‌باشد.

 

 

جدیدترین مطالب سایت