بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

بهترین خواص هلیله سیاه

هلیله سیاه بـه اکسیر جوانی مشهور اسـت . هلیله سیاه بـه تقویت رشد و ضخامت مو و پیش گیری از سفید شدن مو کمک میکند.

هلیله سیاه را خواص فراوانی دارد کـه دربخش هاي‌ مختلف توضیحات کامل داده شده اسـت. از شـما دعوت میکنیم این مقاله ارزشمند درباره هلیله سیاه را از دست ندهید.

 

آیا می دانید هلیله سیاه چیست و چرا بـه اکسیر جوانی مشهور شده اسـت؟

«هلیله سیاه» «Terminalia chebula» کـه اسم‌هاي‌ دیگری مثل Chebulic Myroblan، Harada و Haritaki هم دارد، یکی از گیاهان دارویی در طب سنتی هندی یعنی «آیورودا» «Ayurveda» اسـت. هلیله در واقع میوه درختی بسیار بلند با همین نام اسـت. پوسته‌ي این درخت قهوه‌اي تیره و برگ‌هاي‌ ان سبز و اشکی شکل اسـت.

 

بـه گزارش تالاب بر اساس علم باستانی آیورودا خواص هلیله می تواند بسیار زیاد باشد. بـه ویژه خواص پودر هلیله سیاه برای جوانی شهرت زیادی دارد. دراین مقاله شـما رابا تمام عوارض و فواید هلیله سیاه از جمله خواص هلیله سیاه برای مو و لاغری آشنا میکنیم.

درباره هلیله سیاه

میوه‌ي هلیله شبیه بـه بادام با سطح پوست راه راه اسـت. هر میوه‌ي رسیده یک هسته دارد. وقتی ان را قبل از تشکیل شدن هسته از درخت می‌چینند و خشک می کنند، رنگ ان تیره می شود و بـه همین دلیل بـه ان هلیله سیاه می گویند. وقتی میوه هلیله کاملا میرسد، رنگ ان زرد میشود و بـه ان هلیله زرد می گویند. از هسته هلیله روغنی زرد رنگ و از تنه درخت هلیله نوعی صمغ می گیرند.

 

درخت هلیله در مناطق پر تپه و جنگلی می روید؛ مثل مناطق جنوبی هیمالیا کـه جنگل‌هاي‌ سرسبز ان در ارتفاعات قرار دارد.

 

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

ترکیبات شیمیایی هلیله سیاه

میوه هلیله ۳۲ تا ۴۵ درصد تانن «Tannin» و ۱۸ نوع آمینو اسید دارد و منبع آنتی‌اکسیدان‌هایي مانند الاجیک اسید، گالیک اسید، چبولیک اسید، فلاونول گلیکوزید، سلنیوم، ویتامین C و وبتامین E اسـت. هلیله بـه دلیل میزان زیاد تانن طعم گسی دارد. وقتی میوه هلیله کاملا رسیده می شود، میزان تانن ان کاهش و میزان تاکسین‌هاي‌ ان افزایش پیدا میکند.

 

بـه گفته طبیبان، در گذشته ۷ نوع مختلف میوه هلیله وجود داشته اسـت؛ اما امروزه فقط ۳ نوع ان در معرض اسـت کـه هر ۳ میوه یک درخت هستند و تفاوت ان‌ها فقط در سن‌شان اسـت.

 

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

خواص هلیله سیاه

هلیله سیاه قابض و تلخ و طبع ان گرم و خشک اسـت. در طب سنتی ایرانی و طب سنتی هندی، از خواص هلیله سیاه برای درمان بیماری‌هاي‌ بسیار زیادی استفاده می شود.

 

مفید برای دهان ودندان

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

۱. سفید کردن دندان و رفع بوی بد دهان

از پودر هلیله سیاه میتوان بـه عنوان سفید کننده دندان استفاده کرد. برای اینکار هلیله خشک را آسیاب و با یک پارچه ظریف الک کنید. میتوانید پودر را برای استفاده دریک شیشه در بسته نگه دارید و هر بار مقداری از ان را روی مسواک خود بریزید و دهان رابا ان تمیز کنید. با اینکار دهان‌تان از باکتری‌هاي‌ مضر پاک می شود.

برای از بین بردن زخم و جوش‌هاي‌ دهان هم میتوانید از ترکیب پودر هلیله و آب‌دوغ «Buttermilk» استفاده کنید. با قرقره کردن این ترکیب التهابات دهانی از بین می روند و درد دندان و لثه بـه سرعت التیام پیدا میکند.

 

التیام هضم غذا

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

۲. بهبود هضم و سلامت دستگاه گوارش

از مشهور‌ترین خواص هلیله سیاه در طب سنتی میتوان بـه تقویت دستگاه گوارش اشاره کرد. استفاده مرتب از هلیله سیاه می‌‌تواند با التیام عمل هضم بـه جذب بهتر مواد غذایی کمک کند.

 

از طرف دیگر پودر هلیه یک ملین ملایم طبیعی اسـت و با تقویت کولون روده، بـه دفع بهتر و سریع‌تر سموم ازبدن کمک می کند. ممکن اسـت ابتدای مصرف هلیله سیاه احساس افزایش نفخ داشته باشید اما بعد از یک الی دوهفته استفاده مککر، حرکت روده‌ها افزایش و نفخ شـما بـه شکل چشم‌گیری کاهش پیدا میکند.

 

می توانید ۳ تا ۶ گرم پودر هلیله سیاه رابا همان مقدار نبات ساده آسیاب و دو بار در روزبعد از غذا میل کنید.

 

ضد سرطان

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

۳. خواص آنتی‌اکسیدان و آنتی‌باکتریال

پودر هلیله سیاه منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین ‌C و ویتامین E اسـت کـه ازبدن شـما در برابر سرطان و بیماری‌هاي‌ خطرناک دیگر محافظت می کند.

 

تحقیقات نشان داده اسـت عصاره هلیله سیاه باعث تقویت آنتی‌اکسیدان‌هاي‌ موجود در کبد و کلیه‌ها میشود و با مبارزه با فرایندهای اکسیده شدن، از بیماری‌هاي‌ مربوط بـه پیری محافظت میکند.

 

خاصیت آنتی‌باکتریال قوی نیز از دیگر خواص هلیله سیاه اسـت کـه برای پیش گیری از عفونت باکتریایی ناشی از غذا یا ویروس‌هاي‌ معلق در هوا، بسیار مفید اسـت.

 

۴. کاهش اسید و درمان زخم معده

پودر هلیله سیاه میتواند بـه کاهش اسید معده کمک کند. همچنین از هرگونه زخم معده ناشی از ترشح زیاد اسید معده، پیشگیری می کند. همان طور کـه گفتیم میوه هلیله سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایي اسـت کـه طبق تحقیقات می توانند با باکتری هلیکوباکتر در بدن مبارزه کنند.

 

مبارزه با قندخون

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

۵. دیابت و سندرم متابولیک

میزان زیاد گلوکز، کاهش حساسیت بـه انسولین در بدن و رژیم غذایی نامناسب عامل اصلی دیابت نوع ۲ و پیش نیاز سندروم متابولیک اسـت. تحقیقات نشان داده ترکیبات هلیله می تواند بـه بازرسی قندخون بالا کمک کند و حساسیت بـه ترشح انسولین را در افراد بالا ببرد.

 

افراد دیابتی کـه در حال مصرف داروهای کاهش قندخون هستند باید قبل از مصرف هلیله سیاه یا هلیلیه زرد بـه صورت خوراکی، با دکتر خود مشورت کنند.

 

کاهش وزن و لاغری

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

۶. خواص هلیله سیاه برای لاغری

حتماً شـما هم در مورد فواید هلیله سیاه برای لاغری شنیده‌اید. هلیله در واقع با تمیز کردن دستگاه گوارش بـه جذب بهتر مواد غذایی، هضم بهتر و افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کمک می کند. ترکیبات این میوه با افزایش ترشح صفرا، باعث افزایش چربی سوزی میشود. این مزیت بـه شـما کمک می کند وزن خودرا نظارت و از چاقی پیشگیری کنید.

 

کمک بـه بینایی و چشم

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

۷. هلیله سیاه برای چشم

هلیله جزو سه ماده اصلی در ترکیبات یکی از مهمترین داروها در طب سنتی، یعنی «معجون اطریفل» اسـت.

 

هلیله برای اکثر مشکلات چشمی مناسب اسـت و میتوانید از ان برای شست‌وشوی چشمان خود استفاده کنید. آب هلیله خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهنده دارد و می تواند عفونت را کاهش می‌‌دهد. برای اینکار هلیله شسته شده را یک شب در آب خیس کنید و صبح روزبعد چشمان خودرا با همان آب شست‌وشو دهید.

 

حتی می توانید هسته ان را برای ۱۲ ساعت در آب خیس کنید و سپس از آب خارج کرده، آسیاب کنید و مانند خط چشم بـه چشم‌ها بکشید. اینکار از آب مروارید پیشگیري میکند. همچنین برای درمان آب‌ریزش چشم نیز می توانید پوسته هلیلیه را آسیاب کنید و بـه چشم‌ها بکشید.

 

خواص هلیله برای پوست و زیبایی

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

۸. خواص هلیله سیاه برای پوست

از دیگر خواص هلیله سیاه میتوان بـه رفع حساسیت‌هاي‌ پوستی اشاره کرد. خمیر هلیله سیاه راه حل خوبی برای درمان حساسیت پوستی بـه شمار میرود. برای تهیه خمیر هلیله میتوانید میوه تازه هلیله را همراه با کمی آب جوشیده در هاون بسایید و خمیر بـه دست آمده را روی پوست قرار دهید.

 

خواص ان در سرماخوردگی و سلفه

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

۹. مشکلات تنفسی

پودر هلیله سیاه برای رفع سرفه، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی نیز توصیه می شود. شـما باید حدود نصف قاشق چای‌خوری پودر هلیله رابا کمی عسل ترکیب کنید، سپس قاشقی پر از ان را در دهان بگذارید و بـه آرامی بمکید.

 

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

۱۰. خواص هلیله سیاه برای مو

شاید از خواص هلیله سیاه برای جوانی و زیبایی شنیده‌ باشید. این میوه در علاوه بر کمک بـه درمان مشکلات پوستی در پیشگیري از سفید شدن مو هم موثر اسـت. با کمک ترکیبات این میوه میتوان مشکلات پوستی مثل آکنه، درماتیت و اگزما را از بین برد.

 

برای اینکار می توانید پودر هلیله را در آب جوش بریزید و با ان خمیر رقیقی تهیه کنید. صبر کنید تا خمیر خنک شود، سپس ان را مستقیم روی نواحی آزرده پوست بزنید. اینکار جوش‌هاي‌ فعلی را از بین می برد و از ایجاد جوش در آینده هم پیشگیری میکند.

 

اما برای استفاده از هلیله سیاه برای مو طبق معمول از روغن هلیله استفاده می کنند. برای تهیه روغن هلیله سیاه میتوانید طبق دستور «روغن آمله» پیش بروید و بـه همان اندازه پودر هلیله را جای گزین کنید.

 

آمله یا انگور فرنگی یکیدیگر از میوه‌هاي‌ مورد استفاده در طب سنتی با خواص دارویی بسیار زیاد اسـت. روغن هلیله سیاه تاثیر بسیار خوبی در کاهش ریزش مو و درمان شوره سر دارد و مصرف پودر ان بـه صورت منظم می تواند از سفیدی مو جلوگیري کند.

 

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

۱۱. کاهش درد مفاصل

خواص ضد التهابی هلیله میتواند تاثیر مثبتی در آرتروز، نقرس و دردهای مفصلی داشته باشد. افرادی کـه این مشکلات را دارند می توانند پس از مشورت با دکتر از هلیله استفاده کنند.

 

۱۲. کاهش میگرن و سردد

برای تسکین سردرد و میگرن میتوانید هلیله سیاه را همراه با آب گرم آسیاب کنید و بـه پیشانی ماساژ دهید و اجازه دهید روی پیشانی بماند.

 

۱۳. درمان یبوست و اسهال

در طب سنتی از پودر پالپ‌هاي‌ میوه هلیله علاوه بر تمیز کردن دستگاه گوارش، برای درمان اسهال مزمن نیز استفاده می شود. برای درمان اسهال میتوانید یک قاشق غذاخوری پودر هلیله رابا یک قاشق پر از عسل در کاسه خوب ترکیب و ترکیب را دو بار در روز میل کنید.

 

برای درمان یبوست باید پودر هلیله، «پودر برگ سنا» و «گل سرخ» رابا هم ترکیب و بـه شکل قرص در بیاورید و هنگام یبوست با کمی آب میل کنید.

 

بهترین خواص هلیله سیاه برای پوست و مو و سلامتی

 

عوارض هلیله سیاه

درکنار تمام فواید، هلیله سیاه هم مانند تعداد زیادی از گیاهان دارویی ممکن اسـت عوارضی داشته باشد و مصرف ان برای برخی افراد ممنوع اسـت. عده اي از موارد منع مصرف و عوارض جانبی هلیله سیاه را ادامه میخوانید.

 

کسانی کـه قصد جراحی دارند ۲ الی ۳ هفته قبل از جراحی مصرف هلیله را قطع کنند.

 

کسانی کـه بـه هر دلیلی از خون‌ریزی شدید رنج می برند نباید هلیله مصرف کنند.

 

با استفاده از هلیله سیاه می توان میزان قندخون بالا را کاهش داد و بـه طور کل این ماده برای کسانی کـه در خطر دیابت یا سندرم متابولیک هستند مفید اسـت؛ اما ممکن اسـت برای بیماران دیابتی کـه داروهای کاهش گلوکز مصرف می کنند مناسب نباشد. بـه همین جهت این افراد قبل از مصرف حتماً باید با دکتر خود مشورت کنند.

 

اگر باردار یا در حال شیردهی هستید، نباید هلیله مصرف کنند.

 

اگر بسیار لاغر هستید یا در انجام فعالیت‌هایي مثل دویدن یا راه رفتن دچار ضعف می شوید، نباید هلیله سیاه مصرف کنید.

 

در ابتدای مصرف پودر هلیله ممکن اسـت در برخی مواقع فرد دچار اسهال یا نفخ شکم شود کـه طبیعی اسـت، اما اگر علائم بعد از یک یا دو روز برطرف نشد، باید مصرف هلیله را برای چند روز قطع کنید. اگر بعد از چند روز التیام پیدا کردید می توانید با دوز کمتر دوباره مصرف هلیله را شروع کنید و عکس‌العمل بدن خودرا ببینید.

 

اگر در حال حاضر دچار کم آبی بدن یا اسهال شدید هستید، توصیه می شود هلیله سیاه مصرف نکنید، چرا کـه هلیله بـه شدت قابض اسـت.

 

منبع: digikala.com

جدیدترین مطالب سایت