روشهای بالا بردن فشار خون برای کسانیکه افت فشار خون دارند

روشهای بالا بردن فشار خون برای کسانیکه افت فشار خون دارند

علت و درمان افت فشار خون

افت فشار خون را باید جدی گرفت و حتما در اولین فرصت جهت یافتن علت به پزشک مراجعه کنید . فشار خون پایین که هیپوتانسیون نیز نامیده می شود، باوجود این‌که در بیماران مبتلا به پرفشاری خون مناسب بنظر می‌رسد اما در برخی افراد می‌تواند باعث علایمی مانند سرگیجه و غش شود. در موارد شدید فشار خون پایین می‌تواند کشنده نیز باشد.

 

مجله تالاب : باوجود این‌که فشار خون طبیعی در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، طبق معمولً فشار خون سیستولیک«شماره بالای فشار» 90 میلی متر جیوه یا کمتر و فشار خون دیاستولیک«شماره پایین فشار» 60 میلی متر جیوه یا کمتر، فشار خون پایین درنظر گرفته می شود.

 

علل فشار خون پایین می‌تواند محدوده وسیعی از دهیدراسیون« کم آبی و از دست دادن آب بدن» تا مریضی هاي خطرناک یا جراحی هاي مختلف را شامل گردد. فشار خون پایین قابل درمان است اما مهم این است که علت این افت فشار مشخص شده و درمان شود.

 

فشار خون پایین الزاما به معنای وجود مریضی نیست. با این وجود، اگر شما نشانه هایي از فشار خون پایین دارید، فقط پزشکتان می­تواند شرایط را بررسی و علت این موضوع را بیابد.

روشهای بالا بردن فشار خون برای کسانیکه افت فشار خون دارند

علائم افت فشار خون

بیشتر افرادی که فشارخون پایینی دارند، علائمی نشان نمیدهند. دراین افراد، مریضی نهفته‌اي وجود ندارد که باعث افت فشارخون شود ودر نتیجه درمانی لازم نیست. با این حال، زمانی که افت فشارخون مانع رسیدن خون کافی به مغز و دیگر اندام‌هاي حیاتی میشود، بایستی تحت درمان قرار بگیرد. در چنین مواقعی، یک مریضی نهفته منجر به افت فشارخون می شود. علائم رایج افت فشارخون عبارت‌اند از:

 

سرگیجه

تاری دید

تپش قلب

خستگی شدید

تشنگی شدید

پوست رنگ‌پریده

ضعف

تنگی نفس

ضربان قلب نامنظم

سبکی سر

حمله

 

عدم رسیدن خون کافی به مغز در اثر فشارخون پایین منجر به سرگیجه، خستگی شدید و عدم تمرکز میشود. تغییر حالت مانند بلند شدن و ایستادن ممکن است باعث سرگیجه یا سبکی سر شود. زمانی که فردی در حالت ایستاده است، خون به سمت پایین بدن حرکت میکند و این امر باعث کاهش فشارخون میشود. از آنجا که فشارخون افراد مبتلا به فشارخون پایین در حالت عادی پایین است، ایستادن باعث کاهش بیشتر فشار می شود. در نتیجه علائمی هم چون سبکی سر و سرگیجه بروز میکند.

روشهای بالا بردن فشار خون برای کسانیکه افت فشار خون دارند

دلایل افت فشار خون

برخی مریضی‌ها مثل کم آبی بدن ، مشکلات قلب و غدد ، عفونت ها جدی و واکنش هاي آلرژیک شدید ممکن است باعث افت فشار خون شوند . علاوه بر این ها از دست دادن خون زیاد و مصرف برخی داروها نیز باعث کاهش شدید فشار خون می شوند.

 

راههای تشخیص افت فشار خون

اندازه گیری فشار خون چه در حالت دراز کشیده و یا ایستاده، نخستین قدم برای تشخیص افت فشار خون است. از طریق آزمایشات زیر نیز می‌توان به افت فشار خون پی برد:

 

شمارش کامل سلول هاي خونی : از این طریق میتوان به کم خونی و یا افزایش سلول هاي سفید خون پی برد.

اندازه گیری الکترولیت هاي خون: از این طریق میتوان به کم آبی بدن، دفع املاح بدن، نارسایی کلیه و یا اسیدوز «زیادی اسید در خون» پی برد.

اندازه گیری کورتیزول خون برای تشخیص مریضی غده آدرنال «فوق کلیه» و یا مریضی آدیسون

کشت خون و ادرار برای تشخیص عفونت خون و ادرار

عکسبرداری از قفسه سینه و شکم

سی تی اسکن برای تشخیص ذات الریه، نارسایی قلبی، وجود سنگ کیسه صفرا، پانکراتیت و دیورتیکولیت

الکتروکاردیوگرام برای تشخیص ضربان کند یا تند قلب، پریکاردیت «عفونت پرده قلب» و آسیب عضله قلبی

ثبت هولتر برای تشخیص ضربان غیرطبیعی قلب

اکوکاردیوگرام که ساختار و حرکت قلب را توسط امواج اولتراسوند نشان می دهد

 

برای پیشگیری از کاهش فشار خون، قبل از بیرون آمدن از رخت خواب، برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید و سپس به آرامی بنشینید و بعد بایستید

 

درمان افت فشار خون

کسانی که افت فشار خون خفیف دارند اگر در وضعیت ایستاده طولانی قرار بگیرند، می توانند با تغییر وضعیت از حالت ایستاده به نشسته یا خوابیده و بالا آوردن پاها به طوریکه بالاتر از سطح بدن قرار گیرد، سبب بازگشت خون بیشتر به قلب شوند و افت فشار خون را جبران کنند.

نوشیدن آب و جبران مایعات از دست رفته در ورزشکاران و افراد گرمازده یا دچار تب از افت فشار خون جلوگیري میکند. مصرف نمک به مقدار کم نیز همراه مایعات در بالا بردن فشار خون موثر است.

 

همچنین اجتناب از تغییر وضعیت ناگهانی در کسانی که دچار علائم افت فشار می شوند نیز در پیشگیری از این عارضه موثر است.
در کسانی که بطور متوسط یا شدید دچار افت فشار خون شده‌اند درمان شامل برطرف کردن یا درمان علت اولیه و سپس جبران مایعات بدن به کمک تزریق سرم یا تزریق خون یا استفاده از داروهایی است که فشار خون را بالا می برند. فراموش نکنید افرادی که مکرر دچار افت فشار خون می شوند حتماً برای پیدا کردن علت آن باید به دکتر خود مراجعه و آنرا برطرف کنند.

روشهای بالا بردن فشار خون برای کسانیکه افت فشار خون دارند

درمان اورژانسی افت فشار خون

زمانی که دچار افت ناگهانی فشار خون شده اید موارد ذیل جهت درمان اورژانسی توصیه میگردد:

 

مقداری چای دارچین میل نمایید تا به سرعت تاثیر آنرا در بالا بردن فشار خونتان مشاهده نمایید برای اینکار با توجه به این‌که تهیه دم نوش از چوب دارچین مقداری زمانبر است ودر لحظه اورژانس ممکن است تهیه دم نوش از چوب دارچین موجب صرف زمان گردد، توصیه می شود از پودر دارچین استفاده نمایید و مقداری از پودر آنرا داخل آب جوش ریخته، بعد از چند دقیقه که دم کشید با عسل شیرین کنید و میل نمایید.

 

مصرف نمک دریا باعث تعدیل در فشار خون می‌گردد، اگر دارچین دم دست نبود و امکان مصرف آنرا نداشیتد، مصرف مقدار نمک دریا میتواند برای رفع افت فشار خون نافع باشد.

 

مصرف شربت زنجبیل و عسل نیز برای بالا بردن فشار خون مفید می‌باشد

 

لازم به ذکر است افرادی که دارای مشکل پایین بودن فشار خون می باشند «نه این‌که به صورت ناگهانی فشارشان افت کرده باشد»، باید مواد غذایی سرد رابا مصلحاتشان میل نمایند و همچنین مصرف گوشت گنجشک در دراز مدت در رفع مشل افت فشار خون انها مفید بوده و فشار خون را بالا می برد.
در میان گوشت ماکیان، گوشت کبوتر فشار را پایین می آورد، لذا برای افراد دارای فشار خون مصرف این گوشت توصیه می شود.

 

توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به فشارخون پایین

برخورداری از یک رژیم غذایی سالم که از تمام گروه‌هاي غذایی بهره میبرد، مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین خواهد کرد.
وعده‌هایي غذایی مکرر اما کوچک بجای دو وعده غذایی بزرگ به پیشگیری از افت فشارخون کمک میکند.
محدودسازی مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند سیب‌زمینی، برنج، نان و پاستا به بازرسی فشارخون کمک می کند.
نوشیدنی‌هاي حاوی کافئین به صورت موقت فشارخون را افزایش میدهند.

مصرف غذا هاي سرشار از سدیم به التیام سطح فشارخون کمک میکند. با این حال سدیم اضافی منجر به بروز مشکلات قلبی میشود.
نوشیدن آب کافی حجم خون را افزایش می دهد و از کمبود آب جلوگیري می کند.
مواد غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین ب کمپلکس و ویتامین سی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

از ایستادن یا قرار گرفتن دریک موقعیت برای مدت طولانی خودداری کنید.
از تغییر حالت ناگهانی بپرهیزید.
در محیط‌هاي گرم و خشک قرار نگیرید.
اگر دچار افت فشارخون شدید، بنشینید و پاهای خودرا بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

 

منبع:bloodpressure.ir

جدیدترین مطالب سایت