علت و درمان پرش پلک چشم + عوارض پرش پلک چشم

علت و درمان پرش پلک چشم + عوارض پرش پلک چشم

علت و درمان پرش پلک چشم

متاسفانه با افزایش کار با موبایل و کامپیوتر و رفت و امد در مکان هاي‌ پر نور کـه باعث خستگی چشم و اعصاب میشود پرش پلک چشم تحریک بیشتری شده و باعث بدتر شدن این عارضه خواهد شد.

 

در اینبخش شـما خواهید خواند علت پرش پلک چشم چیست و راه کار درمانی ان چیست ؟

پرش پلک یا میوکیمیا «Myokymia» بـه اسپاسم غیر ارادی و تکار شونده ماهیچه هاي‌ پلک چشم گفته میشود. پرش پلک طبق معمول در پلک بالایی رخ میدهد، اما میتواند هردو پلک بالا و پایین را تحت تاثیر قرار دهد.

 

بـه گزارش گروه سلامت تالاب بـه نقل از “هلث لاین”؛ برای بیشتر مردم، این اسپاسم ها بسیار خفیف هستند و شبیه بـه کشش جزئی و آرام پلک چشم احساس می‌شوند.

 

دیگران ممکن اسـت اسپاسمی قوی تر را تجربه کنند کـه موجب بسته شدن کامل چشم میشود. این شرایطی متفاوت اسـت کـه بـه نام بلفارواسپاسم شناخته میشود.

 

اسپاسم ها طبق معمول برای چند ثانیه تا یک یا دو دقیقه ادامه مییابند.

 

وقوع پرش پلک چشم غیرقابل پیشبینی اسـت. پرش پلک ممکن اسـت برای چندین روز رخ داده و از بین برود. پس از ان؛ ممکن اسـت برای هفته ها یا حتی ماه ها پرش پلک چشم را تجربه نکنید.

 

پرش پلک چشم بدون درد و بی ضرر اسـت، اما ممکن اسـت موجب ناراحتی و اذيت فرد شود. بیشتر اسپاسم ها خود بـه خود و بی نیاز از درمان التیام می‌یابند.

 

در موارد نادر، اسپاسم هاي‌ پلک چشم ممکن اسـت نشانه هشدار دهنده اولیه از یک اختلال حرکتی مزمن باشند، بـه ویژه اگر اسپاسم ها با دیگر حرکات غیرقابل بازرسی صورت همراه هستند.

علت و درمان پرش پلک چشم + عوارض پرش پلک چشم

دلایل پرش پلک چشم

اسپاسم هاي‌ پلک چشم ممکن اسـت بدون دلیلی قابل شناسایی رخ دهند. از آنجایی کـه انها کمتر نشانه اي از یک مشکل جدی هستند، دلیل بروزشان طبق معمول مورد بررسی قرار نمیگیرد.

 

با این وجود، پرش پلک چشم ممکن اسـت بـه واسطه موارد زیر شکل گرفته یا تشدید شود:

– تحریک چشم

– خستگی و فشار بر پلک

– خستگی

– کمبود خواب

– فشار جسمانی

– عوارض جانبی دارو

– استرس

– استفاده از الکل، کافئین، یا تنباکو

 

اگر اسپاسم ها حالت مزمن یافته اند، ممکن اسـت بـه بلفارواسپاسم خود بـه خودی خوش‌خیم مبتلا شده باشید کـه نامی برای چشمک زدن یا پلک زدن غیرقابل بازرسی و مزمن اسـت.

 

این شرایط طبق معمول هردو چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل دقیق ان نامشخص اسـت، اما موارد زیر ممکن اسـت اسپاسم ها را تشدید کنند:

– بلفاریت یا التهاب پلک چشم

– چشم صورتی یا التهاب ملتحمه

– خشکی چشم

– محرک هاي‌ محیطی مانند باد، نور روشن، خورشید، یا آلودگی هوا

– خستگی

– حساسیت بـه نور

– استرس

– مصرف الکل یا کافئین

– سیگار کشیدن

بلفارواسپاسم خود بـه خودی خوش‌خیم در زنان نسبت بـه مردان شایع‌تر اسـت.

این شرایط احتمالا با گذشت زمان ناگوار‌تر شده و ممکن اسـت در نهایت موجب موارد زیر شود:

– تاری دید

– افزایش حساسیت بـه نور

– اسپاسم هاي‌ صورت

 

علت و درمان پرش پلک چشم + عوارض پرش پلک چشم

بیش از حد کافئین مصرف می کنید

ممکن است دلیل پرش پلک ها عادت قهوه خوردن های شما باشد. خاصیت محرک کافئین باعث بالا رفتن میزان ضربان قلب و متابولیسم می شود. بنابراین عضلات فعالیت بیشتری می کنند و در نتیجه پلک ها می پرند. معمولا ماهیچه هایی که نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند واکنش بیشتری نشان می دهند. نمی توان گفت چه مقدار کافئین باعث پرش پلک ها می شود اما وقتی مقدار مصرف را کمتر کنید پرش پلک ها کمتر می شود.

 

استرس دارید

بدن ما انسان ها نسبت به استرس واکنش های متفاوتی نشان می دهد و پرش پلک یکی از این واکنش هاست. اگر علت استرس باشد باید بفهمید چه چیزی باعث ایجاد استرس در شما می شود و به روش های مختلفی آن استرس را از بین ببرید تا مشکل پرش پلک ها نیز از بین برود. یکی از این روش ها ورزش یوگاست.

 

آلرژی دارید

وقتی به چیزی آلرژی دارید هیستامین در بدن تان آزاد می شود و باعث می شود بدن به روش های مختلفی نسبت به آن واکنش نشان دهد. یکی از این روش ها پرش پلک هاست. درست مثل پف چشم و خارش چشم. برای رفع مشکل قطره چشم آنتی هیستامین مصرف کنید.

 

به اندازه کافی نخوابیده اید

پلک ها یکی از حساس ترین عضلات بدن هستند بنابراین کم ترین عدم تعادل باعث باعث به ریختگی در عملکرد آن می شود. یکی از کارهایی که باعث ایجاد عدم تعادل در بدن می شود کم خوابی است. وقتی کم خواب شوید چشم ها احساس خستگی می کنند و پرش پلک ایجاد می شود. بهترین راه برای درمان این مشکل ۸ ساعت خواب در روز است.

 

باید شماره عینک را عوض کنید

اگر احساس کردید چشم های تان هنگام کتاب خواندن و نگاه کردن به کامپیوتر می پرد ممکن است نشانه تغییر شماره چشم های تان باشد زیرا عضلات چشم بیش از حد برای تمرکز تلاش می کنند. برای حل مشکل فقط کافی است به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

 ممکن است تومور داشته باشید

خیلی کم پیش می آید که علت پرش چشم ها تومور باشد اما به ندرت اتفاق می افتد. باید با پزشک مشورت کنید تا تمام دلایل بالقوه پرش پلک ها را از بین ببرد اما اگر مشکل حل نشد باید آزمایش خون بدهید. سپس چشم پزشک تان تشخیص می دهد که آیا نیاز است به یک چشم پزشک عصبی مراجعه کنید یا نه. آن ها می توانند ارتباط بین مشکلات بینایی و مغز را تشخیص دهند و با انجام آزمایش مشکل را پیدا کنند.

 

آیا هنوز هم پلک ها می پرند؟

اگر هنوز مشکل پرش چشم های تان رفع نشده است می توانید برای رفع آن تزریق بوتاکس انجام دهید. بوتاکس تشنج های موضعی پلک ها را از بین می برد. بوتاکس با فلج کردن عصب پرش پلک ها را متوقف می کند.

 

علت و درمان پرش پلک چشم + عوارض پرش پلک چشم

عوارض پرش پلک چشم

در موارد بسیار نادر، اسپاسم هاي‌ پلک چشم نشانه اي از یک اختلال مغزی یا عصبی جدی تر هستند.

زمانی کـه پرش هاي‌ پلک چشم در نتیجه این شرایط جدی تر رخ میدهند، تقریباً همواره با علائم دیگر همراه هستند.

از اختلالات مغزی و عصبی کـه ممکن اسـت موجب پرش پلک چشم شوند میتوان بـه موارد زیر اشاره کرد:

فلج بل «فلج صورت» کـه این شرایط موجب افتادگی یک سمت صورت می‌شود.

دیستونی کـه موجب اسپاسم هاي‌ ماهیچه اي غیر منتظره میشود و منطقه تحت تاثیر قرار گرفته پرش و پیچش را تجربه میکند.  

دیستونی گردن «تورتیکولیس اسپاسمودی» کـه موجب اسپاسم اتفاقی گردن شده و سر بـه موقعیت هاي‌ ناراحت کننده گردش میکند.

مولتیپل اسکلروز «ام اس» کـه بیماری سیستم عصبی مرکزی اسـت و موجب مشکلات شناختی و حرکتی و همچنین خستگی میشود.

بیماری پارکینسون کـه می‌تواند موجب لرزش اندام ها، سفتی ماهیچه، مشکلات تعادلی، و دشواری در تکلم شود.

سندرم توره کـه بـه واسطه حرکات غیر ارادی و تیک هاي‌ کلامی تعریف میشود.

خراش هاي‌ قرنیه تشخیص داده نشده نیز می‌توانند موجب پرش هاي‌ پلک چشم شوند.

اگر فکر می‌کنید با یک آسیب دیدگی چشم مواجه هستید، فورا بـه چشم دکتر مراجعه کنید. خراش هاي‌ قرنیه میتوانند موجب آسیب دائمی چشم شوند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

پرش هاي‌ پلک چشم بـه ندرت چنان جدی می‌شوند کـه نیازمند درمان دکتری فوری باشند. با این وجود، اسپاسم هاي‌ پلک چشم ممکن اسـت نشانه اي از یک اختلال مغزی یا عصبی جدی تر باشند.

اگر با اسپاسم هاي‌ پلک چشم مزمن بـه همراه هر یک از علائم زیر مواجه هستید بهتر اسـت بـه دکتر مراجعه کنید:

– چشم شـما قرمز، متورم یا دارای ترشح غیر عادی اسـت.

– پلک چشم بالایی شـما دچار افتادگی شده اسـت.

– پلک چشم شـما هر بار کـه پرش پلک را تجربه میکنید بـه طور کامل بسته می‌شود.

– پرش پلک چشم برای چند هفته ادامه داشته اسـت.

– پرش پلک چشم بخش هاي‌ دیگر صورت شـما را تحت تاثیر قرار داده اسـت.

علت و درمان پرش پلک چشم + عوارض پرش پلک چشم

پرش پلک چشم چگونه درمان می شود؟

بیشتر موارد پرش پلک چشم بی نیاز از درمانی خاص طی چند روز یا هفته از بین می‌روند. اگر اینگونه نیست، شـما میتوانید با از بین بردن یا کاهش دلایل بالفعل بـه التیام شرایط کمک کنید.

 

شایع ترین دلایل پرش پلک چشم شامل استرس، خستگی و مصرف کافئین میشوند.

 

برای تسکین پرش پلک چشم می‌توانید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

– کافئین کمتری مصرف کنید.

– بـه میزان کافی بخوابید.

– سطح چشم رابا اشک هاي‌ مصنوعی یا قطره هاي‌ چشم روان سازی کنید.

– زمانی کـه اسپاسمی آغاز می‌شود روی چشم هاي‌ خود کمپرس گرم قرار دهید.

گاهی اوقات، تزریق زهر بوتولینوم «بوتاکس» برای درمان بلفارواسپاسم خود بـه خودی خوش‌خیم استفاده میشود. بوتاکس ممکن اسـت اسپاسم هاي‌ شدید را برای چند ماه تسکین دهد. با این وجود، با از بین رفتن اثر ان ممکن اسـت بـه تزریق هاي‌ بیشتر نیاز داشته باشید.

عمل جراحی برای برداشتن برخی ماهیچه ها و اعصاب در پلک چشم نیز میتواند برای درمان موارد شدید بلفارواسپاسم خود بـه خودی خوش‌خیم استفاده شود.

 

چگونه می توان از پرش پلک چشم پیشگیری کرد؟

اگر اسپاسم هاي‌ پلک چشم شـما زیاد رخ می‌دهند، سابقه اي از این رویدادها تهیه کرده و دلایل بروز آن ها را بررسی کنید.

بـه مصرف کافئین، تنباکو، و الکل و همچنین سطح استرس و میزان خواب در دوره هایي کـه بـه پرش پلک چشم منجر شده و طی ان توجه داشته باشید.

بـه عنوان مثال، اگر متوجه شدید زمانی کـه بـه میزان کافی نمیخوابید با اسپاسم هاي‌ بیشتر مواجه می‌شوید برای کاهش فشار روی پلک چشم و کاهش اسپاسم ها زمان خواب خودرا افزایش دهید.

 

سخن آخر :

پرش هاي‌ پلک چشم بـه دلایل بسیاری رخ می‌دهند. درمان مناسب و چشم انداز شرایط از فردی بـه فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. پژوهش هایي درباره احتمال وجود یک پیوند ژنتیکی انجام شده اند، اما بـه نظر نمی‌رسد پرش پلک چشم شرایطی ارثی باشد. اگر یک مشکل زمینه اي دلیل پرش پلک چشم اسـت، درمان ان بهترین گزینه برای کاهش و از بین بردن پرش هاي‌ پلک چشم اسـت.

 

منبع: عصر ایران – هلث لاین

جدیدترین مطالب سایت