درمان وزوز های دردناک گوش

درمان وزوز های دردناک گوش

چگونه از صدای گوش جلوگیری کنیم ؟ 

بعد از حمام ناگهان گوش درد میگیرد و وزوز هایي ما را تهدید میکند ، واقعا علت این درد چیست ؟ 

 

وزوز گوش یعنی شنیدن صدای خاصی شبیه صدای زنگ در گوش که ممکن هست در یک ، هر دو گوش و یا حتی در سر احساس شود.

 

این صدا فرکانس هاي متفاوتی دارد و به صورت زنگ زدن، صدای باد، غرش، سوت و … درک میشود. وزوز در گاهی موارد شدت زیادی دارد که سبب آشفتگی و پریشانی شده و زندگی طبیعی فرد را مختل میکند . گاهی هم خفیف و موقتی بوده و پس از مدتی کوتاه برطرف می‌شود.

 

برای مثال هنگامی که فرد در معرض صداهای بلند قرار می‌گیرد ممکن هست برای چند دقیقه دچار وزوز گوش شود که خود به خود برطرف میشود؛ اما در بعضی موارد هم وزوز گوش دائمی هست و در تمام طول زندگی همراه فرد هست. دیدنی هست بدانید که در بعضی موارد صدای وزوز توسط دیگران نیز قابل شنیدن هست .

 

این موارد غالباً به علت مشکلات عروقی در گوش خارجی یا اسپاسم عضلانی ایجاد میشود.

 

چه عواملی سبب وزوز می شوند؟

علت اصلی وزوز گوش در تعداد زیادی از موارد مشخص نیست. اگر چه عواملی مثل استرس و اضطراب، آلرژی، افزایش یا کاهش فشار خون« اختلالات عروقی» وجود تومورها، دیابت، تیروئید، ضربه به سر و گردن و مصرف داروهایی مثل ضد التهاب ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای مسکن، داروهای ضد افسردگی ، الکل و آسپرین بعنوان عواملی که میتوانند باعث وزوز گوش شوند،

 

شناخته شده اند. در همین جا بد نیست یادآوری کنیم در صورتی که شما از آسپرین بهره گیری کردید و دچار وزوز شدید، با دکتر خود مشورت کنید.

 

تعداد زیادی از وزوزهای گوش ناشی از آسیب انتهای میکروسکوپی عصب شنوایی در گوش داخلی هست که به علت صدای بلند ایجاد میشود. آسیب به آن ها سبب کم شنوایی و بروز وزوز میشود. افزایش سن نیز عامل دیگری برای آسیب به این اعصاب و ایجاد وزوز هست .

 

عوامل دیگری که باعث وزوز گوش میشوند ، عبارتند از: تجمع جرم در کانال گوش که سبب وزوز موقت میشود و سخت شدن استخوانچه هاي گوش میانی « مریضی استواسکلروزیس».

 

آیا ممکن هست وزوز گوش پیشرفت کند و منجر به ناشنوایی شود؟

دربرخی موارد ممکن هست وزوز گوش شدیدتر شود. اما معمولاً شدت آن بدون تغییر باقی میماند. از جمله عواملی که سبب بدتر شدن وزوز می‌شوند.

 

استعمال دخانیات، مصرف الکل و قرارگیری در معرض اصوات بلند هست. بنابراین در صورتی که محل کار شما پرسروصداست « فرودگاه، کارخانجات، کارگاه ها و…»از پلاک هاي محافظ گوش بهره گیری کنید؛

 

اما به هر حال وزوز گوش مگر در موارد بسیار شدید با شنوایی تداخلی ایجاد نمیکند. 

 

آیا کودکان نیز دچار وزوز می شوند؟

همانطور که بزرگسالان دچار وزوز گوش میشوند این حالت می‌تواند به علت ضربه صوتی، ضربه به سر، تاثیر داروها، واکنشهای ویروسی یا آلرژیک. اختلالات سیستم ایمنی،عفونت مزمن گوش،کم شنوایی و ضربه مغزی در کودکان نیز ایجاد شود. معمولاً کودکان تا سن مدرسه« 5 تا 6 سالگی» از بیان این حالت ناتوانند؛

 

اما مواردی نظیر مشکلات رفتاری همراه با کاهش دقت و تمرکز، افسردگی، بی خوابی و اختلال مزمن گوش« مثل عفونت هاي طولانی مدت» میتوانند نشانه اي از وجود وزوز باشند. 

 

درمان وزوز های دردناک گوش

درمان گوش درد

 

در صورت بروز وزوز گوش باید چه کاری انجام داد؟

در نخستین مرحله با دکتر خود مشورت کنید. دکتر، فشار خون، وجود عفونت، رژیم خوراکی، حساسیت ها و اوضاع عمومی سلامت شما را بررسی کرده

 

و در صورت لزوم برای بررسی هاي تکمیلی سیستم شنوایی شما را به متخصص گوش و حلق و بینی و یا کارشناس شنوایی سنجی ارجاع میدهد. در صورتی که از داروی خاصی بهره گیری میکنید. درمورد آن با دکتر مشورت کنید.

 

درمورد درمان وزوز گوش باید گفت که اولاً وزوز گوش یک علامت هست و باید علت اصلی را برطرف کرد: اما در مواردی که علتی برای آن یافت نشود و یا به صورت مزمن دربیاید، راههایی برای درمان آن وجود دارد .

 

راههای درمان برای افراد متفاوت هست. اما تجربه اثبات کرده بهره گیری از چندین روش با هم مفیدتر از بهره گیری از یک روش به تنهایی هست. بعضی ازاین روش ها از این قرارند:

 

1- استفاده از سمعک :

اغلب افرادی که از وزوز رنج میبرند دچار کم شنوایی نیز میباشند. بهره گیری از سمعک سبب بلندتر شدن اصوات و راحت شنیده شدن آن ها می‌شود.

 

اگر فرد گفتگوی مردم یا موسیقی دلخواهش را به راحتی بشنود، کمتر به وزوز دقت می‌کند.

 

2- استفاده از وسیله تولید کننده صوت رقابتی « ماسکر»:

 

معمولاً وزوز در محیط ساکت، آزار دهنده تر هست. ماسکرها، ابزارهای الکترونیکی میباشند که روی گوش قرار گرفته و شبیه سمعک میباشند .

 

این وسایل اصوات دائم با شدت کم و باند فرکانسی وسیع ساخت می‌کنند که سبب کاهش دقت فرد به صدای وزوز میشود.

 

اکثر مردم در صورت بهره گیری از ماسکر راحت تر به خواب میروند. گوش کردن به رادیو با صدای کم نیز به فرد کمک میکند که وزوز را فراموش کرده و راحت تر به خواب رود. بعضی از افراد که از ماسکر بهره گیری میکنند، می‌گویند وزوز حتی چندین ساعت پس از بهره گیری از ماسکر نیز شدت کمی دارد.

 

3- دارو درمانی :

بعضی از داروها سبب بهبود نسبی وزوز میشوند، اماعوارض جانبی آن را نیز نباید فراموش کرد.

 

4- بازدرمانی :

بازدرمانی بهره گیری توام از ماسکر« محو کننده» و مشاوره هست . در این روش بیماران از یک وسیله داخل تلفن همراه ساخت کننده صوت بهره گیری می‌کنند. این وسیله به مدت 1 تا 2 سال هر روز 8 ساعت مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. سپس فرد یاد میگیرد که چطور از فکر کردن به وزوز دوری کند.

 

اگر چه این روش طولانی مدت هست، اما اغلب خوب واقع می‌شود.

 

5- تمرکز و آرامش :

آرامش سبب نظارت عضلات و عروق شده و شدت وزوز را در اکثر افراد کاهش می‌دهد.

 

کسانی که دچار وزوز گوش هستند چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

 

1- اجتناب از قرارگرفتن در معرض اصوات بلند.

2- بررسی فشار خون و بازرسی آن در صورت وجود مشکل.

3- کاهش مصرف نمک، مصرف چندان نمک به جریان خون آسیب میرساند.

4- پرهیز از مصرف بیش از حد چای، قهوه و استعمال دخانیات.

5- ورزش هرروز برای بهتر شدن جریان خون.

6- استراحت کافی و جلوگیري از خستگی.

 

سعی کنید به صدای وزوز بی دقت باشید ، فکر کردن به مسائلی که مورد علاقه شماست در این امر به شما کمک خواهد کرد. گوش کردن به موسیقی دلخواه خود عاملی برای کاهش دقت به این صدای آزار دهنده هست.

 

همین طور موسیقی می‌تواند صدای وزوز را بپوشاند. در هر حال دقت به وزوز و نگرانی درمورد آن تنها شرایط را بدتر می‌کند.

جدیدترین مطالب سایت