علائم و درمان کیست استخوان

علائم و درمان کیست استخوان

کیست استخوان چیست ؟

استخوان جاهای مهم اندام بدن هست و اگر دچار مریضی شود نام آن مریضی را کیست استخوان می‌گذارند که واقعا این مریضی می‌تواند بسیار دردناک باشد .

 

کیست ساده استخوان Unicameral «Simple» Bone Cyst یا UBC یک تومور خوش خیم هست و بطور خیلی ساده یک حفره هست که در داخل استخوان تشکیل شده و در داخل آن از یک مایع کاهی رنگ پرشده هست. این تومور خوش خیم بیشتر در سنین زیر بیست سال دیده می شود.

 

معمولاً در بالای استخوان بازو یا ران بوجود میاید ولی گاهی در لگن، استخوان تالوسیا پاشنه هم دیده می‌شود. دلیل این مریضی ناشناخته هست.

 

علائم کیست ساده استخوان

بیشتر این تومور ها علامتی ندارند. برخی از آن ها بطور تصادفی و در حین عکسبرداری از اندام به منظور دیگری دیده می‌شوند. برخی دیگر ممکن هست هیچوقت تشخیص داده نشوند. اگر دیواره استخوان به دلیل وجود کیست، خیلی نازک شده باشد ممکن هست در حین فعالیت بدنی یا راه رفتن درد ایجاد شود.

 

ممکن هست استخوان به دلیل کیست آن قدر ضعیف شود که بشکند. تشخیص این تومور معمولا با بهرهگیری از رادیوگرافی ساده هست. در عکس تهیه شده یک حفره توخالی استخوانی با دیواره مشخص دیده می شود.

علائم و درمان کیست استخوان

در عکس رادیوگرافی بالا تیره شدن استخوان بازو بر اثر تشکیل کیست بزرگی در داخل آن دیده می شود

 

درمان کیست ساده استخوان

اگر کیست کوچک بوده و علامتی نداشته باشد ممکن هست نیازی به درمان نباشد. در این موارد دکتر ارتوپد فقط بیمار را تحت نظر می‌گیرد. اگر توده به قدری بزرگ باشد که خطر شکسته شدن استخوان چندان باشد یا توده دردناک باشد یا توده در حال بزرگ شدن باشد معمولاً دکتر تصمیم به درمان می‌گیرد.

 

یکی از روشهای درمان اینست که با بهرهگیری از سوزن هاي کلفت و مخصوصی که از راه پوست به داخل حفره فرستاده می شود داروی کورتیکوستروئیدی را درون حفره تزریق می کنند.

 

در روش دیگر دکتر ارتوپد از طریق سوزن گفته شده استخوان هاي ریز شده اي راکه از بانک استخوان « بانک استخوان محلی هست که در آن استخوان هایي راکه از افراد فوت شده می گیرند آماده کرده و در شرایط خاصی نگه داری می کنند تا برای بیماران بهرهگیری شوند» گرفته شده و با مغز استخوان مخلوط شده « این مغز استخوان از ناحیه لگن خود بیمار گرفته می شود» به داخل کیست تزریق می کند تا کیست پر شود.

 

ممکن هست تا بهبودی کامل لازم باشد اقدامات ذکر شده چند بار تکرار شوند.

 

گاهی اوقات دکتر معالج تصمیم می‌گیرد درمان را بصورت جراحی باز انجام دهد. در این موارد در حین جراحی، قسمتی از استخوان روی کیست برداشته شده و داخل آن ابتدا تراشیده شده و سپس با استخوان هایي که از بانک استخوان گرفته شده پر می‌شود.

 

در صورتیکه استخوانی که این تومور را دارد شکسته شود برحسب محل شکستگی ممکن هست دکتر ارتوپد تصمیم به جراحی یا درمان غیرجراحی بگیرد.

جدیدترین مطالب سایت