درمان خانگی کبد چرب با طب سنتی

درمان خانگی کبد چرب با طب سنتی

درمان گیاهی کبد چرب

مریضی شایعی هست که این روزها خیلی از آن رنج می‌برند کبد چرب مریضی شایعی هست که این روزها خیلی از آن رنج میبرند که متاسفانه عامل اصلی

 

این نوع مریضی، عدم رعایت تغذیه سالم و افراط در مصرف غذا هاي چرب و زیان آور هست که اگر به موقع نظارت و مداوا نشود مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

 

افراط در خوردن عرقیجات سرد عامل تشدید کبد چرب هست. طبع کبد گرم و تر هست و وقتی افراد به صورت افراطی عرقیجات با مزاج سرد می‌خورند طبع کبد تغییر پیدا می‌کند و به صورت کبد تنبل و چرب در می‌آید. متاسفانه بعضی ها به مردم که مشکل کبد دارند

 

عرق شاه تره یا کاسنی می‌دهند و این باعث تشدید کبد چرب میشود، در حالی‌که زمانی بهتر هست کاسنی یا شاه تره مصرف شود که کبد بیش از اندازه داغ شده باشد که با مشورت دکتر مجاز به مصرف آن میباشند.

 

کبد چرب

چربی چندان و خوردن آب یخ در وسط غذا یکی از عوامل به وجود آمدن کبد چرب هست که متاسفانه خیلی از افراد این دو مورد را رعایت نمیکنند. گیاه خار مریم به علت طبع گرم، برترین گیاه برای درمان کبد چرب هست. همینطور عرق نسترن و عناب و سیاهدانه برای کبد چرب خوب میباشند.

 

ریسک کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند اکثر از افراد لاغر هست. بنابراین کسانی که مریضی چاقی و اضافه وزن دارند باید خیلی مواظب باشند که با تغذیه سالم و ورزش از این مریضی جلوگیری کرده یا آن را بازرسی کنند. متاسفانه کودکان و جوانان این روزها به سمت غذا هاي فست فودی و آماده روی آورده اند که از دیدگاه طب سنتی رد شده هست و همین عامل اصلی ایجاد کبد چرب هست. در حالیکه مصرف سبزیجات، خام خوری و پرهیز از مصرف غذا هاي آماده و چرب در جلوگیری از این مریضی موثر هست.

 

 کبد از اعضای رییسه بدن هست و نقش اساسی در بدن ایفا میکند. یکی از عوامل دیگر در آسیب رساندن به کبد، استرس و اضطراب هست که امروزه متاسفانه خیلی ها دچار آن میباشند. تعداد زیادی از افراد تا زمانی که مریضی سراغ شان نیامده، مراقب اوضاع بدن و سلامت خود نیستند. شاید مصرف بی رویه انواع و اقسام فست فودها، استعمال دخانیات و عدم تحرک مشابه بسیار خوبی از همین بی توجهی افراد نسبت به بدن هست، با این وجود می‌توان با انجام آلبوم اي از کارها جلوی ابتلا به خیلی از مریضی ها را گرفت.

 

برای مثال کبد چرب یکی از مریضی هایي هست که میتوان تا حد زیادی از آن جلوگیری کرد. کبد چرب مریضی شایعی هست و با شهرنشینی و زندگی ماشینی روز به روز هم بر تعداد مبتلایان اضافه می‌شود. دکتر فاطمه نجات بخش، متخصص طب سنتی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران این مریضی را از نگاه طب سنتی بررسی می‌کند.

 

نگاه طب کلاسیک به کبد چرب با نگاه طب سنتی به این مریضی متفاوت هست. کبد چرب از نظر طب کلاسیک زمانی اتفاق میوفتد که افزایش و تجمع چربی در بافت کبد وجود داشته باشد و گاهی همین مسئله می‌تواند باعث به وجود آمدن بدخیمی در کبد «سرطان» یا سیروز کبدی شود اما از نظر طب سنتی هر عاملی که باعث ایجاد سوءهضم شود، کبد چرب ایجاد می‌کند.

 

معده هضم غذا را برعهده دارد و مواد خوراکی از معده به کبد میروند، در نتیجه هر عاملی که در معده ایجاد سوء هضم کند می‌تواند در کبد انسدادهای ریز ایجاد کند و در نهایت این انسدادهای ریز، کبد چرب را به وجود می آورند. بنابراین محصول هضم معده که وارد کبد می‌شود باید از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

 

کبد چرب چه علائمی دارد؟

افراد در هر سنی میتوانند به کبد چرب مبتلا شوند؛ حتی کودکانی که تحرک ندارند و پرخوری می‌کنند نیز به کبد چرب مبتلا می‌شوند. کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند، اکثر دیده میشود. مبتلایان به کبد چرب، بدن سست و لختی دارند و معمولا پوست شان سفید هست. این گروه بعد از خوردن غذای چرب و سنگین احساس درد و سنگینی در قسمت راست و بالای شکم میکنند، ضمن این که حس کرختی و سنگینی در کل بدن هم احساس می‌شود.

 

پوست مبتلایان به کبد چرب شادابی و طراوت ندارد و معمولا نوعی بدرنگی در پوست ایجاد می‌شود. سرد بودن بدن یکی دیگر از علائم ابتلا به کبد چرب هست، طوری‌كه این افراد از گرمایی بودن شکایت دارند ولی در واقع با لمس بدن، سردی بدن کاملا احساس میشود.

هرگز ناشتا، آب سرد ننوشید

اگرچه نوشیدن آب برای بدن ضروری هست ولی نوشیدن آب هم مثل غذا خوردن، اصول خاص خودش را دارد. نوشیدن آب و مایعات نباید گذشته از غذا یا در میان آن باشد. نوشیدن آب و مایعات را باید به یک ساعت گذشته از غذا و دو ساعت بعد از غذا موکول کرد.

 

مایعات به ویژه آب هر چه سردتر باشند، آسیب بیشتری برای بدن به همره دارند. در نتیجه دمای مایعات باید متعادل باشد. نوشیدن آب صبح ها به صورت ناشتا، اواسط خواب و پس از بیداری ناگهانی، بعد از استحمام، بعد از رابطه جنسی و بعد از ورزش زیان آور هست. نوشیدن آب باید به اندازه نیاز و در حد رفع تشنگی باشد. خود تشنگی میتواند به بدن آسیب وارد کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود افراد از نوشیدن بیش از اندازه آب یا تشنه ماندن خودداری کنند.

 

 

اگر غذا را نجوید ضرر می کنید

عوامل زیادی در سوء هضم نقش دارند و مهمترین آن ها خوب نجویدن یا سریع خوردن غذا هست. افرادی که عادت دارند انواع و اقسام غذا را با هم بخورند یا غذا هاي دیرهضم و زود هضم را با هم مصرف میکنند، بیش از دیگر افراد به مشکلات سوءهضم و کبد چرب دچار می‌شوند. گذشته از این که معده از غذای قبلی کاملا تخلیه نشده باشد، نباید بلافاصله غذای دیگری خورد. یکی دیگر از عواملی که میتواند باعث ابتلا به کبد چرب شود، عدم رعایت اعتدال در غذا خوردن هست، کم خوری یا پرخوری، به ویژه پرخوری می‌تواند با مشکل سوء هضم همراه باشد.

 

کمتر غذاهای سرد و غلیظ و لزج بخورید

انتخاب نوع غذا در پیشگیري از ابتلا به کبد چرب مهم هست. بهرهگیری بیش از اندازه از غذاهایی که طبع سرد، به ویژه طبع سرد و تر دارند در تمامی افراد، به خصوص افراد سرد مزاج مشکلات گوارشی به همره دارد و میتواند باعث ابتلا به چربی کبد شود.

 

انواع ترشی، لبنیات به ویژه ماست و دوغ، آلو، هلو، مرکبات، گیلاس، آلبالو، خیار، گوجه و … همگی باید در حد اعتدال مصرف شوند چون بهرهگیری بیش از اندازه انها مشکل ساز هست. بهرهگیری بیش از اندازه از غذا هاي غلیظ و لزج مثل کله پاچه، حلیم، آش رشته، ماکارونی، لازانیا، پاستا، بامیه، فست فودها، برنج و ماهی «سرد و تر و لزج» و … در ایجاد اختلال سوء هضم و ابتلا به کبد چرب نقش دارند. همینطور بهرهگیری چندان و مکرر از شیرینی هاي چرب و غلیظ مثل انواع شیرینی هاي قنادی می‌تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود. 

 

درمان خانگی کبد چرب با طب سنتی

بهرهگیری چندان از لبنیات به ویژه ماست و دوغ در ابتلا به کبد چرب نقش دارند

 

نگذارید بدن تان سرد شود

هر عاملی که موجب سرد شدن بدن، به ویژه سرد شدن دستگاه گوارش و کبد شود، می‌تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود. یکی از این عوامل، بی حرکتی و سکون هست؛ گرچه فعالیت بیش از حد و سنگین بدنی هم می‌تواند در ابتلا به کبد چرب نقش داشته باشد. خواب، بین شش تا هشت ساعت برای افراد کافی هست ولی خواب بیش از اندازه مشکل ساز می‌شود. استرس یکی دیگر از عواملی هست که مشکلات گوارشی، به ویژه کبد چرب را به همراه دارد. در نتیجه باید این عوامل در زندگی به حداقل برسند.

 

خوراکی ها را با مصلح شان بخورید

افرادی که به مریضی کبد چرب مبتلا میباشند، باید حجم غذای خود را کاهش دهند و از پرخوری بپرهیزند. روزه داری در بهبود اوضاع این افراد تاثیر زیادی دارد. غذای شب باید سبک و با حجم کم باشد، همینطور بین صرف وعده شام تا خواب حداقل دو ساعت فاصله ایجاد شود. این دسته از افراد باید از خوردن غذا هاي سرد پرهیز کنند و در صورت مصرف، انها را با مصلح غذاها بهرهگیری کنند.

 

بهرهگیری از ادویه هایي مثل زیره، زنجبیل، سیاهدانه، آویشن، نعنا، فلفل، دارچین، میخک و هل در غذاها به علت خاصیت گرمی می‌تواند خوب واقع شود. این ادویه ها در تقویت کبد هم نقش دارند. افرادی که تمایل به مصرف ماست و دوغ دارند باید ماست را به صورت چکیده و در حجم کم مصرف کنند و دوغ را با بهرهگیری از ماست چکیده درست کنند.

 

مصرف سبزیجات و زیتون همراه با غذا ایرادی ندارد ولی ماست نباید همره با غذا بهرهگیری شود. بهرهگیری از نبات و عسل هم در برطرف کردن سردی می‌تواند خوب باشد. به طور کلی بهرهگیری از غذا هاي گرم پیشنهاد می‌شود ولی نباید در بهرهگیری از غذا هاي گرم هم افراط شود.

 

افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن غذا هاي پر رطوبت مثل شیر، میوه هاي آبدار و لبنیات پرهیز کنند یا آن ها را با مصلح بهرهگیری کنند. برای مثال مصلح ماهی، ادویه هایي مثل زعفران، فلفل و دارچین هست. کباب کردن ماهی و بهرهگیری از ماهی جنوب هم می‌تواند در کاهش سردی و رطوبت موثر باشد.

 

گوشت غلیظ نخورید

افرادی که به کبد چرب مبتلا میباشند نباید از گوشت هاي غلیظ بهرهگیری کنند. گوشت گاو، گوساله و شتر در گروه گوشت هاي غلیظ قرار میگیرند و نباید مصرف شوند. گوشت گوسفند، مرغ محلی و بلدرچین گزینش هاي خوبی میباشند.

 

خوردن نخود آب که به همراه ادویه جات گرم مثل دارچین و زعفران درست شود و در آن شوید وجود داشته باشد، می‌تواند غلظت مواد داخل کبد را کم کند. برای درست کردن نخود آب میتوان از آب گوشت، نخود، برنج و گوشت بهرهگیری کرد.

 

یکی دیگر از سبزی هایي که باعث تقویت کبد میشود شنبلیله هست که بهرهگیری از آن در غذاها به بیماران مبتلا به کبد چرب پیشنهاد میشود.

خوراکی های دوست کبد

مبتلایان به کبد چرب میتوانند برای تقویت کبد از پسته، بادام و فندق بهرهگیری کنند. این افراد باید هرروز پنج عدد فندق، پنج عدد بادام و سه عدد پسته بخورند. مواد خوراکی دیگر وجود دارند که برای کبد مفیدند. برای مثال انجیر و مویز. همینطور ترب نیز به باز شدن انسداد کبد کمک میکند.

 

مبتلایان به کبد چرب به جای بهرهگیری از آب بهتر هست ماءالعسل «ترکیب آب و عسل» بنوشند. این افراد می‌توانند گاهی اوقات به جای آب، عرق کاسنی و شاتره «به نسبت مساوی عرق کاسنی و شاتره» بنوشند. گرچه بهرهگیری از رازیانه تنها به خانم ها پیشنهاد میشود و آقایان نباید از آن بهرهگیری کنند. اگرچه میوه هاي شیرین مثل توت و مویز برای کبد مفیدند ولی نباید در مصرف آن ها افراط کرد.   

 

درمان خانگی کبد چرب با طب سنتی

برای تقویت کبد از پسته، بادام و فندق بهرهگیری کنید

 

نسخه

 

اگر آزمایش های شما نشان از چربی کبدتان دارد:

1. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک و نیم لیوان آب بجوشانید، یک لیوان باقی بماند. هر روز صبح ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید.

 

2. هر روز یک استکان عرق کاسنی میل کنید .

 

3. هر روز یک استکان عرق شاتره میل کنید.

 

4. در بعضی موارد که تشخیص آن با طبیب حاذق هست، حجامت کبدی هم پیشنهاد میشود.

 

نگران نباشید!

اگر شما مبتلا به کبد چرب هستید و این مقاله را تا به این جا مطالعه کرده اید، برای تان مژده اي داریم و آن این هست: «در صورت رعایت رژیم خوراکی پیشنهاد شده، انجام ورزش و تحرک بدنی مناسب و بهرهگیری از روشهای درمانی گیاهی موثر، این مریضی به صورت کامل و بدون بر جای گذاشتن هیچ نوع عارضه اي بهبود می یابد.»

 

پس: تا فرصت باقیست شروع کنید! تندرستی ارزشمندترین هدیه خداوند به انسان هست، برای یک شروع خوب، هنوز فرصت باقی هست.

 

جدیدترین مطالب سایت