پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

مجموعه : تغذیه سالم
پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

بهترین غذاها و خوراکی ها برای ماه رمضان

بـه نقل از سایت تالاب : سال 1401 شروع ماه رمضان مصادف اسـت با چهاردهم فروردین کـه دقیقا بعد از تعطیلات عید نوروز میباشد دراین ماه باتوجه بـه طولانی تر بودن روزها نیازمند توجه بیشتر بـه تغذیه ي خود و عزیزانمان داریم همراه ما دراین پست از سایت تالاب باشید تا بـه بررسی تمامی نکات درباره خوراک افطار و سحری در ماه رمضان بپردازیم.

 

یکی از مشکلاتی کـه می تواند برای روزه داران در ماه مبارک رمضان دردسر ایجاد کند احساس تشنگی و گرسنگی اسـت. همچنین مشکلات یا اشتباهاتی ممکن اسـت در نوع تغذیه و تاثیرات ان بر بدن بـه وجود بیاید. تغذیه ماه رمضان بر پایه افطار و سحر چیده شده و بنا بـه گرمی یا سردی هوا متفاوت اسـت. انچه دراین پست خواهید خواند شرحی بر بهترین اصول تغذیه در ماه رمضان اسـت.

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

غذاهای مناسب رفع تشنگی حین روزه گرفتن

۱. برای رفع تشنگی خود ماست بخورید

ماست یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف در طول ماه مبارک رمضان اسـت. یک لیوان ماست از ۸۵ درصد آب تشکیل شده اسـت. ترکیب کردن ماست با سایر مواد غذایی آسان اسـت و مزه‌هاي‌ خوشمزه متنوعی برای شـما بـه ارمغان می‌آورد. این دو ویژگی باعث شده تا وجود ماست در وعده افطار، سحر یا میان وعده‌هاي‌ ما بین ان بـه یک الزام تبدیل شود. می توانید یک کاسه ماست را قبل از خواب مصرف کنید، یا این‌که بـه عنوان یک میان وعده خوشمزه ان رابا میوه‌هاي‌ خشک شده یا کشمش مخلوط کرده و بخورید.

 

۲.از فعالیت بدنی زیاد خودداری کنید.

فعالیت بدنی زیاد در گرما یا تغییرات دمایی می تواند باعث تبخیر آب ازبدن شـما شود. این عمل با عرق کردن بدن و خیس شدن ان همراه اسـت. یکی از مهم ترین نکات حین روزه گرفتن متعادل نگه داشتن دمای بدن اسـت. اگر قصد پیاده روی دارید، اینکار را پس از افطار انجام دهید، تا غذای خورده شده بهتر هضم شود و تا جایی کـه میخواهید بتوانید آب بنوشید.

 

۳. از نوشیدنی های دارای کافئین «چای و قهوه » بپرهیزید

بله میدانیم کـه ایرانی‌ها بدون نوشیدن چند لیوان چای قبل و بعد از هر وعده غذایی نمیتوانند زندگی کنند، اما نوشیدنی‌هاي‌ کافئین دار مانند چای و قهوه مایعات بدن شـما را میگیرد، و با تجمع زود هنگام در مثانه باعث تکرار ادرار میشوند. توصیه میکنیم بـه عنوان یکی از اصول تغذیه ماه رمضان این مورد را رعایت کرده و تا جایی کـه می توانید چای و قهوه نخورید، یا بـه نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه اکتفا کنید.

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

خوراکی هاي‌ ماه رمضان

۴. تامین آب بدن و حفظ آن

هر میوه آبدار مانند هندوانه، خیار، کاهو و گوجه باید در وعده افطار یا سحر مصرف شود. موارد گفته شده نه تنها آب مورد نیاز بدن شـما را تامین می کنند، بلکه از نظر غذایی مزیت‌هاي‌ زیادی را برای بدن بـه ارمغان می‌آوردند.

 

۵. از مصرف غذا‌های تند و نمکی جدا خودداری کنید

هیچکس نمی خواهد بـه یک بشقاب سوپ تند خوشمزه نه بگوید، اما قبل از ان باید بـه شرایط بدن و اصول تغذیه ماه رمضان نیز فکر کنید. بـه اسیدی شدن معده و سنگینی بدن فکر کنید، آیا ارزش معده درد احتمالی را دارد؟ از طرف دیگر، عطش ایجاد شده پس از خوردن غذا‌هاي‌ نمکی و تند تنها با چند لیوان آب رفع نمی شود. پس از خوردن آب زیاد نیز باید سریعا ادرار خودرا دفع کنید، چراکه نمک با سرعت بیشتری نسبت بـه سایر مواد غذایی ازبدن دفع میشود، در نتیجه آب زیادی همراه خود میکشد.

 

۶. در طول روز دوش آب خنک و ولرم بگیرید 

بعضی اوقات همه ی چیز بـه ذهن شـما بستگی دارد. یک دوش آب خنک یا ولرم میتواند ذهن انسان را بـه سمتی منحرف کند کـه انگار آب زیادی نوشیده و بدن هیدراته شده اسـت. از طرف دیگر، میتوانید یک دستمال یا هوله خیس برداشته و ان را بر روی پیشانی خود بگذارید و حس خنکی داشته باشید. دوش آب سرد باعث کاهش احساس تشنگی و رفع خستگی عضلات میشود. وقتی آب خنک بـه سطح پوست برخورد می کند، بدن برای رفع سرما جریان خون را بـه سمت پوست روانه می کند، در نتیجه خون تازه بـه عضلات وارد شده و مواد سمی ان‌ها از طریق خون برگشتی دفع می شوند. البته اگر بتوانید سرمای آب را در دقایق ابتدایی تحمل کنید!

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

بهترین خوراکی ها برای افطار ماه رمضان به همراه نکات اموزنده

 

باید ها و نباید های برای افطار چیست؟

باید هاي‌ افطار:

۱. بهتر اسـت روزه خودرا با خوردن یک میوه باز کنید. سیب بهترین گزینه اسـت. بعد از افطار نیز بهتر اسـت از میوه‌هاي‌ آبدار یا آبمیوه‌هاي‌ طبیعی استفاده کنید. دراین میان آب نارگیل بهترین نوشیدنی اسـت. همانگونه کـه گفتیم بـه عنوان یکی از اصول تغذیه ماه رمضان از نوشیدن زیاد چای و قهوه اجتناب کنید.

 

۲. دریک زمان کوتاه حجم زیادی غذا نخورید. کیفیت غذای افطار مهمتر از اندازه ان اسـت. پس قبل از این‌که کاملا احساس سیری بـه شـما دست دهد، خوردن غذا را تمام کنید. معده انسان زودتر از احساس ارسالی از طرف مغز پر میشود؛ بنابر این بهتر اسـت حجم غذای افطار زیاد نباشد.

۳. غذا‌هایي مصرف کنید کـه غنی از کربوهیدارت‌هاي‌ پیچیده و پروتئین‌ها هستند. برای مثال: تخم مرغ و نان گندم، و یا نان و کره و خرما. این دو ترکیب بهترین گزینه‌ها برای باز کردن روزه هستند. پس از اتمام افطار نوشیدن ۲ لیوان آب توصیه میشود.

۴. اگر وعده‌هاي‌ گفته شده برای شـما جالب نیست، غذا‌هاي‌ معدنی مانند پنیر، موز، ماست، لوبیا، و یا اسفناج را در وعده غذایی خود جای دهید.

۵. در فاصله بین افطار تا خوابیدن حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. مصرف آب سموم بدن را دفع کرده و بدن شـما را برای روزه گرفتن در روزبعد آماده می کنند.

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

نباید‌هاي‌ افطاری

نباید‌ هاي‌ افطار :

۱. از مصرف غذا‌هاي‌ روغنی، سرخ شده و چرب اجتناب کنید.

۲. از دسر‌هاي‌ کرم دار، خامه و مواد چرب و شیرین دوری کنید.

۳. وعده افطار رابا وعده شام اشتباه نگیرید. وعده افطار را دیرتر از موقع خوردن شام مصرف نکنید. بـه معده خود فشار نیاورید و بـه موقع افطاری کنید.

 

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

بهترین خوراکی ها برای سحری ماه رمضان به همراه نکات اموزنده

بهترین زمان وعده سحری دقایقی قبل از سحر یا اذان صبح اسـت؛ بنابر این بهتر اسـت زودتر از خواب بیدار شوید و بدن خودرا از مزیت‌هاي‌ زیاد تغذیه دراین ساعات بهره‌مند سازید. اهمیت سحری کمتر از اهیمت افطار نیست. سحر نماد دلگرمی بین خانواده‌ها و مهم ترین منبع انرژی بدن برای روزه گرفتن در طول روز اسـت.

دلایلی برای این‌که نباید بدون سحری روزه گرفت:

سحری بـه شـما قدرت و شادابی میدهد: اصلی‌ترین منبع انرژی برای روزه گرفتن سحری اسـت، بـه خصوص اگر غذای شـما غنی از کربوهیدرات‌هایي باشد کـه سرعت گوارش ان‌ها کم اسـت. سحری روزه گرفتن را ساده‌تر و قابل تحمل‌تر میکند.

سحری از سردرد و بیخوابی در طول روز پیشگیری میکند: خوردن این وعده غذایی قبل از طلوع آفتاب باعث افزایش سطح قندخون در بدن در طول روز می شود.

سحری باعث کاهش تشنگی در طول روز می شود.

سحری عمل گوارش را آسان‌تر کرده و ان را التیام می‌بخشد.

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

سحری مقوی

خوراکی های پیشنهادی و مقوی برای سحری :

  • کربوهیدرات‌هاي‌ پیچیده: کـه معادل اسـت با یک پیمانه برنج یا ماکارونی، دو قرص کوچک نان، یا یک کاسه حلیم گندم یا جو.
  • پروتئین: معادل اسـت با ۴ برش پنیر، ۶۰ گرم گوشت، ۲ شماره تخم مرغ.
  • سبزیجات برگدار
  • یک لیوان شیر یا ماست
  • میوه‌هاي‌ خشک شده بـه همراه شیر

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

سحری برای جوانان و نوجوانان

مفید ترین نکات درباره سحری برای جوانان و نوجوانان

نوجوانان و جوانانی کـه بـه روزه گرفتن در ماه رمضان علاقه‌مند هستند و توانایی فیزیکی اینکار را دارند باید از موادی هم چون تخم مرغ، پنیر، نان، عسل یا شیر عسل در وعده سحری مصرف کنند. این غذا‌ها حاوی ویتامین بی، کلسیم، پروتئین و کربوهیدرات هستند کـه باعث فعال شدن گوارش مفید بدن و فراهم کردن انرژی در طول روز می شود.

 

بهترین غذا‌ها برای آشپزی در ماه رمضان

  • تخم مرغ «سه بار در هفته»
  • لوبیا پلو، عدس پلو
  • نخود فرنگی بـه همراه کاهو «سالاد»
  • گوشت ماهی
  • مرغ آب پز یا جوجه کباب
  • گوشت بره
  • میگو
  • ماکارونی
  • سیب زمینی پخته شده

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

شیوه صحیح خوراک ماه رمضان

از مصرف موارد زیر در ماه رمضان به عنوان سحری و افطاری دوری کنید:

  • مرغ سرخ شده
  • گوشت چرب
  • جگر
  • فست فود‌ها و سس‌ها
  • سیب زمینی سرخ شده 

 

شیوه صحیح خوراک ماه رمضان در نگاه سلام

طبق منابع روایی تاریخ اسلام، نظر پیامبر «ص» و معصومین «ع» بر خوردن خرما، شیر، آب گرم و نان حین بازکردن روزه یا همان افطار و سحری بوده اسـت. در این جا شیرینی معادل اسـت با هر چیز شیرین مانند خرما، کشمش، عسل و …. بـه روایات زیر توجه کنید:

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

تغذیه و خوراک در ماه رمضان

اصول خوراک سحری در نگاه اسلام

«مقنعه ص. ۳۱۶» – پیامبر اعظم «ص» می‌فرمایند: سحری بخورید هر چند یک جرعه آب باشد همانا صلوات خدا بر سحرخورندگان اسـت.

«کنز العمّال، جلد ۸؛ صفحه ۵۱۰» – پیامبر اعظم «ص» می‌فرمایند: هر کس پیش از نوشیدن چیزی، غذا بخورد و سَحَری میل کند و قدری بوی خوش [بر خود] بمالد، بر روزه گرفتن، توان بیشتری یابد.

«بحار الأنوار، جلد ۶۶؛ صفحه ۲۸۰» – امام صادق «ع» می‌فرمایند: بهترین سحری‌هاي‌ شـما، سویق و خرماست.

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

خوراک افطاری

اصول خوراک افطاری در نگاه اسلام

«بحارالأنوار: ۶۲/۲۹۶» – پیامبر اعظم «ص» می‌فرمایند: برترین چیزی کـه روزه دار، افطارش رابا ان آغاز میکند، کشمش یا چیزی شیرین اسـت.

«بحارالأنوار: ۹۸/۱۲/۲» – پیامبر اعظم «ص» می‌فرمایند: هر کس با خرمای حلال افطار کند، بـه پاداش نمازش بـه اندازه چهارصد نماز افزوده میشود.

«الکافی:۴/۱۵۲/۱» – امام باقر «ع» می‌فرمایند: پیامبر خدا، هر گاه روزه بودو حلوا «شیرینی» نمی‌یافت، با آب افطار می کرد.

«بحار الأنوار: ۹۸/۱۲/۲» – امام باقر «ع» می‌فرمایند: علی علیه السلام خوش می‌داشت کـه با شیر؛ افطار کند.

«الکافی: ۴/۱۵۳/۴ – بحار الأنوار: ۱۶/۲۴۲» – امام صادق «ع» می‌فرمایند: پیامبر خدا، هر گاه افطار میکرد، با حلوا آغاز می کرد و اگر نمی‌یافت، با شیرینی یا چند خرما و اگر این ها هم نبودند، با آب ولرم افطار می کرد و می‌فرمود: «معده و کبد را تمیز میکند و بو و دهان را خوش بو می‌سازد و دندان‌ها را محکم می کند و سیاهی چشم را تقویت می کند و مردمک چشم را پر نور می‌سازد و گناهان را کاملاً می شوید و هیجان و رگ‌ها و صفرای غالب را می‌نشاند و بلغم را قطع می کند و حرارت معده را آرام میکند و سردرد را میبرد.»

«الکافی:۴/۱۵۳/۶» – امام صادق «ع» می‌فرمایند: اوّلین چیزی کـه پیامبر خدا روزه اش رابا ان افطار میکرد، در زمانِ رُطَب، رطب بودو در زمانِ خرما، خرما. «رُطَب، خرمای رسیده اسـت و تَمر، خرمای خشک.»

«الکافی: ۴/۱۵۲/۳» – امام صادق «ع» می‌فرمایند: افطار با آب؛ آلودگی‌ها را از دل میشوید.

 

 

پیشنهاد های عالی برای افطار و سحری مقوی

تغذیه و خوراک در ماه رمضان

سخن آخر درباره تغذیه و خوراک در ماه رمضان:

ماه رمضان، ماه میهمانی خداست. بـه دلیل مصادف شدن این ماه عزیز با روزهای طولانی سال، اهمیت تغذیه‌ سالم و مناسب دوچندان می شود. دراین ایام مسلمانان ایرانی حدود ۱۷ ساعت روزه میگیرند، پس برای این‌که بـه مشکلات گوارشی و اختلالات دیگر ناشی از تغذیه‌ي ناسالم دچار نشوید باید با تغذیه‌ي سالم، انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

بـه گفته دکتر سلمان وقار از دانشگاه آکسفورد: “اگر فرد سالمی هستید و قبلاً بدون هرگونه مشکلی روزه گرفتید، هیچ مدرکی وجود ندارد کـه نشان دهد شـما نمیتوانید در دوره گسترش ویروس کرونا روزه بگیرید”. از سوی دیگر، وی تاکید کرده کـه افرادی کـه بـه بیماری‌هاي‌ مزمن مبتلا هستند و سابقه بیماری دارند، بهتر اسـت پیش از روزه گرفتن با دکتر خود مشورت کنند. در کل، طبق عقاید اسلامی، کودکان، سالمندان، افراد بیمار و کسانی کـه مسافرت میکنند در ماه رمضان از روزه گرفتن معاف هستند.همراه سایت تالاب برای دیدن تازه ترین مطالب بمانید.

جدیدترین مطالب سایت