با خوردن چه غذاهایی خواب بهتری داشته باشیم؟

مجموعه : تغذیه سالم
با خوردن چه غذاهایی خواب بهتری داشته باشیم؟

با خوردن چه غذاهایی خواب بهتری داشته باشیم؟ اگر میخواهید لاغر شوید و تناسب اندام داشته باشید باید بـه ورزش ؛ تغذیه و خواب خود دقت کنید زیرا همه ی این‌ها تاثیرات مثبتی را برای سلامتی دارند بـه همین منظور در اینبخش از مجله تالاب غذاهایی را کـه باعث التیام کیفیت خواب می شوند را معرفی می کنیم.

 

چگونه سریع به خواب برویم ؟!

خواب همیشه برای بدن خوب اس و چه‌بهتر از این‌کـه با رفتن بـه رخت خواب بتوانید در عرض 60 ثانیه بـه‌اسانی بخوابید و فردا صبح هم سرحال و شاد بیدار شوید. دنیای مدرن امروزی باعث شده تا تعداد افرادی کـه دچار بی‌خوابی و بدخوابی هستند، افزایش بیابد و همیشه این سؤال برایشان پیش بیاید کـه چگونه سریع بـه خواب برویم.

 

از این‌ رو، شاید بد نباشد روش جدیدی کـه برای داشتن یک خواب راحت و سریع بـه شـما پیشنهاد می دهیم را امتحان کنید. روش پیشنهادی ما «قانون 4-7-8» نام دارد. بر اساس این راهکار، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • بـه مدت 4 ثانیه بـه‌آرامی از بینی نفس بکشید.
  • نفس خودرا بـه مدت 7 ثانیه نگه‌دارید.
  • بـه مدت 8 ثانیه بـه‌آرامی از دهان نفس بکشید.

 

شاید تصویر کنید این روش کاربردی نخواهد بود اما پیشنهاد میکنیم حتما ان را امتحان کنید تا از اثر جادویی ان مطمئن شوید. برای پاسخ بـه این سؤال کـه چگونه سریع بـه خواب برویم راهکارهای دیگری هم وجوددارد کـه شامل:

 


مطالب مشابه: بهترین شیوه‌های خواب خوب


 

چگونه سریع به خواب برویم ؟!

 

1. درهم‌ریختگی اتاق باعث می شود ذهن شـما روی هر چیزی بـه‌جز خواب تمرکز کند. پس سعی کنید تا حد امکان اتاق را خلوت کنید.

 

2. گوش دادن بـه موسیقی کلاسیک قبل از خواب کمک خوبی برای آرامش ذهنی اسـت.

 

3. نگرانی‌هاي‌ خودرا یادداشت کنید. نوشتن احساسات بـه شـما کمک میکند حداقل برای همان شب ذهنت ان آرام شود.

 

4. نفس عمیق بکشید تا فشار عضلات، فشارخون و ضربان قلبتان پایین بیاید و بـه خوابیدن شـما کمک ‌کند.

 

5. تکنیک ریلکس کردن با تنش و آرامش عضلات را امتحان کنید. از انگشتان پا شروع کرده و تا عضلات صورت، هر عضله از بدن‌تان را چند ثانیه منقبض و سپس رها کنید.

 

چگونه سریع به خواب برویم ؟!

 

6. اگر خوابتان نمیبرد، در رخت خواب نمانید، بلند شده و کاری انجام دهید تا حواس تان از نگرانی در مورد بی‌خوابی پرت شود.

 

7. نگاه کردن بـه ساعت اضطراب نخوابیدن را در شـما افزایش داده و بی خواب ترتان می کند پس تا جایی کـه میتوانید بـه ساعت نگاه نکنید.

 

8. قبل از خواب یوگای سبک انجام دهید تا در خوابیدن کمکتان کند.

 

9. طب فشاری طبق معمولً برای ایجاد آرامش بـه کار میرود و می تواند برای زود خوابیدن نیز بـه شـما کمک کند. حدود نیم دقیقه بین ابروهایتان و نیم دقیقه بین انگشت بزرگ و انگشت دوم پای خودرا فشار دهید.

 

10. بعضی مواقع قرار گرفتن در دسترس آفتاب در طول روز میتواند بـه شـما کمک کند تا شب راحت‌تر بخوابید
اگر قبل از خوابیدن دچار اضطراب شدید، روی صورت خود آب سرد بپاشید.

 

11. استفاده از روغن‌هاي‌ اسانس دار هم چون اسطوخودوس بـه خواب آرام کمک می کند و باعث می شود سرحال‌تر از خواب بیدار شوید.

 

12. مصرف غذا‌هایي کـه سرشار از منیزیم هستند، مانند تخم کدو، برای خوابیدن مفید اسـت.

 

چگونه خواب راحت داشته باشیم ؟!

چگونه خواب راحت داشته باشیم ؟!

زمانی کـه این فکر بـه ذهنمان می رسد کـه چگونه خواب راحت داشته باشیم همیشه مسائلی مانند خواندن چندین صفحه کتاب برای خسته شدن چشم و یا دیگر راهکارها، ازجمله مواردی اسـت کـه برای داشتن یک خواب آرام بـه ذهن بسیاری از افراد می رسد؛ اما موضوع خواب در اصل بسیار ساده بوده و با انجام چندین نکته میتوانید خواب راحت داشته باشید. برخی از این راهکارهای کاربردی شامل:

 

1. خاموش کردن گوشی:

خاموش کردن گوشی

بـه دلیل این کـه نور صفحه موبایل و یا تلویزیون باعث مختل شدن خواب میشود، بنابر این یک ساعت قبل از خوابیدن؛ تلویزیون، رایانه و بقیه وسایلی کـه منابع نور آبی دارند را خاموش‌کنید. نمایشگرهایی را کـه نمی توانید خاموش‌کنید بهتر اسـت با پارچه بپوشانید.

 

2. خواب کمتر در طول روز:

خواب کمتر در طول روز

اگر در طول روز وادار بـه استراحت و خوابیدن هستید، سعی کنید در ساعات اولیه روز خوابیده و بیشتر از 20 دقیقه استراحت نکنید.

 

3. تنظیم ساعت زیستی:

تنظیم ساعت زیستی

سعی کنید هرروز حتی آخر هفته، ساعت مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن خودتان معین کنید. چراکه این عادت باعث میشود مغز و بدن طبق یک برنامه منظم رفتار کند. این امر باگذشت زمان باعث ایجاد خواب سریع و آرام در طول شب می شود.

 

4. خوردن شام به موقع:

خوردن شام به موقع

خوردن دیروقت غذا هاي سنگین و چرب باعث میشود بر سیستم گوارشی فشار زیادی واردشده و همین امر بر نحوه خواب تأثیر می گذارد. حداقل یک ساعت قبل از خواب از خوردن غذا پرهیز کنید.

 

5. کنترل کافئین موجود در غذا:

کنترل کافئین موجود در غذا

قهوه صبحگاهی برای اکثر افراد مفید اسـت، اما سعی کنید با تاریک شدن هوا، از مصرف کافئین در غذاها و نوشیدنی‌ها خودداری کنید. حتی مصرف مقدار کمی شکلات نیز میتواند روی خواب شبانه تأثیر بگذارد.

 

6. استفاده از چراغ‌های کم‌نور:

استفاده از چراغ‌های کم‌نور

کاهش میزان نور اتاق باعث ارسال پیام ساخت ملاتونین «هورمونی کـه باعث خوابیدن میشود» بـه مغز می شود، پس دو الی سه ساعت پیش از خواب نور اتاق‌خوابتان را کم کنید.

 

7. توقف مصرف قرص‌های خواب‌آور:

توقف مصرف قرص‌های خواب‌آور

بعضی از داروهای خواب‌آور هم عوارض خاصی ایجاد کرده و هم برایتان عادت می شود. پس تغییر شیوه زندگی راهکار مناسبی برای داشتن خواب راحت اسـت.

 

8. محیطی آرام ایجاد کنید:

محیطی آرام ایجاد کنید

اتاق خودرا خنک، تاریک و ساکت نگه دارید. قرار گرفتن در دسترس نور در عصرها ممکن اسـت خوابیدن را دشوارتر کند. از استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش نور درست قبل از خواب خودداری کنید. استفاده از سایه‌هاي‌ تاریک‌کننده اتاق، گوش‌گیرها، پنکه یا وسایل دیگر را برای ایجاد محیطی متناسب با نیاز خود درنظر بگیرید.انجام فعالیت‌هاي‌ آرام‌بخش قبل از خواب، مانند حمام کردن یا استفاده از تکنیک‌هاي‌ تمدد اعصاب، ممکن اسـت باعث خواب بهتر شود.

 

9. به برنامه خواب پایبند باشید:

به برنامه خواب پایبند باشید

بیش از هشت ساعت برای خواب درنظر نگیرید. میزان خواب توصیه شده برای یک فرد بالغ سالم حداقل هفت ساعت اسـت. بیشتر مردم برای استراحت کافی بیش از هشت ساعت در رخت خواب نیاز ندارند.هرروز، از جمله آخر هفته ها، بـه رخت خواب بروید و از خواب بیدار شوید. ثابت بودن چرخه خواب و بیداری بدن شـما را تقویت می کند.

 

اگر تا 20 دقیقه بعد از رفتن بـه رخت خواب نخوابیدید، اتاق خواب خودرا ترک کنید و کاری آرامش بخش انجام دهید. موسیقی آرامبخش بخوانید یا گوش دهید. وقتی خسته شدید بـه رخت خواب برگردید. درصورت لزوم اینکار را تکرار کنید، اما همان‌ گونه برنامه خواب و زمان بیداری خودرا حفظ کنید.

 

با خوردن این خوراکی‌ها شب‌ها راحت بخوابید

با خوردن این خوراکی‌ها شب‌ها راحت بخوابید

اگر دچار بی‌خوابی یا بدخوابی هستید باید بدانید کـه تنها نیستید. فقط در آمریکا بیش از 50 میلیون نفر با این مشکل دست بـه گریبانند. از این پهلو بـه ان پهلو شدن‌هاي‌ پیوسته، آدم را خسته و عصبی می کند. علاوه بر ان کمبود خواب ممکن اسـت باعث مشکلاتی مانند افزایش سایز دور کمر، فشار خون بالا و تغییر رفتار شدید شود.

 

شان تالبوت «Shawn Talbott»؛ زیست‌شیمی‌دان، روان‌شناس و نویسنده‌ي کتاب «اسرار پرتوان بودن» می گوید: «کمبود خواب نوعی پریشانی و پاسخ بدن بـه اضطراب مزمن و همیشگی اسـت.» یکی از راه‌هاي‌ مؤثر برای داشتن خواب راحت کـه کمتر بـه ان توجه میشود، رژیم غذایی مناسب و انتخاب خوراکی‌هایي اسـت کـه باعث میشوند شـما بیشتر بخوابید.

 

بادام ها از بهترین مواد غذایی خواب آور

بادام ها از بهترین مواد غذایی خواب آور

بادام مانند گردو و سایر آجیل هاي‌ موجود دارای خواص بسیار زیادی می‌باشد . بادام سرشار از منیزیوم بوده و هر اونس بادام از 77 میلی گرم منیزیوم و 76 میلی گرم کلسیم تشکیل شده اسـت. کلسیم و منیزیوم از موادی هستند کـه می‌توانند بـه خوبی بـه خواب و آرام شدن عضلات کمک کنند، همچنین بادام دارای ملاتونین اسـت کـه بـه تنظیم زمانِ خواب کمک می کند و بادام دارای موادی اسـت کـه بـه چربی کم اشباع و تناسب قندِ خون کمک زیادی می کند.

 

کمک بـه سلامت مغز، تنظیم کلسترول خون، افزایش سلامت استخوان ها، کاهش بیماری هاي‌ قلبی و عروقی و افزایش لطافت پوست برخی از ویژگی ها و خواص فوق العاده بادام می باشد.

 

کیوی، توصیه شده برای خوابی آرام و بدون استرس

کیوی، توصیه شده برای خوابی آرام و بدون استرس

در تحقیقات بـه دست آمده از درمانِ بی خوابی با استفاده از موادِ غذایی افرادی کـه 1 ساعت قبلِ خوابیدن، دو عدد کیوی مصرف کرده اند و اینکار را تا 4 هفته ي کامل انجام داده اند. زمانِ خواب و همچنین تایمِ مفید خواب در ان ها افزایش یافته ودر درمان بی خوابی با موادِ غذایی نتیجه ي مطلوبی دریافت کرده اند.

 

علل و دلایلی کـه باعث شده اسـت کیوی برای درمانِ خوابیدن مفید و مطلوب باشد، را می‌توان در موادِ تقویت کننده ان دانست. کیوی از ترکیبات تقویت کننده ي زیر بـه دست آمده اسـت.

  • فولات
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • ملاتونین
  • آنتوسیانین
  • فلاونوئیدها
  • کاروتنوئیدها

 

گردو مناسب برای خواب راحت

گردو مناسب برای خواب راحت

گردو از منابع خوب و مناسب اسید آمینه ي تریپتوفان اسـت کـه می تواند با کمک کردن بـه بدن در درمانِ خواب کمک زیادی کند. ملاتونین و سروتونین و منیزیوم از موادی هستند کـه در گردو وجود دارند ودر درمان بی خوابی بسیار موثر هستند و گامی اساسی و مهم را در تنظیم چرخه ي خواب دربر میگیرند.

 

کاهش احتمال ابتلا بـه سرطان، کمک بـه سلامت دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، کنترول چربی خون، کتهش حساسیت هاي‌ پوستی، افزایش استحکام مو و تقویت ان؛ مقابله کردن با برخی از عفونت هاي‌ قارچی جزو خواص شگفت انگیز گردو می‌باشد. مصرف متعادل گردو و یا روغن گردو می تواند بـه تنظیم خواب شـما کمک کند.

 

سیر، از تاثیر گذارترین مواد غذایی خواب آور

سیر، از تاثیر گذارترین مواد غذایی خواب آور

شاید باور این موضوع کمی سخت باشد اما سیر از تاثیرگذارترین و بهترین مواد در افزایش و تنظیم خواب بدن اسـت. برای مشاهده ي تاثیر فوق العاده ي ان کافیست، یک عدد سیر را خرد کنید و بـه یک فنجان شیر اضافه کنید و سپس چیزی حدود یک چهارم فنجان آب بـه این ترکیب اضافه کنید و ان را بجوشانید و هر شب قبل از نوشیدن استفاده کنید.

 

پیاز مناسب برای خواب راحت

پیاز مناسب برای خواب راحت

پیاز یکی از مهم‌ترین موادِ غذایی اسـت کـه بدن بـه ان احتیاج دارد، پیاز با غنی بودن از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمنه و ویتامین ها و موادِ معدنی بـه سلامت بدن کمک می کند و مواد زائد و سموم بدن را دفع می کند و با اینکار بـه آرامش بدن بسیار کمک می کند.

 

پیاز ها حاوی مقادیر زیادی ملاتونین هستند، کـه توسطِ ملاتونین خوابی آسوده و آرامش بخش برای شـما فراهم می شود، تنها کافی اسـت در وعده هاي‌ غذایی خود، از پیاز استفاده کنید تا خوابی آرام و آرامش بخش را برای خود فراهم کنید.

 

کاهو، یکی از موثر ترین مواد غذایی خواب آور

کاهو، یکی از موثر ترین مواد غذایی خواب آور

یکیدیگر از مواردی کـه بـه درمانِ بی خوابی کمک می کند، کاهو اسـت. کاهو بـه عنوان ماده ي ارام بخش و خواب آور شناخته می شود و متخصصین بر این موضوع تاکید کرده اند کـه بسیاری از خاصیتِ درمان گر کاهو بر تنظیم چرخه ي خواب وجود ماده اي اسـت در بوتانول گیاه کـه در لاکتوسین وجوددارد.

 

ماهیِ چرب، ماده ی غذایی موثر در درمان بی خوابی

ماهیِ چرب، ماده ی غذایی موثر در درمان بی خوابی

ماهی هاي‌ چرب در درمان بی خوابی بسیار کمک میکنند زیرا دارای منابعِ قوی ویتامین D و اسید هاي‌ چربِ امگا 3 هستند، این موادِ غذایی در تنظیم سروتونین کمک میکنند. سروتونین وظیفه ي ایجاد یک چرخه ي ثابتِ خواب و بیداری را بر عهده دارد. ماهی هاي‌ چرب بـه صورتِ معمول دارای مقداری مواد مغذی تقویت کننده ي خواب هستند. یک فیله 3 اونسی ماهی قزل آلا آتلانتیک وحشی دارای ترکیبات زیر اسـت:

  • 25 گرم منیزیم
  • 170 میلی گرم فسفر
  • 10 میلی گرم کلسیم
  • 21 میکروگرم فولات
  • 7 میکروگرم ویتامین B12
  • 416 میلی گرم پتاسیم
  • 54 میلی گرم روی

 

درسال 2014؛ طبق آزمایش روی چند نفر و تاثیر مواد غذایی بر درمان بی خوابی ؛ شرکت کنندگانی کـه 3 بار در هفته، 300 گرم ماهی سالمون آتلانتیک را بـه مدت 6 ماه استفاده میکردند، عملکرد بهتری در طول روز نسبت بـه افرادی کـه از گوشت گاو و مرغ مصرف میکردند، داشتند.

 

نتیجه ي تحقیقات ثابت کرد در مرحله اول افزایش سطح ویتامین د و تنظیم ضربان قلب برای استفاده از امگا 3 و درجه ي دوم تنظیم چرخه ي خواب مصرف کنندگان نتیجه گرفته شد.

 


مطالب مشابه: شب‌ها خوب بخوابید


 

هندوانه

هندوانه

یکی از مهمترین مواد غذایی کـه بـه تامین آب بدن کمک می کند، هندوانه اسـت. هردو قاچ هندوانه چیزی معادل نصف لیوان آب بـه بدن ما اضافه می کند. مصرفِ هندوانه قبل از خواب بدنِ شـما را بـه خوبی آب رسانی خواهد کرد و بـه دلیل فیبر و حجم درد هاي‌ بدن را کاهش داده و بـه خوابی آرام و بدون استرس کمک می کند. هندوانه یکی از بهترین مواد غذایی خواب آور برای بدن هست و می تواند خوابی سریع و آرام را برای شـما فراهم کند.

 

پسته ماده ی خواب آور

پسته ماده ی خواب آور

پسته با غنی بودن از پروتئین، ویتامین B6 و منیزیم بـه خوابِ راحت در بدن کمک می کند، اما پزشکان توصیه کرده اند کـه از مصرفِ زیاد پسته پرهیز کنید. پسته بـه مقادیر بالا ممکن اسـت نتیجه ي معکوس در بدنِ شـما داشته باشد و بیداری بیش تر برای بدن حاصل شود.

 

توت فرنگی خواب آور است

توت فرنگی خواب آور است

با اضافه کردن مقداری توت فرنگی، دیگر با منتظر ماندن برای خوابی آسوده در بستر خداحافظی کنید، توت فرنگی دارای منبع عالی رسوراترول اسـت کـه بـه تنظیم کردن چرخه ي خواب کمک فراوانی می کند. یکی از بهترین مواد غذایی خواب آور ؛ توت فرنگی اسـت کـه توسط پزشکان سنتی برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

آناناس، نتیجه بخش ترین مواد غذایی خواب آور در افراد

آناناس، نتیجه بخش ترین مواد غذایی خواب آور در افراد

آناناس از ویتامین ها و ویتامین C غنی اسـت، برای این کـه بتوانید بـه اسانی بخوابید و خوابی آسوده داشته باشید، مصرف آناناس را فراموش نکنید، در فهرست مواد غذایی خواب آور لذیذتر و خوشمزه تر از آناناس پیدا نمیکنید. آناناس دارای قندِ طبیعی و ترکیبیات هورمونی اسـت کـه کیفیت خواب را در زمان و عمق خواب افزایش می‌دهد و باعث می شود تا سلامتی بدن و همچنین سوخت و ساز بدن شـما در خواب بـه صورت کامل انجام شود.

 

خرما بهترین خوراکی برای خواب آرامش بخش و راحت

خرما بهترین خوراکی برای خواب آرامش بخش و راحت

خرما از موثر ترین موادی اسـت کـه انرژی زیادی را بـه همراه موادمعدنی و مغذی بـه بدن ما وارد می کند، بر اساس نتایج محققین خرما در بـه دست آوردن خوابی کافی و مناسب بـه شـما کمک می کند و باعث می شود تا بهترین خواب و آسوده ترین خواب را بـه همراه داشته باشید.

 

تخم مرغ، از مواد غذایی خواب آور برای بدن

تخم مرغ، از مواد غذایی خواب آور برای بدن

تخم مرغ منبع بسیار خوبی از تریپتوفان اسـت. برای این کـه بتوانید خوابی راحت و بـه دور از هر چیزی داشته باشید. کافی اسـت یک تخمِ مرغ آب پز شده را درکنار یک فنجان چای یا عسل میل کنید و از تجربه کردن یک خوابِ راحت نهایت استفاده و لذت را ببرید. همچنین تخم مرغ سرشار از موادمعدنی نظیر آهن ؛ فسفر و روی می باشد کـه بسیار برای سلامت و تحکیم استخوان ها و افزایش سلامت چشم مفید اسـت.

 

نخود بهترین ماده غذایی برای خواب راحت

نخود بهترین ماده غذایی برای خواب راحت

نخود یکی از بهترین و موثرترین حبوبات در سلامتی بدن اسـت. طبق نتایج بـه دست آمده از تحقیقات دانشمندان، نخود با دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین B6؛ نقش بسیار مهمی در تولیدِ سروتونینِ بدن دارد و برای خوابی مناسب و بـه دور از دغدغه، کافی اسـت از نخود در وعده ي غذایی شامِ خود استفاده کنید.

 

پرندگان مثلِ مرغ و بوقلمون برای خواب راحت

پرندگان مثلِ مرغ و بوقلمون برای خواب راحت

شاید این جمله برایتان آشنایی داشته باشد، قبل از رانندگی از مصرفِ بوقلمون و مرغ پرهیز کنید. مرغ و بوقلمون سرشار از تریپتوفان اسـت و اگر در بـه خواب رفتن بـه مشکل خوردید، می توانید با مصرفِ یک تکه بوقلمون یا سینه مرغ بـه خوابیدن و تنظیم چرخه ي خواب خود کمک کنید.

 

برای داشتن خواب آرامش بخش سبزیجات مصرف کنید

برای داشتن خواب آرامش بخش سبزیجات مصرف کنید

سبزیجات برگ دار برای تمام زمینه هاي‌ سلامتی بدن مناسب اسـت کـه خواب نیز از جمله ي همین دسته ها و زمینه ها می‌باشد، سبزیجات بـه خصوص سبزیجاتِ برگ دار حاوی مقادیر بسیاری کلسیم هستند. سبزیجات را بـه غذاهایی کـه در طول روز استفاده می‌کنید اضافه کنید تا از خوابی آسوده و لذت بخش نهایتِ استفاده را بکنید.

 

انگور، غنی ترین مواد غذایی خواب آور

انگور، غنی ترین مواد غذایی خواب آور

انگور نمونه اي اسـت از میوه اي کـه حاوی مقادیر بسیار زیادی ملاتونین کـه در بدن باعث بـه وجود آمدنِ خوابی آرام می شود. انگور از موثر ترین مواد غذایی خواب آور اسـت و برای این کـه بـه خصوص در تابستان بتوانید خوابی آسوده و آرام را داشته باشید، در بین وعده ي خود از انگور استفاده کنید.

 

تاثیر شکلات تیره در داشتن خواب راحت و خوب

تاثیر شکلات تیره در داشتن خواب راحت و خوب

اگر عاشق شکلات تیره هستید و بـه علت این کـه نمی توانید شبها بـه خوبی استراحت کنید و خوابی راحت داشته باشید، شکلات تلخ با این کـه همانند قهوه دارای مقداری کافئین هست اما شـما را بـه شدت خواب آلود می کند، و می توانید برای خوابی آرام و آسوده از شکلاتِ تلخ استفاده کنید.

 

تاثیر نان تازه در داشتن خواب راحت و خوب

تاثیر نان تازه در داشتن خواب راحت و خوب

کربوهیدرات ها می‌توانند بـه افزایشِ سطح قند در بدن کمک کنند و بـه شـما احساس انرژی بیش تری بدهند. نان سفید باعث می شود کـه شـما احساس خواب آلودگی کنید و مصرفِ نانِ سفید علاوه بر تنظیم قندخون شـما بـه تنظیم چرخه ي خواب شـما کمک زیادی می کند.

 

موز برای خواب خوب

موز برای خواب خوب

ویتامین B6 موجود در موز در نهایت تریپتوفان بدن شـما را بـه سروتونین تبدیل می کند. همچنین موز حاوی پتاسیم اسـت کـه منجر بـه خواب آلودگی بدن می شود، اگر در طول روز نمی توانید خوابی راحت را تجربه کنید حدود نیم ساعت قبل از بـه بستر رفتن یک عدد موز رابا شیرِ گرم مخلوط کنید و ان را بخورید.

 

میگو برای خواب خوب

میگو برای خواب خوب

اگر دوست دارید تا خوابِ اسانی را تجربه کنید و بی خوابی و کم خوابی خودرا درمان کنید، بـه جای مصرف نوشابه هاي‌ انرژی زا، میگو مصرف کنید. میگو با سرشار بودن از موادِ غنی امگا 3 اسـت و درمانِ بی خوابی را برای شـما یه همراه می آورد.

 

سیب برای خواب خوب

سیب برای خواب خوب

سیب سرشار از ویتامین ها و پلی فنول هاست، ویتامین C و B6 موجود در سیب بـه استراحت بدن، التیام تنفس و نظارت فشار خون کمک می کند. همچنین تاثیر سیب در استراحتِ بدن و کاهش استرس از مواردی اسـت کـه بـه بدن در آرامش و خوابی لذت بخش کمک می کند.

 

خشکبار و مغز ها، مواد غذایی خواب آور برای بدن

خشکبار و مغز ها، مواد غذایی خواب آور برای بدن

خشکبار و مغز ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند، مصرف موادِ زیاد خشکبار باعث التیامِ کیفیتِ خواب می شود. اسید هاي‌ چربِ امگا 3 موجود در آجیل ها برای سلامتی دستگاه قلب و عروق مناسب هستند و همچنین در ایجادِ خواب آلودگی برای بدن کمک زیادی میکنند، اما باید از مصرفِ مقادیر زیاد مغز ها جلوگیری کرد. زیرا در مرور زمان باعث چاقی و افزایش وزن می شوند و سلامتِ بدن شـما را بـه خطر می اندازد.

 

شربتِ تخم شربتی نوشیدنی موثر در مواد غذایی خواب آور

شربتِ تخم شربتی نوشیدنی موثر در مواد غذایی خواب آور

تخمِ شربتی علاوه بر تاثیر فوق العاده بر سلامتی از نوشیدنی هاي‌ موثر در تنظیم چرخه ي خواب می باشد، تخم شربتی دارای تریپتوفان اسـت کـه با تاثیر فراوان در کمک کردن بـه آسودگی و رفع استرس شـما، بـه خواب آلودگی بدن شـما کمک می کند، قبل از خواب قبل از نوشیدن آب، مقداری تخم شربتی بـه آب اضافه کنید و از خوابی آسوده و لذت بخش بهره ببرید. تخم شریتی از تاثیر گذارترین مواد غذایی خواب آور برای بدن اسـت.

 

چای بابونه

چای بابونه

بسیاری از شـما عزیزان از فوایدِ چای بابونه در درمانِ بیماری هاي‌ استرس و عصبی شنیده اید، اما شاید برایتان مفید باشد کـه بدانید گیاهِ بابونه در اصل یک داروی سنتی در درمان بی خوابی اسـت و استفاده از چای بابونه در درمانِ بی خوابی از سال‌ها و دورانِ قدیم مورد استفاده قرار می گرفته اسـت.

 

طبق نظر محققانِ دکتری این عقیده وجوددارد کـه یک ترکیبِ فلاونوئیدی « flavonoid » بـه نام آپیژنین “apigenin” در چایِ بابونه وجوددارد کـه باعث می شود درمانِ بی خوابی با سرعت بالایی صورت گیرد.

 

نوشیدن شیرِ گرم

نوشیدن شیرِ گرم

راه دیگری برای درمان کردن بی خوابی کـه توسط بسیار زیادی از افراد مورد استفاده قرار گرفته اسـت و نتایج خوبی از این راه در درمان بی خوابی بـه دست آمده اسـت. نوشیدن شیرِ گرم می‌باشد کـه با اینکار بدن می تواند، تایم و زمان خواب را تنظیم کند و بنا بـه نتیجه ي افراد در درمانِ بی خوابی با استفاده از موادِ غذایی این روش بسیار سودمند تر از تریپتوفان یا ملاتونین می‌باشد. شیر گرم را بسیاری از محققین یکی از بهترین مواد غذایی خواب آور معرفی میکنند.

 

چای سبز، موثر ترین نوشیدنی در مواد غذایی خواب آور

چای سبز، موثر ترین نوشیدنی در مواد غذایی خواب آور

چای سبز یکی از بهترین و موثر ترین مواد غذایی برای کمک بـه خوابی سریع و لذت بخش اسـت کـه از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته اسـت و نیازی بـه گفتنِ تاثیرات سریع ان بر سلامت بدن و خوابی راحت نیست.

 

یک قوری چای سبز را دم کنید و بگذارید تا خنک شود و ان را بـه معجون تاثیر گذار موز و عسل قبل از خوابِ خود اضافه کنید و بـه آرامی بنوشید، نوشیدن چای سبز سالیان زیادی اسـت کـه برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار میگیرد و بسیاری از افراد توانسته اند با چای سبز درمانی مشکل بی خوابی خودرا درمان کنند.

 

اسطوخودوس و چای اسطوخودوس

اسطوخودوس و چای اسطوخودوس

اسطوخودوس نیز از قرن هاي‌ پیش بـه عنوان یک آرامش بخش و تسکین دهنده برای درد هاي‌ عصبی مورد استفاده قرار میگیرد، برای اینکار چند برگ چای اسطوخودوس را خیس کنید و می توانید هم از رایحه ي اسطوخودوس برای آرام شدن و خوابی راحت بهره بگیرید هم از درست کردن چای اسطوخودوس.

 

سنبل الطیب

سنبل الطیب

رفع استرس و فشار کاری و احساس خواب آلودگی یک قاشق چایخوری سنبل الطیب خشک شده مصرف کنید برای خواب خوش مناسب اسـت. برای رفع استرس و فشار کاری و احساس خواب آلودگی یک قاشق چایخوری سنبل الطیب خشک شده را دریک لیوان آب داغ بریزید و بـه مدت چند دقیقه « حدوداً 10 دقیقه » صبر کنید تا کمی خنک شود و سپس ان را بنوشید، اینکار باعث میشود تا بـه سرعت بـه خواب بروید و از خوابی آرام و آسوده لذت ببرید.

 

عناب، داروی گیاهی از مواد غذایی خواب آور موثر در بدن

عناب، داروی گیاهی از مواد غذایی خواب آور موثر در بدن

عناب از قوی‌ترین و تاثیر گذار ترین دارو هاي‌ گیاهی خواب آور اسـت، برای استفاده از خواصِ عناب یک مشت از عناب را درون دو یا سه فنجان آب بجوشانید، بعد از چند دقیقه ان را بنوشید و می توانید با اینکار از آرامشی فوق العاده در شب و قبل از خواب بهره ببرید.

 

چای و شربتِ زعفران

چای و شربتِ زعفران

اگر هنوز هم با مشکلات کم خوابی دست و پنجه نرم میکنید می توانید از مکمل هاي‌ زعفران مثل چای زعفران و شربت زعفران استفاده کنید. یکی از بهترین روش هاي‌ استفاده زعفران و رفع مشکلات کم خوابی و بی خوابی، این اسـت کـه زعفران را بـه مدت 2 دقیقه درون شیرِ گرم بجوشانید و مقداری عسل بـه ان اضافه کنید و قبل از بـه بستر رفتن بنوشید و تاثیر ان را در خوابی موثر و آرام احساس کنید.

 

دوغ، نام آشنا ترین مواد غذایی خواب آور

دوغ، نام آشنا ترین مواد غذایی خواب آور

بـه احتمال زیاد از تاثیر دوغ در خوابی آرام و مناسب شنیده اید و میدانید کـه بسیاری اوقات بعد از خوردن دوغ بـه شـما احساس خواب آلودگی دست می‌دهد، اما آیا این تاثیر واقعی اسـت یا در اثر القا بـه وجود آمده اسـت. بنا بـه توصیه بسیاری از پزشکانِ سنتی برای داشتن خوابی آرام و راحت دوغ بنوشید و از خوابِ خود نهایت استفاده و لذت را ببرید.

 

گیلاسِ ترش

گیلاسِ ترش

گیلاس از چهار ترکیبِ مختلف در درمانِ بی خوابی و تنظیم زمان و چرخه ي خواب تشکیل می شود، ملاتونین، تریپتوفان، پتاسیم و سروتونین مواردی هستند کـه در درمانِ بی خوابی بـه بدن ما کمک شایانی میکنند.

 

دریک بررسی کـه در 2018 ودر موضوعِ فوایدِ گیلاس بر سلامتِ بدن انجام شد، محققین خواص ضد التهابی گیلاس را در درمان کاهش درد و التیام عملکرد بدن موثر و مفید دانستند. همچین گیلاس علاوه بر تاثیر مناسب و مفید سرشار از فیبر و ویتامین هاي‌ E , C هست و بـه همین دلیل میان وعده ي خوبی در درمانِ بی خوابی اسـت.

 

زنجبیل و دمنوش زنجبیل از بهترین های مواد غذایی خواب آور در بدن

زنجبیل و دمنوش زنجبیل از بهترین های مواد غذایی خواب آور در بدن

زنجبیل در درمان بی خوابی بسیار موثر و مفید واقع شده اسـت، بـه علت وجود ماده اي ضدِ التهاب و مسکن در زنجبیل، زنجبیل را بـه عنوان یک مسکن موثر و مفید، شناخته شده و همچنین زنجبیل حاوی ملاتونین اسـت و برای لذت بردن از خوابی آرام و لذت بخش بـه زنجبیل در مصرفِ غذایی خود نیاز دارید. می توانید برای گنجاندن زنجبیل در زنجیره غذایی خودتان، از دمنوش زنجبیل استفاده کنید تا از خوابی آسوده و راحت بهره ببرید.

 

شیرینی جات

شیرینی جات

مصرف انواع شیرینی ها مخصوصا پس از میل کردن شام یا وعده غذایی نسبتا سنگین می تواند بـه خواب شـما کمک کند. بـه دلیل این کـه مصرف شیرینیجات و مواد قندی باعث افزایش سطح انسولین ودر نتیجه افزایش اسید تریپوفان در مغز شده ودر نهایت باعث ایجاد حس خستگی و خواب آلودگی در فرد می شود.

 

بـه هیچ وجه در مسافرت و مخصوصا در وعده هاي‌ غذایی ناهار و صبحانه بلافاصله پس از صرف غذا از شیرینیجات استفاده نکنید بـه ویژه زمانی کـه می‌خواهید رانندگی کنید چرا کـه موجب گیجی و کسلی شـما می شود.

 

گوشت قرمز

گوشت قرمز

بـه جرئت می‌توان گفت مواد گوشتی بسیار سخت هضم می شوند و انرژی و زمان زیادی را برای هضم کامل ازبدن می‌گیرند. مصرف مواد گوشتی بویژه گوشت قرمز در غذا هایي مثل همبرگر و استیک چربی فوق العاده بالایی داشته و برای هضم شدن، بیشتر انرژی بدن را میگیرند و موجب خستگی و خواب آلودگی میشوند.

 

هر چند کـه بـه دلیل چربی بالا استفاده از گوشت قرمز زیاد توصیه نمیشود. اما در صورتی اهل این غذا باشید پس از مصرف ان سنگینی قابل توجهی را در خود احساس می‌کنید.

 

شیر بادام، تلخ اما موثر

شیر بادام، تلخ اما موثر

همانگونه کـه اشاره شد بادام؛ منبع خوبی برای منیزیوم «Magnesium» اسـت. ماده اي کـه در داشتن یک خواب راحت و سریع معجزه می کند. پایین بودن منیزیوم در بدن یکی عوامل شایع بی خوابی اسـت. شـما می توانید موقع خواب بادام را آسیاب کرده و با یک لیوان شیر ترکیب کرده و میل کنید.

 

اما ممکن اسـت مزه تلخ ان برای شـما قابل تحمل باشد دراین صورت می توانید مقداری عسل یا آب آلبالو بـه ترکیب خود اضافه کنید تا مزه بد ان از بین برود. شیر بـه خودی خود خواب آور اسـت و ترکیب ان با بادام این تاثیر را دو برابر می کند. اما زیاده روی نکنید اگر میبینید کـه با مصرف این نوشیدنی حالتان بـه هم می خورد، از مصرف ان خودداری کنید.

 


مطالب مشابه: 50 راه آسان برای بهتر خوابیدن + عکس


 

در پایان

از دیگر مواد غذایی خواب آور کـه حاوی و سرشار از ملاتونین می‌باشد و بـه خوابی آسوده و راحت برای بدن منجر می شود، می‌توان بـه ذرت، گوجه فرنگی، جو، برنج، و سیب زمینی اشاره کرد کـه با مصرف کردن این مواد 3 ساعت قبل از خواب بـه خوابی راحت و آسوده برای خودتان کمک کنید.

جدیدترین مطالب سایت